تست همراه اول

سرویس خبر
4 اسفند 1397 ساعت 15:09
0 نظر

 

ارسال مخفیانه حجم عظیمی از اطلاعات کاربران توسط برخی اپلیکیشن‌ها به فیسبوک

رسوایی‌های فیسبوک تمامی ندارد و در جدیدترین گزارش وال استریت ژورنال برخی از اپلیکیشن‌ها اطلاعات خصوصی و حساس کاربران خود را برای فیسبوک می‌فرستند تا برای آن‌ها تبلیغات نمایش داده شود.

دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فیسبوک حجم عظیمی از اطلاعات را از همه کاربران خود (و حتی از کسانی که از این سرویس استفاده نمی‌کنند) استخراج می‌کند، اما نکته نسبتا عجیب میزان جزئیات و سطح خصوصی بودن این اطلاعات است.

به تازگی گزارشی از وال استریت ژورنال منتشر شده که به بررسی چند اپلیکیشن پلتفرم iOS می‌پردازد؛ اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات کاربر را گردآوری کرده و از آن‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

برای مثال، اپلیکیشن Instant Heart Rate: HR Monitor که محبوب‌ترین اپلیکیشن ضربان قلب در پلتفرم iOS است، اطلاعات ضربان قلب کاربران را بلافاصله پس از ثبت به فیسبوک می‌فرستد. اپ Flo Period & Ovulation Tracker که حدود ۲۵ میلیون کاربر فعال دارد، وقتی کاربر در دوره عادات ماهانه به سر می‌برد یا خانواده‌ای می‌خواهد بچه‌دار شود، این اطلاعات را برای فیسبوک ارسال می‌کند.

اپلیکیشن Realtor.com نیز موقعیت و قیمت املاکی را که کاربر از آن‌ها بازدید کرده برای فیسبوک می‌فرستد. وال استریت ژورنال می‌گوید، برای نمونه اپ Flo در بخش خط مشی حریم خصوصی خود اعلام کرده که اطلاعات حساس کاربر را برای کسی فاش نمی‌کند، ولی در عمل مشغول ارسال آن‌ها برای این شبکه اجتماعی است.

بر اساس آزمایشات این نشریه، بسیاری از اپلیکیشن‌ها این اطلاعات را بی‌سروصدا و بدون اعلام عمومی ارسال می‌کنند. فیسبوک حتی از اپ‌هایی اطلاعات جمع می‌کند که اکانتی از این شبکه اجتماعی در آن‌ها ثبت نشده یا کاربر آن اپلیکیشن اصلا عضو فیسبوک نیست.

اپلیکیشن‌ها این نوع از اطلاعات را برای فیسبوک می‌فرستند تا از ابزارهای تحلیلی این شبکه اجتماعی استفاده کنند و بتوانند کاربران خود را دقیق‌تر با تبلیغات فیسبوک هدف قرار دهند.


 

اپل از اپلیکیشن‌ها نمی‌خواهد اعلام کنند که اطلاعات کاربران خود را با چه کسانی در میان می‌گذارند. اگرچه دسترسی به برخی از اطلاعات کاربر مثل اطلاعات مخاطبان یا موقعیت مکانی فرد قابل مسدودسازی است، ولی اطلاعات حساس‌تر نظیر اطلاعات مربوط به سلامتی یا تندرستی به راحتی در دسترس این اپلیکیشن‌ها قرار دارد و هیچ گزینه‌ای برای غیرفعال کردن آن‌ها در دسترس نیست.

کاربران می‌توانند سیستم تبلیغات هدف‌دار فیسبوک را غیرفعال کنند، ولی هیچ راهی وجود ندارد که با کمک آن بتوانند مانع از ارسال این اطلاعات به فیسبوک شوند.

فیسبوک مدعی است برخی از اطلاعاتی که در یافته‌های وال استریت ژورنال برای این شرکت ارسال می‌شود ناقض قوانین آن‌هاست، به همین خاطر از این اپلیکیشن‌ها خواسته که ارسال اطلاعات حساس را متوقف کنند.

یکی از مسئولان اپل در گفتگو با وال استریت ژورنال اعلام کرد که طبق قوانین اپ استور برنامه‌ها باید برای جمع‌آوری اطلاعات رضایت کاربر را جلب کنند. او گفت:

وقتی می‌شنویم که توسعه‌دهنده‌ای قوانین محکم حریم خصوصی ما را زیر پا گذاشته، به سرعت تحقیقات را شروع می‌کنیم، و اگر لازم باشد، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وال استریت ژورنال می‌گوید در آزمایشات آن‌ها از هر ۷۰ اپلیکیشن حداقل ۱۱ مورد که ۶ تای آن‌ها در دسته اپ‌های سلامت و تندرستی هستند اطلاعات حساس کاربر را به فیسبوک ارسال می‌کنند. در مقابل کار خاصی از دست کاربران بر نمی‌آید، مگر این که اپلیکیشن مربوطه را حذف نمایند و حواسشان به برنامه‌هایی که نصب می‌کنند باشد. اپل در آینده تدابیر سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد تا جلوی فعالیت این نوع از اپ‌ها گرفته شود و برنامه‌ها به این راحتی نتوانند اطلاعات کاربران خود را گردآوری کنند.




نظرات کاربران

در حال بارگذاری