خانهاخبار
آیا دوربین 64 مگاپیکسلی واقعا بهتر است؛ مقایسه Realme XT و Realme 5 Pro

آیا دوربین 64 مگاپیکسلی واقعا بهتر است؛ مقایسه Realme XT و Realme 5 Pro

دوربین‌های 64 مگاپیکسلی به‌زودی وارد تعداد بیشتری از تلفن‌های هوشمند بازار می‌شوند، اما فکر می‌کنید این دوربین‌ها چه تفاوتی با دوربین‌های نسل قبلی دارند؟ در این مطلب ضمن مقایسه دوربین Realme XT و Realme 5 Pro به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۷/۱۲

کم‌کم داریم به دوره‌ای می‌رسیم که شرکت‌های تولیدکننده موبایل بیشتر و بیشتر از دوربین‌های ۶۴ مگاپیکسلی بر روی تلفن‌های هوشمند خود استفاده خواهند کرد. در هفته‌های گذشته Realme XT، ردمی نوت ۸ پرو و Vivo Nex 3 با سنسور GW1 سامسونگ معرفی شده‌اند و می‌توانیم منتظر باشیم به‌زودی شمار این دستگاه‌ها افزایش قابل توجه‌ای پیدا کند.

سنسور ۶۴ مگاپیکسلی GW1 سامسونگ در حقیقت همان سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اما با اندازه بزرگ‌تر است؛ اندازه پیکسل‌ها به همان میزان قبلی حفظ شده و از همان فیلتر استفاده می‌شود، بنابراین فقط تعداد بیشتری پیکسل در فضایی مشابه وجود دارد. با کمک تکنیک ادغام پیکسل‌ها، در سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی و در سنسورهای ۶۴ مگاپیکسلی تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی تولید می‌شود.

image

در ادامه به منظور ایجاد بهترین شرایط برای مقایسه از دو گوشی جدید شرکت Realme یعنی Realme XT با سنسور ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ و Realme 5 Pro با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی سونی استفاده شده است. البته هیچ‌کدام از این دو تلفن هوشمند در حد و اندازه‌های پرچمداران بزرگ بازار نیستند، بنابراین نباید در وهله اول انتظار بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید. اما سنسور ۶۴ مگاپیکسلی Realme XT به‌زودی به بسیاری از گوشی‌های گران‌قیمت‌تر وارد خواهد شد و از این حیث شایسته بررسی است.

در ابتدا بگذارید تصویری در ساعت عصرگاهی از محیطی خارجی با نور مناسب را ببینیم. دوربین در این شرایط باید بهترین جزئیات ممکن را ثبت کند.

image

اگر تا حد ممکن در حالت پیش‌فرض ۱۶ مگاپیکسلی روی این عکس زوم کنید، علامتی که در فاصله دور دیده می‌شود به شکل زیر در می‌آید.

image

حالا مقایسه‌ای میان حالت‌های رزولوشن بالا را ببینید. نمونه سمت چپ مربوط به Realme 5 Pro با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و نمونه سمت راست متعلق به Realme XT با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی است.

image

همان طور که می‌بینید، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی XT عملکرد بسیار بهتری داشته است. در این تصویر جزئیات خیلی بیشتری وجود دارد و اطلاعات رنگی به شکل بهتری حفظ شده است.

نکته‌ای که در خصوص عکاسی با دوربین Realme XT در فضاهای خارجی وجود دارد این است که تصاویر فول-رزولوشن این دستگاه رنگ‌های نسبتا متفاوتی تولید می‌کند. رنگ‌ها در این گوشی کمی به سمت قرمز گرایش دارند، و در حالت ادغام پیکسل‌ها نیز این رنگ‌ها به سمت سبز متمایل می‌شوند. این مسئله در خصوص Realme 5 Pro نیز صادق است.

این اتفاق احتمالا ارتباطی با فیلتر رنگ سنسورها دارد که برای هر پیکسل مجازی از چیدمان Bayer RGBG با بلوک‌های 2x2 استفاده می‌کند. تصاویر فول-رزولوشن برای تنظیم اطلاعات رنگی در پیکسل‌های واقعی از الگوریتمی برای Demosaicing کمک می‌گیرد و می‌توان حدس زد که این تکنیک مشکل گرایش رنگ‌ها را به وجود آورده باشد.

image

تصویر ۶۴ مگاپیکسلی

image

تصویر ۱۶ مگاپیکسلی

اکنون بگذارید نگاهی به عکاسی شبانه بیندازیم. تصویر زیر همان چشم‌انداز تصویر نخست را نشان می‌دهد که این بار در نزدیکی نیمه‌شب گرفته شده است.

image

هیچ کدام از این دو گوشی در شرایطی نوری فوق جزئیات مناسبی در حد پیکسل تولید نمی‌کنند، پس بگذارید نگاهی به ساختمان سمت راست تصویر داشته باشیم. نمونه سمت چپ در عکس زیر دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و نمونه سمت راست دوربین ۶۴ مگاپیکسلی را نشان می‌دهد.

image

نمونه تصویر Realme XT به شکل قابل توجه‌ای جزئیات و رنگ‌های بیشتری دارد. اگر به علامت Uchida در بالای تصویر نگاه کنید، تفاوت میان جزئیات در دوربین ۶۴ و ۴۸ مگاپیکسلی را متوجه می‌شوید.

نکته عجیب آن‌که حالت پیش‌فرض ۱۶ مگاپیکسلی XT کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند، هرچند که طبیعتا باید عملکرد دوربین را در محیط‌های کم‌نور بهبود ببخشد:

image

در انتها بگذارید نگاهی به قابلیت Nightscape برای عکاسی شبانه با دوربین‌های Realme بیندازیم:

image

Realme 5 Pro

image

Realme XT

با توجه به شیوه تولید تصاویر در نوردهی‌های مختلف در حالت شبانه، افکت کلی خروجی مهم‌تر از میزان جزئیات در سطح پیکسل‌هاست. اما به نظر می‌رسد که Realme 5 Pro تمایل بیشتری به تولید عکس‌های شارپ دارد. هر دو دستگاه در حالت عکاسی شبانه تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی می‌سازند، اما خروجی آن‌ها در کل تفاوت چندانی ندارد و عجیب است که Realme از قابلیت‌های دوربین ۶۴ مگاپیکسلی در XT استفاده خاصی نکرده است.

جمع‌بندی

پر واضح است که سنسورهای ۶۴ مگاپیکسلی در شرایط خوب می‌توانند عکس‌های پرجزئیات‌تری تولید کنند و تفاوت ملموسی با سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی داشته باشند. ولی اگر به دنبال چاپ تصاویر در اندازه‌های بزرگ نیستید، این ارتقا احتمالا تفاوتی حیاتی برای شما به بار نخواهد آورد.

فراموش نکنید که آیفون ۱۱ و پیکسل ۳، یعنی دو مورد از بهترین تلفن‌های هوشمند از نظر دوربین، عکس‌های بی‌نظیر خود را با سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی تولید می‌کنند. اندازه مگاپیکسل یا حتی اندازه فیزیکی سنسور به طور کلی قابل اتکا نیست؛ آن‌چه اهمیت دارد توانایی پردازش تصویر و بهینه‌سازی‌هایی است که باعث می‌شود خروجی دوربین شما متمایز از تمام گوشی‌های دیگر به نظر برسد.

البته عملکرد دوربین این دو گوشی با توجه به قیمت بسیار پایین آن‌ها قابل قبول است. این گوشی‌ها صرف‌نظر از رزولوشن، تصاویری تولید می‌کنند که تا چند سال پیش تصور آن‌ها روی چنین دستگاه‌هایی ممکن نبود. سرعت رشد و پیشرفت در این بخش از بازار بسیار زیاد است و اگرچه دسته پرچمداران برتر خطری را از جانب آن‌ها احساس نمی‌کنند، اما کاربران هر سال می‌توانند منتظر شگفتی‌های جدیدی در این رده از موبایل‌ها باشند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)