خانهاخبار
جمع‌بندی شایعه‌ها درباره iPhone X Plus

جمع‌بندی شایعه‌ها درباره iPhone X Plus

اپل قرار است سه آیفون تازه را تا سپتامبر امسال معرفی کند. در مطلب پیش رو به همه شایعه‌ها و گزارش‌های مهم درباره این گوشی‌ها و مخصوصا مدل iPhone X Plus می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۵/۷

در این مطلب قصد داریم درباره آیفون‌های تازه‌ای صحبت کنیم که اپل قصد دارد آن‌ها را در سال 2018 معرفی و عرضه کند. اگر این سازنده از استراتژی قبلی خود پیروی کند، شاهد رونمایی از iPhone 8S، iPhone 8S Plus و احتمالا یک نسخه به روزرسانی شده از iPhone X خواهیم بود که ممکن است iPhone X Plus نامیده شود. نکته جالب توجه در نام‌گذاری این آیفون‌های تازه اینجاست که برخی پیش بینی کرده‌اند کمپانی سازنده ممکن است آن‌ها را باتوجه به معرفی iPhone X در سال 2017، iPhone 9 و iPhone 11 بنامد. همچنین ممکن است که هیچکدام از این پیش‌بینی‌ها صحت نداشته باشند و اپل استراتژی دیگری را در روند نام‌گذاری محصولات 2018 خود به کار گیرد.

با توجه به شایعه‌هایی که در این باره منتشر شده است به نظر می‌رسد که نظرات کارشناسان و منابع مختلف درباره مشخصات، اسامی و همچنین طراحی ظاهری آیفون‌های 2018 اپل متفاوت باشد. این خبرها گاهی حاوی اطلاعاتی هستند که کاملا در مقابل گزارش قبل یا پس از آن قرار می‌گیرد و به همین خاطر هنوز خبر قطعی درباره این موارد منتشر نشده است. بدین ترتیب هیچ چیز فعلا نهایی نشده است و نمی‌دانیم این گوشی‌ها با چه ویژگی‌هایی روانه بازار می‌شود اما قصد داریم مهم‌ترین خبرهایی را که درباره‌شان شنیده‌ایم با شما هم در میان بگذاریم.

باتری و امکان شارژ بی سیم

آیفون‌ها 2017 سال گذشته بدون آداپتور شارژ سریع عرضه شدند و اپل هم مخصوصا به همین خاطر مورد انتقاد قرار گرفت. کاربران iPhone8، iPhone8 Plus و iPhone X مجبور شدند برای بهره گرفتن از این قابلیت نوین با صرف هزینه مازاد دوباره یک آداپتور با پشتیبانی از امکان شارژ سریع و همچنین کابل تبدیل USB Type-C به لایتنینگ تهیه کنند. اما حالا به نظر می‌رسد که اپل صدای انتقاد خریداران را شنیده و تمهیدی برای رفع این دردسر اندیشیده است.

چندی پیش تصویر زنده مرتبطی فاش شد که پروتوتایپ 18 واتی آداپتور شارژ سریع با پورت USB Type-C را که قرار است با آیفون‌های 2018 عرضه شود، نشان می‌داد. قبل از انتشار این تصویر هم خبرگزاری macrumors گزارشی منتشر و در آن اشاره کرد که اپل قصد دارد آداپتور شارژ سریع 18 واتی را امسال به همراه کابل تبدیل USB Type-C به لایتنینگ در کنار آیفون‌های تازه خود عرضه کند. گوشی‌های آیفون را می‌توان به کمک این لوازم جانبی ظرف مدت 30 دقیقه از 0 تا 30% شارژ کرد.

اپل تصمیم گرفته است آیفون‌های تازه را با آداپتور شارژ سریع عرضه کند و این موضوع بدین معنیست که دیگر قادر نخواهید بود شارژر را به صورت جداگانه تهیه کنید. وب‌سایت ژاپنی macotakara که در زمینه انتشار اخبار فناوری فعالیت می‌کند گزارش کرده است که اپل قصد دارد آداپتورهای امسال را حداقل تا چند ماه ابتدایی عرضه آیفون‌های 2018 به صورت بسته و در کنار آن‌ها عرضه کند. براساس این گزارش اپل تصمیم خود را به منظور تضمین فروش تعداد کافی از این آداپتورها اتخاذ کرده است.

Macotakara همچنین گزارش کرده است که کاربران آیفون‌های سه گانه امسال برای بهره گرفتن از امکان شارژ بی سیم حتما باید از شارژرهای تأیید شده USB Type-C استفاده کنند. این گزارش اضافه کرده است که اپل پشتیبانی از C-AUTH را هم به آیفون‌های تازه خود اضافه می‌کند و بدین ترتیب این گوشی‌ها تنها زمانی شارژ می‌شوند که مجوز USB PD 3.0 برای آن‌ها تأیید شود.

بر اساس اطلاعاتی که مؤسسه KGI Securities منتشر کرده و ابتدا توسط macrumors منتشر شده است، هر سه آیفون تازه به باتری‌های قدرتمندتری مجهز می‌شوند. دو آیفون 5.8 و 6.5 اینچی مانند iPhone X به باتری با طراحی L مجهز می‌شوند و مدل ارزان‌تر 6.1 اینچی LCD برای کاهش هزینه‌ تمام شده ساخت احتمالا از باتری به شکل معمول مستطیل بهره می‌برد. گزارش KGI ادعا می‌کند ظرفیت باتری آیفون 5.8 اینچی 2900 تا 3000 میلی آمپر ساعت است و همچنین در گزارش دیگری اشاره می‌کند آیفون‌های 6.5 و 5.8 اینچی اپل به باتری‌هایی با ظرفیت به ترتیب 3300 تا 3400 و 2800 میلی آمپر ساعت مجهز می‌شوند.

iPhone X یا همان آیفون 10 درواقع اولین آیفون اپل به شمار می‌رود که با باتری L معرفی شد. این نوع طراحی جالب اپل را قادر می‌سازد تا از فضای محدود درون بدنه نهایت استفاده را ببرد. مینگ چی کو، تحلیل گر مشهور KGI Securities، در این باره ادعا می‌کند که این نوع طراحی همچنین کمک می‌کند تا باتری در مدت زمان کوتاه‌تری شارژ شود. گزارش مرتبط دیگری هم در ابتدای سال 2018  توسط  Chosun Ilbo منتشر شد و تأیید کرد که LG Chem تأمین کننده اصلی این باتری‌های L برای آیفون‌های 2018 خواهد بود. البته اپل باتری‌های دستگاه‌های مختلف خود را از سازندگان دیگری هم تأمین می‌کند اما LG Chem تنها تأمین کننده‌ایست که باتری‌های L هم تولید می‌کند.

همچنین شایعه شده است که اپل از سال 2015 تاکنون با سازنده‌ای به نام Energous همکاری می‌کند. Energous روشی برای شارژ طراحی کرده است که با آن می‌توانید iPhone X Plus را به کمک فرستنده‌اش از فاصله 1.5 متری هم شارژ کنید. البته سال گذشته شایعه شده بود که آیفون‌های 2017 با شارژر Energous معرفی می‌شوند اما اپل موفق نشد که فرستنده‌های آن‌ها را به موقع نهایی کند.

صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین معیارهای ایجاد تفاوت در مدل‌های مختلف آیفون است. شایعه شده است که آیفون‌های 2018 در اندازه‌های 5.8، 6.5 و 6.1 اینچی معرفی می‌شوند و می‌توانید اندازه‌های پنل جلوی آن‌ها را در تصویر زیر مشاهده کنید. البته هنوز نمی‌دانیم که این تصویر چقدر صحت دارد اما فاش کننده آن در زمینه انتشار خبرهای مربوط به محصولات اپل پیشینه معتبری دارد. از طرفی اگر این تصویر براساس طراحی مفهومی تهیه شده باشد، همچنان تصویرسازی جالب توجهیست.

image

براساس خبرگزاری The Investor حداقل دو مدل از آیفون‌های امسال به پنل نمایش OLED مجهز می‌شوند. همچنین شایعه شده اپل برای تأمین پنل‌های 5.2، 5.8 و 6.5 اینچی به سامسونگ سفارش داده است اما گزارش مرتبطی در سپتامبر سال 2017 منتشر شد و ادعا کرد که اپل سفارش پنل‌های 5.2 اینچی را لغو کرده است. کارشناسان معتقدند از آنجا که گوشی‌های کوچک در این ابعاد و اندازه دیگر در میان کاربران محبوب نیستند، اپل هم تصمیم گرفته است توسعه چنین آیفون کوچکی را لغو کند.

منابع آگاه و نزدیک به کمپانی اپل ادعا می‌کنند که این سازنده قصد دارد آیفون‌های 2018 خود را در دو مدل مجهز به پنل OLED و یک مدل با صفحه نمایش LCD معرفی کند. Wall Street Journal هم در این باره گزارش کرده است که مدل LCD امسال ارزان‌ترین آیفون خواهد بود و اپل امیدوار است بتواند درآمد خوبی از فروش بالای آن به دست آورد.

البته هنوز هم در این باره مطمئن نیستیم و نمی‌توانیم با قطعیت اظهار کنیم که آیفون 6.1 اینچی امسال حتما پنل LCD دارد. کاربر Mr.White که درزمینه افشای خبرهای تکنولوژی فعال است، چندی پیش تصویری از تولید پنل نمایش 6.1 اینچی این آیفون مرموز منتشر کرد اما در آن به جای پنل LCD شاهد تولید پنل OLED بودیم.

استفاده از پنل OLED باعث شد هزینه ساخت و درنتیجه قیمت نهایی iPhone X افزایش یابد. خبرگزاری The Bell گزارش کرده است که سامسونگ برای آیفون‌های 2018 حدودا 75 میلیون واحد پنل نمایش OLED تولید کرده و با کمپانی اپل برای هرکدام از آن‌ها بر سر قیمت 10 دلار توافق کرده است. از طرفی اپل در تأمین این قطعه از سامسونگ درخواست تخفیف کرده است. گفته می‌شود که این کمپانی سال گذشته به ازای هر پنل OLED مخصوص iPhone X مبلغ 110 دلار به سامسونگ پرداخت کرده است و انتظار می‌رود امسال این مبلغ را به 100 دلار کاهش دهد. ET News در خبر مشابهی چندی پیش گزارش کرد که Samsung Display از ماه مه روند تولید پنل‌های OLED مخصوص آیفون‌های 2018 اپل را آغاز کرد.

image

سامسونگ احتمالا تنها تأمین کننده پنل OLED برای اپل خواهد بود چراکه Wall Street Journal گزارش کرده کمپانی ال جی روند تولید پنل‌های OLED خود را به خاطر برخی مشکلات به تعویق انداخته است. براساس ادعای یکی از تحلیل‌گران، ال جی قرار بود 20% از کل سفارش موردنیاز پنل‌های OLED امسال را تأمین و 80% دیگر را هم سامسونگ تهیه کند.

Wall Street Journal درباره آیفون 6.1 اینچی گزارش کرده است که Japan Display پنل‌های موردنیاز آن را تأمین می‌کند. اگر اپل پنل Full Active LCD را انتخاب کند، رنگ مشکی در آیفون 6.1 از سایر پنل‌های LCD پررنگ‌تر می‌شود و همچنین کاربر می‌تواند آن را با دست خیس هم لمس کند. گزارش‌های دیگری هم در تأیید این خبر توسط KGI Securities و Nikkei منتشر شدند و اضافه کردند که اپل یک آیفون ارزان قیمت 6.1 اینچی را با پنل LCD توسعه داده است که از وضوح تصویر پایین برخوردار است و Face ID در طراحی آن به کار نرفته است.

از طرفی یکی از گزارش‌های KGI Securities اشاره می‌کند که آیفون 6.1 اینچی امسال احتمالا از قابلیت 3D Touch پشتیبانی می‌کند. یک گزارش دیگر از وب‌سایت چینی Feng ادعا می‌کند که که اپل به علت تعدیل هزینه‌های ساخت در آیفون 6.1 اینچی تصمیم گرفته است 3D Touch را از مشخصاتش حذف کند. این آیفون ارزان‌تر احتمالا پنل نمایش سبک‌تر و البته مقاوم‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارد چراکه از تکنولوژی نوینی به نام GCS بهره می‌برد. تکنولوژی Glass Cover Sensor ماژول لمسی را از صفحه تا شیشه روی آن به کمک نوعی حسگر نازک حرکت می‌دهد.

مشخصات

تقریبا همه نسل‌های تازه آیفون با برخی به روزرسانی‌های درونی همراه بوده‌اند و این موضوع دیگر به سنت اپل تبدیل شده است. بهبود داخلی آن‌ها را به آیفون‌های قدرتمندتر، سریع‌تر و بهتر تبدیل می‌کند و انتظار می‌رود که آیفون‌های 2018 هم از این قاعده مستثنی نباشند.

براساس گزارش Barrons آیفون‌های 2018 احتمالا اولین گوشی‌هایی خواهند بود که از eSIM به صورت کامل پشتیبانی می‌کنند. eSIM اساسا سیم کارتی است که به طور سرخود روی دستگاه گوشی هوشمند تعبیه می‌شود و کاربر را قادر می‌سازد تا هر زمان که مایل است بدون نیاز به تهیه سیم کارت فیزیکی دیگر، اپراتور خود را تغییر دهد. این قابلیت مخصوصا زمانی مفید خواهد بود که شما قصد دارید به کشوری دیگر سفر کنید یا چند روزی را در منطقه‌ای که پوشش ارتباطی ضعیفی دارد بگذرانید. البته اپل در حال حاضر برخی اپل واچ‌ها و آیپدهای خود را به تکنولوژی eSIM مجهز کرده است اما تعبیه آن در گوشی همراه می‌تواند فصل تازه‌ای را در دنیای موبایل رقم بزند. این موضوع همچنین ممکن است باعث بروز نگرانی در برخی اپراتورهای همراه شود چراکه کاربران دیگر قادر خواهند بود به راحتی اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر دهند.

Taiwan Semiconductor Manufacturing یکی از همکاران اپل به شمار می‌رود که از چندی پیش روند تولید چیپست‌های مخصوص آیفون‌های 2018 را آغاز کرده است. این پردازنده تازه احتمالا A12 نام دارد و ظاهرا از ساختار 7 نانومتری بهره می‌برد. آیفون‌های سال گذشته به پردازنده 10 نانومتری مجهز شده‌اند اما معماری 7 نانومتری باعث می‌شود که چیپست A12 از نسل قبلی‌اش سریع‌تر و کوچک‌تر باشد و همچنین در مصرف انرژی هم بهینه‌تر عمل کند.

علاوه بر این موارد همچنین چندی پیش شاهد انتشار فهرست مشخصات یک آیفون مرموز توسط یکی از ابزارهای بنچمارک بودیم. این آیفون به iOS 12 مجهز شده بود و 4 گیگابایت رم داشت در حالی که هیچکدام از آیفون‌های موجود اپل تا به حال با این میزان رم عرضه نشده‌اند. این مشخصات جالب می‌توانند با یک پردازنده تازه و سطح بالا همراه شوند و نتایج فوق العاده‌ای کسب کنند اما همان‌طور که می‌دانید، نتایج بنچمارکهم قابل جعل هستند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

اپل چند سال پیش برای اولین بار جک هدفون 3.5 میلی متری را از طراحی گوشی‌های خود حذف کرد اما حالا ممکن است آیفون‌های امسال با آداپتور لایتنینگ به 3.5 میلیم تری معرفی نشوند. Macrumors در گزارش تازه‌ای به نقل از Barclays می‌گوید اپل احتمالا iPhone X Plus خود را با آداپتور عرضه نمی‌کند. بدین ترتیب اگر همچنان مایل هستید هدفون 3.5 میلی متری خود را با آیفون تازه‌تان استفاده کنید، باید آداپتور تبدیل را جداگانه بخرید.

آیفون‌های 2018 مخصوص بازار چین ممکن است از دو سیم کارت پشتیبانی کنند. یکی از این سیم‌کارت‌ها احتمالا Apple SIM غیر قابل تعویض است که در آیپد پرو هم به کار رفته و درگاه بعدی از سیم کارت‌های معمولی پشتیبانی می‌کند.

مینگ چی کو، تحلیل گر KGI Securities ، پیش بینی کرده است که آیفون‌های 2018 به چیپست‌های اینتل به جای کوالکام مجهز می‌شوند. Business Insider براساس صدور مجوز FCC برای نوعی تکنولوژی ارتباطی نوین به نام "موج میلی متری" توسط اپل گزارش کرده است که این مدل‌ها احتمالا نسل تازه امکانات ارتباطی یا 5G را هم  ارائه دهند. این تکنولوژی دستگاه‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا به پهنای باند وسیع‌تر از آنچه در حال حاضر روی شبکه‌های ارتباطی سلولی وجود دارد، دسترسی پیدا کنند.

در سال 2017 گزارش شد که اپل احتمالا یک قلم هوشمند را در دست توسعه دارد و می‎خواهد آن را با آیفون‌های امسال خود عرضه کند. این سازنده پس از عرضه قلم به همراه آیپد پرو در سال 2015 تا کنون موفق نشده است قلمی را توسعه دهد که با آیفون‌های آن سازگار باشد.

AppleInsider گزارش کرده که کمپانی اپل برای تولید برد مدار منعطف و تعبیه آن در آیفون‌های آینده خود با LG Innotek همکاری می‌کند. این قطعات پیش از این در توسعه برخی دستگاه‌ها ازجمله Samsung Galaxy به کار رفته‌اند و بهره گرفتن از آن‌ها باعث می‌شود اپل هم بتواند صفحه نمایش آیفون‌های خود را با حالت خمیده طراحی کند.

طراحی ظاهری

آیفون‌های 2018 چگونه طراحی می‌شوند؟ در اوایل ماه ژوئن تصاویر رندری CAD منسوب به دو آیفون تازه که یکی از آن‌ها احتمالا iPhone X Plus بوده است توسط کمپانی سازنده Ghostek فاش و به کمک وب‌سایت SlashLeaks منتشر شدند. در این تصاویر شاهد طراحی iPhone X Plus با دوربین سلفی و اصلی دوگانه بودیم در حالی که آیفون دیگر به دوربین اصلی تکی در پنل پشتی مجهز شده بود.

image

در حال حاضر به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد 3 آیفون تازه را تا پایان 2018 روانه بازار کند. iPhone X Plus با پنل 6.5 اینچی بزرگ‌ترین مدل این سه گانه با صفحه نمایش OLED است و از سایرین گران‌تر قیمت‌گذاری می‌شود. براساس پیش بینی مینگ چی کو این گوشی از نظر طراحی ظاهری شبیه iPhone X سال گذشته است و در سه نسخه مشکی، سفید و طلایی عرضه می‌شود.

اپل همچنین یک آیفون 6.1 اینچی توسعه داده است که احتمالا iPhone 8S نام دارد و با بدنه آلومینیومی، پنل LCD و قابلیت Face ID معرفی می‌شود. باتوجه به ادعای مینگ چی کو، این گوشی ارزان‌ترین آیفون 2018 است و در رنگ‌های خاکستری، قرمز، سفید، آبی و نارنجی روانه بازار می‌شود. البته در حال حاضر نمی‌توان درباره رنگ‌های نهایی این گوشی اظهار نظر کرد چراکه تحلیل گر دیگری ادعا کرده است iPhone 8S در رنگ‌های پاستلی مانند زرد، صورتی و آبی عرضه می‌شود تا توجه کاربران جوان را هم به خود جلب کند.

به طور خلاصه باید بگوییم انتظار می‌رود اپل امسال یک آیفون 5.8 اینچی با الهام از iPhone X معرفی و آن را به پنل OLED مجهز کند. گران قیمت‌ترین آیفون 2018 در اندازه 6.5 اینچ ساخته می‌شود و مانند مدل اصلی از پنل OLED بهره می‌برد. همچنین ارزان‌ترین آیفون 6.1 اینچی با پنل LCD طراحی می‌شود.

قیمت، مدل‌ها و تاریخ عرضه

ما تا پیش از سال 2017 به معرفی دو آیفون تازه در بازه زمانی سالانه عادت کرده بودیم اما این روند سال گذشته تغییر کرد. به نظر شما اپل برای امسال چگونه برنامه‌ریزی کرده؛ این آیفون‌های تازه چه زمانی عرضه می‌شوند و قیمت‌شان چقدر است؟ تا کنون خبرهای کمی درباره iPhone 8S و iPhone 8S Plus منتشر شده است اما براساس گزارش اخیر خبرگزاری Bloomberg، اپل قصد دارد امسال برای اولین بار یک آیفون تازه را در اندازه 6.5 اینچی روانه بازار کند که احتمالا iPhone X Plus نام دارد. همچنین درباره احتمال عرضه آیفون ارزان قیمت 6.1 اینچی که از متریال ارزان ساخته شده است هم تقریبا مطمئن هستیم.

براساس گزارش AppleInsider این آیفون ارزان قیمت پنل نمایش LCD دارد و قیمتش از 650 تا 750 دلار است. KGI Securities می‌گوید این آیفون 6.1 اینچی احتمالا از 700 تا 800 دلار قیمت گذاری می‌شود. حتی ممکن است که گزارش‌های مذکور اصلا با iPhone SE 2 مرتبط باشند. این مؤسسه همچنین در گزارش دیگری اعلام کرد که اپل قصد دارد پیش از عرضه آیفون‌های تازه خود هزینه‌های ساخت و همچنین فروش این مدل‌ها را کاهش دهد.

یکی از خبرنگاران Business Insider چندی پیش به نقل از آمیت دریانانی، تحلیل گر RBC Capital، گزارش کرد که پیش بینی می‌شود قیمت آیفون 6.1 اینچی حدودا 700 دلار و قیمت مدل 5.8 اینچی با پنل OLED حداقل 900 دلار باشد. همچنین گفته می‌شود که قیمت مدل iPhone X Plus حداقل 1000 دلار خواهد بود. دریانانی همچنین معتقد است که اپل قیمت آیفون‌های تازه خود را حدودا 100 دلار کاهش می‌دهد تا میزان فروش آن‌ها افزایش یابد. بدین ترتیب اپل می‌تواند به جای دو آیفون دیگر قیمت iPhone X Plus را تا بیش از 1000 دلار هم افزایش دهد.

دوربین‌ها

شایعه مهمی درباره دوربین‌های اصلی و سلفی این گوشی‌های تازه منتشر نشده است. براساس پیش بینی KGI Securities ممکن است آیفون 6.1 اینچی مانند iPhone 8 به دوربین اصلی تکی مجهز شود.

در حالی که تکنولوژی TrueDepth احتمالا همچنان در دوربین سلفی گوشی‌های تازه اپل به کار می‌رود و امکان Face ID را میسر می‌کند، برخی شایعه‌ها معتقدند که این غول تکنولوژی TrueDepth را به ویژگی‌های دوربین اصلی آیفون‌های 2018 خود اضافه نمی‌کند؛ هرچند قبل از آن KGI Securities در گزارشی پیش بینی کرده بود که دوربین اصلی آیفون‌های امسال اپل هم از امکان TrueDepth 3D پشتیبانی می‌کند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

!!!!!!

۱۳۹۷/۵/۷
آیفون x با کاهش شدید فروش نسبت به نسل قبل مواجه شد اگه اپل بخواد از همون طراحی استفاده کنه میبازه

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۵/۷
آیفون Xplus را مگر بشه قسطی برداری، که البته تا آخر عمرت باید اقساط بپردازی و بعد از مرگت هم وُراث آیا تقبل بکنن یا نه!
این را برای اونهایی میگم که آیفون را برای پُز می‌خوان و پول‌کافی هم ندارن ولی تحت هر شرایطی دلشون آیفون می‌خواد?