خانهاخبار
آیپد پرو جدید با پردازنده M1 معرفی شد

آیپد پرو جدید با پردازنده M1 معرفی شد

چند وقتی است که خبرها و شایعات زیادی پیرامون نسل جدید آیپد پرو می‌خوانیم. حالا بالاخره نسل جدید آیپد پرو معرفی شده و در کمال تعجب، با پردازنده اپل M1 همراه است!
۱۴۰۰/۱/۳۱

بالاخره نوبت رسیده به آیپد پرو جدید و اپل در مراسمی که همین حالا در حال برگزاری، نسل جدید آن را معرفی کرد. نکته‌ای که از همان ابتدا همه را شگفت زده کرد، این است که این تبلت مثل کامپیوترهای جدید اپل، از همان پردازنده اپل M1 استفاده می‌کند!

اپل M1 همان چیپستی است که روی مک بوک ایر جدید و مک بوک پرو 13 اینچی جدید دیده بودیم. اپل ادعا می‌کند تغییر پردازنده از سری A به M1 باعث شده تا عملکرد این تبلت به شکل قابل توجهی سریع‌تر و بهتر بشود. برای مثال، این تبلت از نظر گرافیکی تقریبا 1500 برابر از نسل اول آیپد پرو گرافیک قوی‌تری دارد. این چیپست ۸ هسته‌ای بهبود‌های مختلفی به آیپد آورده و اپل به واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای آن اشاره کرده است. اپل همچنین می‌گوید این نسل هم مثل تمام نسل‌های آیپد تا به امروز، ۱۰ ساعت شارژدهی باتری در مدل‌های WiFi خواهد داشت و شارژدهی آن در مدل‌های سیم‌کارت خور یا همان سلولار، به ۹ ساعت می‌رسد. 

image

 

پورت USB-C آیپد پرو هم حالا از تکنولوژی تاندربولت پشتیبانی می‌کند تا سریع‌ترین پورت بین تمام آیپد‌ها را داشته باشد. همچنین پشتیبانی از 5G و موج‌های میلی‌متری به این تبلت اضافه شده است. اپل می‌گوید این تبلت پشتیبانی از بیشترین باندهای 5G در دنیا را دارد و سرعت آن می‌تواند به ۴ گیگابیت در ثانیه برسد. پشتیبانی از eSIM هم در آیپد پرو جدید حاضر است.

اگرچه سنسورها و لنزهای دوربین‌های پشتی یکی هستند اما در نتایج دوربین شاهد بهبودهای زیادی خواهیم بود. اپل می‌گوید چیپست پردازش تصویر و لایدار در آیپد پرو جدید می‌توانند در نور کم تا حد زیادی جزئیات را بهتر و دقیق‌تر ثبت کنند. سیستم فیس‌آی‌دی هم همچنان در بالای نمایشگر این تبلت حاضر است و حالا یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی الترا واید با زاویه دید ۱۲۰ درجه هم در وسط سیستم فیس‌آی‌دی قرار گرفته که عریض‌ترین دوربین سلفی در محصولات اپل است. اپل می‌گوید با کمک Face ID و این دوربین فوق عریض، شما می‌توانید در تماس‌های ویدیویی و هنگامی که تبلت را به جهت‌های مختلف می‌چرخانید، همیشه در مرکز تصویر قرار بگیرید! اپل اسم این ویژگی را Center Stage نامیده است.

image

آیپد پرو جدید از اپل پنسل و کیبرد Smart Keyboard Folio و همچنین Magic Keyboard اختصاصی آیپد پشتیبانی می‌کند که حالا مجیک کیبرد جدید در رنگ سفید هم عرضه خواهد شد. علاوه بر این وسایل جانبی، پشتیبانی از دسته‌های کنترلر پلی استیشن 5 و اکس باکس جدید به این آیپد اضافه شده و هپتیک‌های این دسته‌ها نیز پشتیبانی می‌شوند.

اپل می‌گوید بدنه دو مدل آیپد پرو جدید هر دو از آلومینیوم صد درصد بازیافتی ساخته شده‌اند. آهن‌رباهای استفاده شده در بدنه و بلندگوها هم از «عناصر کمیاب و بازیافتی» ساخته شده‌اند.

آیپد پرو امسال هم مثل سال‌های قبل در دو اندازه 11 اینچی و آیپد پرو 12.9 اینچی عرضه می‌شود. چیزی که جدید به حساب می‌آید این است که می‌توانید هرکدام از این تبلت‌ها را با حافظه داخلی ۲ ترابایتی و رم ۱۶ گیگابایتی خریداری کنید! در بسته‌بندی آن‌ها نیز یک کابل USB-C به USB-C وجود دارد و در کنار آن نیز آداپتر شارژر ۲۰ واتی هم دیده خواهد شد. آیپد پرو 11 اینچی از باتری 28.65 وات ساعتی استفاده می‌کند در صورتی که برادر بزرگ‌ترش، باتری 40.88 وات ساعتی خواهد داشت.

آیپد پرو 12.9 اینچی جدید نیز همانطور که در شایعات داشتیم، از پنل نمایشگر Mini-LED بهره می‌برد و اپل آن را Liquid Retina XDR نامگذاری کرده است. اپل می‌گوید فناوری Mini-LED باعث شده تا روشنایی این پنل در حد استاندارد XDR باشد. این پنل رزولوشن ۲۷۳۲ × ۲۰۴۸ پیکسل خواهد داشت و از ۱۰٫۰۰۰ ال‌ای‌دی کوچک برای روشنایی خود استفاده می‌کند. این ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند مجزا از هم خاموش و روشن شوند یا روشنایی‌شان کم و زیاد شود. همین موضوع باعث شده تا این پنل بتواند به اندازه پنل‌های OLED رنگ مشکی را عالی تولید کند و رقم کانتراست نمایشگر به نسبت ۱ میلیون به ۱ برسد.

البته گویا همین پنل باعث شده اپل در زنجیره تامینش با کمبود مواجه شود و نتواند به میزان کافی از این پنل تولید کند. شاید به همین علت شاهد مینی ال‌ای‌دی روی آیپد پرو 11 اینچی نیستم. آیپد پرو 11 اینچی دقیقا از همان نمایشگر نسل قبلی استفاده می‌کند که رزولوشن ۲۳۸۸ × ۱۶۸۸ پیکسل داشت. روشنایی نمایشگر مدل آیپد پرو 12.9 به ۱۶۰۰ نیت می‌رسد در صورتی که این رقم برای آیپد پرو کوچک‌تر به ۶۰۰ نیت محدود است.

image

 

آیپد پرو 11 اینچی با قیمت پایه 799 دلار (مدل پایه سیم‌کارت خور نیز 999 دلار) و آیپد پرو 12.9 اینچی با قیمت پایه 1099 دلار (مدل پایه سیم‌کارت خور نیز 1299 دلار) به بازار عرضه خواهند شد. حافظه‌های داخلی این تبلت شامل ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت با رم ۸ گیگابایتی و دو نسخه ۱ و ۲ ترابایتی با رم ۱۶ گیگابایتی می‌شوند.

زمان عرضه این تبلت‌ها نیز ماه May اعلام شده اما پیش‌فروش آن‌ها از ۱۰ اردیبهشت ماه شروع خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)