هوندا سیویک یکی از موفقترین خودروهای کوچک در بازار محسوب میشود که تا به امروز به فروش مناسبی دست پیدا کرده است. این خودرو با فروش 377 هزار خودرو در سال 2017 در ایالات متحده آمریکا، تبدیل به پرفروشترین خودرو در این کشور شد. در حالی که چندین ماه تا پایان سال 2018 زمان باقی مانده است، انتظار میرود این خودرو به رکورد جدیدی دست پیدا کند.
هوندا سیویک را تنها نمیتوان یک خودروی پرفروش دانست بلکه باید از آن به عنوان یک میراث و فرهنگ یاد کرد. نزدیک به 50 سال از ورود اولین نمونه هوندا سیویک به بازار زمان میگذرد و تا به امروز شاهد توسعه و تولید 10 نسل از این خودروی محبوب بودهایم. در این مطلب نگاه کوتاهی به نسلهای مختلف هوندا سیویک خواهیم داشت.
در ابتدا نسل اول هوندا سیویک را معرفی میکنیم. این خودرو که موفقیت بزرگی را برای هوندا در پی داشت، در دو نسخه هاچبک 3 درب و سدان در اختیار خریداران قرار گرفت. این خودرو تجهیزات کمی داشت که برای مثال میتوان به رینگهای 12 اینچی، سیستم تهویه مطبوع، گیربکس خودکار 2 سرعته و برفپاککن شیشه عقب در نسخه هاچبک اشاره کرد. این خودرو در زمان فروش خود قیمتی برابر با 1,415 دلار داشت.
نسل دوم هوندا سیویک به موفقیت بیشتری در مقایسه با نسل اول خود دست پیدا کرد. فاصله بین دو محور چرخهای این خودرو در مقایسه با نسل گذشته خود افزایشی 50 میلیمتری را تجربه میکرد. هوندا برای این خودرو دو موتور 1.3 و 1.5 لیتری در نظر گرفته بود. این خودرو در تریمهای بیشتری در اختیار خریداران قرار گرفت. رانندگان میتوانستند این خودرو را در نمونههای هاچبک 3 درب، سدان 4 درب، هاچبک 5 درب و استیشن 5 درب سفارش دهند.
در اواسط دهه 80 میلادی، هوندا سیویک تبدیل به یکی از خودروهای تاثیرگذار در بازار شد. در نسل سوم هوندا تصمیم گرفت نسخه هاچبک 5 درب و استیشن آن را تحت یک محصول و به عنوان یک خودروی 4 درب روانه بازار کند. این خودرو با نام Shuttle Wagon به بازار عرضه شد. این خودرو در مقایسه با نسل گذشته خود دارای افزایش 125 میلیمتری فاصله بین دو محور چرخها بود. این خودرو به صورت استاندارد به موتور 1.5 لیتری مجهز شد که البته نسخه هاچبک 3 درب آن از موتور 1.3 لیتری نسل قبل بهره میبرد. برای اولین بار در این نسل شاهد حضور تریم Si بودیم.
در سال 1987 شرکت هوندا تصمیم گرفت خودروی سیویک را بازطراحی کند. در حالی که این خودرو مانند نسلهای گذشته خود دارای طراحی جعبهای شکل بود، هوندا تریمهای بیشتری برای آن در نظر گرفته بود. خریداران میتوانستند این خودرو را در تریمهای CRX ،HF ،DX و Si سفارش دهند. موتور مورد استفاده در نسل چهارم هوندا سیویک به سیستم تزریق سوخت الکترونیکی مجهز شده بود.
نسل پنجم هوندا سیویک که در فاصله سالهای 1992 تا 1995 در بازار به فروش میرسید، بیشترین تغییر را در زمینه طراحی تجربه کرده بود. این خودرو فاقد طراحی جعبهای شکل بود و هوندا روند تازهای را برای طراحی این خودرو در پیش گرفت. این خودرو در مقایسه با نسلهای گذشته خود ابعاد بزرگتری داشت و بهترین نمونه این خودرو برای تیونینگ بود. مصرف سوخت نسل پنجم هوندا سیویک در شهر به 5 لیتر در هر 100 کیلومتر و به صورت ترکیبی به 4.3 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسید.
نسل ششم هوندا سیویک در مقایسه با نسلهای گذشته تغییرات کمتری را در طراحی خود تجربه کرد. این خودرو همچنان از طراحی آیرودینامیک نسل پنجم خود بهره میبرد با این تفاوت که دارای چراغهای جدید بود. خریداران میتوانستند این خودرو را در تریمهای CX ،DX ،EX ،EXR ،HX و LX سفارش دهند.
نسل هفتم هوندا سیویک در ماه سپتامبر سال 2000 معرفی شد. ابعاد بدنه این خودرو با نسل گذشته خود یکسان بود؛ با این حال کابین آن فضای بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میداد. این موضوع باعث شد هوندا سیویک در سگمنت خودروهای کامپکت قرار بگیرد. این خودرو در 4 تریم DX ،LX ،EX و HX به بازار عرضه شد. هوندا تصمیم گرفت نسخه کوپه نسل هفتم خودروی سیویک را در بازار ژاپن عرضه نکند.
تنها پنج سال پس از معرفی نسل هفتم هوندا سیویک، این شرکت ژاپنی تصمیم گرفت نسل هشتم آن را در بازار ایالات متحده آمریکا به فروش برساند. هوندا از دو پلتفرم مختلف برای نمونههای سدان و کوپه در ایالات متحده آمریکا و یک پلتفرم جداگانه برای نسخه هاچبک آن در بازارهای اروپایی استفاده کرد. تا سال 2006 هوندا موفق به فروش 16.5 میلیون خودروی سیویک در بازارهای جهانی شده بود که 7.3 میلیون آن در ایالات متحده آمریکا به فروش رسیده بود.
شرکت هوندا نزدیک به 40 سال پس از حضور خودروی سیویک در بازار تصمیم گرفت از نسل نهم آن رونمایی کند. این خودرو از طراحی آیرودینامیک و جذابی بهره میبرد. این خودرو از آوریل سال 2011 در نسخههای کوپه و سدان در بازار ایالات متحده آمریکا برای فروش عرضه شد. این خودرو اولین نسل از هوندا سیویک محسوب میشود که از تکنولوژی Honda Eco Assist بهره میبرد.
45 سال پس از عرضه اولین نسل از خودروی سیویک، هنوز این خودرو در بازار حضور دارد و فروش بالایی را نیز تجربه میکند. نسل دهم خودروی هوندا سیویک در سال 2015 به صورت رسمی از سوی این کمپانی ژاپنی معرفی شد. این خودرو بر اساس پلتفرم جدید شرکت هوندا توسعه یافته است. خریداران میتوانند این خودرو در نسخههای مختلف شامل سدان، کوپه و هاچبک سفارش دهند. هوندا برای این نسل تریم Si را نیز در نظر گرفته است. این خودرو با این نسل برای اولین بار با تریم Type R در ایالات متحده آمریکا برای فروش عرضه میشود. خریداران میتوانند با تصاحب این نسخه از هوندا سیویک، لذت رانندگی با این خودروی ژاپنی جذاب را تجربه کنند.