خانهاخبار
چهره نامتقارن غارماهی ها به مسیردهی این ماهی نابینا کمک می کند

چهره نامتقارن غارماهی ها به مسیردهی این ماهی نابینا کمک می کند

جهان هستی پر از شگفتی و رمز و راز است که شاید قرن‌ها بعد نیز بسیاری از آنها کشف نشوند. یکی از همین عجایب حرکت غارماهی ها در اعماق دریاهاست. غار ماهی هایی که نابینا هستند و چشم ندارند اما به‌راحتی در اعماق دریا بدون برخورد به سایر ماهی‌ها و آبزیان حرکت می‌کنند و به زندگی خود ادامه می‌دهند.
۱۳۹۷/۱۰/۲۹

چهره متقارن شاید برای ما انسان‌ها یکی از فاکتورهای زیبایی و جذابیت باشد اما در طبیعت این موضوع یک موهبت نیست. غار ماهی‌ها یکی از همین موجوداتی هستند که چهره نامتقارنشان مزیت بزرگی برای آنها به ارمغان آورده است و جمجمه نامتقارنشان به آنها کمک می‌کند تا امتداد دیواره‌های غارهای تاریک اعماق دریا را احساس کنند و به آنها برخورد نکنند. درست مانند افرادی که با لمس در تاریکی حرکت می‌کنند. این رفتار غار ماهی‌ها این هفته در نشست سالانه انجمن زیست‌شناسی جهانی موردبررسی قرار گرفت و محققانی که بر روی این ویژگی این ماهی‌ها تحقیق کرده بود نتیجه گرفتند که یکپارچه نبودن و عدم تقارن صورت غار ماهی‌های نابینا به آنها در جهت‌دهی و حرکت کمک می‌کند.    

محققان برای دستیابی به این نتیجه جمجمه سه نوع غارماهی مکزیکی را اسکن کردند. اسکنهای کامپیوتری توموگرافی،این ماهیان نشان داد که آن دسته از غارماهی هایی که جمجمه سمت چپشان فرورفته و کوچک‌تر از بخش راست است در سمت راست غارها حرکت می‌کنند. نکته‌ای که نشان می‌دهد که آنها با سمت راست جمجمه‌شان راهشان را در تاریکی پیدا می‌کنند.

محققان با دستیابی به این نتیجه امیدوارند که بین حالت جمجمه و استخوان‌ها و حرکت موجودات و انسان‌ها روابطی پیدا کنند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)