HTC Sensation

HTC با گوشی هوشمندی که می خواهد شور و شوقی نو در دنیای آندروید به پا کند ، پا به بازار دو هسته ای ها می گذارد. آن ها این بار همه چیز از طراحی گرفته تا صفحه نمایش ، دوربین و حتی چیپ ست را متحول کرده اند. نبود هیچ قابلیتی در گوشی احساس نمی شود.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۳/۲۴
بررسی تخصصی HTC Sensation
مقدمه

HTC با گوشی هوشمندی که می خواهد شور و شوقی نو در دنیای آندروید به پا کند ، پا به بازار دو هسته ای ها می گذارد. آن ها این بار همه چیز از طراحی گرفته تا صفحه نمایش ، دوربین و حتی چیپ ست را متحول کرده اند. نبود هیچ قابلیتی در گوشی احساس نمی شود.

image
image

HTC به خوبی نام های بزرگ را از هم باز می شناسد اما قطعا Sensation چیز دیگری است. نام گوشی به سادگی کاربر را درگیر می کند. ما در مورد صفحه نمایشی 4.3 اینچی از نوع SLCD صحبت می کنیم که از رزولوشن qHD (540 x 960 پیکسل) بهره می برد. اگر جهش صورت گرفته در رزولوشن برای شما محسوس نیست ، می توانید تصور کنید که این صفحه نمایش از همان تراکم پیکسلی یک صفحه نمایش 3.7 اینچی با رزولوشن WVGA برخوردار است.

چیپ ست 1.2 گیگاهرتزی Snapdragon با وجود شتاب دهنده گرافیکی Adreno 220 ، رقبا را در خطر می اندازد. اما ما انتظاری هم جز این نداشتیم. نبردی در شرف اغاز است و بدون تردید تسلط دو هسته ای ها بر بازار ، ماحصل آن خواهد بود.

پیش از اینکه به مقایسه عملکردی گوشی ها بپردازیم ، اجازه دهید مختصر نگاهی به مشخصه های گوشی داشته باشیم. در اینجا لیستی از قابلیت ها و نقاط ضعف HTC Sensation را مشاهده می کنید.

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM و دوبانده از 3G
پشتیبانی از HSDPA با سرعت 14.4 و HUSPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه
صفحه نمایش لمسی خازنی 4.3 اینچی از نوع LCD با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن qHD (540 x 960 پیکسل)، شیشه ضد خش Gorilla
بهره گیری از بهترین صفحه نمایش به کار گرفته شده در میان گوشی های HTC
سیستم عامل Android 2.3 Gingerbread به همراه رابط کاربری HTC Sense 3.0
پردازنده دو هسته ای یک گیگاهرتزی Scorpion ، شتاب دهنده گرافیکی Adreno 220 ، تراشه Qualcomm Snapdragon MSM8260
768 مگابایت حافظه RAM و 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای نصب نرم افزارها
دوربین هشت مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار ، فلاش LED ، تشخیص چهره و امکان برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر
ضبط ویدیویی 1080p و 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
Wi-Fi b/b/n به همراه DLNA
گیرنده GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS
رادیو اف ام استریو با RDS
اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت (عرضه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی به همراه گوشی)
سنسورهای مجاورت و شتاب سنج و سنسور تنظیم خودکار روشنایی
دوربین ثانویه با پشتیبانی از تماس های ویدیویی
سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری
پورت microUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت و بلوتوث استریو 3.0
خروجی تلویزیون MHL (مبدل MHL به HDMI)
پشتیبانی از قابلیت های شماره گیری صوتی و شماره گیری هوشمند
پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD
نرم افزار HTC Locations
یکپارچگی با HTCSense.com
HTC Portable Hotspot برای استفاده از گوشی به عنوان Access Point
زمان راه اندازی اولیه بسیار سریع (البته در صورتی که باتری را از جای خود خارج نکنید)
ویرایشگر اسناد آفیس

نقاط ضعف اصلی

افت بسیار محسوس سیگنال های Wi-Fi
عملکرد ضعیف صفحه نمایش در فضاهای باز
عملکرد پردازنده گوشی به اندازه دو هسته ای های دیگر بازار عالی نیست
عدم تعبیه کلید اختصاصی برای دوربین و همین طور پوشش محافظ برای لنز آن
قرار گیری اسلات کارت حافظه microSD در زیر کاور باتری
عدم طراحی یکپارچه بدنه بر خلاف تبلیغات

همانطور که می بینید ، طراحی یکپارچه بدنه جزو مشخصه های گوشی نیست ، کاور پشتی گوشی با اینکه جالب است اما به هیچ وجه نشانی از طراحی یک تکه ندارد. بهتر است اجازه ندهیم این نکته بر احساس ما از گوشی تاثیر بگذارد ، Sensation یکی از قدرتمندترین آندرویدی هاست و اگر به دنبال قدرت پردازشی فوق العاده هستید ، یکی از گزینه هایی است که می توانید در لیست کوتاه تان جای دهید.

image
image

image
image

 

دوربین هشت مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیویی 1080p ، خود را برای نبرد با دیگران آماده می کند. صفحه نمایش S-LCD نیز باید خود را برای آزمون صفحه نمایش ها آماده سازد. با این شرایط ، ازمون های بسیاری در این بررسی پیش روی ما خواهد بود.

اما پیش از پرداختن به آن ها ، بهتر است گوشی را از جعبه خارج کنیم.در قسمت بعد دقیقا چنین کاری را انجام خواهیم داد و بعد به بررسی سخت افزاری گوشی خواهیم پرداخت.

محتویات جعبه

Sensation در جعبه ای با ظاهری عادی عرضه می شود و نکته شگفت انگیزی هم در مورد محتویات این جعبه به چشم نمی خورد. یک شارژر که از کابل microUSB برای شارژ باتری استفاده می کند ، از جمله لوازم عرضه شده به همراه گوشی است. یک هدست یک تکه به همراه کنترل های موسیقی نیز در درون جعبه قرار داده شده است.

image
image

تنها نکته ای که باعث می شود تا حدی جعبه Sensation قابل قبول باشد ، کارت حافظه هشت گیگابایتی microSD است که در داخل گوشی قرار داده شده است.

تبدیل MHL نیز در درون جعبه قرار داده نشده است و در صورت نیاز خودتان باید به فکر تهیه آن باشید. دیگر گوشی های مجهز به MHL نیز بدون این تبدیل عرضه می شدند و بنابراین نمی توان این نکته را چندان شگفت انگیز یا مایوس کننده دانست.

نمای 360 درجه HTC Sensation

HTC Sensation ابعادی معادل 126.1 x 65.4 x 11.3 میلی متر و وزنی معادل 148 گرم دارد . این ابعاد به ابعاد دیگر گوشی های مجهز به صفحه نمایش های 4.3 اینچی بسیار نزدیک است اما از برخی از آن ها ضخیم تر و سنگین تر است.

طراحی

این نکته که HTC گوشی های خوش ساخت و زیبایی می سازد ، انکار ناپذیر است و Sensation گواه خوبی برای این مدعاست. اما نمی توان آن را نمونه اصلی برای اثبات آن دانست. اینکه آن ها به طراحی نوینی برای متمایز کردن گوشی جدید خود نیاز داشته اند اما نتیجه سوال برانگیز است ، و اصلا هم منحصر بفرد از کار در نیامده است.

نحناهایی در کناره های پشتی ، جلویی و تمامی نواحی به چشم می خورد ، حتی صفحه نمایش نیز انحناوار به نظر می رسد.

Sensation به یک صفحه نمایش 4.3 اینچی با شیشه ضد خش gorilla مجهز است. به دلیل بالا بودن لبه های صفحه نمایش ، صفحه نمایش مقعر به نظر می آید اما تقریبا اغلب سطح آن صاف و مسطح طراحی شده است.

ما اخیرا شاهد عرضه صفحه نمایش های S-LCD بسیار خوبی از سوی HTC بوده ایم و با اینکه صفحه نمایش Sensation بد نیست اما مشکلاتی نیز دارد. زوایای دید از حد اعلا فاصله دارند ، با نگاه کردن به تصویر صفحه نمایش از زاویه های نه چندان تند نیز به شدت از میزان کنتراست کاسته شده و رنگ های تصاویر نیز از شکل اصلی خود منحرف می شوند.

image
image

image
image

 

نمایش رنگ های تیره و مشکی با صفحه نمایش های AMOLED فاصله دارد اما روشنایی و رندر رنگ های صفحه نمایش در حد خوبی است.

خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب پذیرفتنی است ، گرچه سطح بازتابنده صفحه نمایش نیز آن را از حد عالی دور می سازد.

و در این جا نتایج ازمون روشنایی و درخشندگی صفحه نمایش ما را مشاهده می کنید. نمایش فوق العاده رنگ های تیره از نقاط قوت Sensation نیست و با اینکه سطح روشنایی خوب است اما درخشندگی صفحه نمایش هم در سطحی معمولی قرار دارد.

می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون را در اینجا مشاهده کنید.

 

Display test

50% brightness

100% brightness

Black, cd/m2

White, cd/m2

Contrast ratio

Black, cd/m2

White, cd/m2

Contrast ratio

LG Optimus Black P970

0.27

332

1228

0.65

749

1161

LG Optimus 2X

0.23

228

982

0.35

347

1001

Sony Ericsson XPERIA Arc

0.03

34

1078

0.33

394

1207

Samsung I9000 Galaxy S

0

263

0

395

Samsung I9100 Galaxy S II

0

231

0

362

HTC Incredible S

0.18

162

908

0.31

275

880

Apple iPhone 4

0.14

189

1341

0.39

483

1242

HTC Sensation

0.21

173

809

0.61

438

720

Motorola Atrix 4G

0.48

314

652

0.60

598

991

در بالای صفحه نمایش ، سنسورهای مجاورت و محدود کننده نور در سمت چپ گوشی خروجی صدای مخاطب و دوربین ثانویه مخصوص تماس های ویدیویی در سمت راست آن جای داده شده اند. در زیر آن نیز ، LED کوچک دیگری مخفی شده است.

در پایین صفحه نمایش ، چهار کلید خازنی تعبیه شده اند این کلیدها از بازخورد خوبی برخوردارند و بسیار هم حساس هستند. این کلید ها از سمت چپ به راست شامل کلید های Home ، Menu ، Back و Search هستند. در صورت فشردن و نگاه داشتن طولانی مدت آن ها به عملکردهای دیگری نیز دست پیدا خواهید کرد . برای مثال کلید Home در این حالت task Switcher ، کلید Menu صفحه کلید سخت افزاری و کلید Search جستجوی صوتی را در دسترس شما قرار می دهند.

image

کناره سمت چپ HTC Sensation میزبان کلیدهای تنظیم صدا و پورت microUSB است. کلیدهای تنظیم صدا بسیار باریک هستند اما استفاده از آن ها به اندازه کافی اسان است. پورت microUSB محافظ خاصی ندارد و از آن برای شارژ گوشی نیز استفاده می شود.

این پورت از نوع MHL است ، گرچه از نظر ظاهری و کارکرد کاملا شبیه به پورت MicroUSB عمل می کند. با استفاده از تبدیل خاص در نظر گرفته شده برای این پورت امکان بهره گیری از خروجی HDMI را نیز خواهید داشت.

کناره سمت راست گوشی کاملا خالی است تا Sensation هم همانند بسیاری دیگر از گوشی های HTC از کلید اختصاصی دوربین بی بهره باشد.

image

در کناره بالایی گوشی سوکت 3.5 میلی متری صوتی استاندارد و کلید روشن/خاموش /قفل گوشی به چشم می خورند که فشردن آن آسان است و علاوه بر این ، با این طرز جایگیری امکان فشردن تصادفی این کلید به حداقل می رسد.

image

مثل همیشه در کناره پایینی گوشی ، دهنی آن دیده می شود.در این قسمت اهرم کوچکی نیز دیده می شود که برای خارج کردن کاور باتری از جای خود به کار برده می شود.

کناره پشتی گوشی لنز دوربین هشت مگاپیکسلی به همراه فلاش LED دوگانه را در خود جای داده است. اطراف لنز کمی برجسته شده است اما خود لنز به خوبی در بدنه گوشی فرو رفته است و بدین ترتیب امکان قرار گرفتن آن در معرض اثرات انگشت و یا خراش ها به حداقل رسیده است.

image

قاب برآمده اطراف لنز از پوشانده شدن اسپیکر در هنگام قرار گرفتن گوشی بر روی سطوح صاف و هموار جلوگیری می کند ، شاید این روش کاملا موفقیت آمیز نباشد اما حداقل باعث می شود صدا در اغلب مواقع واضح و شفاف به گوش برسد.

کناره پشتی گوشی از سه قسمت تشکیل شده است ، یک قطعه فلزی در مرکز و دو قطعه پلاستیکی در طرفین آن قرار داده شده اند.هر کدام از آن ها از بافت متفاوتی استفاده می کنند که آن را به وصله بی شباهت نمی کند ، تصور نمی کنم همه کاربران این نوع طراحی را بپسندند.

متاسفانه آنتن های Sensation در همین قسمت ها جای داده شده اند و با برداشتن کاور باتری تمامی سیگنال Wi-Fi از دست می رود. گوشی به همان سندروم تکراری که از ایفون 4 به بعد در گوشی ها رواج یافت هم به نوعی مبتلاست!

در واقع این بار حتی نیازی نیست که برای کاهش سیگنال های Wi-Fi گوشی را در دست تان بگیرید ، کافیست آن را بر روی کف دست تان قرار دهید و سپس خواهید دید بخش اعظمی از سیگنال Wi-Fi را از دست خواهید داد. در واقع لمس ناحیه اطراف دوربین و اسپیکر می تواند میزان سیگنال Wi-Fi را حتی به صفر نیز برساند.

آنتن مخصوص شبکه تلفنی گوشی نیز به مشکلی مشابه دچار است ، شاید این مشکل خیلی شدید نباشد اما اگر با دست تان بخش پایینی کناره پشتی گوشی را لمس کنید ، از قدرت سیگنال ها کاسته خواهد شد. اگر سیگنال ها به اندازه کافی قوی باشند ، نکته نگران کننده ای در این مورد وجود نخواهد داشت اما در نواحی با سیگنال دهی ضعیف این عمل حتی ممکن است سبب از دست رفتن تماس ها نیز بشود.

در زیر کاور پشتی گوشی ، اسلات های سیم کارت و کارت حافظه که از قابلیت تعویض سریع برخودار است ،دیده می شوند.

image

گوشی از باتری 1520 میلی آمپری از نوع Li-Ion برخوردار است که می تواند تا حدود 14 روز در حالت آماده به کار در شبکه های 2G و 16 در شبکه های 3G ، و هشت ساعت در حالت مکالمه در شبکه های 2G و در حدود هفت روز در شبکه های 3G دوام آورد.

HTC Sensation گوشی خوش ساختی است ، گرچه از بدنه یک تکه خبری نیست اما به اندازه کافی از فلز در بدنه گوشی بهره گرفته شده است . همین طور شیشه ضد خش gorilla که روی صفحه را پوشانده است ، نیز به استحکام آن می افزاید.

Sensation کمی ضخیم تر و سنگین تر از صفحه نمایش هایی با اندازه مشابه است اما ما گوشی هایی که کمی سنگین باشند را دوست داریم.

image

هواداران HTC ، Sensation را دوست خواهند داشت ، گرچه برای دیگر کاربران تمایز قائل شدن میان این گوشی و دیگر رقبای HTC دشوار خواهد بود.

رابط کاربری ؛ 3  Sense در کنار Gingerbread

HTC Sensation به همراه Android 2.3.3 Gingerbread و نسخه 3.0 رابط کاربری HTC Sense عرضه می شود. احتمالا به اندازه کافی با Gingerbread آشنا هستید اما تصور نمی کنم این سیستم عامل پس از تغییراتی که توسط HTC بر روی آن صورت داده شده اند ، همچنان برای شما اشنا باشد.

نسخه سوم رابط کاربری Sense نسخه کاملا متحول شده ای نسبت به نسخ پیشین این رابط که برای مثال پیش تر در Desire S و Incredible S دیده بودیم ، نیست . اما قابلیت های جدیدی نیز در این رابط تعبیه شده است که ویدیوی زیر برخی از آن ها را برای شما به نمایش می گذارد.

صفحه قفل جدید یکی از کارهای HTC است که باید آن را ستود. به صورت پیش فرض چهار میانبر و یک حلقه در پایین صفحه وجود دارند، برای باز شدن گوشی باید حلقه را به مرکز صفحه نمایش حرکت دهید.

image
image
image

می توانید میانبرها را بر روی حلقه بکشید تا گوشی باز شده و نرم افزار مربوطه اجرا شود. می توانید هر میانبری را که دوست دارید به جای این چهار میانبر پیش فرض به کار بگیرید.

اما تنها این نیست ، شش صفحه قفل پیش فرض بر روی HTC Sensation نصب شده است. می توانید از طریق منوی personalize به دیگر گزینه ها دست یابید.

صفحه اصلی پیش فرض ، حلقه ، چهار میانبر ، زمان و عکس پس زمینه را به نمایش می گذارد. صفحه قفل Photo Album هم عکس های موجود در گالری را با جلوه های سه بعدی جذابی به نمایش می گذارد.

ویجت Friend Stream به روز رسانی های سرویس های شبکه های اجتماعی را به نمایش می گذارد و ویجت Weather نیز وضعیت اب و هوا را با استفاده از جلوه های خاص رابط کاربری Sense نمایش می دهد. ویجت Stock هم وضعیت بورس را در نمایی سه بعدی نشان م یدهد و در نهایت باید به صفحه قفل Clock اشاره کنم که ساعت بزرگتری را نمایش می دهد، می توانید از میان یازده ویجت ساعت هر یک را که دوست داشته باشید ، برگزینید.

image
image
image
image

image
image
image
image

متاسفانه امکان دانلود صفحات قفل جدید از HTC Hub وجود ندارد.حداقل در حال حاضر !

بعد از صفحه قفل گوشی به صفحه اصلی آن می رسیم. در این بخش نوار پیمایشی در نظر گرفته شده است که تنها برای نشان دادن اینکه کدامیک از صفحات اصلی فعال است ، به کار می رود و کار واقعی پیمایش را صورت نمی دهد.

image
image

Leap Views پیش نمایشی از هفت صفحه اصلی را به صورت همزمان در اختیار کاربر قرار می دهد. با فشردن و نگاه داشتن صفحه نمایش می توانید به مرتب سازی صفحات اصلی بپردازید.با نگهداشتن انگشت تان بر روی صفحه ها در این حالت ، امکان تغییر محل آن ها را خواهید داشت.

image

هفت صفحه اصلی تمامی چیزی است که در اختیار شما قرار داده می شود و هیچ گزینه ای هم برای حذف یا افزودن صفحه ای دیگر تعبیه نشده است. با چنین تعداد ویجت هایی به نظر می رسد که به تمامی آن ها نیاز خواهید داشت.

رابط کاربری HTC Sense از صحنه ها - شش تنظیم متفاوت صفحه اصلی - استفاده می کند . هر صحنه تصویر پس زمینه و ویجت های موجود در صفحه اصلی را تغییر می دهد . برای مثال صحنه Work از ویجت سهام استفاده می کند در حالیکه صحنه Social از ویجت Twitter بهره می گیرد.

انتخاب صحنه ها اکنون از یک فضای سه بعدی انجام می گیرد اما به غیر از این ، کارآیی آن ها به همان شکل پیشین باقی مانده است. امکان تغییر دادن صحنه های پیش فرض وجود دارد و در صورت نیاز می توانید صحنه های دیگری را هم از HTC Hub دانلود نمایید.

سوییچ بین صحنه ها به چند ثانیه زمان نیاز دارد اما قابلیت های سفارشی سازی بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد. حالت های شخصی و تجاری بسیاری از رقبا در برابر این قابلیت گوشی های HTC بسیار ناچیز محسوب می شود.

image
image
image
image

HTC Sense گزینه دیگری به نام Skins نیز برای سفارشی سازی رابط در اختیار کاربر قرار می دهد. هر کدام از این پوسته ها ، شکل و ظاهر اغلب کلید های مجازی ، نرم افزار ها ، منوها و دیگر آیتم ها را تغییر می دهند. هر یک از آن ها با یک عکس پس زمینه منحصربفرد عرضه می شوند و از مجموعه رنگی متفاوتی برای عناصر متفاوت رابط استفاده می کنند. آن ها می توانند بر روی فاکتورهایی چون صفحه اصلی ، نوع قفل شدن صفحه و همین طور ویجت ها نیز تاثیر بگذارند.

منوی اصلی از نمای مشبک معمول استفاده می کند اما می توانید از نمای لیستی هم استفاده کنید .بدین وسیله می توانید از امکان پیمایش حرکتی یا پیمایش الفبایی که به یافتن نرم افزارها سرعت می بخشند ، هم استفاده نمایید.می توانید از گزینه های دیگری چون نرم افزارهایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند و یا قدیمی ترین ها نیز برای مرتب سازی منو استفاده کنید اما امکان سازمان دهی دستی این قسمت وجود ندارد.

image
image

منوی اصلی هم به روز رسانی شده و اکنون از رابط لبه ای در عناصر مختلف چون دفترچه تلفن استفاده می کند. سه لبه در پایین منوی اصلی با نام های تمامی نرم افزارها ، نرم افزارهایی که مکرر از آن ها استفاده می شود و لیست علاقمندی ها تعبیه شده است. این دست بندی مخصوصا در مواقعی که تعداد نرم افزارهای شما زیاد باشد ، حتما به کارتان خواهد آمد.

image

با کلیک بر روی کلید Personalize به صفحه ای هدایت خواهید شد که در آن می توانید از میان عکس های پس زمینه ، صحنه ها ، ویجت ها ، میانبرها ، پوشه ها و ... آیتم هایی را برای صفحه نمایش تان انتخاب نمایید.

image

هر دو نوع ویجت ها (HTC و Android) در یک صفحه جای داده شده اند.تعداد این ویجت ها بسیار زیاد است و به همین دلیل ممکن است هفت صفحه اصلی را هم کم بدانید.می توانید ویجت هایی جدید نیز از HTC Hub هم دانلود کنید.

image
image

هنگامی که ویجتی را بر می گزینید ، پیغامی برای انتخاب از میان نسخ مختلف این ویجت ها برای شما به نمایش در خواهد آمد. نسخه های مختلف ، اندازه های مختلف و با ظاهری متفاوت در این گوشی تعبیه شده اند.برای مثال سیزده نوع ساعت در Sensation در نظر گرفته شده است.

image
image

و حتی برخی از این ویجت ها قابلیت های عملیاتی متفاوتی هم دارند. برای نمونه ، ویجت Twitter را بررسی می کنیم:یک نسخه از آن به روز رسانی های افرادی را که دنبال می کنید ، نمایش می دهد اما نسخه دیگر تنها اجازه نوشتن مطلب را از صفحه اصلی به شما خواهد داد.هیچ چیزی نمی تواند مانع از استفاده از هردوی این ویجت ها به طور همزمان شود.

ویرایش صفحه اصلی هم اکنون به طرز متفاوتی انجام می گیرد.می توانید با ضربه زدن و نگهداشتن انگشت تان بر روی یک ویجت آن را میان صفحات اصلی مختلف به حرکت در آورید. هنگام حرکت دادن ویجت دو کلیدEdit و Remove در پایین صفحه به نمایش در می آیند ، برای انجام هر کدام از این کارها کافیست ویجت را بر روی یکی از این کلیدها رها سازید.

از Edit می توانید برای تغییر دادن تنظیمات و پیکربندی مربوط به یک ویجت، همانند انتخاب آلبومی متفاوت در Photo Frame و یا انتخاب نسخه ای متفاوت از ویجت Clock نیز استفاده کنید . این کار سبب می شود تا از حذف و جای دهی مجدد ویجت برای انجام تغییری کوتاهی اجتناب شود.

کلید دوم هم همانطور که از عنوان آن پیداست برای حذف کردن ویجت مورد استفاده قرار می گیرد.

image
image

در ناحیه یادآورها اکنون قابلیت هایی چون لیست نرم افزارهایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند و Task Switcher هم به چشم می خورند. با فشردن و نگاهداشتن کلید Home هم می توانید به Task Switcher دست پیدا کنید.ناحیه یادآورها هم به صورت لبه ای طراحی شده است ، لبه دوم سوییچ هایی برای فعال و غیرفعال کردن سریع GPS ، Wi-Fi و ... را نمایش می دهد.میانبری به لیست تنظیمات کامل و همین طور میزان حافظه استفاده شده یا آزاد نیز از دیگر ایتم های موجود در این بخش است.

image

علاوه بر task Switcher استاندارد ، یک task Manager هم در اختیار شما قرار داده می شود. استفاده از آن آسان است ، هر کدام از نرم افزارهای در حال اجرا با نشانگر که حاکی از میزان استفاده آن ها از حافظه RAM است در این قسمت به نمایش در می آیند. امکان خاتمه دادن یکباره به همه نرم افزارها و یا بستن یکایک آن ها به ترتیب در این نرم افزار در نظر گرفته شده است.

image

زمان راه اندازی بسیار سریع که در بسیاری دیگر از محصولات HTC هم آن را دیده بودیم، از بهترین بخش های عملکرد HTC Sensation نیز هست،این قابلیت تنها زمانی که گوشی را خاموش کنید به کار می آید و با یک بار درآمدن باتری از جای خود در مرتبه بعد ، Desire S زمان راه اندازی طولانی تری خواهد داشت.

نکته جالب آنجاست که نرم افزارها حتی پس از راه اندازی مجدد نیز وضعیت خودد را حفظ می کنند . برای مثال اگر در حال مرور صفحه وبی باشید ، مرورگر وب پس از راه اندازی مجدد به شما اجازه می دهد تا کارتان را پی بگیرید.

تصور ما بر این است که HTC از نوعی منطق معلق سازی یا Hibernate که در رایانه های معمولی برای راه اندازی سریع تر به کار گرفته می شود ، استفاده کرده است.

ارزیابی و سنجش عملکرد

HTC Sensation از پردازنده دو هسته ای 1.2 گیگاهرتزی Snapdragon و شتاب دهنده گرافیکی Adreno 220 بهره می برد که باید آن را در سطحی همتراز با Galaxy S II قرار دهند.

صفحه نمایش با رزولوشن بالاتر معایب خاص خود را دارد و سبب می شود تا شتاب دهنده گرافیکی وادار به پردازش 35 درصد پیکسل بیشتر نسبت به سایر رقبا گردد. تراشه جدیدSnapdragon هنوز هم از هسته های Scorpion استفاده می کند که روز به روز قدیمی تر می شوند و گوشی تنها از 768 مگابایت RAM بهره می برد که قطعا اثرات آن را در عملکرد گوشی احساس خواهیم کرد.

اما اجازه دهید ببینیم آزمون های ارزیابی چه چیزی به ما نشان می دهند. ما با مشکلاتی در برخی از آزمون ها مواجه شدیم و به همین دلیل نتوانستیم به آن ها در این بخش اشاره کنیم.

  BenchmarkPi از آزمون های پردازنده محور است اما برای پردازنده های تک هسته ای قدیمی تر طراحی شده بود . از سوی دیگر Linpark بر اساس ازمون های ارزیابی ابرکامپیوتر ها طراحی شده است و بنابراین از تمامی توان پردازنده ها بهره می گیرد، در این بخش Sensation عملکرد بسیار نزدیکی به Galaxy S II داشت.

image
image

 

Quadrant به ارزیابی عملکرد گوشی در بخش سه بعدی می پردازد؛ Sensation امتیاز چندان جالبی در این قسمت کسب نمی کند . به نظر نمی رسد میزان حافظه RAM تاثیری در این قسمت داشته باشد ، LG Optimus 2X از 512 مگابایت حافظه RAM بهره می برد اما از شرایطی که در Sensation دیدیم ، رنج نمی برد.

image

 

در هر دو آزمونی که انجام دادیم ، HTC Sensation نسبت به رقبا عملکرد ضعیف تری داشت. HTC سعی کرده است تا با تعبیه فلش پلیری در مرورگر تا حدی در پی جبران این عقب ماندگی بر اید اما SunSpider یک کد جاوا اسکریپت محض است. با این حال نمی توان از سفارشی سازی های بی شمار HTC در مرورگر وب چشم پوشید.

image
image

ما از GLBenchmark 2.0 نیز استفاده کردیم که نشان داد Adreno 220 هم فاصله زیادی از Malik-400MP در Galaxy S II دارد. این آزمون به دلیل این که Optimus 2X در پایگاه داده GLBenchmark ما وجود نداشت و همچنان نتوانستیم این نرم افزار را بر روی این گوشی اجرا کنیم ، این گوشی را شامل نمی شود.

image

 

دفترچه تلفن ، مبتنی بر Sense

HTC Sensation از دفترچه تلفنی با یکپارچگی فوق العاده با سرویس های شبکه های اجتماعی استفاده می کند. این دفترچه تلفن همه چیز را از از پیام های کوتاه گرفته تا آلبوم های عکس فیس بوک مرتب و سازمان دهی شده نگاه می دارد.

تمامی نرم افزار People (یا همان دفترچه تلفن) هم به صورت لبه ای است و تعداد لبه های آن از نرم افزار پیش فرض Android بیشتر است . لبه های مخاطبین و مخاطبین مورد علاقه ، گزارش تماس ها ، گروه ها و « Online Directories » در آن دیده می شود.آخرین لبه هم پروفایل های دوستان آنلاین تان را در خود نگهداری می کند.از طریق منویی کشویی در بالای صفحه می توانید مخاطبین تان را فیلتر کنید.

image
image

با انتخاب یک مخاطب اطلاعات اساسی آن چون نام ، عکس ، شماره ها ،ایمیل و مانند آن به نمایش در می آید. این اطلاعات تنها در لبه اول به نمایش در می آید و باقی لبه ها اطلاعات روش های ارتباطی دیگر چون ایمیل را نگاهداری می کنند و یا گزارشی از تماس ها را به نمایش در می آورند.

image
image

لبه بعدی پیام های متنی را که از آن مخاطب دریافت کرده اید نمایش می دهد.بسیار بهتر می شد که این لبه تمامی پیام ها را در خود نگاه می داشت اما برای دسترسی به آن باید به بخش پیام رسانی و نرم افزار Messages بروید.

لبه سوم لیستی از ایمیل ها را نگاهداری می کند که به آن مخاطب ارسال نموده اید یا از طرف وی دریافت نموده اید.

دو لبه بعدی بسیار جالب هستند و می توانند Sensation را به یک ابزار قدرتمند شبکه های اجتماعی تبدیل کنند.نخستین لبه به روز رسانی های مخاطبین Facebook را نگهداری می کند در حالیکه لبه بعد ،که Albums نام دارد تصاویر آلبوم هایی که آن مخاطبین در Flicker و Facebook ایجاد کرده اند ، را در خود نگه داری می کند.

image
image

آخرین لبه تاریخچه تماس های مخاطب را در خود نگه می دارد.

در هنگام ویرایش مخاطبین ، تنها فیلدهای ضروری در اختیار شما قرار می گیرند امابه آسانی می توانید فیلدهای دیگری را نیز به آن ها بیافزایید.

image
image

برای انتقال شماره ها ، پیام ها و آیتم های تقویم به Sensation حتی به کامپیوتر هم نیازی ندارید. نرم افزار Transfer Data از بسیاری از گوشی ها پشتیبانی کرده و داده ها را از طریق بلوتوث از آن ها دریافت می دارد.

image
image

این یکی از ترفندهای قدیمی است که گوشی قدیمی نوکیا هم از آن استفاده می کرده اند و با اینکه ممکن است برخی کاربران همگام سازی با سرویس های اینترنتی را به آن ترجیح دهند اما این روش هم هنوز بسیار کاراست.

قابلیت های تلفنی ، شماره گیری هوشمند ، مشکل دریافت سیگنال ها

شماره گیر یک صفحه کلید ،گزارشی از تماس ها و لیستی از مخاطبین را در زیر آن نمایش می دهد (می توانید صفحه کلید را مخفی کنید) .HTC Sensation به شماره گیری هوشمند و شماره گیری صوتی هم مجهز است .

پیش از این به مشکلی که در مورد دریافت سیگنال ها در Sensation وجود دارد ، اشاره کردیم اما در اغلب موارد آنتن دهی خوب است. در مناطقی که آنتن دهی در آن ها کم است ، و مخصوصا در صورتیکه نیمه پایینی کناره پشتی گوشی را لمس کنید ، مشکل آنتن دهی گوشی را به خوبی احساس خواهید کرد.

با توجه به برخورداری گوشی از سنسور شتاب سنج می توانید از قابلیت Turn To Mute هم بهره بگیرید.با برگرداندن روی گوشی به سمت پایین ، می توانید به سادگی صدای زنگ گوشی را قطع نمایید.در طی مکالمات با گذاشتن گوشی بر روی سطحی هموار ، می توانید از اسپیکر گوشی استفاده کنید.Quiet Ring به گوشی اجازه می دهد تا با برداشتن گوشی صدای زنگ آن به طور خودکار قطع شود.

قابلیت دیگری که با استفاده از سنسور مجاورت گوشی فعالیت می کند ، سبب می شود که هنگامی که گوشی را در جیب خود جای می دهید ، صدای آن افزایش پیدا کند.

image
image
image

در اینجا نحوه عملکرد HTC Sensation را در آزمون بلندی صدای قدیمی ما مشاهده می کنید. این گوشی تنها توانست به امتیاز «خوب» دست یافته و به جایگاهی در میانه جدول گوشی ها در این آزمون بسنده کند.

Speakerphone test

Voice, dB

Pink noise/ Music, dB

Ringing phone, dB

Overall score

Samsung I9000 Galaxy S

66.6

65.9

66.6

Below Average

LG Optimus 2X

65.7

60.0

67.7

Below Average

Google Nexus S

68.1

66.3

69.3

Average

HTC Sensation

66.5

66.6

78.3

Good

Sony Ericsson XPERIA Arc

66.1

66.3

78.0

Good

HTC Incredible S

66.5

66.1

76.7

Good

Samsung I9100 Galaxy S II

70.0

66.6

75.7

Good

Nokia N8

75.8

66.2

82.7

Very Good

HTC Gratia

73.2

73.6

83.5

Excellent

پیام رسانی

آندروید و HTC Sensation می توانند به آسانی انوع رایج پیام ها ، SMS ، MMS ، سرویس های شبکه های اجتناعی و ایمیل را اداره نمایند.با استفاده از چندین ویجت و نرم افزار از سرویس های شبکه های اجتماعی پشتیبانی می شود ، با استفاده از Gtalk می توانید با دیگر شبکه های سازگار با شبکه چت Google چون Ovi Chat نیز به چت بپردازید.

همانند سایر گوشی های مبتنی بر آندروید، اگر تنها یک پیام کوتاه داشته باشید ، خطی در ناحیه یادآورها یا Notification Area نام فرستنده و بخشی از پیام را نمایش خواهد داد.اگر دو یا چند پیام کوتاه داشته باشید ، تنها تعداد پیام های دریافتی به شما نمایش داده می شود و با ضربه زدن بر روی آن به بخش پیام رسانی هدایت می شوید.

پیام های SMS و MMS به شکل حباب وار به نمایش در می آیند ، لیستی از مکالمات به همراه عکس ، نام ، زمان و بخشی از متن واقعی پیام نمایش داده می شوند. با ضربه زدن بر روی هر مکالمه ، لیست دیگری که تاریخچه کامل پیام با مخاطب را نمایش می دهد ، نشان داده خواهد شد.

این بخش هم از عکس های شما و هم مخاطبین تان استفاده می کند و بنابراین همه چیز شبیه به نرم افزار چت است. همانند آیفون در هنگام مشاهده یک مکالمه ، جدیدترین پیام در پایین نمایش داده می شود.

image

برای افزودن گیرندگان ، باید نام وی را تایپ نموده و یا وی را از میان مخاطبین انتخاب نمایید.گوشی به طور خودکار به پیشنهاد دادن اسامی می پردازد و به راحتی با کلیک بر روی آن ها می توانید یکی را برگزینید. گوشی حتی در صورتی که به اشتباه به درج نام مخاطب هم بپردازید وی را خواهد یافت(برای مثال با تایپ حروف drx گوشی نام Dexter را به نشان داد).

کادر ارسال پیام هم مخصوصا در حالت افقی که نیمی از صفحه را اشغال می کند ، بسیار بزرگ است. با فشردن و نگهداشتن کادر متنی می توانید به عملکردهایی چون Cut، Copy و Paste دست پیدا کنید.میتوانید متن کپی شده را در هر نرم افزاری که می خواهید همانند ایمیل ها ، یادداشت ها ، چت و ... Paste کنید.

image
image

انتخاب متن پیام ها در Gingerbread بسیار کاربرپسند شده است. با فشردن صفحه و نگاه داشتن انگشت تان ، ذره بینی نمایان می شود گه امکان حرکت دقیق اشاره گر را مهیا می کند. انتخاب متن هم به همین روش کار می کند.

image
image

تنها روش درج متن در HTC Sensation ، صفحه کلید QWERTY مجازی است. با اینکه این صفحه کلید به اندازه همتای سخت افزاری خود خوب نیست ، اما بسیار عالی است ، صفحه نمایش بزرگتر به معنای کلید های بزرگی است که فشردن آن ها بسیار آسان است.

در حالت افقی ، همه چیز بزرگتر هم می شود. صفحه کلید سبب می شود که میزان فضای در دسترس برای تایپ کوچک تر شود اما باز هم به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش ، هیچ مشکلی در تایپ متون پیش نمی آید.

image

تبدیل یک SMS به MMS کاملا منطقی و اسان صورت می پذیرد. هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا بنا بر نیازهای تان ،اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

ایمیل

HTC Sensation به همراه دو نرم افزار ایمیل یعنی نرم افزار قدیمی Gmail که مثل همیشه به نظر می رسد و نرم افزار HTC mail که تمامی حساب های کاربری ایمیل های تان را در یک صندوق منفرد به نمایش می گذارد ، عرضه می شود.

image
image

نرم افزار Gmail از حالت نمایش حباب وار ایمیل ها هم حمایت کرده و می تواند برای اداره همزمان چند حساب کاربری Gmail به کار برده شود. در صورتی که بخواهید بر روی چند ایمیل به صورت همزمان عملیاتی انجام دهید ، باید گفت که Gmail از این عملکردهای گروهی هم پشتیبانی می کند.

نرم افزار استاندارد HTC Mail هم بهبود پیدا کرده است.صندوق ورودی آخرین زمان همگام سازی ، نحوه مرتب کردن ، حساب کاربری ایمیل و البته پیام ها را نمایش می دهد.

در پایین صفحه پنج لبه وجود دارد که نمای صندوق ورودی را به حالت مکالمه ، تنها ایمیل هایی که ضمیمه دارند ، ایمیل های خوانده نشده و نمایش پیام های گروه VIP ایمیل شما، تغییر می دهد.

image

حالت مکالمه سعی در تقلید نمایش حباب مانند Gmail دارد که در صندوق ورودی نادیده گرفته شده بود. گزینه «تنها نمایش ایمیل های ضمیمه دار» هم اغلب بسیار مفید واقع می شود.فایل های ضمیمه به صورت پیش فرض به طور خودکار دانلود نمی شوند.

HTC mail هم توانایی پشتیبانی چند حساب کاربری ، و آن هم نه فقط از Gmail را داراست. با افزودن چند حساب کاربری ، امکان مشاهده تک تک آن ها به صورت مجزا وجود دارد و می توانید از بخش All برای دیدن همه آن ها به صورت همزمان هم استفاده نمایید.

هر کدام از حساب های کاربری با رنگ خاصی مشخص می شوند و بنابراین می توانید سریعا تشخیص دهید که کدام ایمیل به کدام حساب کاربری تان مرتبط است.

image
image

مرتب کردن ایمیل ها(هم به صورت صعودی و هم به صورت نزولی) بر طبق تاریخ ، موضوع ، فرستنده و اندازه امکانپذیر است .فیلتر انتخاب شده در گوشه بالای سمت راست نمایش داده می شود.

به سختی می توان چیزی را یافت که HTC آنرا در بخش ایمیل نادیده گرفته باشد.تنظیمات سرویس دهنده مشهور ایمیل به صورت خودکار انجام می گیرد و از حساب های کاربری POP/IMAP و همین طور Active Sync پشتیبانی می شود.

گالری عکس ، ظاهری جدید اما هنوز هم جذاب

گالری HTC تغییر کرده است و اکنون عکس ها و ویدیوها را به شکلی که در نرم افزار اصلی آندروید دیده بودیم ، نمایش می دهد. نرم افزار Album به طور خودکار و بدون در نظر گرفتن محل ذخیره شدن تصاویر و ویدیو ها ، آنها را می یابد.

عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . این امر کار کردن با گالری را بسیار اسان کرده و می توانید مانند File Manager با آن کار کنید.

image
image

با انتخاب هر دسته ای از عکس ها ؛ نمایی مشبک از عکس های درون آن برای شما به نمایش در خواهد آمد. میانبری به دوربین هم در این بخش تعبیه شده است که تنها در هنگام مرور زیرپوشه ها فعال می شود.

image
image

به اشتراک گذاری عکس ها از طریق HTC Sensation بسیار ساده است ، تنها کافی است بر روی کلید Share کلیک کرده و فایل مورد نظرتان را از طریق بلوتوث یا سایت هایی چون Flicker ،FaceBook ، Peep ، Picasa و یا از طریق Gmail ، HTC mail و ... به اشتراک بگذارید.امکان ارسال مستقیم ویدیوها به یوتیوب نیز وجود دارد. و در آخر کلید Connected media به شما اجازه می دهد که از سرور مجهز به DLNA خودتان به پخش محتویات چند رسانه ای بپردازید.

امکان حذف گروهی عکس ها وجود دارد اما امکان Copy و Paste کردن آن ها را به صورت گروهی ندارید.

هنوز هم نمی توانید عکس ها را از پوشه ای به پوشه دیگر Copy/Paste کنید و برای این کار نیاز به یک File Manager خواهید داشت.

image
image

گوشی از فناوری مالتی تاچ پشتیبانی می کند و می توانید از تمامی مزایای این فناوری به هنگام مرور عکس ها بهره ببرید.با استفاده از ضربات دوگانه بر روی صفحه می توانید بزرگنمایی را به 100% تنظیم کنید.پیاده سازی صورت گرفته عملکرد بسیار روانی دارد.

پخش کننده ویدیویی و پشتیبانی آن از فرمت های DivX/XviD

می توان از طریق زیر پوشه All Videos در گالری یا میانبر Videos در منو به ویدیوهای ذخیره شده بر روی گوشی دست پیدا کرد. پخش کننده ویدیویی اختصاصی در گوشی به چشم نمی خورد.

image

فایل های ویدیویی در نمای مشبک به نمایش در آمده و می توانید آن ها را از طریق MMS ، ایمیل ، YouTube ، FaceBook و Flicker به اشتراک گذارد.

رابط کاربری پخش کننده ویدیویی Sensation بسیار ساده است .حالت تمام صفحه ویدیوها را برای پر کردن صفحه نمایش کشیده و برش می دهد .این پخش کننده ویدیویی از SRS پشتیبانی می کند اما اثری از پشتیبانی از زیرنویس دیده نمی شود.

image

پخش کننده ویدیویی در پشتیبانی از فرمت های ویدیویی MP4 عملکرد خوبی دارد و ویدیوهایی از این نوع را حتی با رزولوشن 1080p را به آسانی پخش می کند. برخی از ویدیوهای DivX و XviD با رزولوشن 720p نیز به خوبی بر روی این نرم افزار پخش می شوند.گرچه این پخش کننده ویدیویی در پخش فایل های از این نوع با رزولوشن HD و یا با حجم زیاد دچار مشکل است.از فرمت mkv و یا زیرنویس ها هم پشتیبانی نمی شود که تا حدی مایوس کننده است.

image

پشتیبانی از DLNA هم سبب می شود که به آسانی بتوانید فیلم ها ضبط شده توسط دوربین گوشی را بر روی صفحه تلویزیون تان مشاهده کنید.

گوشی از پورت MHL برخوردار است و در صورتی که مبدل مناسب را تهیه نمایید ، می توانید از خروجی HDMI نیز بهره بگیرید . Sensation از توان کافی برای اینکه به یک پلیر HD قابل حمل تبدیل شود ، برخوردار نیست.

پخش کننده موسیقی ، بهتر از پیش

بخش استاندارد موسیقی با عنوان Artist Section مشخص شده است اما به آسانی می توانید به هر کدام از شش لبه موجود در زیر آن سوییچ کنید که عناوین Albums ، All Songs ، Playlists ، Genres ، Composers و Purchased (حداقل در نمونه ای از گوشی که در اختیار ما بود) را یدک می کشند.

گزینه ای در بالای صفحه وجود دارد که به شما امکان می دهد بین سرورهای DLNA و یا مجموعه آهنگ های ذخیره شده در گوشی سوییچ کنید.

image
image

رابط کاربری Now Playing بسیار مشابه رابط Cover Flow شده است ، با کشیدن انگشت تان به طرفین می توانید به آهنگهای قبل یا بعد حرکت کنید. اگر می خواهید از بیش از یک آهنگ عبور کنید می توانید این حرکت را برای مشاهده کامل لیست پخش هم تنظیم کنید.

image
image

Sensation از دو فناوری برای تقویت عملکرد صوتی خود بهره می برد: Dolby mobile و SRS . اگر هدست ها را به گوشی متصل کنید ، امکان تغییر دادن اکولایزرها را هم خواهید داشت.

image

دو میانبر در گوشه های بالایی برای فعال و غیرفعال کردن پخش تصادفی آهنگ ها و تکرار آن ها به کار برده شده است. از طریق منو امکان به اشتراک گذاری آهنگ ها (بلوتوث ، ایمیل یا MMS) وجود دارد و علاوه بر آن می توانید به جستجوی موزیک ویدیوی آن آهنگ هم بپردازید.

image
image

با ضربه زدن بر روی نواری که در بالای صفحه تعبیه شده است ، می توانید به آهنگی که در ابزار دیگری ذخیره شده است از طریق اتصال بی سیم و یا بلوتوث گوش کنید.

صفحه قفل قابلیت جالبی دارد ، یک کارت سه بعدی بر روی این صفحه باقی مانده و اجازه کنترل پخش کننده موسیقی را به شما می دهد. این کارت نشان آلبوم و همین طور عنوان آهنگ و نام خواننده را نیز به شما نمایش می دهد.می توانید این کارت را برگردانید ، پشت کارت ، اطلاعات آهنگ و همین طور نشان آلبوم را به نمایش می گذارد اما این بار از کنترل های پخش موسیقی خبری نیست. شاید این بخش از این قابلیت خیلی کاربردی نباشد اما به هر حال به جذابیت آن می افزاید.

image
image

از نرم افزار شناسایی موسیقی SoundHound هم در این گوشی استفاده شده است . این نرم افزار به آسانی می توانید آهنگ را از نمونه ای کوتاه بازشناسی کند. می توانید نام خواننده و عنوان آهنگ را مشخص کنید تا SoundHound آن را به همراه ترانه اش برای تان بیابد. گرچه نسخه رایگان نرم افزار محدودیت یافتن 99 نتیجه را برای شما دارد.

image
رادیو اف ام با RDS

HTC Sensation به یک رادیو اف ام هم تجهیز شده است که رابط بسیار ساده ای دارد.این رادیو به طور خودکار به جستجوی ایستگاه ها پرداخته و اجازه برچسب گذاری آن ها را بعنوان علاقمندی ها و پیمایش آن ها را مهیا می سازد.این گوشی از RDS هم پشتیبانی کرده و از طریق اسپیکرهای گوشی هم قابلیت پخش را داراست.

image
image

اینکه رادیو برای اجرا به پنج تا شش ثانیه زمان نیاز دارد بسیار آزار دهنده است اما غیر از این مشکل ، نرم افزار رادیو بسیار خوب است.

کیفیت صدای بسیار عالی

HTC Sensation جزو بهترین گوشی های آندرویدی در زمینه کیفیت صداست. صدای گوشی واضح و بلند است و هنگامی که آن را به یک تقویت کننده صوتی خارجی متصل کنید ، یکی از بهترین صداهایی که تا به حال به گوشی شما رسیده است ، را خواهید شنید.

خبر خوب این است که با اتصال هدست ها به گوشی هم شاهد تغییر چندانی نیستیم. انحراف بین فرکانسی تنها قسمتی است که گوشی به نسبت در آن ضعیف عمل کرده و امتیاز آن به کمتر از حد متوسط می رسد اما میزان سیگنال های ناخواسته و پاسخدهی به فرکانس ها تنها اندکی بدتر می شوند.متاسفانه سطح بلندی صدا نیز کاهش می یابد اما خیلی هم بد نیست.

در اینجا می توانید نتایج این آزمون را مشاهده کنید.

image

 

دوربین هشت مگاپیکسلی ، ترکیبی از نقاط ضعف و قوت

Sensation به یک دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز است که قادر به ثبت تصاویری با رزولوشن 3264 x 2448 و تصاویر ویدیویی با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه است. از یک فلاش LED دوگانه که قابلیت استفاده به عنوان نور کمکی برای فیلمبرداری را دارد هم در این گوشی استفاده شده است.

رابط دوربین جدید است و گزینه های جالبی دارد. اغلب کنترل ها در سمت راست منظره یاب جای داده شده اند و کلید شاتر مجازی در میانه آن ها دیده می شود. یک لغزنده بزرگنمایی مجازی در سمت چپ به چشم می خورد. به صورت پیش فرض ، تصویر در منظره یاب برش داده می شود تا تمامی صفحه را پر کند اما می توانید این حالت را غیرفعال نمایید.توجه کنید که برش زده شدن تصاویر در این بخش ، بر رزولوشن آن ها نیز اثر می گذارد.

image
image

HTC Sensation از فوکوس لمسی و برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر هم پشتیبانی می کند. این دوربین از قابلیت تشخیص چهره هم برخوردار است.

دوربین قابلیت فوکوس مداوم خودکار هم دارد که به صورت خودکار و در هنگام حرکت گوشی ، فوکوس را تنظیم می کند. به دلیل عدم تعبیه کلید سخت افزاری شاتر این قابلیت بسیار مفید است . اما این قابلیت گاهی به صورت خودکار غیرفعال می شود و بنابراین تنها راهی که می توانید همیشه از فوکوس درست مطمئن باشید ، فشردن و نگاه داشتن کلید شاتر است.

کلید Effects پنلی را در سمت چپ منظره یاب به نمایش در می آورد که جلوه های رنگی معمول را در خود جای داده است .

جلوه های دیگری هم در این بخش دیده می شوند. برای مثال ، جلوه Wrap یک نقطه کنترلی بر روی صفحه اضافه می کند که می توانید با انگشت تان آن را حرکت داده و نتیجه را به صورت بلادرنگ مشاهده نمایید.

عمق میدان جلوه دیگری است . این جلوه ، یک لغزنده مدور در کنار نقطه کنترلی نمایش داده و سبب می شود که هر آنچه در عکس بیرون از این دایره قرار دارد به صورت محو شده در آید.

همانطور که ذکر شد دوربین از قابلیت تشخیص چهره هم برخوردار است. این امکان در حالت سلف پرتره هم فعال است و می توانید آن را برای فوکوس بر روی یک یا دو چهره تنظیم نمایید.

متاسفانه ، کیفیت عکس ها از نقاط ضعف همیشگی گوشی های HTC است و باز هم متاسفانه ، Sensation هم از این قاعده مستثنی نیست. علیرغم رزولوشن هشت مگاپیکسلی ، میزان جزئیات ثبت شده زیاد نیست ، الگوریتم کاهش نویز نیز در بسیاری از مواقع بیش از حد شدید است و سعی می کند عیب های سنسور پر از نویز عکس دوربین را بپوشاند ، اما کنتراست و رندر رنگ ها در اغلب مواقع خوب هستند.وضوح سازی بیش از حد عکس ها هم در اغلب نمونه ها دیده می شود.

اما از سوی دیگر اگر به رزولوشن کامل هشت مگاپیکسلی نیاز نداشته باشید (که بیشتر مواقع هم چنین است) ، نتایج قابل قبول خواهند بود. HTC Sensation احتمالا از بهترین دوربینی بهره می برد که تا به حال شاهد عرضه آن از سوی HTC بوده ایم. گرچه هشت مگاپیکسلی های دیگر سازندگان از آن بهتر هستند. Sensation از این نظر به XPERIA Arc نزدیک است اما فاصله زیادی با Galaxy S II و Optimus 2X در ثبت عکس دارد.

مقایسه کیفیت عکس ها

Sensation هم وارد ابزار مقایسه کیفیت عکس های ما شد تا به دیگر هشت مگاپیکسلی ها بپیوندد. صفحه اختصاصی این ابزار اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده از این ابزار و اینکه باید به دنبال چه چیزی باشید در اختیار شما قرار خواهد داد.

عکس های Sensation نویز کمتری نسبت به سایر هشت مگاپیکسلی ها دارند اما همین نکته سبب می شود که میزان جزئیات بسیار کمی داشته باشند. وضوح سازی بیش از حددیگر نقصی است که به آسانی دیده می شود. گرچه عکس های ثبت شده از افراد رنگ های رضایت بخش و خوبی دارند.

ضبط ویدیویی FullHD

رابط بخش فیلمبرداری هم بسیار شبیه به دوربین عکاسی است و گزینه های سفارشی سازی بسیاری در این قسمت جای داده شده است. امکان تنظیم رزولوشن ویدیوها ، محدودیت های ضبط و افزودن جلوه ها نیز وجود دارد.

image
image

فوکوس خودکار در اینجا هم کار می کند اما تنها تا پیش از زمانی که شروع به فیلمبرداری نمایید. بعد از شروع به کار ، فوکوس قفل شده و حتی با کم و زیاد شدن فاصله هم تغییری نمی کند. با این حال HTC Sensation در فوکوس بر روی فواصل بسیار نزدیک هم مشکلی ندارد.

گرچه در واقعیت کیفیت تصویر را به سختی می توان قابل قبول دانست. ویدیوها با استفاده از فرمت 3GP ضبط می شوند که برای ویدیوهای HD و مخصوصا 1080p فرمت ایده آلی محسوب نمی شود.این موضوع به خوبی در LG Optimus 2X به اثبات رسید. با این حال دوربین Sensation صدا را به صورت استریو و فرکانس 44 کیلوهرتزی ضبط می کند که نسبت به صدای تک کاناله 22 کیلوهرتزی که در Galaxy S II یا Optimus 2X دیده بودیم بسیار بهتر است.

اما کیفیت ویدیوها در حدی نیست بتوان صحبت چندانی در مورد آن کرد. ویدیوهای FullHD جزئیات کمتری نسبت به ویدیوهای 720p ضبط شده توسط iPhone 4 دارند . با اینحال ، این ویدیوها روان هستند ، از فریم های تکراری در آن ها اثری به چشم نمی خورد و رندر رنگ ها هم خوب است .

ویدیوهای 720p ضبط شده عملکرد بهتری نسبت به کلاس آن ها دارند.در واقع می توان آن ها را با ویدیوهای 1080p ، به دلیل سطح جزئیات بالای شان ، مقایسه کرد.

نمونه ای از ویدیوهای ضبط شده توسط گوشی هم با رزولوشن 720p و هم با رزولوشن 1080p در این قسمت قرار گرفته اند.

مقایسه کیفیت ویدیوها

ما HTC Sensation را هم به پایگاه داده ابزار مقایسه ویدیویی مان اضافه و آن را با دیگر گوشی هایی که توانایی ضبط ویدیویی 1080p دارند ، روبرو کردیم.

این آزمون نتایج عجیبی را به نمایش گذاشت ، به نظر می رسد دوربین گوشی توان کافی را دارد اما نرخ بیتی پایین (ده مگابیت بر ثانیه) آن را از دستیابی به سطح جزئیات مطلوب باز می دارد.گوشی عملکرد خوبی در استودیوی ما داشت و توانست Optimus 2X را هم پشت سر گذارد.

امکانات ارتباطی عالی ، مشکل آنتن دهی

HTC Sensation از مجموعه کاملی از امکانات ارتباطی برخوردار است. این گوشی از پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و همین طور پشتیبانی دو بانده از شبکه های 3G و با سرعت بسیار بالا بهره می برد. در این حالت و با استفاده از HSPA سرعت دانلود به 14 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود به 5.76 مگابیت بر ثانیه می رسد.

از نظر امکانات ارتباطی محلی، گوشی به Wi-Fi b/g/n و پشتیبانی کامل از DLNA (هم کلاینت و هم سرور ، برای عکس ، ویدیو و موسیقی) و بلوتوث 3.0 مجهز است.

گرچه همان طور که پیش از این اشاره شد ، مشکلاتی در فرستنده Wi-Fi دیده می شود ، با لمس بخشی از کناره پشتی ، میزان سیگنال ها به صفر می رسد. ما پیش از این هم به صورت جزئی تر به این بحث پرداختیم ، اما این مشکل به همین جا ختم نمی شود.

ریافت سیگنال های شبکه های تلفنی نیز مشکل دارد و لمس بخش پایینی گوشی سبب می شود که در مناطقی که آنتن دهی ضعیفی دارند با دردسر مواجه شوید.

image

نرم افزار Connected Media تمامی تعاملات DLNA را مدیریت می کند ، این نرم افزار به پخش عکس ، ویدیو و ... از/به ابزارهای موجود در شبکه اقدام می کند.نرم افزارهایی چون Gallery هم از چنین قابلیت هایی برخوردارند.

با اتصال کابل MicroUSB به گوشی ، لیست طویلی از گزینه ها در اختیار شما قرار داده می شود. گزینه های ساده ای چون Charge only (تنها شارژ گوشی) ، Disk Drive (اتصال کارت حافظه microSD به عنوان یک درایو ذخیره سازی) و HTC Sync (برای همگام سازی گوشی با HTC PC Suite ) در این لیست دیده می شوند.

image
image

گزینه های دیگری هم در این لیست به چشم می خورند. USB Tethering که اتصالات داده ای را از طریق گوشی به اشتراک گذارده و با استفاده از HSPA ، Sensation را به مودم فوق العاده ای برای استفاده به همراه لپ تاپ تبدیل می کند . گزینه دیگری هم در این لیست دیده می شود که دقیقا کاری عکس حالت قبل را به انجام می رساند. این گزینه با عنوان Internet Pass Thorough در لیست مشخص شده است.

گزینه بعدی HTC Portable Hotspot است ، Android 2.2 Froyo امکان وبگردی توسط رایانه و با استفاده از Wi-Fi گوشی را در هسته خود مهیا کرد اما این نرم افزار بسیار توانمندتر از آن است.این نرم افزار امکان اتصال یک تا هشت ابزار دیگر را از طریق گوشی به اینترنت مهیا می کند.می توانید شبکه تان را با استفاده از WEP ، WPA یا WPA2 رمزگذاری کرده و تنها اجازه اتصال کاربران مجاز را مهیا نمایید. می توانید در صورتی که پنج دقیقه تا ده دقیقه از نرم افزار استفاده ای نشود ، آن را برای خروج خودکار تنظیم نمایید. بدین گونه از هدر رفتن باتری هم جلوگیری خواهید کرد.

این بخش هنوز به پایان نرسیده است ؛ پورت microUSB یا MHL از دیگر قابلیت های این بخش است. اگر از مبدل MHL استفاده کنید ، می توانید از خروجی ویدیویی HD نیز بهره بگیرید.

رزولوشن qHD از تناسب 16:9 برخوردار است که امکان پخش تلویزیونی HD را به خوبی مهیا می سازد.

مرورگر وب با پشتیبانی از فایل های فلش

HTC Sensation از مرورگر وب Android 2.3 Gingerbread ، قدرت پردازشی فراوان و صفحه نمایشی با اندازه بزرگ و رزولوشن بالا برخوردار است.

رابط کاربری در نگاه اول اصلا به چشم نمی آید. رابط کاربری ساده این نرم افزار بسیار قدرتمند است. با زدن کلید منو ، شش کلید نمایش داده می شوند.

می توانید لبه جدیدی باز کرده ، بین لبه های باز سوییچ نمایید، صفحه را Refresh کرده ، به سمت جلو حرکت کرده و یا اینکه Bookmark ها را باز کنید.کلید آخر گزینه های دیگری از قبیل کپی کردن متن ، جستجو در صفحه و ... را ارائه می کند.

مرورگر وب HTC Sensation از بزرگنمایی با ضربات دوگانه و چینش مجدد متن هم پشتیبانی می کند که خواندن صفحات طولانی وب را به طرز قابل ملاحظه ای آسان می کند.بدون این قابلیت هر بار برای خواندن متن باید بزرگنمایی را کاهش دهید تا متن در صفحه جای گیرد (که اندازه متن را کوچکتر کرده و خواندن آن را مشکل تر می کند) و یا اینکه از پیمایش های متوالی به طرفین استفاده کنید که بسیار آزار دهنده است.

image
image
image

با انتخاب بخشی از متن ، می توانید نرم افزار Quick Look up را اجرا کنید که از سرویس ترجمه Google پشتیبانی می کند و یا می توانید متن انتخاب شده را از طریق پیام یا سرویس های شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارید.

لیست Bookmark ها پیش نمایشی از صفحات افزوده شده را نمایش می دهد . علاوه بر تاریخچه بازدیدهای معمول ، لیستی با عنوان Most Visited که صفحاتی را که بیشترین بازدید را داشته اند ، فهرست می کند هم در این مرورگر تعبیه شده است.لبه ها به شکل کارت هایی سه بعدی نمایش داده می شوند. با کاهش بزرگنمایی به نمایی می روید که پیش نمایشی از تمامی لبه ها را به نمایش می گذارد. این روش ، شیوه جالبی برای مدیریت لبه ها به نظر می رسد اما باز کردن لبه های زیاد به صورت همزمان ، از سرعت مرورگر خواهد کاست.

image
image
image

خبر بسیار خوب این است که مرورگر وب Sensation می تواند فلش ویدیوهای 720p را هم به روانی پخش کند. گرچه پخش ویدیوهای 1080p برای مرورگر وب انتظار به جایی نیست و این نرم افزار ها نمی تواند به خوبی از پس این کار بر آید.

ما چند بازی فلش را هم بر روی این مرورگر آزمودیم و همه آن ها به خوبی اجرا شدند. می توانید در حالت تمام صفحه و افقی نیز به کار با محتویات فلش بپردازید و بدین گونه بیشترین استفاده را از صفحه نمایش داشته باشید.

اگر تصور می کنید کار با سایت YouTube در مرورگر وب گوشی دشوار است ، می توانید از نرم افزار اختصاصی YouTube بدین منظور بهره بگیرید.

 

image
image

باید به خاطر داشته باشید که مرورگر وب Android 2.3 توانایی پشتیبانی از HTML5 را دارد اما تا زمانی که استفاده رواج یابد ، چند سالی باید صبر کرد.

سازمان دهنده و عرضه ویرایشگر آفیس به همراه آن

HTC Sensation با مجموعه معمول نرم افزارهای سازمان دهنده عرضه می شود. این گوشی به نم افزاری مجهز است که به خوبی از پس اداره فایل های آفیس و همین طور ویرایش آنها بر می آید.
نرم افزاری که برای این منظور در نظر گرفته شده است Polaris است که از مرور ، ویرایش و ساخت فایل های Word، Excel ، PowerPoint (نسخه 2003) و همین طور مرور و ویرایش اسناد آفیس 2007 پشتیبانی می کند.

از یک مرورگر اسناد PDF هم در این گوشی بهره گرفته شده است.صفحه کلید مجازی نیمی از صفحه نمایش را می پوشاند اما با اینحال می توانید با کاهش بزرگنمایی باز هم به آسانی فایل های تان را مرور کنید.

image
image
image

این نسخه از Polaris گزینه های ویرایشی کمتری را نسبت به آنچه عادت داشتیم ببینیم ، در اختیار کاربران می گذارد. امکان Copy ، Cut و paste متون ، به کار گیری سبک های Bold ، italic و های لایت کردن بخشی از متون از جمله این گزینه های در دسترس است. معمولا گزینه ای برای تغییر دادن قلم هم در اختیار داشتیم اما این بار اثری از آن دیده نمی شود. امکان ویرایش فرمول ها در اسناد اکسل نیز وجود ندارد ، که به هر حال برای ویرایشگر اسناد آفیس کمی مایوس کننده به نظر می رسد.

image
image
image

یکی از بهترین ویژگی های این نرم افزار ، یکپارچه شدن آن با Gmail است که باز کردن و مرور اسناد آفیسی را که بعنوان ضمیمه ایمیل ارسال شده اند را براحتی امکانپذیر می سازد. نمی توانید آنها را در حافظه گوشی ذخیره کنید. الصاق تمامی انواع فایل های ذخیره شده به ایمیل ها امکان پذیر است.

image

تقویم پنج حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی ،ماهانه و دعوت نامه دارد. افزودن رویدادهای جدید آسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

image
image
image

حالت نمایش صورت جلسه، به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادهای روزهای اخیر و یا آینده بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.حالت Invitation تنها به نمایش رویدادهایی می پردازد که اطلاعات مربوط به دعوت نامه به آن ها ضمیمه شده است. حالت روزانه پیش بینی هوای آن روز را نیز در بالای صفحه به نمایش می گذارد.

یک ماشین حساب هم در این گوشی در دسترس است . کلیدهای این ماشین حساب بزرگ هستند و کار کردن با آنها هم راحت است.چرخاندن گوشی در حالت استفاده از این نرم افزار ، امکان دستیابی شما را به عملکردهای پیشرفته تر چون الگوریتم ها فراهم می سازد.

image
image

از یک نرم افزار Alarm هم در این گوشی استفاده شده است که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.نرم افزار Desk Clock ، گوشی شما را به یک ساعت رو میزی خوب تبدیل می کند. این نرم افزار ساعت و تاریخ را نمایش داده و به شما اجازه می دهد که نور صفحه را برای صرفه جویی در مصرف باتری ، خاموش کنید.

image
image
image
image

نرم افزار World Clock به شما اجازه می دهد که زمان را در چندین نقطه دنیا چک کنید .اگر بخواهید در هنگام ورزش کردن هم از Sensation استفاده کنید می توانید از کرنومتر و تایمر گوشی کمک بگیرید.

image
image

نرم افزار Stocks در واقع همان Yahoo Finance است که شما را از هر بار جستجو در وب بی نیاز می کند.می توانید از صفحه قفل مربوط به این نرم افزار هم استفاده کنید. نرم افزاری نیز برای ضبط ضدا در گوشی تعبیه شده است .نرم افزار Weather از سرویس پیش بینی وضع هوای یاهو برای یاری دادن شما در دانستن شرایط آب و هوایی استفاده می کند.

HTC نرم افزاری را هم به عنوان چراغ قوه در این گوشی تعبیه کرده است. این نرم افزار از فلاش LED استفاده کرده و می توانید سه سطح متفاوت را برای روشنایی آن در نظر بگیرید. این نرم افزار بسیار مفید است اما Android Market نرم افزارهای زیادی از این نوع را در خود جای داده است.

دو نرم افزار Quick Lookup و Search Anywhere هم در جستجو به شما کمک خواهند کرد. Quick Lookup به شما اجازه می دهد که با وارد کردن عبارتی ، مقاله مرتبط به آن را در Wikipedia در قالب سازگار مشاهده کرده ، در Google و YouTube به جستجوی آن پرداخته و یا از سرویس ترجمه آنلاین Google برای مشاهده معنای آن استفاده نمایید.

image
image
image

نرم افزار Show Me برای کسانی که به تازگی شروع به استفاده از HTC Sense یا Android کرده اند ، مفید است. این نرم افزار امکان دانلود مقالات مختلف در زمینه های مختلف آندروید را به شما می دهد و به شما کمک می کند تا با سهولت بیشتری به کار با رابط بپردازید.

image
image

سرویس های شبکه های اجتماعی

هواداران FaceBook و Twitter قطعا از نصب نرم افزارهای FaceBook و Peep متشکر خواهند بود که به شما اجازه می دهند پروفایل تان را در دنیای بزرگ شبکه های اجتماعی تغییر دهید.

اخرین نسخه از نرم افزار فیس بوک هم که امکان دسترسی به قابلیت هایی چون faceBook Chat و facebook places را هم مهیا می سازد ، در دسترس است.

image
image

نرم افزار رسمی Twitter برای آندروید هم در این گوشی عرضه شده است و اگر بخواهید می توانید از آن هم استفاده کنید. این نرم افزارها با دفترچه تلفن شما یکپارچه می شوند و بنابراین می توانید بدون اجرای نرم افزار و از همان قسمت به صورت مستقیم به به روز رسانی های دوستان تان دست پیدا کنید.

image
image
image

این نسخه ، آخرین نسخه نرم افزار عرضه شده است و بوسیله آن امکان برچسب گذاری جغرافیایی مطالب ارسالی به Twitter ، ثبت عکس به صورت مستقیم از نرم افزار (آپلود خودکار آن با Yfrog و یا TwitPic) و همین طور گزینه ای برای پاسخگویی و ارسال نظرات در مورد پست های دیگر کاربران را خواهید داشت.

کتاب بخوانید!

نرم افزار Reader ، یک کتابخوان الکترونیکی است که توسط Kobo توسعه داده شده است . این نرم افزار به همراه چند کتاب کلاسیک عرضه می شود و امکان دسترسی شما را به Kobo eBook Store که امکان خرید کتاب های جدید و دانلود کتاب های رایگان را برای تان مهیا می سازد ، نیز فراهم می کند.

image
image
image
image

رابط کاربری نرم افزار بسیار ساده است ، این نرم افزار لیستی شبیه به Cover Flow را به نمایش می گذارد و با کلیک بر روی جلد کتاب می توانید آن را با جلوه ای زیبا باز کنید. می توانید کتابخانه تان را به صورت ساده و فهرست وار هم مشاهده کنید.

Reader کتاب را به بهترین حالت برای صفحه نمایش تنظیم کرده و در صورتیکه متن ریز یا درشت باشد ، امکان تغییر اندازه فونت را هم به شما می دهد. امکان افزودن Bookmark ، برجسته سازی قسمتی از متن با رنگ های متفاوت و یادداشت برداری هم وجود دارد. بعد از انجام این کار در مراجعات بعدی به کتاب می توانید از طریق منو به آن ها دست یابید.

image
image
image
image

یکی از قابلیت های جدید نرم افزار که جای خالی آن در نسخه های پیشین احساس می شد ، امکان تنظیم رنگ پس زمینه است تا بتوان با آسانی بیشتری به مطالعه کتاب پرداخت. حالت پیش فرض رنگ پس زمینه سفید است که به معنای آن است که از تمامی نور پس زمینه بهره گرفته می شود . می توانید از رنگ های زرد روشن ، نارنجی روشن و همین طور سیاه نیز به عنوان رنگ پس زمینه استفاده کنید.
گزینه دیگری که نبود آن حس می شود ، امکان وارد کردن کتاب هایی است که در حال حاضر دارید.

 

به هر حال نرم افزار Reader برای برخی از کاربران مفید واقع می شود و برخی دیگر هم احتمالا در Android Market به دنبال یافتن نرم افزاری بهتر برای این منظور خواهند بود.

Android Market و HTC Likes

ساختار Android Market بسیار ساده است ، نرم افزارهای برجسته در بالا قرار دارند و در زیر آن ها سه بخش Application ، Games و My Downloads قرار گرفته است.

image
image

بازی ها و نرم افزارها در دو قسمت مجزا جای گرفته اند و هر بخش زیر دسته های خاص خود را دارد.می توانید این نرم افزارها را بنا بر نیازتان فیلتر کنید. البته می توانید بدون فیلتر کردن هم آن ها را مشاهده کنید اما به نظرم برای این کار باید چندین روز زمان صرف کنید.

همه نوع نرم افزاری را می توانید در این بخش بیابید. از نرم افزارهای مدیریت فایل ها گرفته ، تا نرم افزارهای مقصدیابی و مرورگر های اسناد آفیس در این فروشگاه به چشم می خورند.

HTC Likes روش دیگری برای مرور Android Market است که روش آسان تری را نسبت به نرم افزار اصلی پیش روی کاربر قرار می دهد. این نرم افزار لبه هایی با عنوان نرم افزار های برجسته (Featured) و نرم افزارهای محبوب (Popular) عرضه می کند که با نمایی سه بعدی به نمایش در می آیند.

image
image
image

برای یافتن آسان تر نرم افزارها ، می توانید ببینید که دوستان تان در مورد چه بازی ها یا نرم افزارهایی نظر داده اند که روشی عالی برای یافتن نرم افزارها محسوب می شود. می توانید از سایت HTCSense.com برای یافتن نرم افزارها از طریق رایانه و علامتگذاری آن ها استفاده کنید. بعد از انجام این کار ، می توانید آن ها را در لبه Market Items مشاهده کنید.

HTC likes از همان نرم افزارهای Android market استفاده می کند . امکان نظر دادن در مورد نرم افزارهای مختلف ، و به اشتراک گذاری آن ها توسط پیام ، ایمیل ، توییتر و بلوتوث وجود دارد.

image
image
image

با اینکه HTC Hub یک فروشگاه نرم افزاری نیست اما منبعی غنی از ویجت ها ، عکسهای پس زمینه ، صحنه ها ، پوسته ها و همین طور آهنگ های زنگ ، هشدار و صداهای خاص است که در مجموعه Sounds جای داده شده اند.

یکپارچگی با HTCSense.com

HTCSense.com سرویس هایی را به رایگان برای دارندگان این گوشی عرضه می دارد . سرویس Phone Locator می تواند شما را در یافتن گوشی تان در صورت به سرقت رفتن آن یاری کند. از این طریق امکان قفل کردن آن و یا حتی پاک کردن همه داده های آن هم وجود دارد.

و نیازی نیست نگران باشید ، HTCSense.com از تمامی پیام ها و مخاطبین شما پشتیبان تهیه خواهد کرد .

image
image

image
image

قابلیت های جالب دیگری چون به صدا در آوردن زنگ گوشی در صورتی که آن را در اتاق تان گم کرده اید و تنظیم آن برای هدایت کردن تماس ها و پیام ها به مقصدی دیگر هم در این سرویس مشاهده
می شوند. ارسال SMS و MMS هم از این طریق ممکن است ، بنابراین می توانید از صفحه کلید بزرگ کامپیوترتان به این منظور بهره بگیرید و حتی نیازی به دسترسی به گوشی برای ارسال چند پیام نخواهید داشت.

در نهایت اینکه HTC Hub به شما اجازه می دهد تا از طریق کامپیوتر به مرور نرم افزار ها و بازی ها پرداخته ، آن ها را نشان گذاری کرده و سپس به آسانی آن ها را در گوشی بیابید. گرچه امکان آغاز دانلود از طریق این سایت وجود ندارد.

این سایت کمی سنگین است ، بنابراین اگر از IE برای مرور آن استفاده کنید ، ممکن است زمان زیادی را در انتظار به سر ببرید.با فعال کردن گزینه Compatibility Mode در IE ، سایت با سرعت بالاتری لود خواهد شد.

مسیریابی رایگان ،به روش Google یا HTC

HTC Sensation به یک گیرنده GPS داخلی مجهز است که با غیرفعال بودن AGPS تنها به زمانی حدود یک دقیقه و ده ثانیه برای قفل شدن بر روی ماهواره ها نیاز دارد. اگر تمام چیزی که نیاز دارید این است که بدانید دقیقا کجا هستید، می توانید از Cell-ID و Wi-Fi Lock برای این منظور بهره بگیرید.

Google Maps به یکی از بخش های استاندارد گوشی های مبتنی بر آندروید شده است و مشخصا در HTC Sensation هم عرضه می شود.این نسخه از راهنمای صوتی مقصدیابی هم برخوردار است اما تنها در کشورهای خاصی می توانید از این قابلیت استفاده کنید.البته امکان مشخص کردن مسیرها و استفاده از نمای Street مثل همیشه وجود دارد.

image
image

اما HTC Sensation به همراه HTC Places و با همکاری TomTom(که وظیفه طراحی نرم افزار را بر عهده داشته) و Route 66 (که نقشه ها را مهیا ساخته است)عرضه می شود.

کاری که HTC Locations برای شما انجام می دهد ، فراهم آوردن اجازه دانلود نقشه ها و یا ذخیره سازی آن ها در هنگام مرورشان است. Google Maps هم از این امکان بهره مند است اما بهترین ویژگی Locations این است که حتی با آفلاین بودن هم امکان مسیریابی را برای کاربران مهیا می سازد. اگر از جاده اصلی منحرف شوید و مسیرتان را گم کنید ، در صورتی که امکان برقراری ارتباط نداشته باشید GMaps نمی تواند به شما کمکی کند اما HTC Locations این امکان را برای شما فراهم می آورد.

image
image

گرچه این نرم افزار فاقد راهنمای صوتی مسیریابی چون Ovi Maps است اما هنوز هم می توانید از لیستی از دستورالعمل ها استفاده کرده و برای دیدن مکان تغییر مسیر بعدی ، از جهت نماهای Next و Previous استفاده نمایید. به دلیل رایگان بودن این نرم افزار می توان آن را افزونه بسیار خوبی تلقی کرد.

HTC Locations از نماهای دو و سه بعدی که امکان مرور آسان تر مسیر را فراهم می آورد، برخوردار است . کار کردن با آن به اندازه کار با Google Maps آسان است و از POI و همین طور نمایش سه بعدی سازه ها هم پشتیبانی می کند.

image
image
image

بزرگنمایی با نیشگون یا Pinch Zooming هم در حالت دو و هم در حالت سه بعدی کار می کند و علاوه بر آن امکان فعال کردن قطب نمای دیجیتال را هم دارید. در ابتدا این قطب نما عملکرد پرتغیری دارد اما این کار تنها برای اجتناب از لرزش های شدید صورت می پذیرد . از طرفی قطب نما ها دقیق ترین ابزار مسیریابی در دنیا نیستند.

سخن پایانی

HTC قابلیت های بسیاری را در Sensation تعبیه کرده است ، که به دلایلی نتوانستیم همه آن ها را پوشش دهیم. و از فاصله ای دور ، در دست کس دیگری ، گوشی فوق العاده به نظر می رسد.

اما در استفاده واقعی از گوشی ، Sensation چه احساسی به کاربر می دهد؟ خوب گوشی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. مشکل ضعف در دریافت سیگنال ها ، با اینکه سبب نمی شود کاملا گوشی به یک نمایش مایوس کننده دست بزند ، اما به هر حال احساسی منفی بر روی کاربر دارد. به هر حال ما نباید اجازه دهیم لذتی که در استفاده از گوشی وجود داشت ، با این مشکل نه چندان جدی از میان برود.
ما ساخت HTC Sensation را دوست داریم ، اگرچه آن چیزی که انتظار داشتیم نبود. و آخرین نسخه رابط کاربری Sense همه خارق العاده به نظر می رسد ، قابلیت های چشم گیر بسیاری در این نسخه به چشم می خورند. وقتی بررسی Sensation را آغاز کردیم ، احساس کودکی را داشتیم که پا به یک اسباب بازی فروشی گذاشته بود. علاوه بر این ، با وجود Android 2.3 Gingerbread ، می توان از آخرین و جدید ترین قابلیت های این سیستم عامل هم بهره بگیرید.

اما Sensation در زمینه هایی نیز از سایر رقبا عقب می ماند. آزمون های ارزیابی عملکرد شاید همیشه گویای تمامی ماجرا نباشند اما نشان می دهند که دو هسته ای های 1.2 گیگاهرتزی Scorpion در برخی مواقع از دیگر پردازنده ها کندتر هستند.در گرافیک سه بعدی هم Sensation عملکرد درخشانی به نمایش نمی گذارد.

علاوه بر این ضبط ویدیویی و ثبت عکس های گوشی هم چندان قوی نیست و تا حدی از جلوه محصول گران قیمتی چون Sensation می کاهند.اما این نقاط منفی تنها در صورتی معنا خواهند داشت که دیگر رقبا عملکرد بهتری در آن بخش داشته باشند ، ایا چنین خواهد بود؟

Samsung I9100 Galaxy S II یکی از رقبای اصلی است ، که به پردازنده دو هسته ای 1.2 گیگاهرتزی مجهز است. دوربین آن عملکرد بهتری دارد ، صفحه نمایش 4.3 اینچی Super AMOLED plus فوق العاده است و تراشه (پردازنده ؛ شتاب دهنده گرافیکی و RAM) در آزمون ها عملکرد سریع تری از خود نشان می دهد.علاوه بر این ، این گوشی بسیار باریک و سبک است.

LG Optimus 2X گزینه دیگر است ، تراشه مثل سایر رقباست و دوربین نسبت به Sensation بهتر است. علاوه بر این مدتی از عرضه این گوشی به بازار می گذرد و اکنون قیمت آن هم نسبت به قبل کاهش یافته است.

image
image
image

Motorola Atrix نیز در چنین رده ای قرار دارد و از پردازنده دو هسته ای یک گیگاهرتزی و صفحه نمایشی با رزولوشن qHD بهره می برد. این گوشی از یک دوربین پنج مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیویی 720p برخوردار است اما پایه های ویژه ای که برای آن طراحی شده اند ، ان را خاص و متفاوت می کند.

image
image

دو گوشی دیگر دو هسته ای نیز با صفحه نمایش ها و دوربین های سه بعدی در بازار وجود دارد و اگر علاقه داشته باشید ، می توانید نگاهی هم به آن ها بیاندازید. LG Optimus 3D از فاکتور نوآورانه بودن بهره می برد و HTC EVO 3D نیز چنین حالتی دارد (اما تنها نسخه CDMA گوشی در حال حاضر در دسترس است و باید منتظر تایید عرضه رسمی نسخه GSM باشیم).

دو هسته ای ها هنوز هم بسیار نادر هستند. اما گوشی های بسیاری در بازار حضور دارد که از پردازنده های تک هسته ای ، صفحه نمایش های 4+ اینچی و دوربین های هشت مگاپیکسلی با امکان ضبط ویدیویی HD برخوردارند. در اینجا چند نمونه از این گوشی ها را مشاهده می کنید.

image
image
image
image

اما HTC Sensation ، محصول جدید HTC گوشی بسیار خوبی است اما برخی از قابلیت های آن با کمی نقص روبرو هستند و به همین دلیل عرضه اندام برای این گوشی در میان آندرویدی ها نسبتا دشوار خواهد بود. و مثل همیشه ، همانند اغلب گوشی های HTC ، Sensation هم قیمت بالایی دارد. اما از سوی دیگری Sensation از آن گوشی هایی نیست که بتوانید به آن نه بگویید. گرچه تردید داریم گوشی بتواند از نام بزرگش دفاع کند.

 


 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۸/۱۰
من سه ساله این گوشی را دارم گوشی خوبیه فقط باطریش خیلی ضعیفه و مشکل دیگه ای که وجود داره اینه که تاچش ضعیف شده نمی دونم از رمشه یا اینه که مشکل از گوشیه اگر کسی اطلاع داره لطفا منو راهنمایی کنه ممنون

مهمان

۱۳۹۲/۸/۳۰
چرا الکی نظر میدید...من دارمش اصلا آنتنش خوب نیست....هی آنتنش میره و میاد.....آنتن دهیش مزخرفه...

مهمان

۱۳۹۲/۸/۱۰
من این گوشیو 4 ماه دارم خیلی گوشی خوبی دوریبن 8 میگاپیکسل این گوشی غوغا کرده اگر می خواهید باطری بیشتری داشته باشه گزینه های فعال را غیر فعال کنید نرم افزارهایی استفاده کنید از باطری کار نکشد گوشی با کلاسیه کسایی که از گوشی سر در می آرند گوشی خوبیه

مهمان

۱۳۹۲/۶/۳
گوشی مزخرفیه باور کنید من داشتم به ماه نکشید فروختمش با کلی ضرر

مهمان

۱۳۹۲/۳/۲۶
slm be hamegi. man ye soal dashtam inke android in goshi gabele ertega be 4 hast ya