خانهبررسی‌ها
Sonyericsson W980

Sonyericsson W980

در این بررسی یکی از جدیدترین و فوق العاده ترین گوشی های سونی اریکسون به نام W980 با قابلیت هایی نظیر حافظه داخلی 8 گیگابایت ، دوربین 3.2 مگاپیکسلی ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۸
                                  

 

سونی اریکسون W980

در این بررسی یکی از جدیدترین و فوق العاده ترین گوشی های سونی اریکسون به نام W980 با قابلیت هایی نظیر حافظه داخلی 8 گیگابایت ، دوربین 3.2 مگاپیکسلی و صفحه نمایش 2.2 اینچی QVGA را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

image

image
 
image

ویژگی های اصلی :

-          صفحه نمایش 2.2 اینچی با قابلیت نمایش 262 هزار رنگ و رزولوشن QVGA

-          دوربین 3.2 مگاپیکسل

-          8 گیگابایت حافظه داخلی

-          فرستنده FM

-          اینترفیس کاربردی عالی

-          امکانات ارتباطی 3G و HSDPA

-          صفحه نمایش خارجی باقابلیت نمایش 262 هزار رنگ و رزولوشن 176×176 پیکسل

-          پخش کننده موزیک واکمن نسخه 3.0

-          سیستم Shake control

-          افکتهای نوری زیبا  

-          کلیدهای حساس به لمس

-          حسگر نوری

-          بلوتوث نسخه 2.0 به همراه A2DP

-          اتصال USB نسخه 2.0

-          رادیو FM با RDS

-          عمر بالای باتری

-          صفحه کلید راحت

معایب :

-          دوربین این گوشی فوکوس اتوماتیک و فلاش ندارد.

-          محل قرار گرفتن لنز دوربین مناسب نیست

-          صفحه نمایش کوچک

-          کلیدهای چند منظوره نامناسب اند

-          منوی دوربین راحت نیست

-          اثر انگشت روی بدنه گوشی باقی می ماند

W980 یکی از گوشی های شاخص سونی اریکسون در عرصه پخش موسیقی است. علاوه بر این از جمله نقاط قوت این گوشی ، زیبایی ظاهری و تاشو بودن این گوشی است و البته فرستنده FM هم از ویژگی هایی است که در کمتر گوشی ای دیده می شود.

image
 

image
 
image

یکی از رقبای این گوشی را می توان G400Soul سامسونگ دانست که هم از لحاظ ظاهری، ساختار تاشو دارد و هم دارای دوربین 5 مگاپیکسلی است ولی متاسفانه از لحاظ کیفیت پخش صوتی بسیار پایین تر از W980 است. اکثر رقبای W980 را می توان دربین اسمارت فون های پر قابلیت جستجوکرد.

image
 
image

طراحی و ساختار ظاهری

در یک کلام می توان W980 را از لحاظ ظاهری بسیار جذاب دانست. پوشش خارجی بدنه گوشی براق و بسیار شیک و با کلاس است اما هنگامیکه گوشی را باز می کنید کمی از جذابیت آن می کاهد چرا که در روی صفحه کلید چند دکمه بزرگ گرد وجود دارد که یادآور یکی از گوشی های قدیمی سونی اریکسون به نام R306 است روی درب گوشی یک صفحه نمایش مربعی کوچک با رزولوشن 176×176 و قابلیت پخش 262 هزار رنگ قرارگرفته و در زیر آن 7 دکمه لمسی برای کنترل موسیقی و یا کار با صفحه نمایش خارجی و نیز کار با رادیو FM وجود دارد. به کمک این کلیدها و صفحه نمایش بیرونی ، حتی بدون باز کردن درب گوشی نیز می توان به موسیقی گوش داد . رادیو نیز بدون باز کردن درب گوشی قابل استفاده است زیرا کلید اختصاصی آن در کنار گوشی قرار دارد اما باید هندزفری به گوشی متصل باشد . در قسمت پایین گوشی یک نوار باریک قرار دارد که با استفاده از LED های رنگی در زمان گوش دادن به موسیقی یا اجرای بازی افکتهای رنگی ایجاد می کند . جلوه های رنگی دارای دو رنگ نارنجی و سفید می باشند که رنگ نارنجی برای نرم افزار واکمن مناسب است .

image

 با باز کردن گوشی صفحه نمایش 2/2 اینچی مشاهده می شود که در بالای این صفحه دوربین دوم گوشی جهت مکالمات تصویری قرار دارد. در طرف راست دوربین خروجی صدای مخاطب گوشی قرار دارد . در پایین درب گوشی و درست در بالای صفحه کلید حسگر نور قرار گرفته است ، حسگر نور میزان روشنایی صفحه نمایش را مطابق با نور محیط تنظیم می کند و در نتیجه شارژ باتری بیشتر دوام می آورد .

image
 

image
 
image

در سمت چپ گوشی ، پورت اتصال قرار دارد که می توان از آن برای اتصال شارژر و هندزفری یا کابل اتصال دیتا استفاده کرد. با استفاده از شارژر جدیدی که کارخانه در بسته خریداری قرار داده است می توان به طور همزمان گوشی را شارژ کرد و هدست یا کابل گوشی را نیز به گوشی متصل کرد .

image
 
image

همچنین یکی از بلندگوهای استریوی گوشی به همراه چراغ LED در این بخش قرار دارند. در کناره سمت راست بلندگوی دیگر و در کنار آن قفل صفحه کلید قرار گرفته است . از این قفل برای جلوگیری از فشرده شدن تصادفی کلیدهای لمسی روی گوشی استفاده می شود . در بالای این کلید ، دکمه ای برای استفاده از رادیو و موسیقی در زمان بسته بودن درب گوشی وجود دارد . در این بخش دکمه تنظیم صدای گوشی نیز وجود دارد .

image
 

image
 
image

قسمت پشت گوشی پوششی لاستیک مانند دارد که جلوی سرخوردن گوشی را می گیرد. دوربین 3.2 مگاپیکسلی گوشی که بطور جداگانه به آن بیشتر می پردازیم نیز در قسمت پشت گوشی قرار گرفته است  اما یک نکته منفی محل قرارگرفتن لنز است که در هنگام عکسبرداری انگشت اشاره روی آن قرار می گیرد . در کنار لنز دوربین یک حسگر نور جهت تنظیم روشنایی عکس قرار گرفته است .

image
 
image

با باز کردن درب باتری که در پشت گوشی قرار دارد باتری Li-Polymer مدل BST-38 و با ظرفیت 930 میلی آمپر ساعت مشاهده می شود که با استفاده متوسط از گوشی امکان ماندگاری تا 4 روز را فراهم می کند. همچنین می توان تا 20 ساعت بطور مداوم موسیقی گوش داد.

image
 
image

صفحه نمایش

صفحه نمایش اصلی گوشی با سایز 2.2 اینچ QVGA بوده و امکان نمایش 262 هزار رنگ را دارد. می توان گفت سایز صفحه نمایش گوشی نسبت به قابلیت های آن مناسب نیست و بهتر بود کمی بزرگتر می بود اما از لحاظ کیفیت تصاویر فوق العاده است. صفحه نمایش خارجی نیز امکان نمایش 262 هزار رنگ با رزولوشن 176×176 پیکسل را دارد. متأسفانه مشکل از دست دادن وضوح صفحه نمایش زیر نور مستقیم خورشید در این گوشی هم وجود دارد . میزان روشنایی صفحه نمایش قابل تنظیم می باشد .

image
 

image
 
image

صفحه کلید

صفحه کلید شماره گیر گوشی بسیار خوب بوده و سایز مناسب کلیدها و فاصله مناسب بین آن ها از لحاظ خطا هنگام تایپ جلوگیری می کند. تنها مورد منفی در این ، وجود 6 دکمه در کنار کلید 4 جهته می باشد که بسیار کوچک هستند و کار با آن ها بسیار سخت است. کلیدهای لمسی که روی پانل جلویی قرار دارند نیز عملکرد خوبی دارند. نور پس زمینه صفحه کلید گوشی خوب و روشنایی کافی دارد اما یک دست نیست. البته این مورد از دید کاربر شاید اصلاً به نظر نیاید.

image
 
image

 

image
 
image

ساختار منو :

ساختار منوی W980 به عنوان یک گوشی سطح بالا یک نسخه بسیار پیشرفته از منوی گوشی های واکمن سونی اریکسون به همراه گزینه ها و قابلیت های مختلف بسیار است. در حالت استندبای در نوار وضعیت بالای صفحه می توان آیکن های مربوط به وضعیت باتری سیگنال دریافتی مخابراتی، آیکن مربوط به پروفایل جاری و آیکن مربوط به متد ارتباطی که از آن استفاده می شود مثل 3G، EDGE و یا GPRS نشان داده می شود. در زیر این بخش یک نوار حاوی زمان، تاریخ و لوگوی اپراتور بوده و در پایین صفحه نیز عملیات کلیدهای چند منظوره نمایش داده می شود.

منوی اصلی را می توان به 4 حالت : شبکه ای 4×3، حالت چرخان، تک آیکنی و حالتی که با انتخاب تم Flash Lite  فعال می شود، نمایش داد. افکت ها و حرکت های انیمیشن زیبایی در هنگام باز کردن منوها دیده می شود.

image
 
image

 

image
 
image

یکی از خصوصیات گوشی های سونی اریکسون وجود منو Activity است که کاربرد بسیاری زیادی برای استفاده از برنامه های مورد علاقه و یا برنامه های در حال اجرا دارد. در هنگام دریافت فایل از طریق بلوتوث می توان پنجره ای که نمایشگر وضعیت دریافت فایل است را کوچک کرد و کارهای دیگر را با گوشی انجام داد ولی این کار هنگام ارسال فایل امکانپذیر نیست. حالت Flight mode در این گوشی فقط با حضور سیم کارت درون گوشی قابل استفاده است. در این حالت کلیه سیگنالهای ارتباطی قطع می شود اما باید یکبار گوشی را خاموش و روشن کرد.

image
 
image

دفترچه تلفن

امکان ذخیره 1000 مخاطب و درنتیجه 7000 شماره تلفن در این گوشی وجود دارد. برای نمایش شماره ها فقط می توان با شماره های روی گوشی و یا روی سیم کارت را مشاهده کرد و نمایش همزمان کلیه شماره ها امکان پذیر نیست.

image
 

image
 
image

برای ذخیره مخاطب های جدید اطلاعات مختلفی مثل 7 شماره تلفن، عکس، تاریخ تولد و ... را می توان ذخیره کرد. برای تاریخ تولدهایی که در این بخش وارد می شوند یک یادآوری (reminder) در تاریخ مورد نظر در تقویم گوشی ذخیره می شود.

image
 
image

 

image
 
image

قابلیت های تلفنی

کیفیت و بلندی صدا در هر دو طرف مکالمه بسیار خوب بوده و صدای اضافه و نویز تا حد زیادی گرفته می شود.هنگام شماره گیری نیز یک جستجوگر هوشمند ، شماره ها یا نام هایی که شامل اعداد یا کاراکترهای ورودی شما باشند را فیلتر می کند. در بخش نگهداری log های تلفنی ، 4 تب همیشگی شامل شماره های تماس گرفته، تماس های رسیده ، از دست رفته و همه تماس ها وجود دارد . در صورت داشتن چند تماس از یک مخاطب فقط آخرین تماس نمایش داده می شود . در جدول زیر مقایسه ای بین گوشی های مختلف از نظر بلندی صدای اسپیکر انجام شده است .

 

image
 
image

ارسال پیام

منوی ارسال و دریافت پیام ها در این گوشی فوق العاده پیشرفته بوده و امکانات زیادی دارد. در واقع یک بخش مدیریتی برای  انواع پیام وجود دارد. این بخش اجازه فعالیت مدیریتی مثل دسته بندی پیام ها، تغییر مکان آن ها و ذخیره روی حافظه گوشی یا حافظه سیم کارت، مرتب کردن بر اساس گزینه های مختلف و ... را فراهم می کند. کلیه پیام ها به غیر از ایمیل ها از یک inbox مشترک استفاده می کنند. این گوشی فایل های ضمیمه که فرمت ناشناس دارند را ذخیره می کند . ایمیل ها را می توان بر اساس اندازه ، تاریخ و زمان تفکیک کرد .

امکان مشاهده فایل های آفیس در این گوشی نیز وجود ندارد .

image
 
image
 

image
 
image

مولتی مدیا

مثل بسیاری دیگر از گوشی های واکمن، W980 نیز از نرم افزار واکمن نسخه 3.0 استفاده کرده و نمایش تصاویر، فیلم و پخش موزیک در این بخش انجاییکه می شود. از انجام که W980 مجهز به شتاب سنج است با چرخش گوشی تصویر روی صفحه نیز می چرخد تا در وضعیت مناسب قرار بگیرد. این ویژگی هم در بخش فیلم وموسیقی و هم در بخش نمایش گالری تصاویر کاربرد دارد.

نرم افزار پخش موسیقی از بسیاری از فرمت های فایل پشتیبانی می کند و دارای چند اکولایزر نیز است . ویژگی جدید جلد آلبوم نیز وجود دارد . همچنین کنترل از طریق لرزش با استفاده از شتاب سنج داخلی گوشی به خوبی عمل می کند .

گالری تصاویر این گوشی یکی از بهترین های گوشی های بازار است که امکانات زیادی برای کاربر فراهم کرده است . دارد. نمایش تصاویر دوربین گوشی در حالت Time line (نوار زمانی)، عکس های را بر اساس ماهی که آن عکس ها گرفته شده اند نمایش می دهد. همچنین می توان تصاویر را بصورت تمام صفحه مشاهده کرد. مثل بسیاری دیگر از واکمن ها، امکان نمایش اسلایدی تصاویر به همراه موسیقی پس زمینه وجود دارد اما نمی توان آن ها را به صورت دلخواه تنظیم کرد و یا به یک فایل ویدیویی تبدیل کرد. برای کنترل موزیک ها می توان از کلید 4 جهته استفاده کرد. هنگامیکه برنامه پخش موزیک minimize می شود و در پس زمینه پخش می شود، نام تراک موزیک در حال پخش و نام آلبوم روی صفحه نمایش اصلی با آیکن های گرافیکی بسیار زیبایی نمایانگر می شوند. می توان پخش موزیک را بدون باز کردن گوشی و با استفاده از دکمه های لمسی کنترلی که روی درب گوشی قرار دارند انجام داد و در این حالت چراغ های رنگی که روی درب وجود دارند نیز به زیبایی گوشی می افزاید.

image
 
image
 

image
 
image

image
 

 

image

وجود شتاب سنج در این گوشی امکان کنترل موزیک را به صورت حرکتی فراهم می کند به این صورت که با یک تکان به سمت جلو یک تراک به جلو می رود با یک تکان به سمت عقب، یک تراک به عقب، باز می گردد. البته دکمه ای هم برای اجرای Walkman و پخش موزیک در کناره گوشی (همانطور که قبلاً گفته شد) وجود دارد.

image
 

image
 
image

یک قابلیت افزوده دیگر در این قسمت نرم افزار Sensme است که موزیک ها را بر اساس وضعیت روحی شما دسته بندی می کند و برای استفاده از آن باید فایل های موسیقی را از طریق نرم افزار Media Manager و از طریق کامپیوتر روی گوشی آپلود کنید که البته مدت زمان نسبتاً زیادی بطول می انجامد.

image
 
image
 

image
 
image

رادیو

گوشی W980 مجهز به رادیو FM با امکان RDS است و قابلیت نگهداری تا 20 ایستگاه رادیویی را دارد. همچنین امکان TrackID برای شناسایی و گرفتن اطلاعاتی در مورد موزیک در حال پخش از رادیو، وجود دارد. برای استفاده از رادیو باید هدفون متصل باشد.

image

پخش ویدیو

یک پخش کننده ویدیویی بسیار خوب با امکان حرکت سریع به جلو و عقب و تغییر فیلم در حال پخش و نمایش فیلم در حالت حرکت آهسته وجود دارد. می توان فیلم ها را در حالت تمام صفحه و یا افقی مشاهده کردو یکی از ویژگی هایی پخش کننده ویدیویی امکان گرفتن عکس از فیلم در حال پخش است.

image
 

image
 

image

فرستنده FM

یکی از قابلیتهای منحصر به فرد W980 فرستنده FM است که امکان ارسال فایل های موسیقی را از طریق موج FM فراهم می کند و سپس هر گیرنده ای که می تواند امواج FM را دریافت کند می تواند این فایل موزیک را دریافت کند. کیفیت صدای فایل ارسالی بصورت Hi-Fi نیست اما نسبتاً خوب است. از این ویژگی ها در بسیاری از موقعیت ها مثل داخل ماشین می توان بهره برد .  

image

کیفیت پخش صوت

کیفیت پخش صوت و موزیک در این گوشی بسیار خوب است و نکته منفی ای ندارد و می توان از این لحاظ آن را با محصولات ipod شرکت Apple مقایسه کرد.

image

دوربین

W980 مجهز به یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی می باشد که توانایی گرفتن عکس با ماکزیم رزولوشن 1536×2048 پیکسل را دارد. از جمله معایب این دوربین نبود فوکوس اتوماتیک، فلاش، کلید مخصوص استفاده از دوربین و نیز محل مناسب قرار گیری لنز دوربین است. منوی دوربین نیز بسیار ساده و با گزینه ها وتنظیمات کمی است و نسبت به اینترفیس دوربین واکمن های دیگر در سطح پایین تری قرار دارد. برای گرفتن عکس می توان از 2 Panorama و یا Burst استفاده کرد. همچنین حالت عکسبرداری در شب یا Night Mode، تایمر خودکار، تنظیم نور سفید و نیز افکت های رنگی وجود دارد. یکی از مشکالات تصاویر گرفته شده با این دوربین درصد نویز بالاست که به دلیل ضعف سنسور نوری آن است البته برای رفع این مشکل از یک الگوریتم حذف نویز استفاده شده که موجب پایین آمدن شفافیت و کیفیت عکس ها شده است.

image
 
image

ضبط فیلم توسط W980 با کیفیت QVGA و با سرعت 15 فریم در ثانیه صورت می گیرد. فیلم ها با فرمت MPEG4 و فرمت صدای AAC ضبط می شوند.

امکانات ارتباطی

W980 کلیه امکانات ارتباطی مثل HSDPA، UMTS، EDGE، GPRS و ... را پشتیبانی می کند و به این ترتیب امکان ارتباط با اینترنت از هر جایی امکان پذیر است. علاوه بر این ، امکانات ارتباطی نزدیک مثل بلوتوث نسخه 2.0 به همراه پروفایل A2DP و USB نیز وجود دارند.

می توان گفت W980 ، دو نکته منفی در این قسمت دارد، یکی نبود Wi-Fi برای اینترنت بی سیم پر سرعت و یکی نبود کارت حافظه، با اینکه این گوشی 8 گیگابایت حافظه داخلی دارد اما کارت حافظه را می توان یک امکان ارتباطی دانست که این گوشی فاقد آن است. سرعت خواندن و گرفتن اطلاعات از گوشی 2500 کیلوبایت در ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعات 0180 کیلوبایت است.

مرورگروب

W980 از آخرین نسخه نرم افزار Net Front 3.4 برای مرور صفحات وب بهره می برد صفحات وب را می توان در حالت تمام صفحه و نیز در حالت افقی مشاهده کرد. در اینجا نیز با چرخاندن گوشی صفحه وب می چرخد واین بدلیل وجود یک شتاب سنج داخلی گوشی است. این مرورگر وب یک نشانگر ماوس مجازی برای راحت تر شدن کار دارد علاوه بر این امکان جستجو در هر صفحه از طریق گزینه Find on page وجود دارد.

image

نرم افزار

نرم افزارهای برنامه ریز این گوشی مثل تقویم، مدیریت کارها، Notes، تایمر، ماشین حساب و ... که در همه گوشی های سونی اریکسون هستند در اینجا نیز وجود دارند. تقویم را می توان بصورت ماهیانه، هفتگی یا روزانه مشاهده کرد. برای زنگ بیداری می توان پنج زمان مختلف را با زنگ های مختلف در نظر گرفت. در قسمت Tasks نیز می توان برای فعالیت ها و یا تماس های تلفنی برنامه و زمان خاص در نظر گرفت. بخش Notes برای نوشتن یادداشت ها است که شبیه به تایپ پیام می باشد و امکان t9 نیز در آن وجود دارد. یک ویژگی خوب این بخش نمایش Note ها در پس زمینه گوشی است. ضبط صوت گوشی هیچ محدودیتی جز میزان حافظه خالی ندارد علاوه بر این یک برنامه همگام سازی نیز برای همزمان سازی گوشی با کامپیوتر وجود دارد.

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image

W980 دارای نرم افزارهای جاوای زیادی است که در هلدر مخصوص این برنامه ها وجود دارند که یکی از آن ها Accu Weather است که اطلاعاتی در مورد موقعیت جغرافیایی و آب و هوای آن منطقه و پیش بینی آب و هوا تا 3 روز آینده را می دهد. برنامه Converter نیز برای تبدیل واحدهای مسافت، حجم، وزن، دما ، سرعت و مساحت است. یک برنامه جالب دیگر music mate5 است که دارای زیر برنامه های مربوط به پخش موسیقی با آلات موسیقی مختلف است. این برنامه دارای یک تونر گیتار است که امکان تون کردن گیتار از طریق میکروفون گوشی فراهم می سازد.یک نرم افزار کاربردی دیگر گام شمار این گوشی است که قدم های شما را می شمارد برنامه ساعت جهانی نیز بصورت 3 بعدی وجود دارد. در بخش بازی های گوشی سه بازی Need for speed ، Sudoku و lumies هستند که از ویژگیهای گرافیکی بالایی برخوردارند و بسیاری لذت بخش هستند و با استفاده از کلید چهار جهته می توان ساعت ها سرگرم بود . Lumines یک بازی شبیه به بازی های Tetris است.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

در نهایت

W980 جدیدترین واکمن تاشوی سونی اریکسون است که قابلیت های خوب بسیار زیادی دارد. علیرغم وجود فرستنده FM ، دوربین 3.2 مگاپیکسلی، امکانات ارتباطی بسیار گسترده، حافظه فوق العاده زیاد 8 گیگابایتی و نیز ظاهر بسیار شیک و جذاب عدم وجود فوکوس اتوماتیک، Wi-Fi ، کارت حافظه و منوی بسیار ساده دوربین کمی از قابلیت های آن کاسته است. به هر حال حضور در سری واکمن یکی از بهترین ویژگی های گوشی است بخصوص که در زمینه کیفیت پخش صوت بسیار خوب عمل کرده است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)