i-mate K-JAM

این گوشی کامپیوتر جیبی است که از سیستم عامل Windows Mobil 5.0 بهره می برد و دارای امکانات استاندارد Wifi 820.11 g ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
I Mate K-Jam
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ کابل ارتباطی Mini USB

_ هدست استریو به همراه دکمه ی کشویی تنظیم کمی و زیادی صدا

_ کیف

_ شارژر به همراه تبدیل دو شاخه

_ CD برنامه های جانبی نظیر Active Sync4 و برنامه Quick Start Guide

_ راهنمای مصرف کننده

 

image

 

معرفی مختصر :

این گوشی کامپیوتر جیبی است که از سیستم عامل Windows Mobil 5.0 بهره می برد و دارای امکانات استاندارد Wifi 820.11 g ، بلوتوث نسخه 2 ، دوربین 1.3 مگاپیکسلی ، صفحه کلید کشویی (که از بغل باز می شود) ، 128 مگابایت حافظه ROM ، پردازشگر (CPU) TI OMAP 200MHZ و صفحه نمایشگر 2.8 اینچی QVGA .

 

امتیازات ویژه :

استفاده از آخرین نسخه ویندوز مخصوص کامپیوترهای جیبی (Windows Mobile 5.0) ، استفاده از برترین نسخه ی بلوتوث (بلوتوث2) و بهره مندی از Wifi ، صفحه کلیدی با طراحی زیبا و مناسب و وجود استریوی قوی و پورت Mini USB .

 

ضعف های بارز :

فلاش دوربین بسیار ضعیف عمل می کند و عملاً بدون کارآیی است . در این گوشی هم ، همانند مدل های قبلی دوباره از پورت Mini USB استفاده شده است .

 

image
 

 

در آغاز باید اشاره کرد که نام های دیگر این گوشی که توسط شرکت های مختلف ارائه شده اند به شرح زیر می باشد :

Qtek 9100i ، HTC Wizard و I Mate K-Jam .

 
I Mate K-Jam در نگاه نخستین :

Wifi به خوبی برروی این گوشی کار می کند و صفحه کلید آن بسیار کارآمد می باشد و بسیار زیبا طراحی شده است . همچنین چند کلید نیز در پایین صفحه نمایشگر گوشی قرار دارند که بسیار سودمند بوده و عاری از هرگونه لقی و لغزش می باشند .

ابعاد این گوشی 109x58x23.7 میلی متر می باشد و وزن آن 160 گرم است و باید توجه داشت که کوچکترین کامپیوتر جیبی I Mate که مدل JAM آن می باشد ، ابعادی در حدود  108x51x18.1 میلی متر با وزن 150 گرم دارد که تنها تفاوت این دو گوشی با هم ضخامت بیشتر گوشی K-Jam می باشد که این امر به خاطر صفحه کلید اضافه شده به گوشی می باشد .

  

ظاهر گوشی و ابزارهای جانبی آن :

هنگامی که این گوشی را از جعبه ی آن درمی آورید و برای بار اول این گوشی در دستتان جای می گیرد ، قطعاً احساس خواهید کرد که این گوشی کمی ضخیم می باشد ولی با توجه به این مورد که ضخیم بودن آن به خاطر وجود یک صفحه کلید بسیار عالی و خوش دست می باشد و از این نکته ی منفی چشم پوشی خواهید نمود .

 
مشخصات ظاهری قسمت جلویی گوشی در هنگام بسته بودن صفحه کلید :

دو کلید در قسمت بالایی صفحه ی نمایشگر (زیر آیکن و چراغ) قرار دارند که بسیار خوش دست نیز می باشند . چراغ قرار گرفته شده در بالای گوشی نسبت به شرایط مختلف نظیر شارژ شدن و یا اتصالات بی سیم به رنگ های آبی ، سبز و نارنجی درمی آید . به هر حال این دو کلید قرار گرفته در بالای گوشی به منظور فعال کردن برنامه های مربوط به قسمت پیام ها (Messages) و برنامه ی کاوشگر اینترنت (Internet Explorer) می باشد ولی به دلخواه می توان کارآیی آن ها را تغییر داد (ولی عکس روی دکمه ها همیشه ثابت است) . کارآیی و مقدار صدای آیفون (Loud Speaker) در حد بسیار مطلوبی می باشد .

 

image

 

صفحه نمایشگر این گوشی نیز از نوع 2.8 اینچی و به ابعاد 240x320 (QVGA) پیکسل می باشد . در زیر صفحه نمایشگر نیز 2 کلید کمکی قرار گرفته اند که نقش مهمی در نسخه ی جدید ویندوز ایفا می کنند و البته کارآیی آن ها قابل تغییر نمی باشد .

طراحی به هم پیوسته کلیدهای 4 جهته گوشی شاید این مسئله را در ذهن کاربر تداعی کند که با فشردن یکی ، امکان فشرده شدن دیگر دکمه ها نیز وجود دارد . ولی برخلاف این تصور اصلاً چنین موردی پیش نخواهد آمد و همه چیز خوب و راحت می باشد . در کنار کلیدهای 4 جهته و در پایین کلیدهای کمکی کلیدهای سبز به منظور برقراری تماس و قرمز به منظور قطع کردن تماس وجود دارند .

 

image

 

در کل همان طور  که مشاهده می نمایید طراحی کلیدها بسیار زیبا و جالب می باشد و در عین حال محکم و کارآ و هیچ گونه لقی و یا لغزش اضافی در کلیدها دیده نمی شود و باید اشاره کرد که این کلیدها بسیار بهتر و سودمندتر از کلیدهای قبلی     می باشند .

 

مشخصات ظاهری گوشی در هنگام باز بودن صفحه کلید :

شاید بتوان یکی از بارزترین خصوصیات این گوشی را بهره مندی از صفحه کلید QWERTY بسیار مناسب آن دانست . هنگامی که سمت چپ گوشی را به سمت کشویی باز کنید و صفحه کلید نمایان شود ، اطلاعات صفحه به طور خودکار 90 درجه برخلاف جهت حرکت عقربه های ساعت چرخیده می شوند و یا به حالت Land Scape درمی آیند . صفحه کلید در هنگامی که به طور کامل باز می شود و یا در هنگامی که به طور کامل بسته است در جای خود قفل می شود و این طور نیست که به راحتی و در هر شرایطی این صفحه کلید جا به جا شود و همچنین صفحه نمایشگر گوشی دقیقاً ، موقعی کارآیی دارد که صفحه کلید یا کاملاً باز باشد و یا کاملاً بسته باشد .

 

image
 

 

image
 

 

در هنگامی که صفحه کلید گوشی باز است به راحتی می توانید آن را در دستتان بگیرید و از صفحه کلید استفاده نمایید . به این ترتیب که دو انگشت کناری ، انگشت شست تان (انگشت اشاره) را در زیر صفحه کلید باز شده قرار دهید و با دو انگشت شست خود اقدام به تایپ نمودن کنید . کلیدها به خوبی در کنار هم چیده شده اند و هر کدام جداگانه (بدون اتصال به دیگر کلیدها) در حفره ای که در قاب مشکی رنگ گوشی واقع شده ، فرو می روند . دو کلید کمکی در بالای صفحه کلید درست در زیر صفحه نمایش قرار دارند که البته به درد کسانی که انگشتان شست درازی دارند ، می خورد .

نور زمینه ی کلیدها آبی رنگ می باشد که در فضاهای تاریک و کم نور باعث می شود تا نوشته ی کلیدها به خوبی دیده شود . ولی در محیط هایی که نور آن متوسط است ، این نور زمینه کافی به نظر نمی رسد . ولی با این حال نور زمینه این گوشی در بین رقبا بسیار بهتر می باشد .

ورود نوشته ها (تایپ) توسط صفحه کلید گوشی بسیار سریع و راحت می باشد و می توان این گوشی را یکی از بهترین ها در این مورد دانست . البته کمی تغییر نیز در نوع ورود متن ها در این صفحه کلید جدید به چشم می خورد ، مثلاً اعداد در سطر بالایی صفحه کلید قرار دارند و با فشرده شدن دکمه ی قرمز که در سمت چپ سطر پایینی صفحه کلید وجود دارد می توانید اعداد و کاراکترهایی که با قرمز برروی صفحه کلید نوشته شده اند (از جمله اعداد) را توسط صفحه کلید وارد کنید . متأسفانه کلیدی برای استفاده از امکانات معمولی همانند Cut ، Copy و Past برروی صفحه کلید وجود ندارد و یا نمی توانید برنامه ای را با فشردن کلید خاصی از کلیدهای صفحه کلید فعال نمایید .

قابلیت (برنامه) Smart Diling (شماره گیری هوشمند) نیز در هنگامی که صفحه کلید باز است ؛ فعال نمی باشد و برای     شماره گیری باید به قسمت دفترچه تلفن (Contacts) بروید و عملاً سرعت برقراری تماس در این حالت پایین می آید . دکمه ای در بالای قسمت کناری سمت چپ گوشی تعبیه شده که به صورت از پیش تعیین شده (Default) به منظور استفاده از قسمت فرمان صوتی (Voice Command) به کار می رود و از طریق آن می توانید گوشی را خاموش کرده و یا به قسمت های مربوط به بلوتوث و یا Wifi و غیره دست پیدا کنید . کارآیی دیگر این دکمه زمانی است که آن را فشار داده و برای مدتی در حدود چند ثانیه آن را نگه دارید در این صورت قادر به تغییر نوع حالت گوشی بین حالت های Vibrate (ویبره یا لرزاننده) و Silent (بی صدا) و یا Volume On (باصدا) می باشید . همان طور که مشاهده کردید این کلید بسیار سودمند و کارآ می باشد و همچنین می توانید نوع کارآیی آن را به دلخواه تغییر دهید .

در پایین دکمه ی ذکر شده ، کلید کشویی تنظیم صدا که به منظور کم و یا زیاد کردن صدا به کار می رود ؛ قرار دارد . همچنین در زیر این کلید کشویی نیز آیفون (Speaker) گوشی قرار دارد که یک شریک دیگر هم در سمت راست گوشی دارد تا صدایی بلند و استریو تولید کنند . در آخر باز هم باید اشاره کرد که صدای این دو بلندگو بسیار بلند و قوی می باشد .

 

image
 

 

قسمت کناری سمت راست :

در قست کناری سمت راست گوشی دکمه ی Voice Speed Dial (شماره گیری سریع) وجود دارد ؛ کارآیی این دکمه نیز ، هم در حالت فشردن و هم در حالت فشردن و نگه داشتن قابل تغییر می باشد . بلندگوی دوم گوشی و پورت مادون قرمز (Infrared) به همراه حفره Reset کردن گوشی (که استفاده از آن با قلم گوشی ممکن می باشد) و دکمه ی فعال سازی دوربین نیز همگی در این قسمت قرار دارند ، البته برای دکمه دوربین نیز می توانید کارآیی دلخواه تان را تنظیم نمایید .

 

image

 

قسمت تحتانی گوشی :

در قسمت رویی و باریک پایین گوشی هیچ چیز وجود ندارد ولی در قسمت ضخیم آن (که همان صفحه کلید می باشد) محل اتصال هدفون 2.5 میلی متری (استاندارد وسایل صوتی خانگی) به همراه پورت اتصالی Mini USB و دکمه ی آزاد کردن قفل کاور (پوشاننده) پشتی دستگاه قرار گرفته اند ، در بالای این دکمه نیز یک سوراخ بسیار کوچک قرار دارد که همان میکروفون دستگاه می باشد ، البته به اندازه کوچک آن نباید توجه کنید زیرا شخص پشت گوشی به خوبی و به طور واضح و رسا صدای شما را خواهد شنید . قلم گوشی نیز در همین قسمت وجود دارد که به صورت تلسکوپی (بازشو) می باشد و در هنگام بسته بودن ، 2.125 اینچ (حدود 5.4 سانتی متر) طول دارد و به هنگام باز شدن طول آن به 3.25 اینچ (حدود 8.2 سانتی متر) می رسد که اندازه آن به هنگام باز بودن بسیار مناسب می باشد ولی کمی از نظر وزنی سبک می باشد که البته بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد .

 

image

 

image

 

 

image

 

 

قسمت فوقانی گوشی :

این قسمت نسبت به مدل های قبلی تفاوت چندانی نکرده است یعنی محل قرارگیری کارت Mini SD و دکمه ی خاموش و روشن کردن گوشی طبق معمول در قسمت بالایی گوشی قرار دارند . دکمه ی خاموش و روشن کردن گوشی به خوبی کار می کند و امکان فشار داده شدن احتمالی آن وجود ندارد و باید اشاره کرد بهتر بود که از کارت های SD به جای Mini SD استفاده می شد . البته برخی از افراد اشاره کرده بودند که کارت حافظه ی گوشی به صورت اتفاقی از جای درمی آید که طی یک هفته استفاده از گوشی این اتفاق برای ما رخ نداد .

 

image

 

قسمت پشتی دستگاه :

دوربین 1.3 مگاپیکسلی و فلاش دوربین به همراه یک آیینه کوچک به منظور عکس برداری از خود شخص عکاس در قسمت بالایی پشت دستگاه وجود دارند ، در نرم افزار دوربین گوشی قابلیت عکس برداری با رزولوشن دوربین های 2 مگاپیکسلی وجود دارد که البته بهتر است روی همان حالت 1.3  بماند . بزرگ نمایی دستگاه (Digital Zoom) از یک برابر (×1) تا 8 برابر (×8) می باشد . قدرت فلاش دستگاه در حد مناسبی نمی باشد یعنی قادر به روشن کردن فضایی محدود آن هم از فاصله ی بسیار نزدیک می باشد و عملاً بلاستفاده خواهد بود .

البته قدرت دوربین 1.3 مگاپیکسلی این گوشی در حد یک دوربین VGA و حتی پایین تر می باشد ! شما قادر به فیلم برداری با این دوربین نیز می باشید و می توانید از یکی از گزینه های Auto ، Night ، Daylight ، Grayscale و... استفاده نمایید .

 

image

 

در زیر می توانید یک عکس گرفته شده توسط دوربین این گوشی را مشاهده نمایید .

 

image

 

قاب قرار گرفته شده در پشت دستگاه به منظور پنهان کردن باتری و محل قرارگیری سیم کارت به کار می رود ، نوع خاص قاب پشت دستگاه به منظور بالا بردن اصطحکاک آن با سطوحی همانند دست شما و یا میز کار می باشد تا از سرخوردن گوشی جلوگیری نماید .

گنجایش باتری دستگاه 1250 میلی آمپر ساعت می باشد که متفاوت با باتری گوشی I Mate Jam می باشد . باید اشاره کرد که برای جای گذاری سیم کارت مجبود به درآوردن باتری می باشید . در این جا می توانید آزمایش انجام شده برروی باتری گوشی در هنگامی که دستگاه در حال پخش Mp3 توسط برنامه Windows Media Player با مقداری صدای (Volume) 75% و با نور صفحه نمایشگر 25% که صفحه نمایشگر بعد از 2 دقیقه بلا استفاده ماندن صفحه کلید خاموش می شود .

 

# of hours

Capacity remaining

2

75%

3

70%

4

60%

5

50%

6

46%

7

37%

8

32%

9

24%

9.5

20% *

10

10% **

11 hrs, 22 mins

shut down

 

لازم به ذکر است که پیغام شارژ کم باتری یا همان Low Battery دیر به شما هشدار می دهد ؛ یعنی در آزمایشاتی که از این گوشی به عمل آمد و بعد از نه ساعت و نیم   کارکرد ،پیغام هشدار شنیده شد اما از شروع این پیغام زمانی بیشتر از نیم ساعت گوشی روشن نماند .

با شرایط پخش فیلمی از نوع kbps 231 توسط برنامه های فوق الذکر و با همان شرایط صدا ولی با 50% نور صفحه و در حالت نمایش تمام صفحه (Full Screen) نتایج زیر حاصل گشت :

 

# of hours

Capacity remaining

1

90%

3

56%

5

16%

5 hrs, 50 mins

shut down

 

پردازشگر این دستگاه 195 مگاهرتزی (که در مدل HTC 200 مگاهرتز است!) بوده و مدل آن Texas Instruments OMAP 850 می باشد . حافظه ROM این دستگاه 128 مگابایت است که 48 مگابایت آن توسط کاربر قابل استفاده است و همچنین حافظه RAM دستگاه 64 مگابایت است که 30 مگابایت آن توسط کاربر قابل استفاده می باشد . نوع Wifi استفاده شده b/g 802.11 می باشد (و نوع های e و i استاندارد Wifi در صورت به روز کردن ROM دستگاه پشتیبانی می شوند) و بلوتوث دستگاه نسخه 2 است و اساساً این دستگاه از نوع 4 بانده (1900/1800/900/850) GSM و EDGE می باشد .

در عکس زیر تفاوت CPU های دو دستگاه یکسان ، ولی تولید شده در دو کارخانه متفاوت را می توانید مشاهده کنید که بسیار جالب و در عین حال سودمند است . (HTC Wizard و (I Mate K-Jam

 

image

 

خیلی از افراد که مشخصات این دستگاه را مطالعه می کنند به کمی ضعیف بودن پردازشگر (CPU) آن اشاره می کنند . در مورد این مسأله باید اشاره کرد که بعد از حدوداً یک هفته آزمایش دستگاه و استفاده از 15 عدد برنامه ای که به طور معمول همه خواستار آن ها هستند ، مانند : World ، Excel ، Power Point ، File Explorer ، Internet Explorer ، Messaging و... باز هم عملکرد دستگاه بسیار خوب بود . تنها برنامه ای که بسیار پردازشگر دستگاه را متوجه خود می کند ، برنامه Skype می باشد که توصیه می کنم در هنگام اجرای این برنامه ، برنامه ی دیگری را در حال اجرا نداشته باشید . در هنگام اجرای بازی ها نیز سرعت دستگاه به خوبی دستگاه های دیگر و حتی بهتر از برخی از آن ها بود . تصاویر متحرک این بازی ها فقط در برخی مواقع دچار مکث می شود که آن هم به خاطر نوع encoding تصاویر می باشد .

مقدار گنجایش حافظه دستگاه به میزان لازم است و مناسب برای ویندوز آن می باشد و هیچ گاه پیغام Low Memory را مشاهده نخواهید کرد .

نوع بلوتوث دستگاه Microsoft Bluetooth Stack می باشد که در کل به خوبی کار می کند . سرعت استفاده از EDGE نیز با این گوشی بین kbps 99 تا kbps 125 می باشد .

 

قابلیت های نرم افزاری گوشی :

برنامه هایی نظیر Clear Vue ، PDF ، Smart Dialing ، Java MID Let Manager و برنامه های etrust anti-virus و Skype به هنگام خرید برروی گوشی شما موجود می باشند .

از وقتی که دکمه ی فعال کردن دوربین گوشی به قسمت بالایی سمت راست آن انتقال پیدا کرده است و با فشردن آن دکمه کل صفحه نمایشگر به صورت چشمی دوربین درمی آید ، احساس داشتن یک دوربین دیجیتال به شما دست خواهد داد ولی باید توجه داشته باشید که کیفیت عکس های گرفته شده در حد بسیار خوبی نمی باشد . گزینه هایی نظیر Photo (به منظور عکس برداری) ، Video MMS (به منظور فیلم برداری مخصوص فرستادن به همراه MMS) ، Contacts Picture (به منظور عکس گرفتن و اختصاص دادن عکس به ورودی های دفترچه تلفن گوشی) ، مواردی نظیر Brust (برای گرفتن چند عکس پشت سرهم) و Sport (برای عکس برداری موارد در حال حرکت) برای دوربین گوشی وجود دارند و فرمت ذخیره ی عکس ها نیز می تواند نوع Jpg و یا BMP باشد . رزولوشن عکس برداری نیز 120x160تا 1280x1600 می باشد و نوع نور محیط عکس برداری (Ambiance) می تواند یکی از موارد Auto ، Day Light ، Night ، Sepia ، Grayscale و... باشد . همچنین برای عکس برداری نیز تایمر وجود دارد و قادر به تعیین محل ذخیره عکس ها نیز می باشید .

 

image

 

برنامه سودمند Smart Dailing یا شماره گیری هوشمند همانند نسخه ی موجود در گوشی I Mate JAM می باشد و بسیار به شما کمک خواهد کرد . برای بالا بردن سرعت در هنگام شماره گیری توسط قسمت Contacts به شما توصیه می کنیم که از حالت Land Scape آن استفاده نمایید و متأسفانه امکان پایین و بالا رفتن (Scroll) توسط دکمه های بالا و پایین وجود ندارد و باید از قلم و یا دستان خود برای نیل به این هدف استفاده کنید .

برنامه Comm Manager نیز قابلیت روشن و خاموش کردن سریع بلوتوث یا Wifi با راه اندازی برنامه Active Sync را به شما می دهد که بسیار به درد بخور و سودمند می باشد و یا حتی می توانید یکی از دکمه های جانبی گوشی را به این برنامه اختصاص دهید . برنامه Voice Speed Dial نیز به منظور شماره گیری صوتی به کار می رود .

 

و درنهایت :

در مدت یک هفته ای که این گوشی تحت آزمایش واقع شد ، خود را به عنوان یکی از بهترین ها معرفی کرد که از آخرین تکنولوژی EDGE و Wifi و بلوتوث بهره می برد و وجود بلندگوهای استریو و صفحه کلید بسیار مناسب ، دکمه های جانبی تعبیه شده در کناره گوشی و بالای آن ، بهره مندی از آخرین نسخه ویندوز مخصوص موبایل ، صفحه نمایشگر VGA و یک پردازشگر بسیار خوب (البته نه روی کاغذ) از امتیازات این گوشی می باشد .

 

 

 

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۲/۵
عالی بود دستتون دردنکنه