Samsung X820

طراحی گوشی‏های باریک با ورود گوشی RAZR موتورولا به بازار آغاز شد و پس از آن بسیاری از تولید‏کنندگان گوشی‏های موبایل شروع ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 
                                                        سامسونگ X820
 
 

طراحی گوشی‏های باریک با ورود گوشی RAZR موتورولا به بازار آغاز شد و پس از آن بسیاری از تولید‏کنندگان گوشی‏های موبایل شروع به تولید گوشی‏های باریک و لاغر کردند که از جمله آنها سامسونگ است. البته طراحی گوشی‏های لاغر تنها عامل برای موفق بودن نیست امّا سامسونگ از این نوع طراحی برای موفقیّت محصولاتش در بازار استفاده کرد. سامسونگ را می‏توان اولین تولید کننده گوشی‏های لاغر معرفی کرد، امّا هنگامی ‏که روی پروژه تولید گوشی‏های لاغر در بازار کار می‏کرد، این خبر توسط برخی روزنامه‏ نگاران و خبرنگاران پخش شد و تولیدکنندگان دیگر و علی‏ الخصوص موتورولا از این ایده استفاده کردند. البته خوشبختانه برندهای مختلف از مواد متفاوتی در ساخت این گوشی‏ها استفاده کرده‏اند. رقابت برای تولید گوشی‏های لاغر در دو جهت شکل گرفت که یکی بیشتر توسط موتورولا به کار گرفته شد و از طریق استفاده از پوشش فلزی تولید گشت و هدف دیگری استفاده از مواد معمولی برای هر چه لاغرتر ساختن گوشی‏ها بود. برای نوع طراحی مدل اول می‏توان P300 را معرفی کرد که بیشتر شبیه ماشین حساب است.

 

image

 

البته از نوع طراحی اول یعنی طراحی با پوشش فلزی، سامسونگ نمونه‏ های بسیار کمی دارد چرا که نصب صحیح آنتن برای دریافت مناسب از شبکه در یک فضای کوچک و آن هم برای تولید انبوه کار بسیار دشواری است. علاوه بر این گوشی‏هایی که پوشش‏های فلزی در ساختار آنها استفاده می‏شود، در زمره گوشی‏های مد روز قرار می‏گیرند. امّا در گروه گوشی‏های لاغری که از مواد پلاستیکی معمولی در ساختار آنها استفاده می‏شود سامسونگ نمونه‏ های زیادی دارد. نکته مهم اینجاست که در طراحی یک گوشی باریک باید صفحه نمایش برای گوشی و تراشه‏ های مربوط به آن در حجم کمی قرار بگیرند که این کار مشکلی است ولی با این حال سامسونگ دو محصول Illusion و Spear را از این با این شکل ساختار معرفی کرد. مدل Illusion سامسونگ با نام X820 معرفی شد. 

 

image

 

 

image

 

 

در طول مراحل توسعه، مرکز R&D سامسونگ با مشکلات زیادی روبرو شد، چون ساخت این مدل گوشی‏ها به ظرافت و دقت زیادی در هنگام تولید نیاز داشت. برای حل این مشکل پلاستیک با لایه نازکی از فیبر شیشه ‏ای پوشیده می‏شود. با این کار ضخامت پلاستیک بیشتر از 1 میلی متر نخواهد شد. ضخامت پوشش گوشی را می‏توان با در دست گرفتن درب باتری گوشی و خم کردن آن حس کرد. 

 

 

image

 

 

مهندسین بسیاری از کمپانی‏های مختلف ساخت چنین گوشی باریکی توسط پلاستیک را غیر ممکن می‏دانستند امّا بعد از دیدن X820 متوجه اهمیّت کاری که گروه  R&D سامسونگ انجام داده شدند. امّا بسیاری از کاربران نسبت به تلاشی که برای ساخت این گوشی شده است بی تفاوت هستند.البته ضخامت پلاستیک تنها راه برای ساخت پوشش نازک نیست، بلکه قرار گرفتن المان های مختلف مثل صفحه نمایش و تراشه‏ های دیگر نیز مهم است. برای محافظت از صفحه نمایش گوشی، از شیشه و پلاستیک سخت و فریم فلزی استفاده شده است.                                                               

 

 

image

 

 

فریم گوشی از نوعی پلاستیک تقویت شده است که مقاومت زیادی دارد، از طرفی انعطاف پذیری این ماده نیز زیاد است بطوری که می‏توان به راحتی بدنه گوشی را (1 تا 1.5 میلی متر) خم کرد، بنابراین می‏توان مطمئن بود در صورت قرار دادن گوشی در جیب عقب شلوار جین و نشستن روی صندلی گوشی به سرعت به قطعات ریز تبدیل نمی‏شود!     

                                   

image

 

 

ابعاد گوشی 113×50×6.9 میلی‏متر از طرف کمپانی اعلام شده است امّا این درست نیست، چون در همه جای دنیا برای اندازه ‏گیری ضخامت گوشی، ضخیم‏ترین بخش آن را درنظر می‏گیرند پس برای این گوشی نیز باید ضخامت بخش شامل دوربین را در نظر گرفت که با احتساب آن ضخامت گوشی 9/8 میلی متر خواهد بود.

 

image

 

دوربین این گوشی از نوع 2 مگا پیکسلی است که به خودی خود ضخامت 7 میلی‏متر را دارد و جای دادن آن درون فضای کم گوشی کار بسیار دشواری است، امّا کاربرد و قابلیت‏های گوشی ارزش این دشواری را دارد.                                  

 

 

image

 

 

X820 پس از دو ماه حضور در بازار طرفداران خود را پیدا کرد و در کارنامه موفقیّت‏ های سامسونگ قرار گرفت. در حال حاضر فقط یک رنگ مشکی برای این گوشی موجود است، امّا پیش بینی می‏شود به زودی سه رنگ آبی، طلایی و صورتی آن نیز ارائه شوند. صفحه شیشه ‏ای محافظ صفحه نمایش به سرعت گرد ‏و‏ غبار را جذب می‏کند. در بالای صفحه نمایش نیز نوار نقره ‏ای رنگی از جنس پلاستیک دیده می‏شود.

صفحه نمایش گوشی افقی و شبیه صفحه نمایش P300 سامسونگ است. رزولوشن این صفحه 220×176 پیکسل یا 35×28 میلی‏متر می‏باشد. 5 خط متن و 3 خط سرویس روی صفحه نمایش قابل دیدن است. این صفحه از نوع TFT بوده و قابلیت نمایش تا 262144 رنگ را دارد. کیفیت تصاویر روی این گوشی بسیار خوب است.        

                                                            

image

 

برای افرادی که دوست دارند موبایل‏شان را به گردنشان بیندازند، باید گفت متأسفانه در ساختار این گوشی جایی برای آویزان کردن بند گردنی وجود ندارد و مجبورید آن را درون جیبتان قرار دهید!

بدلیل ساختار باریک و مواد استفاده شده ی سبک، وزن گوشی فقط 63 گرم است. صفحه کلید X820 شبیه گوشی‏های دیگر سامسونگ که در سالهای 2006-2007 تولید شده‏ اند می‏باشد.  

 

image
         

 

                                                   

صفحه کلید از جنس پلاستیکی است. کلید ها زیاد بر آمده نیستند، ولی بدلیل اندازه بزرگشان، کار با آنها به راحتی صورت می ‏گیرد و اشتباه زدن دکمه ‏ها تقریبا غیر ممکن است. نور پس زمینه صفحه کلید سفید بوده و مناسب همه شرایط است. به ندرت پیش می‏آید که دکمه ‏ها اتفاقی فشرده شود، امّا بهتر است صفحه کلید را قفل کنید. 

 

image

 

دکمه تنظیم ولوم صدا در کناره چپ و دکمه دوربین و اسلات اتصال هدست و شارژر در کناره سمت راست گوشی قرار دارند.                                 

image

 

 

درب پوشش باتری گوشی ثبات کمی دارد به این معنا که هنگام بیرون آوردن گوشی از جیب ممکن است درب آن باز شود یا حتی گاهی اوقات این درب خود به خود می ‏افتد که البته این ویژگی برای گوشی باریکی مثل X820 دور از انتظار نیست.

سایز باتری متناسب با سایز گوشی است. این باتری از نوع Li-Ion بوده و ظرفیتی معادل mAh 630 دارد و به گفته تولید‏ کننده قابلیت 2/5 ساعت مکالمه و 210 ساعت کار در حالت استندبای  دارد. باتری تقریبا 2-3 روز با یک ساعت مکالمه و یکبار استفاده از زنگ ساعت آن دوام می‏آورد. مدت زمان شارژ کامل باتری 1/5 ساعت است. 

 

image

 

 

image

 

 

کارایی باتری گوشی نسبتا خوب است، امّا در زمینه الگوریتم تعیین سطح باتری که توسط آیکون باتری روی صفحه نمایش دیده می‏شود، سامسونگ ضعیف عمل کرده، به این صورت که در روز اول پس از شارژ آیکون شارژ کامل است (3 از 3) تا زمانی ‏که حدود   50-60 درصد باتری مصرف شود، 40% شارژ باقیمانده با دو نماد مشخص می‏شوند و به همین دلیل این 40% به سرعت خالی می‏شود. بنابراین هنگامی ‏که آیکون باتری به 1 یا حتی 2 جایگاه برسد باید دوباره گوشی را شارژ کرد.

 

منو (Menu)

ساختار نرم افزاری و بخصوص منوهای گوشی شبیه مدل‏های دیگر گوشی‏های Gumi است و البته کمی کار با اینترفیس‏ ها راحت‏تر شده است. دو نوع Skin سفید و مشکی (بطور پیش فرض مشکی است) روی گوشی قرار دارد که هر دو جذاب و زیبا هستند.

  

 

image
      
image

 

 

منوی اصلی بصورت جدول  3×3بوده و a2dp های آن متحرک هستند. دسترسی سریع به آیتم های منوی اصلی از طریق کلیدهای عددی صفحه کلید امکانپذیر است. زیر منوها بصورت لیست‏های عمودی هستند. کلیدهای حرکتی جهت دار را می‏توان به برنامه‏ های پر کاربرد نسبت داد. 

 

 

       

 

 

یک تغییر دیگر در ظاهر منوها بر جسته شدن آیکن‏ها و بزرگ شدن فونتها در سیستم‏ های عمودی است. همچنین آیکن‏ هایی که آخرین بار استفاده شده ‏اند، بار بعد بصورت برجسته دیده می‏شوند.

 

 

دفترچه تلفن (phone book)

از طریق کلید کمکی سمت راست می‏توان وارد لیستی از Contact ها شد که این لیست شامل شماره‏ های روی سیم کارت و حافظه گوشی است. بصورت پیش فرض اسم کوچک افراد بصورت برجسته بوده و شماره افراد درخط سرویس دیده می‏شود.

جستجوی نام‏ها با فشردن حروف ابتدایی نامشان امکان ‏پذیر است و با کلید OK اطلاعات جزئی ‏تر فرد را می ‏توان دید. برای هر ورودی می ‏توان 5 شماره مختلف (موبایل، منزل، محل کار، فکس و غیره) و تصویر یا عکسی از آن فرد را ذخیره کرد.                                     

image
     
image

image

 

دو فیلد مجزا برای نام و نام خانوادگی وجود دارد. می ‏توان بر اساس نام خانوادگی شماره ‏ها را مرتب کرد. طول هر فیلد 20 کاراکتر می‏باشد. همه ورودی‏های دفترچه تلفن با این الگوریتم مرتب می‏شوند که ابتدا نام ‏های انگلیسی و سپس نام‏های زبانهای دیگر قرار می‏گیرند. برای هر فرد می‏توان غیر از شماره تلفن‏ها، ایمیل، یک متن کوتاه و یک زنگ بخصوص (هر نوع فایل صوتی می‏تواند باشد) قرار داد. سه نوع گروه‏ بندی برای شماره‏ها می‏توان در نظر گرفت و برای هر گروه زنگ و یا تصویر خاصی را می‏توان نسبت داد.

دفترچه تلفن توانایی ذخیره تا 1000 نام را با پر کردن کلیه فیلدها دارد. به منظور هماهنگ کردن اطلاعات و شماره ‏های گوشی می‏توان از کامپیوتر و برنامه MSOutlook استفاده کرد. پیام‏های MMS/SMS، ایمیل‏ها یا فایل‏های متنی را می‏توان از طریق بلوتوث برای گوشی دیگری ارسال کرد.

دفترچه تلفن می‏تواند شامل business card نیز باشد. در لیست شماره گیری سریع می‏توان 8 شماره تلفن را قرار داد. در هنگام دریافت یک تماس تصویر فرد تماس گیرنده کل صفحه را پر نمی‏کند و فقط بخشی از آن را اشغال می‏کند.                              

 

image
 

 

لیست تماسها Call list

در هر کدام از لیست‏ها تا 30 شماره ی اخیر نگهداری می‏شود. یک لیست ترکیبی هم، مشتمل بر 30 شماره آخر وجود دارد که در کنار هر کدام از شماره‏ ها آیکون مربوط به نوع آن تماس قرار دارد. با حرکت دادن دکمه جهتی بصورت افقی می‏توان بین این لیست‏های متفاوت حرکت کرد. تاریخ و زمان هر مکالمه در کنار آن قرار دارد، البته مدت زمان هر کدام از مکالمات را بطور مجزا نمی ‏توان دید و برای دیدن آن باید وارد اطلاعات جزئی آن تماس شد. مثل همیشه مدت زمان کل تماسها و هزینه آنها را می‏توان در همین منو دید.

 

 

image
               
image
       

 

      

پیامها (Messages)

کار با انواع مختلف پیام‏ها در زیر منوهای مجزا امکان‏پذیر است. ظرفیت ذخیره 200 پیام کوتاه در گوشی وجود دارد. همچنین امکان EMS که با سیستم پیام هوشمند نوکیا سازگار است هم وجود دارد. در هنگام تایپ می‏توان از دیکشنری T9 استفاده کرد و در هنگام ارسال شماره را وارد کرده یا نام فرد را از لیست انتخاب کرد. یک قابلیت جالب این گوشی این است که می‏توان شماره ‏های خاصی را در لیست سیاه قرار داد. با این کار همه پیام‏های ارسال شده از آن شماره ها بطور اتوماتیک حذف می‏شود. 

 

 

image
     
image
 

 

image

 

بخش MMS برای ارسال پیام‏های مولتی مدیا بسیار ساده است. پیام‏های رسیده را می‏توان در فولدرهای مختلف ذخیره کرد. برای دریافت پیام محدودیتی در حجم آن وجود ندارد، امّا در هنگام ارسال حجم پیام‏های MMS نباید بیشتر از 295 کیلوبایت باشد. به عنوان یک سرویس فوق العاده امکان حذف پیام‏های تبلیغاتی و رد دریافت آنها وجود دارد. کلیه پیام‏ها در حافظه جداگانه ذخیره شده و می توانند حدود 3/7 مگابایت فضا اشغال ‏کنند.

 

image
     
image

 

سرویس ایمیل نیز بسیار ساده و استاندارد بوده و حداکثر 100 ایمیل را می‏تواند در صندوق ورودی ذخیره کند. امکان ضمیمه کردن فایل به ایمیل وجود دارد. ایمیل‏های دریافتی نباید بیشتر از 5 مگابایت و ایمیل ‏های ارسالی نباید بیشتر از 300 کیلو بایت باشند.

 

Organizer

حداکثر 400 رویداد از هر نوع (4×100) قرار ملاقات‏ها، سالگردها و ... را می‏توان ذخیره کرد. سیگنال خبردهنده و مدت زمان آن و نیز تعداد تکرارها را نیز می‏توان تنظیم کرد. نمایش تقویم را به صورت هفتگی و ماهیانه می‏توان تنظیم کرد.

 

 

 

image
     
image

 

image
     
image

 
 
 
 

 

WAP

یک جستجو گر وپ نسخه 2.0 شبیه جستجو گرهای گوشی ‏های نوکیا و سونی‏ اریکسون که از پروتکل‏های http پشتیبانی می‏کند نیز در این جا حضور دارد که البته بهتر است آن را با یک Opera mini جایگزین کنید.

 

برنامه ها (Application)

از جمله برنامه‏های گوشی mp3 player است که بصورت رندم، پشت سر هم و یا چرخشی می‏تواند فایل‏های صوتی را اجرا کند. فایل‏های mp3 را می‏توان از طریق بلوتوث یا کابل به گوشی منتقل کرد. 80 مگا بایت حافظه خالی در اختیار کاربر برای ذخیره برنامه ‏ها و موسیقی‏ هاست.

نام فایل ‏های در حال اجرا و همچنین تعداد ترک‏های باقیمانده روی صفحه نمایش دیده می‏شوند. اکولایزرهای قابل انتخاب Jazz، classic، rock و حالت Normal هستند. ترک‏ها از طریق اسپیکرها و یا هدفون پخش می‏شوند.

 

Dictaphone

می توان چندین ساعت فایل های صوتی را توسط گوشی ضبط کرد، محدودیت طول زمان این ضبط ‏‏‏‏ها توسط خود کاربر تعیین می‏شود ولی طول ضبط صداها بیشتر از 1 ساعت نمی‏تواند باشد. کلیه فایلها در فولدرهای جداگانه ذخیره می‏شوند.

 

 

Java world

گوشی دارای 2 بازی از پیش نصب شده است: Bobby Carrot و Free Kick. دانلود برنامه‏ ها و بازی‏های جدید از طریق شبکه ‏های بی‏سیم امکان‏پذیر است ولی سایز فایل JAR نباید از 1 مگابایت بیشتر باشد. میزان حافظه رزرو شده برای فایل‏های جاوا 4 مگابایت است.

 

image
     
image

 

برنامه World Time نیز برای دو شهر قابل نمایش است.

Alarm Clock یا ساعت زنگ دار را می‏توان برای سه زمان متفاوت تنظیم کرد. برای هر کدام از زمانها می‏توان یکی از 5 نوع زنگ موجود یا فایل‏های mp3 دیگر را استفاده کرد. امکان روشن شدن اتوماتیک گوشی در هنگام زنگ خوردن گوشی یا رویدادهای دیگر توسط کاربر تعیین می‏شود.                                

 

image

 
Calculator

ماشین حساب گوشی عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم و بسیاری کارهای دیگر را به سادگی انجام می‏دهد. 

 

 

 

image

 

با استفاده از برنامه Converter می‏توان تبدیل واحد‏های مختلف، اندازه‏ گیری یا تبدیل واحد پولها را به راحتی انجام داد.  

 

image
 

 

Image Editor

برنامه ‏ای ساده برای ویرایش عکس‏ها و تغییر تصاویر با استفاده از ابزار‏های مختلف است.            

 

 

image
   

 

File Manager

در این قسمت به کلیه فایل‏های صوتی، تصویری، ویدئویی و ... می‏توان دسترسی داشته و آنها را مدیریت کرد .همه فایل‏های آپلود شده نیز در اینجا ذخیره می‏شوند. تنها مشکل این بخش این است که پس از آپلود فایل‏ها به گوشی ممکن است آنها را به سرعت در لیست این برنامه ‏ها نبینیم. برای رفع این مشکل کافیست یکبار از این منو خارج شده و دوباره وارد آن شوید.

 

image
 

Settings

کلیه تنظیمات گوشی در این قسمت انجام می‏شود. از جمله این تنظیمات رنگ و فونت نوشته ‏ها در حالت استند‏بای، قرار دادن password روی بخش‏های مختلف (پیام‏ها و SMSها و Organizer و ...)، تنظیم نور و روشنایی پس زمینه و شماره‏ گیری است. 

 

image

 

Bluetooth

در این گوشی می‏توان از پروفایل‏های مختلفی مثل Headset (هدست)، Hands free (برای استفاده از هندزفری)، Serial port (برای اتصال به پورت سریال)، Dial up Networking (اتصال به شبکه)، File Transfer (انتقال فایل)، Object push و A/V Headset پشتیبانی می‏کند. در کل می‏توان گفت بلوتوث X820 بهتر از تکنولوژی بلوتوث در گوشی‏های نوکیا و زیمنس است، امّا نسبت به سونی‏ اریکسون در سطح پائین‏تری است.

 

 
 
Camera

دوربین این گوشی 2 مگا پیکسل و از نوع cmos است. اینترفیس دوربین این گوشی نیز مثل گوشی‏های دیگر سامسونگ است، می‏توان تصاویر را در جهت عمودی چرخاند یا صدای شاتر دوربین را قطع کرد. از طریق منو می‏توان درجه فشرده شدن عکس‏ها و کیفیت آنها را تنظیم کرد. درجه روشنایی عکس‏ها نیز قابل تنظیم است که بطور پیش فرض روی حالت اتوماتیک تنظیم شده است.

 

 

image
     
image
 

 

 

عکس‏هایی که با بیشترین رزولوشن (1200×1600) گرفته شوند، طی 2 ثانیه پردازش می‏شوند. دوربین این گوشی قابلیت فوکوس اتوماتیک و حالت ماکرو را ندارد. عکس‏هایی که در روشنایی آفتاب گرفته می‏شوند بهترین کیفیّت را دارند. عکس‏ها از لحاظ کیفیّت تصویری شبیه عکس‏های گوشی N70 است.با این حال کیفیّت عکس‏های گرفته شده با این گوشی کمتر از عکس‏های گوشی‏های K750 سونی اریکسون یا N90 نوکیا است.

افکت‏های سیاه و سفید، نگاتیو، Sepia، Emboss، Sketch،Antique ، Moon light و Fog را می‏توان به عکس‏ها اعمال کرد. همچنین می‏توان 6، 9 یا 15 عکس را با هم در یک سری گرفت. عکس‏ها در آلبوم نگهداری می‏شوند. در کنار هر عکس نام آن قرار می‏گیرد و هر کدام از عکس‏ها را می‏توان به یک شماره در Contact نسبت داد یا به عنوان تصویر پس زمینه در نظر گرفت.

گوشی قابلیت ضبط ویدئویی با فرمت3GP را داشته و می‏توان تنظیم کرد که صدا هم ضبط شود یا نه. کیفیّت فیلم ‏ها نیز مثل کیفیّت عکس‏ها قابل تنظیم است ولی رزولوشن آنها متفاوت است. بیشترین رزولوشن برای فیلم 355×288 پیکسل است.

 

 

 

Synchronize کردن با کامپیوتر

از طریق بلوتوث یا کابل به راحتی می‏توان عملیات هماهنگ سازی را انجام داد، برنامهEasy Studio 3.0 به همین منظور از سایت سامسونگ قابل دریافت است.

 

 

کارایی ((Performance:

 کارایی این گوشی در حد متوسط برآورد شده است که البته کلیه گوشی‏های سامسونگ در همین رده قرار دارند.

Jbenchmark 1

Version 1.1.1

Total Score: 1781

Details:
Text 518
2D Shapes 429
3D Shapes 301
Fill Rate 184
Animation 349

Jbenchmark 2

Version 2.1.1

Total Score: 134

Details:
Image Manipulation 109
Text 200
Sprites 121
3D Transform 139
User Interface 116

Jbenchmark 3D

Perfomance
Jbenchmark3D HQ: 87
Jbenchmark3D LQ: 132
Triangles ps: 10792
kTexes ps: 722

version: 3.1.0

 

 

 

در نهایت:

در زمینه دریافت سیگنال این گوشی خوب عمل می‏کند. صدا از طریق بلندگوهای روی گوشی بسیار صاف و خوب پخش شده و نویزها یا صداهای اضافی دریافت نخواهد شد. ولوم صدای زنگ متوسط و سیستم صوتی پلی فونیک 64 کاناله است ولی صدای فایل‏های mp3 را به راحتی می‏توان در خیابان‏های شلوغ هم شنید. در حالت Silent هم قدرت ویبره ی گوشی متوسط است. از آنجا که X820 جزو گوشی‏ های بسیار باریک به حساب می‏آید پس از مدتی استفاده به سرعت داغ می‏شود که این قضیه در گوشی‏های باریک متداول است، در گوشی‏های موتورولا برای جلوگیری از این مطلب از بخشهای فلزی استفاده شده است. البته در مکالمات کوتاه قابل درک نیست، امّا اگر مکالمه بیشتر از 5 دقیقه بطول بیانجامد گرما را در زیر انگشتان خود حس خواهید کرد. از لحاظ ساختار باریک و ظاهر، سامسونگ با موتورولا رقابت می‏کند. تقریبا می‏توان گفت گوشی باریک ساده و دوربین دار شبیه X820 در بازار موجود نیست. با اینکه این گوشی با قیمت مناسبی ارائه می‏شود امّا فروش خوبی نداشته و می‏توان یکی از دلایل آن را تبلیغات کم گوشی دانست.

با اینکه گوشی به خودی خود جذاب است امّا لازم است که شرکت سامسونگ هم در زمینه تبلیغات و معرفی گوشی به کاربران تلاش بیشتر می‏کند.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)