خانهاخبار
از سیستم عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل (xrOS) چه انتظاراتی داریم؟

از سیستم عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل (xrOS) چه انتظاراتی داریم؟

چندی قبل تمامی اطلاعاتی را که در مورد سخت افزار هدست اپل می‌دانیم در یک مقاله جداگانه آوردیم، حالا امروز قصد داریم که به هرآنچه در مورد نرم افزار هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌دانیم، بپردازیم.
۱۴۰۲/۳/۹

به برگزاری کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) که یک رویداد نرم افزار محور است، تنها چند روز دیگر باقی مانده است. همانند سال‌های گذشته، انتظار می رود اپل بروزرسانی‌های عمده‌ای را برای همه سیستم عامل‌های خود معرفی کند، اما امسال یک تفاوت بزرگ با سال‌های قبل دارد، آن هم هدست AR/VR اپل و سیستم عامل آن است که پس از سال‌ها شایعه، به نظر می‌رسد اپل آن را در ۱۵ خرداد رونمایی کند.

image

 

امروز قصد داریم همه چیزهایی را که از این سیستم عامل انتظار داریم، تشریح کنیم.

چه چیزی در نام xrOS نهفته است؟

اپل تا به حال به طور عمومی وجود هدست خود را تایید نکرده است، اما منابع داخلی این شرکت تایید کرده‌اند که سیستم عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل، xrOS نام خواهد داشت و البته اپل از شرکت‌های مخفی برای ثبت علامت تجاری این نام در کشورهای مختلف استفاده کرده است.

xrOS به معنای extended reality (واقعیت گسترش یافته) است که به عملکردهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در قلب دستگاه نصب شده روی سر اشاره دارد. حروف بزرگ نیز مطابق با نام‌گذاری‌های اپل برای همه سیستم عامل‌های موجود در محصولاتش در اکوسیستم خود است.

image

علامت ثبت شده توسط اپل برای «xrOS» در نیوزیلند

طبق گزارش مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، اپل این هدست را وسیله‌ای برای، تماشای ویدیوی استریم شده، سلامت و تناسب اندام، و ارتباط افراد با یکدیگر می‌داند. بنابراین xrOS بر ارایه بهترین محیط ممکن برای محتواهای مذکور متمرکز خواهد بود.

رابط کاربری xrOS

اعتقاد بر این است که xrOS دارای یک رابط کاربری شبیه به iOS است که کاربران آیفون و آیپد با آن کاملا آشنا خواهند بود، با این تفاوت که به روشی کاملا جدید با کاربر تعامل دارد.

ما منتظر یک صفحه اصلی اختصاصی حاوی برنامه‌ها و ویجت‌های قابل تنظیم هستیم که می‌توان همه آنها را به طور مجدد مرتب کرد و اپلیکیشن‌ها را روی دو نمایشگر میکرو اولد 4K با وضوح بالا (با حداکثر ۳۰۰۰ پیکسل بر اینچ) مشاهده کرد تا تجربه‌ای غنی، واقعی و همه جانبه داشته باشد.

هر دو دست و چشم کاربر توسط بیش از ۱۲ عدد دوربین اپتیکال ردیابی می‌شوند و انتظار می‌رود که کاربر برای انتخاب یک آیتم، تنها نیاز داشته باشد که روی صفحه یک نگاه بیاندازد و از یک حرکت دست (چیزی شبیه نیشگون) برای باز کردن اپلیکیشن مورد نظر روی نمایشگر استفاده کند.

image

نمونه اولیه رابط عینک گوگل که دیگر وجود خارجی ندارد

نرم افزار xrOS حتی می‌تواند به طور بالقوه عناصر رابط برنامه واقعیت افزوده را بر روی اشیا در دنیای واقعی به منظور یک اثر پوششی با واقعیت ترکیبی پخش کند.

همچنین گفته می‌شود که اپل در حال کار بر روی یک ویژگی تایپ در هوا است که انتظار می‌رود در زمان راه‌اندازی محصول، کمی ابتدایی باشد و اپل در طول زمان پیشرفت‌های قابل توجهی برای این قابلیت انجام دهد.

اپلیکیشن‌ها

در هسته xrOS، نسخه‌هایی از برنامه‌های استوک اپل مانند سافاری، عکس‌ها، پیام‌ها، نقشه‌ها، اپل موزیک، اپل تی وی پلاس، پادکست‌ها، یادآورها، تقویم و همچنینی فیس تایم وجود دارد که همگی برای هدست سفارشی شده‌اند. به علاوه برنامه نقشه‌ها دارای ویژگی‌های اضافی خواهد بود و می‌تواند برخی از قابلیت‌های «نگاه به اطراف» و موراد دیگر را در خود جای دهد و در واقع به کاربران امکان دهد تا شهرهای سراسر جهان را کاوش کنند.

کاربران می‌توانند به طور همزمان روی چندین برنامه کار کنند، در حالی که یک اپ استور xrOS، میزبان برنامه‌های ساخته شده برای هدست و همچنین محتوای موجود در اپ استور آیفون خواهد بود. به جز این موارد گفته می‌شود که اپل در حال تطبیق اپلیکیشن‌های آیپد برای رابط کاربری سه بعدی هدست است.

اپل تصمیم دارد چند سرویس و برنامه موجود را به تجربه‌های مشاهده همه جانبه تبدیل کند. به عنوان مثال کاربران قادر خواهند بود تا ویدیوها را در محیط‌های واقعیت مجازی به گونه‌ای تماشا کنند که گویی به یک صفحه غول پیکر نگاه می‌کنند یا در جلسه‌های مدیتیشن تدارک دیده شده، همراه با تصاویر و صداهای فراگیر شرکت کنند.

image

 

برخی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که گفته شده تجربه‌های کاملا متفاوتی را در xrOS ارایه می‌دهند، عبارتند از اپل فیتنس پلاس، اپل تی وی پلاس (با تمرکز بر مسابقات لیگ‌های مختلف) و یک نسخه سه بعدی از برنامه Freeform که در حال حاضر در macOS Ventura شاهد آن هستیم. در مورد فیس تایم هم با توجه به دوربین‌های زیاد و با کیفیتی که این هدست دارد، انتظار می‌رود چت‌های افراد دارای آواتارهای واقعی باشند که حرکات زنده چهره و بدن کاربر را تقلید می‌کنند.

به علاوه گفته می‌شود که اپل یک اپلیکیشن Books برای مطالعه در واقعیت مجازی، یک اپلیکیشن Health با تمرکز بر سلامت روانی و یک اپلیکیشن دوربین را هم تدارک دیده باشد که برای این هدست بهینه شده‌اند.

ساخت بازی و اپلیکیشن

برای ترغیب مردم به خرید هدست واقعیت ترکیبی، اپل باید کاربران را متقاعد کند که تجربیات نرم افزاری این دستگاه ارزشش را دارند. این موضوع نه تنها به تجربیات اپلیکیشن‌های خود اپل، بلکه به کیفیت نرم افزارهای شخص ثالث نوآورانه توسعه دهندگان نیز نیاز دارد.

با توجه به تمرکز بر بازی از سوی اپل، گفته می‌شود که اپل با تعدای از توسعه دهندگان بازی کار می‌کند تا به آنها کمک کند محتوای موجود خود را برای واقعیت ترکیبی بروزرسانی کنند، اما طبق گزارش‌ها اپل مجموعه‌ای قوی از ابزارها در دسترس دارد که به غیر توسعه دهندگان هم اجازه می‌دهد تا تجربه‌های واقعیت ترکیبی خود را ایجاد کنند. بر اساس یک گزارش، کاربران می‌توانند با استفاده از سیری به عنوان دستیار، برنامه‌های واقعیت افزوده را برای هدست بسازند و عرضه کنند و نکته جالب اینکه آنها می‌توانند این کار را انجام دهند «حتی اگر کدنویسی بلد نباشند».

image

بازی واقعیت مجازی «Iron Man» در هدست متا کوئست

این گزارش ابزار اپل را به Minecraft و Roblox تشبیه کرده که با به هرکسی اجازه می‌دهد به راحتی ابزارها و جهان‌های سه بعدی خود را بسازد. گفته می‌شود که اپل از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که از استارت‌آپ «Fabric Software» مستقر در مونترال کانادا در سال ۲۰۱۷ به دست آورده بود و مشتریان می‌توانند اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده‌ای را که می‌سازند، در اپ استور در کنار برنامه‌های توسعه دهندگان عرضه کنند.

شایان ذکر است که این گزارش به منابعی اشاره می‌کند که آخرین بار در سال ۲۰۲۱ نمایش‌هایی از این ابزار را نشان داده‌اند، بنابراین این گزارش بر اساس اطلاعات قدیمی‌تر است و ممکن است برنامه‌های اپل در طول این مدت زمانی که گذشته، حداقل کمی تغییر کرده باشد و اصلا اینکه این گزارش اخیر چقدر دقیق بوده است هم هنوز مشخص نیست.

xrOS چه زمانی از راه می‌رسد؟

ابزارهای نرم افزاری اپل برای هدست واقعیت ترکیبی خود، احتمالا در WWDC امسال معرفی می‌شوند و به توسعه دهندگان زمان می‌دهند تا برنامه‌ها و تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را قبل از راه‌اندازی دستگاه، برای این هدست ایجاد کنند. بنابراین تا زمانی که هدست اپل به طور رسمی در دسترس عموم قرار نگیرد، نسخه کامل xrOS را نخواهیم دید و انتظار نمی‌رود که این اتفاق تا اواخر ۲۰۲۳ رخ دهد.

image

 

مطلب امروز در مورد تمام چیزی بود که راجع به نرم افزار هدست اپل می‌دانیم، اما برای دانستن جزییات سخت افزاری هدست AR/VR اپل، مقاله ما را در این خصوص از دست ندهید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)