خانهبررسی‌ها
Sonyericsson R306

Sonyericsson R306

مدل R306 Radio سونی اریکسون ، ایجاد تغییراتی در ساختار رادیویی گوشیهای موبایل وبه وجود آوردن یک گوشی متمرکز در رادیو برای طرفداران و علاقه مند به گوش دادن مستمر به رادیو است ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۷
                                  

 

 

مروری بر سونی اریکسون R306 Radio

 

 

محور اصلی طراحی :

مدل  R306 Radio  سونی اریکسون ، ایجاد تغییراتی در ساختار رادیویی گوشیهای موبایل وبه وجود آوردن یک گوشی متمرکز در رادیو برای طرفداران و علاقه مند به گوش دادن مستمر به رادیو است . گیرنده رادیویی داخلی این گوشی امکان دریافت امواج AM   و  FM را دارد . این گوشی قابلیتهای مختلف دیگری نیز دارد که انرا جزء گوشیهای متوسط بازار قرار می دهد.

image
 
image

ویژگشهای کلیدی

-          فرکانس یاب رادیویی AM/FM به همراه RDS و قابلیت  TrackID

-          وجود 2 مد برای فرکانس یاب 9khz : AM ( برای کشورهای آمریکا و ژاپن ) و 10KHZ ( برای بقیه کشورها)

-          دکمه های  مخصوص رادیو روی گوشی

-          پشتیبانی از 3 باند GSM

-          صفحه نمایش TFT با سایز 1.9اینچ . رزولوشن 160×128 پیکسل و قابلیت نمایش 65 هزار رنگ

-          صفحه نمایش خارجی با رزولشن 32×96 پیکسل

-          دوربین 1.3مگاپیکسلی

-          5 مگابایت حافظه داخلی

-          بلوتوث و USB

-          ضبط کننده رادیو در فرمت mp3

-          بلندگوهای استریو

معایب اصلی

-          صفحه نمایش خارجی در نور مستقیم خوانایی بسیار کمی دارد

-          رادیو بدون اتصال هندز فری قابل استفاده نیست

-          RDS روی صفحه نمایش خارجی نمایش داده نمی شود

-          برای باندهای FM,AM  روی هم 20 ایستگاه رادیویی قابل ذخیره است.

-          TrackID به همراه رادیو کار نمی کند!

image
 

image
 
image

R306 که در ژانویه سال 2008معرفی شد از معدود گوشیهایی است که طراحی آن مبتنی بر رادیو انجام گرفته و در حالیکه وجود رادیو در بسیاری از گوشیها به عنوان یک بخش فوق العاده یا اضافه در نظر گرفته شده در این گوشی یک عنصر اصلی است . به هر حال R306 در سطحی پایین تر از گوشیهای متوسط بازار قرار دارد و نباید از آن انتظارات زیادی داشت.

طراحی و ساختار

R306 یک گوشی تاشو است که ابعاد آن در حالت بسته بودن گوشی 90*47.9*15.8 میلیمتر بوده و 93 گرم وزن داردو جزء باریکترین ها و سبک ترین های سونی اریکسون است.بدنه آن پلاستیکی بوده و برخی قسمتهای آن براق نقره ی است.

صفحه نمایش گوشی از نوع TFT با رزولوشن 128×160  پیکسل و سایز  1.9اینچ است و قابلیت نمایش 65000 رنگ را دارد.صفحه کلید گوشی کاملا صاف بوده و دکمه های ان بوده و از هم فاصله دارند و بنابراین امکان خطا در هنگام تایپ بسیار کم است. دکمه 4جهتی رو به بالا در جهت ورود به منوی رادیو در نظر گرفته شده است . در اطراف کلید 4 جهته نیز یک کلید ‘C’   جهت پاک کردن متن و یک کلید جهت ورود به منوی اصلی وجود دارد.

image
 
image

 

image
 
image

در کنار سمت راست گوشی هیچ کلید کنترلی قرار ندارد و به جای آن دو بخش چرمی کوچک قرار دارد که اجازه می دهد گوشی را روی این کناره روی میز قرار دهید .اما در کناره سمت چپ دکمه تغییر ولوم ،  دکمه مخصوص رادیو و پورت اتصال  کابل USB قرار گرفته است. بخش خارجی گوشی از پلاستیک مات مشکی پوشیده شده که خوشبختانه اثر انگشت را جذب نمی کند. در وسط این بخش صفحه نمایش خارجی ودر زیر آن 5 دکمه کنترلی قرار دارد که 2 تا از آنها جهت سوئیچ کردن بین ایستگاههای رادیویی ذخیره شده، می باشد و 3 تای دیگر را می توان به ایستگاههای رادیویی دلخواه نسبت داد.

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image

درب باتری گوشی به راحتی باز می شود و در زیر آن باتری لیتیومی BST-38 با ظرفیت 930 میلی آمپر  ساعت و قابلیت و قابلیت ماندگاری تا 410 ساعت در حالت آماده به کار و 4 ساعت مکالمه مداوم را دارد روی صفحه نمایش خارجی اطلاعاتی نظیر ایستگاه رادیویی جاری ، ساعت ، وضعیت باتری و شماره تلفن تماس گیرنده را می توان دید.

image
 

image
 
image

ساختار منو

R306 دارای منوی ساده ای از سونی اریکسون است که البته خیلی ساده و سطح پایین است و تقریبا مشابه منوی T303 است . از ویژگیهای این بخش وجود 3 دکمه چند منظوره در پایین صفحه ، منوی my shortcut ، تنظیمات منوها بصورت تب،جستجوی هوشمند و Track ID  هستند . 4 تم گرافیکی از پیش نصب شده روی گوشی قرار دارند .

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

image
 
image

دفترچه تلفن

در دفترچه تلفن می توان تا 1000 مخاطب و در کل تا 2500 شماره تلفن مختلف را ذخیره کرد . می توان شماره های روی سیم کارت و یا روی گوشی را نمایش داد اما نمایش کلیه شماره ها بطور همزمان غیر ممکن است . می توان شماره ها را بر اساس نام یا نام خانوادگی مرتب کرد . برای هر  مخاطب اطلاعات مختلف زیادی نظیر 7 شماره تلفن مختلف ، ایمیل ، عکس ، تاریخ تولد و ... را می توان ذخیره کرد.

مدیریت تماسها

یکی از مهمترین قابلیتهای R306  هنگام گرفتن تماس ، جستجوی پیشرفته و هوشمند آن است که لیستی از شماره هایی که با اعداد تایپ شده شما شروع می شوندرا نمایش می دهد.

بخش CallLog در 4 تب مختلف آخرین تماسهای از دست رفته ، ورودی ، خروجی و کلیه تماسها را نمایش می دهد.

R306 در زمینه پخش صدا بسیار خوب عمل می کند ، بخصوص 2 بلند گوی استریویی که در جلوی گوشی قرار گرفته اند، پخش صدا را به خوبی پوشش می دهند. علاوه بر این در هنگام مکالمات نیز دریافت و ارسال صدا و حذف نویز بسیار خوب است.

image
 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

ارسال پیام

R306 دارای قابلیتهای ساده و اولیه ارسال پیام است . این گوشی تنها ار SMS و MMS پشتیبانی می کند و امکان ارسال و دریافت ایمیل با آن وجود ندارد . همچنین بخش مدیریت پیامها که در گوشیهای جدید سونی اریکسون دیده

می شود در اینجا وجود دارد اما می توان پیامها را بر اساس دسته بندیهای خاص مرتب کرد . کلیه پیامها دارای یک صندوق ورودی واحد هستند. امکان دیکشنری T9 نیز در این بخش وجود دارد. برای ایجاد MMS و  SMS از اینتر فیس یکسان استفاده می شود. برای ارسال پیام صوتی ، برنامه ضبط صوت گوشی بطور اتوماتیک باز می شود.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

مولتی مدیا

 یکی از ضعیفترین بخشهای این گوشی بخش مولتی مدیای آن است . وجود 5 مگابایت حافظه خالی و عدم وجود اسلات microSD و نیز عدم وجود یک مدیا پلیر ، همه و همه دلیل ضعف این گوشی در زمینه پخش مولتی مدیاست.

خوشبختانه می توان از فایلهای mp3 به عنوان رنگ گوشی استفاده کرد . عکسها و تصاویر روی گوشی فقط از طریق File Manager قابل دسترسی اند و منوی جداگانه ای ندارد و بدتر از همه اینکه امکاناتی مثل زوم روی تصویر و یا جستجو روی عکسها وجود ندارد.

image
 

image
 
image

رادیو

فرکانس یاب رادیویی AM/FM در این گوشی امکان ذخیره 20 ایستگاه رادیویی را فراهم می کند . رادیوی R306 دارای امکان RDS   هم هست ، اما اطلاعات مربوط به RDS روی صفحه نمایش خارجی دیده نمی شوند. در باند فرکانسی AM

این گوشی از فرکانس 9khz  برای کشورهای آمریکا و ژاپن و از فرکانس 10khz   برای بقیه کشورها پشتیبانی می کند. اینتر فیس رادیو دارای اکولایزر خاصی نیست اما افکتهای صوتی مثل کنسرت را می توان روی آن اعمال کرد . گوش دادن به رادیو هنگامیکه هندزفری به آن متصل است کارایی بهتری دارد.با یکبار فشردن دکمه مخصوص رادیو می توانید بین حالات صوتی نرمال یا کنسرت سوئیچ کنید. علاوه بر این می توانید کانالهای رادیو را ( مثل T303 ) ضبط کرد که این فایلها با فرمت Mp3 ذخیره می شوند . مهمترین نکته منفی در این قسمت لزوم اتصال هندز فری گوشی به عنوان آنتن رادیویی است چرا که در غیر این صورت میزان دریافت سیگنال آن مناسب نیست و پخش خوبی ندارد. علاوه بر این جک صوتی که برای این قسمت طراحی شده بسیار بزرگ و نامناسب است.

متاسفانه ویژگی تشخیص موزیک یا TrackID در بخش رادیویی این گوشی وجود ندارد. البته یک برنامه جاوای TrackID بطور جداگانه در گوشی وجود داردکه نمی توان از آن به همراه رادیو استفاده کرد و فقط با منابع صوتی خارجی مثل ضبط ماشین کار می کند.

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 

image
 
image

دوربین

 R306 دارای یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی است که ماکزیمم رزولوشن عکسهای ان 1042×1280 پیکسل است و فلاش هم ندارد.

image
 
image

 

image
 
image

 محل قرار گیری لنز دوربین در پشت گوشی و در جایی است که انگشت اشاره شما قرار می گیرد.

تنظیمات مختلفی برای دوربین وجود دارد که از جمله آنها سایز عکس (1.3 مگاپیکسلی ، 1 مگا پیکسل و VGA) ، کیفیت عکس ، افکتهای گرافیکی مختلف و... هستند. یک نکته عجیب این است که تصاویری که با رزولوشن 1.3 مگاپیکسلی گرفته شده اند را نمی توان با این گوشی باز کرد.

image
 
image

ضبط فیلم هم با کیفیت CIF انجام می شود که فقط به درد ارسال از طریق MMC می خواند.

قابلیتهای ارتباطی

R306 یک GSM/GPRS سه بانده است . برای ارتباطات نزدیک می توان روی بلو توث حساب کرد که البته از سرویس انتقال فایل پشتیبانی نمی شود  و فقط پروفایل Object Push را برای انتقال دیتا دارد.

یک مرورگر داخلی WAP برای مرور صفحات وب و HTML وجود دارد.

از جمله برنامه های به درد بخور R306، تقویم ، زنگ بیداری ، Note ، تایمر،کرنومتر و ماشین حساب هستند.تقویم را می توان در سه نمای هفتگی ، روزانه یا ماهانه مشاهده کرد. 5 زمان و زنگ مختلف را می توان برای زنگ بیداری تنظیم کرد.البته می توان برای زنگ بیداری گوشی رادیو را تنظیم کرد. ضبط صوت گوشی هیچ محدودیتی مگر میزان حافظه خالی گوشی ندارد.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

در نهایت

R306 Radio جزء گوشی های متوسط و سطح پایین سونی اریکسون است که ویژگیهای ساده ای مثل دوربین 1.3 مگاپیکسلی ، بلوتوث و جستجوی هوشمند را دارد، اما محدودیت اصلی آن روی رادیو با قابلیتهای مختلف مثل ضبط رادیویی ، بلندگوی استریو ، دکمه مخصوص رادیو و ...  است.حافظه بسیار کم داخلی و عدم وجود کارت حافظه باعث شده تا نتوان از بخش مولتی مدیای گوشی به خوبی استفاده کرد. اتصال هندزفری گوشی در هنگام استفاده از رادیو یکی از معضلات گوشیهای امروزی است اما برای این گوشی که در اصل برای استفاده از رادیو طراحی شده نباید اتصال هندز فری الزامی باشد. اگرچه برای کیفیت مناسب رادیو باید هندزفری را به گوشی متصل کنید.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۱/۱۱/۱۲
این گوشی فارسی هم میشه