خانهاخبار
ویروس کرونا می‌تواند عرضه آیفون 9 را به تعویق بیندازد

ویروس کرونا می‌تواند عرضه آیفون 9 را به تعویق بیندازد

شیوع ویروس کشنده کرونا اثرات بسیار گسترده و پیچیده‌ای پیدا کرده که در صورت تداوم شرایط حاضر ممکن است به تاخیر در عرضه بسیاری از محصولات از جمله آیفون 9 منجر شود.
۱۳۹۸/۱۱/۱۰

ویروس کرونا با آمار رسمی ۴۴۷۴ مبتلا در روز گذشته افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است. تعداد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به ۱۰۷ تن رسیده، اما خبر خوب این است که شمار بهبودیافتگان آن در حال افزایش است. تیمی از محققان هنگ کنگی می‌گویند مدل‌های آن‌ها از ابتلای ده‌ها هزار نفر به این ویروس خبر می‌دهد که این رقمی بسیار بیشتر از آمار رسمی و دولتی است. چین در روزهای گذشته تلاش زیادی کرده تا از شیوع ویروس 2019-nCoV جلوگیری کند، اما این ویروس همین حالا هم به سایر قاره‌ها رسیده و مبتلایان آن در آمریکا، ژاپن، کره، استرالیا، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای آسیایی شناسایی شده‌اند.

شهر ووهان، مبدا بروز این بیماری، هنوز در قرنطینه به سر می‌برد و از مردم خواسته شده که نزدیک این منطقه نروند. مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر چین تعطیل شده و حمل و نقل نیز به صورت محدود انجام می‌شود. اگر توقف فعالیت‌های عادی چین به درازا بکشد، چون این کشور یکی از تامین‌کنندگان اصلی کالاهای مختلف از جمله دستگاه‌های الکترونیکی نظیر آیفون به حساب می‌آید، احتمالا باید شاهد تعویق در عرضه محصولات گوناگون باشیم.

در هفته‌های آتی چند محصول جدید از جمله گلکسی اس ۲۰، گلکسی زد فلیپ و احتمالا پلی استیشن ۵ معرفی خواهند شد. در اوایل ماه اسفند رویداد MWC 2020 در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود تا شرکت‌ها از موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترهای جدید خود رونمایی کنند. بسیاری از شرکت‌کنندگان این رویداد از چین می‌آیند و خیلی از این محصولات در همان کشور تولید می‌شوند.

در ادامه در ماه مارس قرار است هوآوی از سری P40 رونمایی کند و سپس اپل آیفون ۹ یا آیفون SE 2 را معرفی خواهد کرد. محصولات این دو شرکت معمولا به فاصله کوتاهی وارد بازار می‌شوند. اما شیوع ویروس کرونا ممکن است به طرق مختلف بر برنامه‌ریزی این شرکت‌ها اثر بگذارد. به گزارش نشریه بلومبرگ، انتظار می‌رفت اپل در ماه فوریه تولید انبوه آیفون ۹ را آغاز کند، ولی حالا همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اصلی‌ترین شرکت‌های مونتاژکننده آیفون فاکس‌کان و پگاترون هستند که هر دو در فاصله ۵۰۰ کیلومتری منطقه ووهان کارخانه دارند، منتها این فاصله نمی‌تواند تضمین‌کننده اطمینان از عدم انتشار این ویروس باشد. تحلیل‌گر شرکت Wedbush Securities، دن ایوْز، در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید: «اگر شرایط شیوع ویروس کرونا وخیم‌تر شود، این اتفاق می‌تواند بر فعالیت‌های زنجیره تامین اثر منفی بگذارد و نگرانی‌های مهمی را برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورد.»

image

فاکس‌کان، بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم الکترونیکی دنیا، می‌گوید در حال ارزیابی شرایط است و از توصیه‌های مهم پزشکی پیروی خواهد کرد. این شرکت اظهار دارد که آن‌ها با پیاده‌سازی تدابیر لازم اطمینان می‌یابند که فعالیت‌های تولیدی‌شان ادامه پیدا کند.

یکی از منابع نزدیک به زنجیره تامین اپل می‌گوید آن‌ها آماده شدیدترین سناریوهای ممکن هستند و تامین‌کنندگان مختلفی را به لحاظ جغرافیایی برای جایگزینی منابع تامین خود در نظر گرفته‌اند. در نتیجه بعید است که شیوع ویروس کرونا بتواند تاثیری آنی روی فرآیند تولید آیفون بگذارد.

به گزارش واشنگتن پست، انتظار می‌رود که شیوع این ویروس امسال بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد. افزایش روزهای تعطیلی و منع مسافرت‌ها به سرعت بر کارکردهای کشورهای آسیایی اثر خواهد گذاشت و این اتفاق اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. میانگین صنعتی داو جونز روز دوشنبه ۱.۶ درصد ریزش داشت، در حالی که شاخص بورس کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن ۳ و ۲.۵ درصد ریزش را تجربه کردند. بازار بورس چین هنوز در تعطیلی به سر می‌برد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)