خانهبررسی‌ها
Sonyericsson C905

Sonyericsson C905

یکی از فاکتورهای مهم رقابتی در میان تولیدکنندگان گوشی­های موبایل مقدار مگاپیکسل­های دوربین است که روز به روز بیشتر می­شود...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۸
مروری بر Sony Ericsson C905
 

یکی از فاکتورهای مهم رقابتی در میان تولیدکنندگان گوشی­های موبایل مقدار مگاپیکسل­های دوربین است که روز به روز بیشتر می­شود. اولین گوشی­های 8 مگاپیکسلی سونی­اریکسونC905، سامسونگ i8510، سامسونگ M8800 Pixon و ال­جی KC910 می­باشند. در این بررسی قصد داریم به گوشی 8 مگاپیکسلی سونی­اریکسون C905 بپردازیم.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویژگی­های کلیدی
 

-        دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک، فلاش Xenon و درپوش لنز

-        حالت مخصوص دوربین، 2 دکمه در بالای صفحه جهت کار با دوربین و بازی­ها

-        تشخیص چهره و لبخند، کنتراست هوشمند، تثبیت کننده­ی تصویر،Geotagging، حذف قرمزی چشم

-        پشتیبانی از چهار باند GSM/ GPRS/ EDGE و HSDPA با سرعت 6‏.3 مگابیت در ثانیه

-        صفحه­نمایش 4‏.2 اینچی TFT با شیشه­ی ضدخش و قابلیت نمایش 256 هزار رنگ

-        GPS داخلی با AGPS

-        Wi-Fi، بلوتوث و USB نسخه 2.0

-        Media Center، جستجوی هوشمند، مدیریت پیام­ها

-        رادیو FM با RDS و Track ID

-        حافظه داخلی 160 مگابایت، کارت حافظه M2 ی 2گیگابایتی

image
 
image
 

 

مهمترین معایب
 

-        صفحه ­نمایش کوچک

-        ضبط فیلم با رزولوشن QVGA و 30 فریم در ثانیه انجام می­شود.

-        امکان نمایش فایل­های آفیس نیست.

-        کلید چهارجهته­ی سفت با دکمه­های نامناسب

-        درب باتری نامناسب

 

image
 
image

 

 

 

image
 
image

 

طراحی و ساختار

 

C905 دارای ابعاد 18×49×104 میلی­متر و وزن 136 گرم است. بدنه­ی گوشی کلاً از جنس پلاستیک ساخته شده است. رنگ تیره دکمه­ها و درپوش لنز هماهنگی خوبی با بدنه­ی مشکی رنگ آن دارد.

 

image
 
image

 

صفحه نمایش TFT با سایز 4‏.2 اینچ بیشتر فضای پانل جلویی را اشغال کرده است. در بالای صفحه نمایش سنسور نوری و 2 دکمه­ی مخصوص که هنگام عکس­برداری و یا بازی کاربرد دارند قرار گرفته­اند.

 

image
 
image

 

 این گوشی دوربین دومی جهت مکالمات ویدئویی ندارد. در زیر صفحه نمایش نیز صفحه­کلید چهارجهته با 4 دکمه­ی کنترلی در اطرافش و دکمه­های چندمنظوره قرار دارند.

 

image

 

دکمه­های کلید چهارجهته بسیار سفت هستند و کار با آنها کمی دشوار است. هنگام کار با دوربین می­توان از دکمه­های کلید چهارجهته جهت کنترل­های خاص عکسبرداری استفاده کرد.

 

image
 
image

 

با بازکردن کشویی گوشی به سمت بالا، صفحه­کلید صاف با دکمه­های نسبتاً مناسب قرار دارند که در بینشان خطوط نازک جداکننده­ای قرار دارد و تایپ با آنها بسیار راحت است. نور پس­زمینه­ی صفحه­کلید سفید و مناسب است.

 

image
 
image

 

 در کناره­ی سمت چپ گوشی پورت اتصال Fast port و نیز اسلات کارت حافظه M2 با درپوش مناسب قرار دارد.

 

image
 
image

 

 کناره سمت راست شامل دکمه­های تنظیم صدا است که به­عنوان زوم روی عکس­ها نیز می­توان از آن استفاده کرد. همچنین دکمه­ی مربوط به شاتر دوربین و دکمه­ی مرورگر گالری تصاویر نیز در این بخش قرار دارند.

 

image
 
image

 

image
 
image

در پشت گوشی درپوش براق لنز دوربین قرار دارد. با بازشدن درپوش لنز، علاوه برلنز، فلاش زنون، آیینه­ی کوچک، چراغ ویدئویی و میکروفون ویدئویی نمایان می­شوند.

image
 

image
 
image

باتری گوشی از نوع BST-38 Li-Po بوده و ظرفیت آن 930 mAh است که تا 380 ساعت در حالت استندبای و 9 ساعت مکالمه­ی مداوم پایدار است.

 

صفحه­نمایش

صفحه­نمایش این گوشی با سایز 4‏.2 اینچ و از نوع TFT بوده و قابلیت پخش 256هزار رنگ با رزولوشن QVGA را دارد. روی سطح صفحه، یک لایه کشیده شده که آن را نسبت به خش مقاوم می­سازد. خوانایی صفحه در زیر نور مستقیم نسبت به گوشی­های دیگر بسیار بهتر است.

 

image

اینترفیس

با توجه به وجود Wi-Fi و GPS در این گوشی، اینترفیس آن تفاوت زیادی با دیگر سایبرشات­های پیشرفته یا واکمن­های سونی اریکسون ندارد. منوی اصلی این گوشی علاوه بر نمای شبکه­ای 3×4، امکان نمایش به صورت چرخان و یا تک آیکن را نیز دارد. همچنین در هریک از این حالت­ها، امکان پخش انیمیشنی روی آیکن­ها و افکت­هایی هنگام حرکت بین منوها وجود دارد. علاوه بر این حالت Flight mode جهت قطع کلیه امکانات ارتباطی شبکه­ای وجود دارد اما برای کار در این حالت باید سیم­کارت درون گوشی وجود داشته باشد و همچنین برای فعال کردن این حالت، گوشی باید Reset شود. منوی معروف Activity با تب­های مختلف جهت نمایش برنامه­های درحال اجرا و مدیریت اجرای چند برنامه­ی همزمان و ... وجود دارد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

دفترچه تلفن

 

دفترچه تلفن این گوشی قابلیت ذخیره­­ی 1000 مخاطب و 7000 شماره تلفن را دارد. مرتب­سازی نامها، جستجو توسط تایپ تدریجی، نمایش شماره­های سیم­کارت یا شماره­های گوشی و ... وجود دارد. برای وارد کردن یک فرد جدید، اطلاعات مختلف زیادی نظیر آدرس، ایمیل، تاریخ تولد و ... را می­توان وارد کرد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قابلیت­های تلفنی

 

با C905 مشکلی در هنگام مکالمه از لحاظ دریافت صدا و یا سیگنال ارتباطی وجود ندارد. بلندی صدای هنگام مکالمه نیز نسبتاً مناسب است اما نسبت به بسیاری گوشی­ها مثل K850 و یا برخی گوشی­های سامسونگ در سطح پایین­تری است. در جدول زیر می­توانید نتایج مقایسه­ای که در این زمینه صورت گرفته را مشاهده کنید.

 

ارسال پیام

 

مثل بسیاری از گوشی­های سونی­اریکسون، از انواع پیام­ها در این گوشی پشتیبانی می­شود و همچنین امکان مدیریت این پیام‏ها مثل ایجاد فولدرها و دسته­بندی­ها، قرار دادن پیام­ها در دسته­بندی خاص، ذخیره­ی پیام­ها روی حافظه­ی گوشی یا کارت، مرتب سازی آنها و ... وجود دارد

کلاینت ایمیل این گوشی نیز از انواع پروتکل­ها پشتیبانی می­کند. امکان ذخیره­ی فایل­های ضمیمه­ی ایمیل­ها بدون توجه به نوع آنها وجود دارد . متأسفانه نمی­توان فایل­های آفیس را با این گوشی مشاهده کرد. امکان مشاهده­ی ایمیل­ها به ­صورت تمام صفحه نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

Media center

سونی­اریکسون نهایت تلاش خود را برای اضافه کردن قابلیت­های مختلف در بخش مدیای گوشی­های خود انجام می­دهد و این قابل توجه است. C905 دارای Music Player 3.0 است که شباهت زیادی با Walkman 3.0 در گوشی­های واکمن سونی­اریکسون  دارد و می­تواند فرمت­های مختلفی مثل M4A,WMA,WAV,AAC+,AAC,MP3 و MIDI را پخش کند. امکان پخش موزیک و اجرای پلیر در پس­زمینه نیز وجود دارد. کیفیت صدای پخش موزیک نیز بسیار شفاف و خوب است.

برای پخش فیلم نیز مشکلی وجود ندارد و امکاناتی نظیر جلو یا عقب زدن سریع و نیز تکرار وجود دارد و اینترفیس مناسبی نیز دارد. با وجود سنسور حرکتی با چرخاندن گوشی هنگام اجرای فیلم می­توان فیلم را به­صورت افقی و تمام صفحه مشاهده کرد.

منوی مدیاسنتر شامل عکس­ها، موزیک­ها، فیلم­ها، RSS و تنظیمات می­باشد. در بخش تنظیمات می­توان نحوه­ی چیدمان آیکن­ها را تنظیم کرد. گالری تصاویر نیز زیرمجموعه­ی همین بخش است که امکانات لازم جهت مرور عکس­های دوربین یا تصاویر دیگر را دارد.

Photo DJ، Music DJ و Video DJ نیز از برنامه­های معمول گوشی­های سونی­اریکسون برای ویرایش عکس، موزیک و فیلم هستند.

image

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

رادیو

C905، دارای یک رادیو FM داخلی است که تا 20 ایستگاه رادیویی را شناسایی و ذخیره می­کند و نیز از RDS پشتیبانی می­کند. این بخش دارای اینترفیس ساده و زیبایی است و قابلیت Track ID را برای تشخیص موزیک­ها داراست. امکان پخش رادیو در پس­زمینه وجود دارد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

دوربین

دوربین 8 مگاپیکسلی C905 با اینترفیس بسیار خوب و قابلیت­های فوق­العاده، مهمترین ویژگی این گوشی است که آن را در صدر جدول دوربین­های سایبرشات سونی­اریکسون قرار داده است. امکاناتی نظیر تشخیص چهره، Geotaging، کنتراست هوشمند، ثابت­کننده­ی تصویر، چرخش اتوماتیک، ماکرو، حذف قرمزی چشم، فلاش زنون و ... از جمله مهمترین امکانات این گوشی می­باشد. ماکزیمم رزولوشن عکس­های دوربین این گوشی، 2448×3264 پیکسل با سایز متوسط 5‏.2 مگابایت است.

امکانات در اینترفیس این بخش از طریق زیرمنوهای POP-UP و منوهای چندگانه صورت می­گیرد و تنظیماتی نظیر انتخاب صحنه، زوم، فلاش، تایمر، مد عکسبرداری و ... را می­توان از این بخش اعمال کرد. با قابلیت تشخیص چهره می­توان 3 چهره را در آن واحد شناسایی کرد اما با قابلیت Focus فقط یک چهره که نزدیکتر به مرکز تصویر است شناسایی می­گردد. حالت Best Pic دارای دو حالت سریع و آرام است که در حالت سریع، 7 عکس بزرگ 8 مگاپیکسلی با فاصله زمانی 8‏/‏. ثانیه پشت سر هم گرفته می­شود و در حالت آرام، 7 عکس با فاصله زمانی 7‏.1 ثانیه گرفته می­شود. با وجود GPS داخلی در این گوشی و فعال کردن Geotagging می­توان اطلاعات مربوط به محل جغرافیایی عکس را به اطلاعات عکس اضافه کرد.

C905 دارای فلاش زنون و LED می­باشد اما از فلاش زنون نمی­توان در کلیه حالت­ها استفاده کرد. حالت ماکروی این گوشی امکان عکس­برداری از اشیا در فاصله­ی 10 سانتی­متری را فراهم می­کند.

فیلمبرداری با این گوشی با رزولوشن QVGA و سرعت 30 فریم در ثانیه و با فرمت MP4 ذخیره می­شود و حجم هر دقیقه از آن حدود 3 مگابایت می­باشد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

مرورگر وب

C905 دارای آخرین نسخه­ی مرورگر وب Access Net Front HTML 3.4 می­باشد که قابلیت پردازش صفحات در آن بسیار خوب است. جهت مشاهده­ی صفحات به صورت تمام صفحه کافیست گوشی چرخانده شود و درحالت افقی قرار بگیرد. امکان زوم روی صفحات وجود دارد. یک پوینتر مجازی موس مرور صفحات را بسیار راحت­تر می­کند. امکان Find on page جهت جستجو روی صفحات می­باشد.

 

امکانات ارتباطی

C905 از امکان ارتباطی شبکه­­ی چهارباند HSCSD/EDGE/GPRS/GSM و نیز 3G پشتیبانی می­کند. همچنین امکان HSDPA جهت برقراری ارتباط بسیار سریع اینترنت موجود می­باشد.

علاوه بر این بلوتوث نسخه 2.0 و USB نسخه 2.0 و Wi-Fi از دیگر امکانات می­باشند و ماکزیمم سرعت انتقال 5 مگابیت در ثانیه است. هنگام برقراری ارتباط Wi-Fi، کلیه مناطق ارتباطی Wi-Fi در لیستی نمایان می­شود که کافیست گزینه­ی موردنظر با یک کلیک انتخاب گردد. هنگام قطع شدن ارتباط Wi-Fi درهنگام مرور صفحات وب به­طور اتوماتیک قابلیت GPRS فعال می­گردد و برای مشخص شدن این حالت­ها آیکنی برای قابلیت ارتباطی فعال در بالای صفحه وجود دارد.

 

image

Organizer

 

C905 دارای کلیه برنامه­های جانبی لازم جهت جلوگیری از اتلاف زمان می­باشد که از طریق گزینه­ی Organizer در منوی اصلی می­توان به این بخش دست یافت. برنامه­های این بخش، Calculator, Stop watch, Synchronizer, Timer, Notes, Tasks, Calendar, Video call, Application, File Manager و Code memo می­باشند.

در تقویم، مشاهده به­صورت ماهیانه، روزانه و هفتگی وجود دارد که با اضافه کردن تاریخ تولد در دفترچه تلفن به صورت اتوماتیک در تقویم ثبت می­شود. انواع Taskها مثل تماس­های تلفنی، قرار ملاقات و ... را می­توان ذخیره کرد. Alarms که در منوی اصلی وجود دارد، جهت ذخیره ساعت بیداری با امکان ذخیره 5 زمان مختلف می­باشد. ضبط صوت محدودیتی جز میزان حافظه خالی گوشی ندارد. ماشین حساب گوشی نیز از انواع معمول در گوشی­های سونی­اریکسون می­باشد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

موقعیت­یابی

 

برنامه­ی Google Maps که به راحتی و به­صورت مجانی می­توان آن را از اینترنت دریافت نمود، روی این گوشی نصب شده است. از این طریق امکان یافتن مسیر و موقعیت فروی نقشه فراهم است و فقط کافیست نقطه شروع و پایان مشخص شود تا مسیر بهینه و اطلاعات مربوطه­ی آن روی صفحه نمایان گردد و می­توان این مسیرها را به راحتی ذخیره کرد. یک برنامه Log در بخش سرویس­های موقعیت­یابی کلیه درخواست­ها و عملیات جهت­یابی را ثبت و نگهداری می­کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

برنامه­­­ی Way Finder Navigator 7.0 از برنامه­هایی است که روی گوشی­های دیگر سونی­اریکسون هم آنها را مشاهده کردیم وامکان مسیریابی به­صورت مرحله به مرحله را فراهم می­کند. این برنامه دارای نمای پیاده­رو، نمای 2 بعدی و ... می­باشد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

همچنین چند بازی مثل Need for speed، شطرنج وتنیس روی گوشی وجود دارد.

 

 

image
 

image
 
image

 

کلام آخر

 

C905 یکی دیگر از سایبرشات­های بسیار قوی سونی­اریکسون با قابلیت­های فوق­العاده است. ازجمله نقاط قویت این گوشی دوربین 8 مگاپیکسلی با اینترفیس و امکانات جانبی عالی، Wi-Fi و GPS می­باشد.

با اینکه یکی از مهمترین رقبای این گوشی Innov8 سامسونگ است، اما از لحاظ قیمت، C905 بسیار مناسب تر از Innov8 است. البته نباید برخورداری Innov8 از سیستم­عامل سیمبین، صفحه نمایش بزرگ و حافظه­ی بیشتر را از یاد برد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱/۲۰
من دوتاش رو در فواصل زماني برا خودم خريدم كه اوليش خراب شد و انداختم دور دومي هم نابود شده و گوشه خونه افتاده... فقط و فقط دوربين با كيفيتي داره...حرف آخر: مزخرفترين و بدترين گوشي دنيا