خانهاخبار
کمپانی آرم از معماری ARMv9 رونمایی کرد

کمپانی آرم از معماری ARMv9 رونمایی کرد

پس از گذشت یک دهه، شرکت آرم بالاخره از نسل جدید معماری پردازنده خود رونمایی کرد.
۱۴۰۰/۱/۱۲

نسل فعلی ARMv8 در سال ۲۰۱۱ معرفی شد یعنی یک دهه پیش معرفی شد! در نسل قبلی معماری ۳۲ بیت جای خود را به معماری ۶۴ بیتی داد که یک تغییر بسیار بزرگ به حساب می‌آمد. همچنین در پنج سال اخیر، بیش از ۱۰۰ میلیارد دستگاه مبتنی بر ARMv8 تولید و عرضه شد.

image

 

این شرکت اکنون به آینده چشم‌ دوخته است و نسل بعدی معماری ARMv9 قلب تپنده ۳۰۰ میلیارد پردازنده در سال‌های آتی خواهد بود. آرم اعلام کرده در این نسل تمرکزش روی امنیت، پردازش برداری و یادگیری ماشینی بوده است. در نسخه ۹ شاهد معماری محاسبات محرمانه یا CCA هستیم که یک سیستم امنیتی بر پایه سخت‌افزار است که از اطلاعات شما حتی در برابر نرم‌افزارهایی که به آن دسترسی دارند، محافظت می‌کند.

image

 

برای امنیت بیشتر اطلاعات، هر اپلیکیشن فضای مخصوص خود را ایجاد می‌کند که امنیت آن در حدی است که حتی سیستم عامل نیز به آن دسترسی ندارد. این امر به حفاظت از اطلاعات و کد‌ها حتی در صورت قدیمی بودن سیستم عامل و وجود ضعف‌های امنیتی در آن کمک خواهد کرد.

آرم و فوجیتسو مشترکا سیستم Scalable Vector Extension یا SVE را برای ابرکامپیوتر Fugaku فوجیتسو تولید کردند. ARMv9 از نسل دوم آن یعنی SVE2 در پردازنده، پردازنده گرافیکی و پردازشگر‌های عصبی استفاده خواهد کرد. عملکرد ضرب‌های ماتریسی که در یادگیری ماشینی اهمیت بسیاری دارند، بهبود فراوانی یافته است. SVE2 توان پردازش بردار‌هایی با رنج ۱۲۸ تا ۲۰۴۸ بیت را دارد.

دو نسل اولیه هسته پردازنده‌های مبتنی بر ARMv9 در حال طراحی شدن هستند و گفته می‌شود با عرضه نسل دوم، عملکرد آنها تا ۳۰ درصد سریع‌تر از هسته‌های کورتکس فعلی باشد. این دو نسل Matterhorn و Makalu نام گرفته‌اند.

Makalu نخستین هسته Cortex-A خواهد بود که پشتیبانی از نرم افزارهای ۳۲ بیت را متوقف می‌کند. گوگل پلی‌استور هم مدتی است نرم افزارهایی که تنها بر پایه ۳۲ باشند را قبول نمی‌کند و اعلام کرده از ماه آگوست سال ۲۰۲۱ دیگر امکان عرضه نرم افزار ۳۲ بیتی روی دستگاه‌های ۶۴ بیت وجود ندارد.

image

 

آرم به برنامه‌های خود برای آینده پردازنده‌های گرافیکی Mali نیز اشاره‌‌ای داشته و اعلام کرد در حال کار روی فناوری ری‌ تریسینگ یا رهگیری پرتو‌ها، سایه زنی با نرخ متغییر و دیگر روش‌های پیشرفته رندرینگ است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)