خانهمقاله‌ها
چگونه متوجه شویم گوشی هوشمندمان به بدافزار آلوده شده است؟

چگونه متوجه شویم گوشی هوشمندمان به بدافزار آلوده شده است؟

در این مطلب می‌خواهیم روش‌هایی برای آگاهی از آلوده شدن محصولات دیجیتالی به بدافزار را مرور کنیم.
۱۴۰۱/۲/۱۱

اگر از جمله افرادی هستید که به صورت روزانه در سایت‌های اینترنتی مشغول گشت و گذار هستید، ممکن است تا به حال گوشی هوشمند یا تبلت شما به بدافزار آلوده شده باشد. خوشبختانه بسیاری از این Malwareها یا همان بدافزارها با علائمی همراه هستند که به کمک آن‌‌ها می‌توانید از این موضوع اطمینان خاطر پیدا کرده و در جهت رفع مشکل اقدام کنید.

به عنوان یکی از اولین نشانه‌ها، می‌توان به افت عملکرد گوشی هوشمند اشاره کرد. اگر اپلیکیشن‌ها نسبت به گذشته مدت زمان بیشتری برای لود شدن نیاز دارند یا به صورت مداوم کرش می‌کنند، احتمالا دیوایس شما به بدافزار آلوده شده است. همچنین از دست رفتن سریع شارژ باتری را می‌توان یکی دیگر از نشانه‌های آلوده شدن به بدافزار دانست. 

از آن جا که این گزینه‌های مخرب در پس زمینه به فعالیت می‌پردازند، لذا باعث کاهش میزان شارژدهی و افزایش توان مصرفی دیوایس می‌شوند و همین موضوع می‌تواند یک زنگ خطر مهم برای شما به حساب بیاید.

از سوی دیگر اگر از اشتراک نامحدود اینترنت استفاده نمی‌کنید، از دست رفتن زودتر از موعد حجم اینترنت هم می‌تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد. چرا که بدافزارها در پس زمینه همواره فعال بوده و از اینترنت شما برای ارسال اطلاعات به مرکز استفاده می‌کنند.

پنجره‌های پاپ آپ معمولا در صفحات اینترنتی ظاهر می‌شوند. اما اگر حس می‌کنید که تعداد آن‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و به صورت نامعقول و کاملا بی ربط روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند، می‌توانید مطمئن شوید که گوشی هوشمند یا تبلت‌تان به Malware آلوده شده است.

image

 

به عنوان یکی دیگر از نشانه‌ها، می‌توان به داغ شدن دستگاه اشاره کرد. اگر یکی از عوامل یاد شده برای شما اتفاق افتاده است، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت یک آنتی ویروس خوب و مورد اعتماد را نصب کرده و برای از بین بردن بدافزارها اقدام کنید.

برخی از این Malwareها ممکن است به اپلیکیشن‌ها مرتبط باشد. لذا در صورتی که آنتی ویروس مربوطه پیشنهاد حذف آن‌ها را به شما داد، حتی اگر نرم افزاری کاربردی برای شما به حساب می‌آید، باز هم در سریع ترین زمان ممکن نسبت به حذف آن اقدام کنید.

اگر این کار را انجام داده و همچنان مشکلات یاد شده ادامه‌دار هستند، باید در اولین فرصت نسبت به فکتوری ریست (بازگشت به کارخانه) دستگاه خود اقدام کنید. البته امیدواریم هیچ گاه نیاز به انجام چنین کاری پیدا نکنید؛ چرا که تمامی فایل‌های خود را از دست خواهید داد. اما هک شدن و نفوذ بدافزارها یک موضوع کاملا جدی به حساب می‌آید که در سریع ترین زمان ممکن باید نسبت به خارج شدن از این وضعیت اقدام کنید.

در حال حاضر تعداد زیادی از Malwareها در دنیای تکنولوژی یافت می‌شوند. Adwareها ابزاری برای کسب درآمد هکرها از طریق دیوایس شما به حساب می‌آیند که هزینه‌های ناشی از نمایش تبلیغات را به حساب‌شان واریز می‌کند. برخی دیگر از مدل‌های بدافزار قادر به کنترل دیوایس شما و استفاده از دوربین یا برخی قابلیت‌ها برای جاسوسی هستند. بعضی دیگر نیز بدون کسب اجازه، از کارت اعتباری شما برای ثبت نام در سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

به عنوان یکی از خطرناک ترین بدافزارها، می‌توان به مواردی اشاره کرد که به اپلیکیشن‌های حساب بانکی نفوذ کرده و اطلاعات شما را به سرقت می‌برند.

image

 

به عنوان جمع بندی این مطلب، باید بگوییم که Malwareها رفته رفته در حال افزایش هستند و نکات گفته شده در این مطلب را باید به صورت دوره‌ای مرور کنید تا از هک شدن یا نفوذ آن‌ها به گوشی هوشمند یا تبلت‌تان جلوگیری کنید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)