خانهاخبار
اپل برای مقابله با گوگل، دست به کار شده است

اپل برای مقابله با گوگل، دست به کار شده است

کوپرتینویی‌ها قصد دارند تا موتور جستجوی اختصاصی خود را طراحی کنند.
۱۳۹۹/۶/۱۲

کمپانی گوگل هر ساله میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر سافاری باقی بماند. اما بر اساس گزارش‌های جدید، ظاهرا مهندسان و طراحان اپل در حال کار روی موتور جستجوی اختصاصی خود هستند. اگر همه چیز طبق روال معمول پیش برود، این شرکت دو هزار میلیارد دلاری به زودی قرارداد خود با شرکت گوگل برای موتور جستجوی پیش فرض مرورگر سافاری را کنسل خواهد کرد.

آن چنان که از لیست مشاغل مورد نیاز در وب سایت اپل بر می‌آید، مشخص است که اهالی کوپرتینو به دنبال طراحی موتور جستجوی اختصاصی خود هستند. ظاهرا کمپانی اپل به دنبال مهندسان جستجویی می‌گردد که در زمینه هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) تخصص داشته باشند. در نسخه‌های آزمایشی iOS 14 و iPadOS 14، اپل به صورت کامل گوگل را کنار زده و در نتایج جستجو از طریق Spotlight، اثری از گوگل به چشم نمی‌خورد.

روبات اختصاصی اپل که با نام Applebot شناخته م‌شود، مسئولیت انجام این وظیفه را بر عهده دارد. صفحه پشتیبانی وب سایت اپل که در جولای 2020 آپدیت شده است، پیش بینی کرده است که احتمالا به زودی Applebot جای گوگل سرچ را خواهد گرفت. در این گزارش آمده است که اپل بات کار خود را آغاز کرده است و به جای جستجوی محتوای HTML، مانند گوگل تمام صفحات وب را رندر می‌کند.

image

 

بیش از رقابت با گوگل، اپل قصد دارد تا نظارت روی نتایج جستجو و تعامل با کاربران را به صورت اختصاصی انجام دهد و یکی از اهداف بزرگ اهالی کوپرتینو برای طراحی این سیستم، به این دلیل است. ماه گذشته، موسسه نظارت بر بازار رقابت کشور انگلستان مدعی شد که معامله بین اپل و گوگل ، مانع قابل توجهی در ورود و گسترش رقبا در بازار موتورهای جستجو ایجاد کرده است.

در سال 2019، گوگل مبلغی معادل یک و نیم میلیارد دلار را برای قرارگیری به عنوان جستجوگر پیش فرض در مرورگر سافاری آیفون در کشور انگلستان به حساب کمپانی اپل واریز کرد. گوگل در حال حاضر، 92.17 درصد از بازار جستجوگرها را به تنهایی در دست دارد. بینگ مایکروسافت و یاهو ورایزن به ترتیب با 2.78 و 1.6 درصد در جایگاه دوم و سوم ایستاده‌اند.

به عنوان بزرگ ترین جستجوگر درسراسر دنیا، گوگل همواره اطلاعات زیادی از کاربران برای نمایش تبلیغات مرتبط را جمع آوری می‌کند. البته با نگرانی‌هایی که اهالی کوپرتینو همواره در مورد حریم شخصی و امنیت کاربران خود داشته‌اند، مطمئنا نقل مکان به جستجوگر اختصاصی با امکانات خاصی همراه خواهد بود و این سیستم کاملا با قوانین سرسختانه اپل در این زمینه هم خوانی خواهد داشت. همچنین اپل در حال حاضر، عناوینی که در مرورگر سافاری اقدام به جمع آوری اطلاعات کاربران می‌کنند را بلاک می‌کند.

به جای استفاده از اطلاعات کاربران، به نظر می‌رسد که اپل تصمیم بگیرد تا مانند گوگل اسیستنت، از مشخصات کاربر و موارد انتخاب شده توسط وی برای نمایش نتایج استفاده کند. به این ترتیب اهالی کوپرتینو قادر خواهند بود تا سرویس‌های اختصاصی خود مانند اپل تی وی پلاس یا اپل نیوز پلاس را از این طریق بیش از پیش به کاربران خود بشناسانند.

اگر اپل موفق شود تا جستجوگر اختصاصی خود را راه اندازی کند، با وجود بیش از میلیاردها دیوایس فعال، مطمئنا با استقبال خوبی از جانب کاربران روبرو خواهد شد. مسلما این جستجوگر به صورت پیش فرض روی مرورگر سافاری در آیفون، آیپد و دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل مک او اس قرار خواهد گرفت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)