Samsung F500

در ادامه ارایه مدل F300 که به نام Ultra Music شناخته شد،مدل F500 با عنوان Ultra Video و مجهز به همان نمایشگر 2 طرفه طراحی شد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

 

 

مروری بر گوشی F500 سامسونگ

image

 

محتویات بسته فروش:

. گوشی

.شارژر

. هدست سیمی استریو

. کارت حافظه ی micro SD با ظرفیت 1Gb

. کابل خروجی تلویزیون

. راهنمای خریدار

. CD نرم افزار

. کابل USB

در ادامه ارایه مدل F300 که به نام Ultra Music شناخته شد،مدل F500 با عنوان Ultra Video و مجهز به همان نمایشگر 2 طرفه طراحی شد. این گوشی یکی از نخستین مدل هایی است که با DivX ارایه شد و این بدان معناست که دیگر برای انتقال فیلم ها و ویدئو ها به گوشی، نیازی به تبدیل آنها نیست.F500 با طراحی دو وجهی و آزادی حرکت آن، به عنوان یک گوشی با تکنولوژی برتر و طراحی زیبا برای دوستدارانش ارایه شده است.

طراحی و ابعاد ظاهری

از لحاظ ظاهری می توان شباهت هایی میان  F500 و F300 یافت. البته این شباهت آنقدری نیست که بتوان آن ها را دوقلو فرا خواند. سطح روی گوشی نمایشگری کوچک و دکمه های چند منظوره دارد. پشت گوشی که دسترسی به Player را ممکن می سازد،شامل نمایشگری بزرگ و کلید چهارطرفه است.این سمت گوشی ( پشت گوشی ) درست یادآور دستگاه های mp3 player می باشد.

image

 

اما با در نظر گرفتن بخش چرخنده ی پایین گوشی موضوع اندکی متفاوت می شود. این قابلیت برای راحتی در تماشای ویدئوها در نظر گرفته شده است. کاربر می تواند با چرخاندن این قسمت گوشی را روی میز قرار داده و به تماشای فیلم های گوشی خود بنشیند. این قابلیت از نظر سازنده ی آن " چرخش 180 درجه " نام دارد.

image
 
image

که البته این ویژگی نقاط ضعفی نیز دارد. به خصوص با قرارداشتن ورودی هدفون در بالای گوشی همواره احتمال قرار گرفتن سیم هدفون برروی تصویر نمایشگر وجود دارد. ابعاد این گوشی باریک 10/7×50×5/ 116میلی متر و وزن آن 107.5 گرم است این ابعاد بدون در نظر داشتن کیف گوشی می باشد با افزودن آن، ضخامت F500 به  15mm، بلندی 120mm  و وزن 140 گرم تغییر پیدا می کند.

image
 
image
 

image
 
image

باتری اصلی غیر قابل جدا شدن از گوشی است.این گوشی باریک به راحتی در جیب پیراهن یا شلوار بدون ایجاد هر گونه برآمدگی قرارمی گیرد.در پهلوی سمت چپ دکمه ی RESET قراردارد. بر خلاف F300 که با وجود عملکرد بد آن نیاز بسیاری به RESET کردن پیدا می کرد، F500 نیاز چندانی به این عمل ندارد.

image

دکمه ی تنظیم صدا، سوکت شارژر و هدست نیز در سمت چپ قرار دارند.در سمت راست دکمه ی hold برای تغییر حالت PMP  به تلفن و بالعکس وجود دارد.

image
 
image

( PMP رویه ی دیگر گوشی یا همان Player Video گوشی است که توسط تولید کننده نامگذاری شده است ) درگاه micro SD نیز در همین قسمت وجود دارد که با یک پوشش پلاستیکی محافظت می شود.

image

دکمه ی میان بر عکس برداری نیز در همین بخش قرار گرفته و قابلیت 2 منظوره ی آن امکان ضبط صدا را حین مکالمات فراهم کرده است.درگاه سیم کارت در جای عجیبی قرار دارد. با چرخاندن قسمت پایین، مشاهده می کنید که این درگاه در نیمه ی بالایی گوشی و بین 2 سطح مماس آن قرار گرفته است.

image

نمایشگر

این گوشی 2 نمایشگر دارد. نمایشگر قسمت تلفن با وضوح 176×220 پیکسل (mm 24×30 ) و اندازه ی 1.5 اینچ از نوع TFT بوده و 65 هزار رنگ را نمایش می دهد. همچنین 4 خط متن و 3 خط سرویس نمایش داده می شود.

نمایشگر بخش ویدئوی آن با وضوح 320×240 پیکسل ((mm 36×48  از نوع TFT و به اندازه ی 2.4 اینچ ، 12 خط متن را نشان می دهد. همچنین دارای قابلیت نمایش 262 هزار رنگ است.

صفحه کلید

صفحه کلید F500 از نوع صفحه کلیدهای معمول و دارای کلیدچهارطرفه است. نکته ی جالب جنس لاستیکی دکمه ی OK است که حس جدیدی را ایجاد می کند.

image

سایز دکمه ها و چیدمان مرتب آن، کاربرد صفحه کلید را آسان کرده و همگی با نور سفید ، روشن می شوند. در قسمت تنظیمات می توان زمان فعال شدن نور زمینه را برای ساعت مشخصی از روز تنظیم کرد و سنسور نور محیط این وظیفه را ایفا می کند.

image

باتری

F500 مجهز به باتری Li-pol باتوان   900mAhاست که مدت 3 ساعت تماس تلفنی و 200 ساعت استندبای را پشتیبانی می کند. مدت زمان شارژ کامل 2 ساعت و نیم است.

image

این آمار با در نظر داشتن باتری جانبی با توان mAh  900 ، بدست آمده است. و برای دانستن زمان های حقیقی مربوط به باتری، این ارقام را بر 2 تقسیم کنید.در شرایطی که 1 ساعت مکالمه و 2 ساعت پخش موزیک داشته باشید باتری گوشی تا 2 روز جوابگوی شماست. اما با استفاده کمتر حتی تا 3 روز نیز دوام می آورد. با تماشای فیلم با کیفیت DivX باتری شما تا 5 ساعت و نیم جوابگوی شماست.

حافظه

حافظه ی قسمت تلفن 21Mb  و حافظه ی قسمت ویدئو   400Mbاست که امکان افزودن فیلم، و موزیکبر آن وجود دارد. امکان ارتقای کارت حافظه تا بیش از  4Gb وجود دارد.

ابزارهای ارتباطی

بلوتوث 1.2 مجهز به A2DP  و سرعت انتقال اطلاعات 50-40 کیلوبیت در ثانیه است.

 

بلوتوث این گوشی پرو فایل های زیر را پشتیبانی می کند:

. هدست

. هندزفری

. Serial Port

. OBEX

. AVRCP

. پروفایل دو منظوره ی صوت و اطلاعات

. Dial UP Networking

. File Transfer

. Object Push

. Bluetooth Printing

. A2DP

همچنین در این گوشی از USB 2.0 High Speed استفاده شده است.و در حالت Mass Storage سرعت انتقال 2- 9/1 مگابیت در ثانیه می باشد که جزو سرعت های بالا محسوب می شود.

و در اتصال به کامپیوتر 3حالت PC studio ، Mass storage و Media Player وجود دارد.

عملکرد

Total Score: 2238

Details:

Text: 674

2D shapes: 525

3D shapes: 353

Fill Rate: 262

Animation: 424

 

Screen Width: 220

Screen Height: 160

Color Screen: true

Number of Colors: 65536

Double Buffer: true

Total Memory: 2424808

Free Memory: 1161148

 

MicroEdition Configuration: CLDC- 1.1

MicroEdition profiles: MIDP- 2.0

MicroEdition Platform: j2me

Micro Edition Encoding: lso- 8859-1

Micro Edition Locale: en

قابلیت چرخش و کاربرد دکمه های لمسی در حالت PMP و وجود کتابچه ی راهنمای مجزا از قابلیت های برجسته ی F500 است. دکمه ی OK کاربرد آسانی دارد که البته با رجوع به کتابچه ی راهنمامی توانید از کاربرد های متنوع آن آگاه شوید.دکمه های آهنگ قبلی، آهنگ بعدی، Play و pause ، دکمه ی بازگشت و منو در هرقسمت قابل دسترس می باشند.با حرکت انگشت خود از چپ به راست، لیست فایل ها و با حرکت از راست به چپ منوی تنظیمات ظاهر می شود.

با حرکت انگشت به پایین در سمت چپ لیست فهرست و اجرای آن در سمت راست لیست آیتم ها را نمایان می سازد و اشاره به برنامه ی مورد نظر، آن را اجرا می کند.

حالت PMP

بر خلاف F300 ، حالت PMP و تلفن ، دو بخش در F500 مجزا از یکدیگر می باشند.همچنین آخرین برنامه ای که در حالت PMP اجرا شده در حافظه ثبت می شود و پس از اجرای تلفن، مجدداً می توان به PMP بازگشت و ادامه فیلم را تماشا کرد.

ویدئو

سازنده ی F500 مدعی آن است که این گوشی اولین مدلی است که Divx , xvid را پشتیبانی می کند و برای اجرای آن هانیازی به تبدیل نیست.حال این سٶال مطرح می شود که فایده ی Divx چیست؟ این استاندارد در اکثر فیلم های با کیفیت بالا به کار برده شده است. میانگین حجم این فیلم ها 600 تا 700 مگابایت و وضوح آن ها 352×640 می باشد.گوشی های متداول امکان اجرای این فایل ها را ندارند حال آنکه گوشی های هوشمند و تمامی دستگاه های دارای CPU با سرعت پردازش 220 مگاهرتز ( برای ویندوز موبایل از Mhz 300 به بالا ) توان اجرای آنها را دارند. نکته مهم صرفه جویی در وقت و عدم انتظار برای تبدیل این فیلم ها است.

image

همچنین وجود قابلیت اجرای DivX ، Xvid ، MPEG-4 ،H.264 ،  H.263در F500 ویژگی بی نظیری است. از این رو می توان هر فیلمی را در کارت حافظه کپی و یا از طریق بلوتوث و یا کامپیوتر منتقل کرد. حین اجرای فیلم دکمه ی حرکت به جلو و تنظیم صدا در دسترس است و کیفیت صدا بدون استفاده از هندزفری متوسط است.نقطه ضعف اکثر گوشی های کنونی کیفیت پایین نمایشگر آنهاست. تماشای فیلم با وضوح QVGA اندکی مشقت آور است. Nokia N95 ، Sony Ericsson W960i و F500 سامسونگ همگی این ضعف را شامل می شوند.

همچنین کیفیت نمایشگر و اندازه ی آن 2 فاکتور مهم و مرتبط با یکدیگر هستند حداقل اندازه نمایشگر برای گوشی هایی که متمرکز بر قابلیت ویدئویی هستند،3 اینچ است. که متأسفانه F500 فاقد آن است.در قسمت تنظیمات می توان اندازه ی تصویر، حالت fullscreen ، نور و روشنایی و نام فرعی برای سایز حروف تعیین کرد. در هر زمان حین پخش ویدئو می توان به قسمت تلفن رفت و مجدداً به حالت PMP  بازگشت و ادامه ی فیلم را تماشا کرد.

ویژگی جالب F500 افزایش کیفیت تصاویر در صفحه ی تلویزیون است که در اکثر گوشی های کنونی 240×320 پیکسل بوده و در F500، 480×720 پیکسل است.

متأسفانه کابل تلویزیون به همراه گوشی ارایه نشده است همچنین با ارتقای حافظه تا سطح GB 4 امکان ذخیره ی تنها 7-6 فیلم وجود دارد.

موزیک

قسمت موسیقی از مدل F300 گرفته شده از فایل ها ی MP3  ، AAC ، OGG ، AC3 ، WMA و استاندارد DRM 2.0 و پروتوکل MTP ، پشتیبانی می کند.

جستجوی آهنگ های موجود در کارت حافظه و حافظه ی PMP  بصورت خود کار انجام می شود.

چند پیش تنظیم برای اکولایزر از پیش قرار داده شده است که امکان تنظیم دستی آنها فراهم است. امکان استفاده از هدست سیمی یا هدست بلوتوث وجود دارد کیفیت صدا بلند و واضح است.

دوربین

دوربین 2CMOS  مگاپیکسلی به نظر اندکی نامناسب است.

image

در این دوربین امکاناتی همچون تایمر، عکس برداری در شب، شطرنجی، فریم به فریم و عکس برداری چند منظوره فراهم است.

جلوه های ویژه شامل خاکستری، نگاتیو، قهوه ای، آبی و سبز است.

زوم دیجیتال در این دوربین 6 برابر است.

می توانید فیلم های  240×320 پیکسلی با سرعت 15 فریم در ثانیه و با فرمت MPEG4 را با این دوربین بگیرید.

آلبوم

image

یکی از برنامه های مهم در F500 گالری تصاویر است عکسی که انتخاب کرده اید در قسمتی از نمایشگر باز می شود و سایر عکس ها بصورت ستونی عمودی در سمت راست قرار می گیرند.

image

امکان نمایش یکی یکی و زوم آنها روی و ایجاد پوشه های سفارشی با عکس های دلخواه نیز قرار داده شده است.

image

فایل های آفیس

Picsel viewer امکان مشاهده ی فایل های آفیس و PDF را فراهم ساخته و نمی توان آن ها را ویرایش نمود همچنین می توانید نیز روی فایل ها زوم کرده و یا بگردانید و تمام اسناد باید در پوشه ی Documents ذخیره شوند در غیر اینصورت قابل مشاهده نمی باشند.

image

تنظیمات

این قسمت راهنمایی های لازم برای استفاده از دکمه های لمسی و تنظیمات عمده ی PMP را ارایه می دهد.

حالت تلفن

 

یکی از نقاط ضعف در این قسمت فقدان نمایش منوی اصلی بصورت لیست است. این منو تنها به صورت جدول مشاهده می شود.

9 آیکن هر صفحه مشاهده می شود.

image
 
image

تمام زیر مجموعه ها دارای لیست افقی هستند که در سمت راست آیتم منتخب نمایش داده می شود.هنگام مراجعه به منوها یا زیر منوها امکان نمایش آخرین برنامه ی مورد استفاده وجود دارد و گوشی می توان آخرین عملکرد خود را به خاطر آورد و با رجوع مجدد به آن به صورت برجسته نمایش داده می شود.می توانید از کلید چهارطرفه بعنوان میان بری به برنامه هایی خاص استفاده کنید. با فشار دادن کلید چهارطرفه به بالا برنامه ی My Menu اجرا می شود.

هنگام شماره گیری عکس کوچکی نمایش داده می شود همچنین ارقامی که فشار می دهید بصورت متحرک طراحی شده است و با فشار دادن 3 رقم اگر شماره تماسی با این ارقام موجود باشد،نمایش داده می شود همچنین جستجو از طریق نام امکان پذیر است.

 امکان اجرای چند برنامه همزمان وجود ندارد. اگر چه دکمه ای با این منظور در صفحه کلید موجود است ولی این دکمه  تنها امکان مانور دادن میان جستجو گروب، sms و تماس ها را برآورده می کند.

 

دفترچه تلفن

با فشار کلید راست کلید چهارطرفه، دفترچه تلفن ظاهر می شود که شامل مجموع شماره های سیم کارت و حافظه ی گوشی است.

image
 

image
 
image

شماره های سیم کارت با آیکن مربوطه نمایش داده می شوند. جستجوی نام ها با نوشتن حرف اول نام مشخص می شود. با فشردن دکمه ی OK به جزئیات یک تماس وارد می شوید. که می تواند یک عکس یا کلیپ ویدئویی باشد. 5 نوع شماره برای هر ورودی تماس می توان تعیین کرد. ( موبایل، کار، منزل، فکس، غیره ) 2 خط برای نام و نام خانوادگی وجود دارد. که محدودیت 20 کاراکتر برای هر نوع از شماره ها در نظر گرفته شده است. همچنین می توان زبان دلخواه را تغییر داد. ترتیب شماره های مخاطب بر اساس زبان اصلی گوشی بوده و شماره هایی با زبان های دیگر پس از آن می آیند.علاوه برشماره تلفن،آدرس ایمیل، یادداشت  هایی کوچک و تاریخ تولد نیز می توانند به یک  یک تماس ضمیمه شوند. هر نوع فایل MP3 می تواند برای زنگ در نظر گرفته شود. زنگ های SMS نیز قابل تنظیم هستند.دفترچه تلفن امکان ثبت 1000 ورودی تماس با تمام انواع زمینه ها را دارد.

امکان انتقال شماره تماس ها از سیم کارت به حافظه ی گوشی و بلعکس وجود دارد .هر شماره تماسی که بصورت SMS ، MMS ، پیام های Mail و  یا سایر فایل ها باشد از طریق بلوتوث قابل ارسال می باشند.تعداد 8 شماره تماس برای شماره گیری سریع قابل دسترسی است.امکان ایجاد 20 شماره در لیست " مخاطبان " وجود دارند و می توان عکس یا زنگ خاصی برای آن ها تنظیم کرد.

لیست تماس ها

هر کدام از لیست ها شامل 30 شماره تماس است. لیستی ترکیبی تمام تماس های اخیر با آیکن نشانگر نوع آن ها وجود دارد.( تماس های دریافتی ، گرفته شده ... )با فشار کلید چهارطرفه به چپ و راست، می توان لیست ها را مشاهده کرد.تاریخ و زمان تماس ها بدون ذکر مدت تماس قابل دسترسی است و برای دسترسی به مدت تماس باید به جزئیات هر کدام وارد شوید. آیتم و همچنین هزینه ی تماس آن در این قسمت قابل مشاهده است.تعداد تماس های ارسالی و یا دریافتی از یک شماره تماس خاص در کنار آن نشان داده می شود.

پیام ها

image
 

image
 
image

نوشتن SMS ها در منویی جدا از MMS ها صورت می گیرد. 200 پیام بطور همزمان قابل ذخیره است. استاندارد EMS سازگار با Nokia smart Messeging است. دیکشنری T9 نیز قرار داده شده است که به طور کلی پیام ها قابل مدیریت هستند.

می توان شمار خاصی از اسم ها را تعیین کرد تا بطور خودکار پیام های دریافتی از آنها حذف شود. اندازه فونت در پیام ها از طریق دکمه ی تنظیم صدا قابل تنظیم است. محدودیتی در سایز پیام های MMS وجود ندارد. سایز پیام های ارسالی 295 کیلوبایت است. تمام پیام ها و ایمیل ها در حافظه ی گوشی ذخیره می شوند.ارسال پیام SOS در مواقع اضطراری تنها با 4 بار مرتبه فشار بر دکمه ی صدا صورت می گیرد. و به شماره ای که قبلاً تعیین شده ارسال می شود.

حداکثر تعداد پیام های دریافتی 100 عدد است. امکان دریافت فایل های بزرگتر از 5 مگابیت و ارسال فایل های کوچکتر از 300 کیلو بایت وجود ندارد.

سازمان دهنده

امکان ثبت 400 رویداد در سه نوع: قرار ملاقات، سالگرد و غیره وجود دارد.زنگ هشدار، امکان تنظیم رویدادهای مکرر و تقویم بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه در دسترس است.آیتم Task به صورت یک لیست استاندارد و با قابلیت تعیین تقدم برای برنامه ها وجود دارد. که حداکثر ظرفیت آن 100 ورودی است.

برنامه ها

ضبط صدا: امکان ضبط صدا تا چندین ساعت فراهم است و کاربر بستگی به سلیقه خود، این زمان را تعیین می کند. در عین حال ضبط صدا در یکبار نباید متجاوز از 1 ساعت شود و برای ضبط صدا در کنفرانس ها، سخنرانی ها و مذاکرات شما به هیچ مشکلی بر نمی خورید. تا حدی که می توان گفت F500 جایگزین مناسبی برای دستگاه های ضبط صوت است ولی نمی توان مکالمات را طی تماس های تلفنی ضبط کرد.

ساعت جهانی: ساعت 2 شهر منتخب نمایش داده می شود.

ماشین حساب: قابلیت تقسیم، ضرب، تفریق ، جمع و بسیاری اعمال دیگر فراهم است.

تبدیل مقیاس ها: امکان تبدیل واحدهای مختلف و پول های رایج وجود دارد.

یادداشت: یادداشت استاندارد نوشته می شود.

شمارش معکوس و زمان سنج: بی عیب و نقص عمل می کنند.

ساعت و بیدار باش: امکان دسترسی به چند  Alarm برای اعلام هشدار در روزهای مختلف وجود دارد.

بازی ها: تنها 2 بازی از پیش نصب شده به نام های Powerinlinex و Ages Last سایر بازی های مبتنی بر Java قابل نصب و اجرا روی گوشی هستند.

WAP: نمایش جستجوگر در نمایشگر کوچک  F500 اندکی ناخوشایند است.

جستجوگر WAP ورژن 2.0 ( 3.2 Netfront ) برای اجرای برنامه های Java Script اندازه حروف ( 3 نوع ) ، smart-fit ( نمایش یک ستونه ) و نمایش full-screen نیز ارایه شده است.

مدیریت فایل ها

تمام فایل های music ، picture ، video و sound و فایل های دیگر در این قسمت هستند تنها مشکل اینست که گاهی تمام فایل ها در لیست نشان داده نمی شوند و ناگزیرباید از برنامه خارج و مجدداً به آن وارد شده فایل ها و پوشه ها بصورت لیست و یا تصویر کوچک قابل مشاهده هستند امکان کپی، انتقال، حذف و ترتیب بر اساس ( نوع، نام و سایز ) وجود دارد.

image
 

image
 
image

تنظیمات

بخش عمده ی تنظیمات گوشی نظیر رنگ حروف، ایجادکلمه ی عبور، مدت زمان نور پس زمینه، درخشندگی و نمایش شماره گیری و ... در این قسمت هستند. با استفاده از آیتم security امکان محافظت از برخی مسیرها و منوها با استفاده از قرار دادن کلمه رمز فراهم می آید.

image
 

image
 
image

برای تنظیم نور زمینه،3 گزینه وجود دارد. یکی از آنها حالت شبانگاهی است که در طی ساعت 5 بعدازظهر تا 9 صبح فعال می شود و در واقع وظیفه ای مشابه با حسگر نور زمینه دارد. همچنین امکان تنظیم آنها در حالت نرمال و ذخیره ی انرژی وجود دارد.

ردیاب موبایل ( Mobile Tracker )

در این بخش می توانید شماره ای را وارد کنید در صورتی که سیم کارت عوض شود پیامی ظاهر می شود که درآن شماره ی سیم کارت های استفاده شده در گوشی نمایش داده می شود.

این قسمت مجهز به رمز عبور است و هیچ کس غیر از شما قادر به غیر فعال کردن ردیاب نمی باشد.

حالت پرواز

در این حالت امکان غیر فعال شدن تمام بخش های رادیویی( تلفن، بلوتوث، WAP ،... ) وجود دارد اما متأسفانه بدون وجود سیم کارت برنامه ها اجرا نمی شوند.

چند پروفایل و الگو های مختلف برای زنگ گوشی وجود دارد. امکان تنظیم sms بصورت دلخواه وجود دارد و زنگ ایمیل و زنگ مرتبط با گروه های تماسی نیز قابل تنظیم است.

همچنین عملکرد ویژه ای در این گوشی وجود دارد که در طی آن هنگام عدم پذیرش تماس ( reject ) بطور خودکار یک پیام sms به شماره مذکور ارسال می شود.این پیام باید از قبل ایجاد شود.

تنظیمات ویژه

این تنظیمات هنگام روشن شدن گوشی خود به خود نمایان می شود همچنین می توان از منوی تنظیمات به آن دسترسی یافت. از طریق این آیتم امکان تنظیم بخش های اصلی گوشی فراهم می باشد.

و در پایان...

 قدرت لرزاننده تقریباً متوسط است. طراحی چند منظوره و ظاهر زیبای F500 مخاطبان زیادی برای آن جذب خواهد کرد.

این گوشی می توانست مجهز به خروجی TV باشد اما متأسفانه هیچ کابلی با این منظور درآن قرار داده نشده البته مشاهده ی اینترفیس چرخشی و گوشی 2 سطح قابل استفاده تکنولوژی جدیدی است که نباید آن را نادیده گرفت.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)