ناسا چگونه مطمئن می‌شود که سایر سیارات را آلوده نمی‌کند؟

دومین مریخ‌نورد ناسا در شرف رسیدن به سیاره سرخ است، ولی ناسا اطمینان یافته که این کاوشگر مریخ را با حیات و میکروب‌های زمینی آلوده نمی‌کند. چرا و چگونه؟ با ما همراه باشید.
۱۳۹۹/۱۱/۲۰

تنها چند روز تا رسیدن مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا به سیاره سرخ باقی مانده است. این مریخ‌نورد ابزارهای علمی پیشرفته‌ای دارد و می‌تواند چیزهای زیادی را درباره مریخ به ما بیاموزد و از آن نمونه‌برداری کند. این نمونه‌ها در نهایت روی زمین آزمایش خواهند شد تا ببینیم که سیاره سرخ در گذشته چه شکلی بوده و آیا روی آن حیاتی وجود داشته است یا نه.

با این حال، کاوشگر ناسا بدون هر گونه باکتری، ویروس یا میکروب زمینی به مریخ می‌رسد. ناسا با تدابیر شدیدی اطمینان یافته که ماموریت‌های این سازمان هیچ امکانی برای آلوده‌سازی سیارات دیگر نداشته باشند. این مسئله از جهات مختلف اهمیت دارد، ولی شاید مهم‌ترینش این باشد که ما هنوز در پی حیات فرازمینی هستیم و می‌خواهیم زمانی که آن را پیدا می‌کنیم، از کشفش مطمئن باشیم.

سیاست‌های مستحکمی برای حافظت از مریخ در کار است. ناسا اخیرا منصب تازه‌ای را تحت عنوان «مامور محافظت از سیارات» در نظر گرفته است. این سازمان اتاق‌هایی موسوم به «اتاق‌های تمیز» دارد که عاری از هرگونه آلودگی است و از این اتاق‌ها برای ساخت، آزمایش و نهایی‌سازی سخت‌افزارهای خود استفاده می‌کند.

مهندسان و دانشمندانی که در این اتاق‌ها کار می‌کنند لباس‌های مهر و موم‌شده می‌پوشند، گویی که با مواد سمی سروکار داشته باشند، اما حقیقت این است که آن‌ها نمی‌خواهند میکروبی از خودشان به دستگاه‌ها منتقل شده و سر از مریخ یا سایر سیارات درآورد. اگر ناسا این تدابیر را در نظر نگیرد، میکروارگانیزم‌ها می‌توانند در فضا، از جمله مریخ، زنده مانده و آن‌جا را به حیات زمینی آلوده کنند.

ولی این که نباید بد باشد، مگر نه؟ آیا نمی‌خواهیم بدانیم که حیات زمینی در سایر سیارات دوام می‌آورد یا نه؟ پاسخ به این سوال با تلاش برای کشف حیات فرازمینی گره خورده است. ما هنوز نمی‌دانیم که در مریخ حیاتی وجود داشته (یا هنوز وجود دارد) یا نه. ماموریت‌هایی مثل استقامت در نهایت دستیابی به پاسخ این سوال را آسان‌تر می‌کنند، اما انتقال میکروب‌ها از زمین به مریخ فقط مسیر رسیدن به این پاسخ را دشوارتر می‌کند.

فرض کنید مریخ‌نورد ناسا نمونه‌ای از خاک مریخ را به زمین برگرداند و دانشمندان با آزمایش آن متوجه شوند که در این خاک حیاتی در مقیاس میکروسکوپی وجود دارد، در حالی که این حیات از خود زمین به مریخ رفته است. چنین اتفاقی می‌تواند کل اکتشافات آینده را زیر سوال ببرد. نوع بشر یک روز شاید با خودش به سیارات دیگر حیات ببرد، اما در حال حاضر برای انجام این کار خیلی زود است.