خانهاخبار
شعبه ژاپن مایکروسافت با هفته‌های کاری 4 روزه راندمان خود را 40 درصد افزایش داد

شعبه ژاپن مایکروسافت با هفته‌های کاری 4 روزه راندمان خود را 40 درصد افزایش داد

شعبه ژاپن شرکت مایکروسافت در ماه اوت امسال با برگزار دوره‌ای آزمایشی روزهای کاری هفته‌های خود را به 4 روز کاهش داد اما در نهایت توانست راندمان شرکت را تا 40 درصد بالاتر ببرد.
۱۳۹۸/۸/۱۴

شعبه ژاپن مایکروسافت با انتشار گزارش اولین آزمایش هفته‌های دارای ۴ روز کاری اعلام کرد که اکثر کارکنان این شعبه از این ایده شدیدا استقبال کرده‌اند. با این حال نکته غافل‌گیرکننده در خصوص آزمایش مذکور این بود که بازدهی کارکنان شرکت در این هفته‌ها حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مایکروسافت در ماه اوت امسال مدتی به صورت آزمایشی روزهای کاری هفته‌های خود را به ۴ روز کاهش داد. در این طول این آزمایش ۲۳۰۰ نفر در طول ۵ هفته جمعه‌ها هم تعطیل بودند، بدون این که تغییری در حقوق ثابت یا مرخصی سالانه آن‌ها اعمال شود. همچنین گفته می‌شود که شعبه ژاپن مایکروسافت می‌خواهد تا ۹۳۰ دلار به کارکنان خود کمک نقدی بدهد تا آن‌ها را به سفرهای خانوادگی یا آموزشی بفرستد.

رئیس شعبه ژاپن مایکروسافت، تاکویا هیرانو، می‌گوید: «زمان کوتاهی کار کنید، استراحت خوبی داشته باشید و به دنبال یادگیری باشید. ضروری است در محیطی حضور پیدا کنید که به شما اجازه می‌دهد هدف خود را در زندگی بیابید و اثرگذاری بیشتر در کارتان داشته باشید. من کارکنانی می‌خواهم که بتوانند در زمان کاری ۲۰ درصد کوتاه‌تر به نتایج مشابه دست پیدا کنند.»

۵ روز کاری در هفته ساختاری پذیرفته شده در سراسر جهان است. اما با توجه به نتایجی که از این آزمایش به دست آمده، شاید کم‌کم زمان آن رسیده تا نظام کاری موجود متحول شود. بر اساس گزارش منتشره، ۳ روز تعطیلی در هفته به ۳۹.۹ درصد بازدهی بیشتر منجر شده و اساسا باعث می‌شود که کارکنان شرکت در استفاده از زمان کوتاه‌تری که در طول هفته در اختیار دارند اقتصادی‌تر و بهینه‌تر عمل کنند. در نتیجه، خیلی از جلسات کوتاه‌تر، حذف یا از راه دور شده تا زمان کمتری برای طی مسافت صرف شود.

image

کارکنان شرکت در طول این دوره آزمایشی در روزهای کاری ۲۵.۴ درصد کمتر استراحت کرده‌اند، چون احتمالا در آخر هفته زمان بیشتری برای استراحت مناسب داشته‌اند. از سوی دیگر، با توجه به این که دفاتر شرکت مایکروسافت در ژاپن ۵ روز بیشتر تعطیل بوده، مصرف برق نیز ۲۳.۱ درصد کاهش یافته و کارکنان ۵۸.۷ درصد کاغذ کمتری چاپ کرده‌اند.

کارکنان بخش‌هایی که مستقیما با مصرف‌کنندگان سروکار دارند می‌گویند استراحت کردن در روزهای جمعه با توجه به این که سایر بخش‌های جامعه در تکاپوی شغلی به سر می‌برند کار سختی بوده است. با این حال ۹۲.۱ درصد از کارکنان مایکروسافت گفته‌اند که هفته‌های کوتاه‌تر را می‌پسندند.

این نخستین باری نیست که می‌بینیم ساعات کاری کوتاه‌تر اثر مثبتی روی کارآمدی و شادی افراد دارد. شرکتی نیوزلندی به نام Perpetual Guardian در سال ۲۰۱۸ پس از دو ماه آزمایش به طور دائمی روزهای کاری خود را به ۲ روز تقلیل داد چون مشاهده کرده بود که کارآمدی افراد ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. کارکنان آن شرکت راندمان بسیار بالاتری پیدا کردند و مثل مایکروسافت، توانستند مصرف برق را کاهش داده و زمان جلسات را پایین بیاورند.

شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا این آزمایش را اجرا کرده و به نتایج مشابهی رسیده‌اند. سازمان بین‌المللی کار در گزارشی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که ساعات کاری کوتاه‌تر به طور کلی به بازدهی بیشتر منجر می‌شود.

کاهش روزهای کاری در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و اتحادیه‌های کارگری هم از آن‌ها حمایت نموده‌اند. با این حال، هفته‌های کاری ۴ روزه چالش‌های مختلفی مثل تعامل با مشتریان و رقابت با سایر شرکت‌ها به وجود می‌آورد. بعضی از کسب و کارها با تعطیلی نیمی از کارکنان در روز دوشنبه و نیمه دیگر آن‌ها در روز جمعه توانسته‌اند تعادل مناسبی در این زمینه ایجاد کنند.

حالا شعبه ژاپن مایکروسافت می‌خواهد تابستان سال آینده این آزمایش را مجددا تکرار کند و احتمالا آن را به سایر اوقات سال بسط دهد. شاید روزی سایر شرکت‌ها هم به نتایج ارزشمند این آزمایشات پی بردند و با بهره‌گیری از این طرح‌ها بازدهی کار کارکنان خود را افزایش دادند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)