خانهبررسی‌ها
SonyEricsson K810

SonyEricsson K810

وقتی صحبت از گوشی های دوربین دار می شود، اول از همه نام K800 سونی اریکسون به ذهن می رسد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
سونی اریکسون K810
 

وقتی صحبت از گوشی های دوربین دار می شود، اول از همه نام K800 سونی اریکسون به ذهن می رسد، اما با آمدن K810 با دوربین 3.2 مگاپیکسل و ظاهری ظریف تر و زیباتر، مدل های قبلی فراموش می شوند.

 

image

 

image

 

image

 

image
 

 

 

 

ویژگیهای مهم

-         دوربین سایبرشات 3.2 مگاپیکسلی با کیفیت عالی و قابلیت فوکوس اتوماتیک

-          فلاش زنون

-          64 مگابایت حافظه داخلی

-          محل قرار گرفتن کارت حافظۀ جانبی با قابلیت تعویض سریع

-          پشتیبانی از تکنولوژی های 3G و امکان برقراری تماس های ویدئویی

-         رادیوی FM به همراه RDS

-        بلوتوث (با تکنولوژی A2DP) و پورت اینفرارد

-          امکان اجرای چند برنامه به طور همزمان

 

معایب اصلی

-          استفاده از کلیدهای جهت دار و کلیدهای کمکی کمی مشکل است.

-     از تکنولوژی EDGE پشتیبانی نمی کند ( در عوض گوشی K818 تکنولوژی EDGE را دارد ولی از 3G پشتیبانی نمی کند.)

-          فیلمبرداری آن تنها با رزولوشن قدیمی QCIF یعنی 144×176 صورت می گیرد.

در فوریه سال 2007 شرکت سونی اریکسون مدل های جدیدی را معرفی کرد که از میان آنها تنها K810,K550 مجهز به دوربین سایبرشات بودند. K810 را می توان نسخه ارتقا یافته k800 دانست. این گوشی نسبت به مدل قبلی کمی باریک تر بوده،پوشش لنز دوربین آن کوچکتر است و دارای کلیدهای مخصوص عکس برداری بر روی بدنه می باشد.

همانطور که K800 بر خلاف K790 فاقد تکنولوژی EDGE بود، K810 نیز بر خلاف K818 از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کند. البته گوشی موجود نمونه آزمایشی آن است و ممکن است برخی از ویژگیهای آن در هنگام عرضه به بازار تغییر کند.

 

شکل ظاهری K810

گوشی K810 از نظر شکل ظاهری، رنگ بندی و سایز تفاوت چندانی با K800 ندارد. البته K810 کمی باریک تر است و صفحه کلید بسیار زیبا و متفاوتی نسبت به دیگر محصولات سونی اریکسون نیز دارد.

 

 

image
 

 

 

صفحه نمایش TFT این گوشی بیشترین قسمت بخش روی آن را فرا گرفته است. این صفحه نمایش که دارای یک پوشش آیینه ای می باشد، آلودگی و چربی انگشتان را به خود جذب می کند. در بالای آن دوربین دوم VGA، بلندگوی گوشی و دو کلید میان بر به برنامه های مولتی مدیا قرار دارد. این کلیدها می توانند در شرایط مختلف کارایی های متفاوتی داشته باشند.

 

 

image
 

 

 

در پایین صفحه نمایش کلیدهای کمکی گوشی قرار دارد و در زیر آنها کلیدهای دایره ای شکل فلزی دیده می شود. ستون سمت چپ کلیدهای شماره گیری به عنوان میان بر برای تنظیمات دوربین از جمله رزولوشن، فوکوس اتوماتیک و تنظیمات تایمر و فلاش نیز استفاده می شوند. کلیدهای 3 و 6 هم برای کوچک یا بزرگ کردن تصویر ( Zoom ) هنگام عکس برداری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

image
 

 

 

کناره سمت چپ k810 محل قرار گرفتن کارت حافظه M2 و نیز کلید مخصوص خاموش و روشن کردن رادیو می باشد.

اگر از کنار به گوشی نگاه کنید متوجه می شوید که پوشش روی لنز دوربین K810 کمی باریک تر از K800 است.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

در لبه پایینی گوشی محل اتصال Fast Port و شارژ و میکروفون و اتصال بند به گوشی قرار دارند. در لبه بالایی آن نیز کلید خاموش و روشن کردن دیده می شود که برای تغییر پروفایل های گوشی نیز به کار می رود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

در کناره سمت راست k810 کلید مخصوص عکسبرداری تعبیه شده. این کلید شبیه به کلیدهای شماره گیری بوده و کمی برجسته تر است تا فشردن آن راحت تر باشد. در کنار آن محل اتصال اینفرارد و در بالای آن نیز کلیدهای کم و زیاد کردن صدا قرار دارند که از آنها برای زوم کردن بر روی عکس در هنگام باز بینی عکس ها نیز استفاده می شود.

 

 

image
 

 

 

اگر گوشی را بچرخانید می توانید در پشت آن لنز دوربین 3.2 مگاپیکسلی به همراه درپوش آن و نیز بلندگوی پخش صوت و فلاش زنون را مشاهده کنید. قسمت پشت گوشی بجز پوشش روی لنز از پلاستیک مات ساخته شده و آلودگی را به خود جذب نمی کند.

 

image
 

 

 

image

 

 

با باز کردن درب پشت گوشی باتری 950  میلی آمپر ساعتی BST – 33 از جنس Li – POL نمایان می شود. زیر باتری محل قرار گرفتن سیم کارت است که مثل سایر گوشی های سونی اریکسون قرار دادن آن در محل مخصوص راحت است ولی بیرون آوردن سیم کارت به سختی صورت می گیرد. این باتری که مثل باتری های مورد استفاده در W880 , W850 , K550 است به مدت 400 ساعت در حالت آماده به کار و 10 ساعت در حالت مکالمه در شبکه های GSM کار می کند. مدت خالی شدن شارژ گوشی با استفاده متوسط از آن حداکثر 4 روز است.

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

به طور کلی صفحه کلید و طراحی کلی گوشی k810 قابل قبول است و متناسب با هر نوع سلیقه می باشد.

 

 

image
 

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش K810 ، از نوع TFT با قابلیت نمایش 262144  رنگ با رزولوشن QVGA است. قطر این صفحه نمایش 2 اینچ است که البته برای یک گوشی مولتی مدیای پیشرفته نظیر K810 نکته حائز اهمیتی به شمار نمی رود. صفحه نمایش این گوشی در نور زیاد به خوبی قابل مشاهده نیست که این مسئله در مقابل صفحه نمایش های سری 40 نوکیا نوعی ضعف محسوب می شود.

 

 

image
 

 

 

کلیدهای جهت دار

برخلاف بی نقص بودن طراحی و ساختار k810 ، باید گفت که کلیدهای جهت دار و کلیدهای دسترسی سریع آن مهم ترین نقطه ضعف گوشی است. سطح کلیدهای جهت دار گوشی خیلی پایین بوده و برآمدگی ندارد، در نتیجه استفاده از آنها بسیار مشکل است. کلیدهای دسترسی سریع نیز بسیار سفت بوده و به راحتی نمی توان آنها را فشرد. در گوشی K800 هم کلید جستجوی وب و منوی فعالیت ها بین کلیدهای دسترسی سریع قرار گرفته بود و این امر کاربر را با دشواری روبرو می کرد. در K810 اگرچه این مشکل برطرف شده ولی همچنان استفاده از کلیدها سخت است.

 کلیدهای شماره گیری K810 با نور سفید رنگی روشن می شوند البته در اینجا دو نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه همانطور که قبلا اشاره شد برخی از کلیدها کاربردهای دیگری نیز نظیر دسترسی به تنظیمات دوربین دارند که این کاربردها با آیکون های آبی رنگی در سمت راست کلیدها مشخص شده اند. هنگامیکه چراغ های زمینه کلیدهای شماره گیری روشن می شود، این آیکون ها نیز روشن می گردند، در حالیکه آیکون های آبی زنگ باید فقط هنگام کار با دوربین روشن باشند. نکته دوم اینکه آیکون های موجود بر روی کلیدهای میان بر در بالای صفحه نمایش به هیچ وجه روشن نمی شوند که امیدواریم این نواقص در گوشی هایی که به بازار عرضه می شوند برطرف گردند.

 

 

image
 

 

 

مکالمه با K810 سونی اریکسون

صحبت کردن و شنیدن مکالمات با این گوشی به خوبی صورت می گیرد. البته صدای بلندگوی آن خیلی زیاد نیست، ولی همین میزان برای یک تلفن همراه کافی به نظر می رسد.

 

 

image
 

 

 

اینترفیس یا رابط کاربری

اینترفیس K810 یک اینترفیس استاندارد است. اگرچه استفاده از آن برای کاربران بسیار آسان است، ولی با توجه به اینکه در دو سال اخیر هیچ تغییری در آن ایجاد نشده، اکنون لازم است که گوشی های پیشرفته تر، قابلیت های جدیدتری نسبت به مدل های قبلی داشته باشند.

این گوشی دارای پروفایل Flight است که از طریق آن هیچ گونه تماسی با گوشی برقرار نمی شود. البته این پروفایل بدون گذاشتن سیم کارت در گوشی فعال نمی شود.

در حالت آماده به کار، صفحه نمایش گوشی اطلاعات مربوطه به سیگنال شبکه، میزان باتری، تاریخ و ساعت را نشان می دهد. همچنین می توانید برای هر یک از کلیدهای جهت دار وظیفه ای را تعیین کنید به طوریکه با فشردن هر یک از آنها برنامه مورد نظر فعال شود.

در منوی اصلی 12 آیکون به صورت جدولی دیده می شود. همه زیر منوها به شکل لیست بوده و در سمت چپ هر گزینه یک آیکون کوچک وجود دارد. سرعت K810 در تمام زیر منوها و برنامه ها نسبتا بالاست.

 K810  سونی اریکسون دارای تم های متفاوتی است که هر کدام رنگ زمینه، عکس و حتی شکل آیکون ها را هم تغییر می دهند.

 

 

image

 

 

بر روی صفحه کلید این گوشی یک کلید مخصوص منوی فعالیت ها وجود دارد که با استفاده از آن امکان اجرای چند برنامه به طور همزمان فزاهم می شود. همچنین از طریق آن امکان دسترسی سریع به آخرین برنامه های مورد استفاده ، منوی وب و منوی میانبرها وجود دارد.

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

استفاده از دفترچه تلفن

اینترفیس دفترچه تلفن بسیار ساده و راحت است. در این قسمت می توانید تعیین کنید که شماره های موجود در سیم کارت نمایش داده شوند یا شماره های موجود در تلفن؛ ولی هر دو لیست را نشان نمی دهد. علاوه بر این می توانید با انتخاب یک گزینه گوشی را طوری تنظیم کنید که در صورت اضافه کردن شماره یا نام در قسمت Contact های گوشی، این شماره ها به طور اتوماتیک در سیم کارت نیز ذخیره شوند. در این گوشی امکان ذخیره 1000 ورودی و 2500 شماره تلفن وجود دارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

برای هر ورودی موجود در دفترچه تلفن 5 زیر منو دیده می شود در قسمت اول نوع شماره تلفن یعنی موبایل، منزل، محل کار و غیره مشخص می شود. در قسمت دوم می توانید آدرس ایمیل، و وب سایت ها را ثبت کنید. در قسمت سوم امکان انتخاب عکس و زنگ دلخواه وجود دارد. قسمت چهارم، شغل، نام شرکت، خیابان ، شهر، استان و کشور محل سکونت به همراه کد پستی را نمایش می دهد. در زیر منوی آخر نیز می توانید تاریخ تولد و سایر اطلاعات را ذخیره کنید.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

مدیریت تماسها

لیست تماسها دارای 4 بخش است: تماس های دریافتی، تماس های گرفته شده، تماس های از دست رفته و همه تماس ها که در مجموع تا 30 تماس را نشان می دهند.

 

 

 

 

 

 

ارسال پیام

تمام پیام ها به جز ایمیل ها در قسمت یک Inbox ذخیره می شوند. برای ایمیل ها یک Inbox جداگانه وجود دارد. گوشی k810 امکان دریافت اخبار ( RSS ) را دارد و از جستجو گر Net Front برای این منظور استفاده می کند. در این قسمت همچنین تکنولوژی T9 نیز وجود دارد.

 

image
 

 

 

image

 

 

سیستم صوتی

برنامه پخش موسیقی K810 فرمت های موسیقی  MIDI , M4A , WMA , WAV , E – AAC+ , AAC +,AAC را پشتیبانی می کند. در مورد برنامه پخش موسیقی K810، نکته جدیدی وجود ندارد و همه چیز تقریبا مثل گوشی های سری واکمن سونی اریکسون است. می توانید ضمن استفاده از سایر برنامه ها و بخش های منو، به موسیقی نیز در پس زمینه گوش دهید.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

کیفیت برنامه پخش ویدیوی K810 خوب بوده و امکان تماشای کلیپ ها را به صورت افقی و تمام صفحه فراهم می کند.

رادیوی FM گوشی K810 دارای تکنولوژی RDS است و می توانید طول موج 20 ایستگاه رادیویی را در آن ذخیره کنید.

 

 

image
 

 

 

مدیریت عکس ها

در بخش File browser گوشی، شما می توانید فایل ها را علامت گذاری ( mark ) کنید، آنها را کپی نمایید و یا به قسمت های دیگر منتقل کنید و یا آنها را پاک نمایید. در این قسمت فایل های موجود در حافظه گوشی یا حافظه جانبی را به طور جداگانه مشاهده می کنید. حافظه ی داخلی این گوشی، 64 مگابایت می باشد و حافظه کارت M2 موجود در جعبه 128 مگابایت است که این میزان حافظه برای یک دوربین 3 مگاپیکسلی بسیار کم است.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

جستجو در عکس ها به چهار طریق امکان پذیر است:

1-      لیست معمولی

2-      لیست به همراه عکس های کوچک (Thumbnails) 

3-      عکس های کوچک به صورت 3×3 (9 عدد ) در صفحه

4-      عکس های کوچک به صورت 5×5 (15 عدد ) در صفحه

این امکان برای نمایش فایل های ویدیوئی نیز وجود دارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

در این قسمت عکس ها بر اساس ماه یا روز ثبت شدن تفکیک می شوند. این قابلیت که در کامپیوترها و دوربین های دیجیتالی هم

وجود دارد، روز به روز در بین گوشی های سونی اریکسون رواج بیشتری می یابد.

هنگامیکه در حین جستجو، عکس ها را یک به یک مشاهده می کنید، به منظور افزایش سرعت جستجو ، کیفیت عکس ها کمی پایین تر است، وقتی عکس مورد نظر خود را پیدا کردید با کلیک روی آن می توانید عکس با کیفیت آن را مشاهده کنید.

همچنین می توانید تا 8 برابر و یا حتی 32 برابر روی عکس ها زوم کنید، ولی در واقع بزرگنمایی بیش از 8 برابر کیفیت عکس ها را پایین می آورد.

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

هنگام جستجوی عکس ها، ویرایش کردن یا ارسال آنها از طریق MMS، ایمیل، بلوتوث یا اینفرارد امکان پذیر است. همچنین با استفاده از برنامه Photo DJ امکان تنظیم روشنایی، میزان نور و کنتراست، برطرف کردن قرمزی چشم، افزودن افکت های رنگی مثل نگاتیو و سپیا ونیز افزودن فریم یا متن به عکس ها وجود دارد.

 

دوربین

دوربین k810 دقیقا مثل دوربین K800 است؛ البته در اینتر فیس آن تغییرات اندکی به وجود آمده است.

 

 

image
 

 

 

دوربین این گوشی امکاناتی نظیر عکس برداری در شب، تایمر خودکار، حالت پانوراما، عکس برداری با فریم و عکس برداری متوالی را ارائه می کند. همچنین می توان بالانس نور و افکت های رنگی آن را تنظیم کرد. فلاش زنون این گوشی با ضعیف تر کردن نور، احتمال قرمز شدن چشم ها را در عکس کاهش می دهد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

طبق گفته سازندگان گوشی، دوربین K810 دقیقا مثل K800 است، ولی با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که کیفیت عکسبرداری با k810 بهتر است.

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

عکسبرداری در محیط های باز با k810 بسیار خوب بوده و قرمزی عکس های K800 را ندارد. عکس هایی که در محیط بسته با K810 گرفته شد با اینکه کنتراست مناسبی نداشت ولی قابل قبول بود که البته این مشکل در مورد K800 نیز وجود داشت. اگر کیفیت عکس های گرفته شده را با استفاده از برنامه Photo DJ روی انوماتیک قرار دهید، آنگاه عکس هایی که در محیط بسته گرفته شده از کیفیت بهتری برخوردار می شوند.

طبق اخبار منتشر شده انتظار می رفت K810 در اینتر فیس دوربین خود دارای برنامه Photo Fix باشد تا از طریق آن عکس هایی که تیره هستند همان موقع اصلاح شوند. اما این قابلیت در گوشی مورد آزمایش وجود نداشت و امیدواریم در گوشی های ارتقا یافته قابل عرضه در بازار وجود داشته باشد.

رزولوشن فیلمبرداری دوربین این گوشی QCIF , است و تنظیمات فیلم برداری نیز بسیار شبیه به تنظیمات عکس برداری می باشد.

دوربین دوم VGA گوشی نیز عملکرد جالبی دارد، هنگام برقراری تماس ویدیوئی عکس طرف مقابل در وسط صفحه و عکس خود شما در یک فریم کوچک در گوشه سمت چپ نشان داده می شود. با روشن کردن دوربین دوم می توانید عکس خود را مانند آیینه در صفحه نمایش ببینید و حتی آن را تا 2 برابر بزرگتر کنید.

فیلم برداری با دوربین K810 با سه کیفیت متوسط، خوب و عالی امکان پذیر است.

 

 

image
 

 

 

جستجو گر Net Front

گوشی K810 علاوه بر پشتیبانی از تکنولوژی های GPRS , 3G و تماس های ویدئویی برای انتقال سریع اطلاعات، از طریق USB ، بلوتوث و اینفرارد هم می تواند با سایر دستگاه ها ارتباط برقرار کند.

دسترسی به صفحات HTML در K810 از طریق جستجوگر Net Front و با سرعت بسیار بالایی صورت می گیرد. این گوشی همچنین دارای تکنولوژی WAP نسخه2 نیز می باشد و صفحاتCCS, XHTML1.0, HTML 4.0 جاوا اسکریپت و پروتکل های امنیتی SSL/ TLS را پشتیبانی می کند.

برنامه ارتقا یافته Smart – fit این گوشی می تواند صفحات وب را با سرعت بالایی در صفحه نمایش گنجانده و نشان دهد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

سونی اریکسون K810 دارای بلوتوث نسخه 2 به همراه پروفایل A2DP برای استفاده از هدست بلوتوث استریو می باشد. این گوشی همچنین مجهز به پروفایل Human Interface Device ( HID ) برای کنترل از راه دور کامپیوتر و سایر دستگاه های مجهز به بلوتوث است. به علاوه می توانید از گوشی خود به عنوان مودم بلوتوث جهت دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوتر استفاده کنید.

با استفاده از این گوشی امکان همگام سازی و به اشتراک گذاشتن ورودی های دفتر تلفن و وقایع تقویم با کامپیوتر وجود دارد. کابل USB گوشی نیز به دو منظور انتقال فایل و یا به حالت مودم برای اتصال به اینترنت استفاده می شود.

 

Organizer

در بخش Organizer گوشی برنامه های متعددی از جمله تقویم، وظایف، یادداشت، ساعت زنگ دار، ماشین حساب ، برنامه همگام سازی، تایمر، کورنومتر و بخش نگهداری کدهای شخصی وجود دارد. دراین بخش امکان مشاهده تقویم به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه وجود دارد.

در بخش وظایف ، یکی وظایف عادی و دیگری تماسها دیده می شود. در قسمت ساعت زنگ دار نیز می توانید 5 زمان مختلف را برای آن مشخص کنید که هر یک تنظیمات متعدد و متنوعی دارد. برای هر زنگ می توانید، آهنگ،متن و یا عکس دلخواه خود را انتخاب کنید تا هنگام زنگ زدن نمایش داده شود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

ضبط صدا با K810 هیچ نوع محدودیت زمانی ندارد و شما می توانید بسته به میزان حافظه گوشی هر قدر که می خواهید صدا ضبط کنید.ماشین حساب این گوشی نیز مثل بقیه گوشی های سونی اریکسون تنها عملیات پایه ای را انجام می دهد.

 

 

image
 

 

 

 

image

 

 

با استفاده از برنامه Video DJ این بخش می توانید فایل های ویدئویی خود را ویرایش کرده و برای آنها افکت یا موسیقی زمینه انتخاب کنید. با Music DJ نیز می توانید ملودی های پلی فونیک بسازید.

از برنامه های دیگر این قسمت Face Wrap است که از طریق آن می توان عکس ها و صورتک های کاریکاتوری را به عکس های گرفته شده افزود. برنامه HP Print هم برای پرینت گرفتن از عکس ها، ورودی های دفتر تلفن و یا وقایع ثبت شده درتقویم استفاده می شود.

 

 

image
 

 

 

برنامه Photo Mate نیز مشابه برنامه Music Mate موجود در سری واکمن گوشی های سونی اریکسون است و به کمک راهنمایی ها و نکات کاربردی موجود در آن می توان عکس های زیبایی ایجاد کرد.

 

 

image
 

 

 

 

بازی

گوشی K810 دو نوع بازی دارد: یکی Quadra Pop که شبیه به بازی Tetris است و بازی دیگر تنیس WTA Tour می باشد.

 

image

 

 

در نهایت

گوشی K810  سونی اریکسون تلاش کرده است که دنباله روی مدل قبلی خود بوده و با ساده تر کردن منو و تنظیمات دوربین توجه مشتریان را به خود جلب کند که البته در این زمینه زیاد موفق نبوده است. طراحی صفحه کلید آن نیز زیبا بوده و استفاده از آن برای کاربران نسبتا راحت است.

البته سفت و غیر کاربردی بودن کلیدهای جهت دار و کلیدهای دسترسی سریع این گوشی از جمله نواقصی است که به هیچ وجه نمی توان از آن چشم پوشی کرد، زیرا این نقص بزرگ به جذابیت گوشی لطمه می زند. با توجه به وجود مشکلات عمده در طراحی   K810 و فقدان برنامه های ارتقا یافته، فعلا K800 همچنان بهترین گزینه برای خرید می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

رضاموسوی

۱۳۹۴/۷/۱۲
دوربینش عالیه

مهمان

۱۳۹۲/۴/۲۶
این هم خیلی خوبه ولی هیچی k800نمیشه.به هرحال گوشی آدم هرچی باشه فقط سامسونگ نباشه.