خانهاخبار
آیا آیفون‌های سال آینده به پورت USB-C مجهز می‌شوند؟

آیا آیفون‌های سال آینده به پورت USB-C مجهز می‌شوند؟

طبق گزارش دیجی‌تایمز، اپل در سال آینده پورت‌ USB-C را به آیفون‌هایش اضافه خواهد کرد که تغییر بزرگی در تولید این محصول به شمار می‌رود و احتمالا از پایان عمر پورت لایتینگ اپل خبر می‌دهد.
۱۳۹۷/۳/۲۶
image

طبق شایعاتی که به گوش می‌رسد، اپل قصد دارد دستگاه‌های iOS خود را تا اواخر سال جاری به پورت USB-C مجهز ‌کند، آیفون‌های جدید قرار است همراه با یک کابل لایتنینگ، کابل USB-C و همچنین یک شارژر جدید 18وات عرضه شوند. این تغییر کاربران را برای شارژ آیفون جدید از طریق کابل، ناگزیر به استفاده از پورت USB-C می‌کند و البته مشتریان می‌توانند از شارژ سریع نوع C بدون نیاز به خرید لوازم جانبی اضافی استفاده کنند.

آیفون در سال 2007 کانکتور داک 30 پین را از آیپد به ارث برد و تا سال 2012 همچنان از آن استفاده می‌کرد. با عرضه آیفون 5 در سال 2012، این پورت جای خود را به پورت لایتنینگ داد. این تغییر در آن زمان بسیار بحث برانگیز شد زیرا اکوسیستم بزرگی از داک‌ها و لوازم جانبی را با دستگاه‌های iOS جدید ناسازگار کرد. جایگزین کردن USB-C در سال 2019 به این معناست که لایتنینگ در ایفای نقش اصلی در مکانیسم شارژ دستگاه‌های اپل، عمری هفت ساله داشت.

با ظهور پورت لایتنینگ، تقاضا برای طیف وسیعی از دانگل‌ها شروع شد؛ دانگل 30 پین به لایتنینگ به طور جداگانه با قیمت 30 دلار فروخته می‌شد. با این حال، جایگزین کردن لایتنینگ با USB-C کمی شتابزده بنظر می‌رسد زیرا با این حساب تعداد زیادی از لوازم جانبی که وابسته به  این پورت هستند، عمری به مراتب کمتر از دانگل 30 پین خواهند داشت، زمانی که این صنعت اتصال بی سیم ،مثل بلوتوث، را مطرح کرد. USB-C همچنین یک استاندارد صنعتی است، به این معنی است که اکوسیستم گسترده ای از کابل‌ها و دیگر لوازم جانبی سازگار با آن وجود دارد. گذشته از آن جدیدترین سری آیفون از شارژ القایی بی سیم پشتیبانی می‌کند، که می‌تواند دلیلی برای لزوم کاهش وابستگی به اتصال فیزیکی باشد و لازم به ذکر است که اپل همزمان با عزضه AirPower، راه حل شارژ بی‌سیم خود را نیز عرضه می‌کند.

image

اپل رایانه های مک خود را نیز به پورت USB-C مجهز کرده است، بنابراین گویا یک همبستگی عمومی در کنار گذاشتن لایتنینگ به نفع USB-C، در محصولات این شرکت وجود دارد. علاوه بر این احتمال بکارگیری پورت USB-C در آیپد بالاست، تغییری که می‌تواند آیپد را جایگزین کامل PC کند.

هرچند صحت ادعاهای دیجی‌تایمز جای بحث دارد، به نظر می‌رسد اپل در سال 2018 به آرامی از لایتنینگ به سمت پورت جدیدUSB-C  تغییر موضع می‌دهد، قبل از اینکه تغییرات سخت افزاری محصولات نسل بعدش را اعلام کند. همچنین زمینه را برای خرید پیشاپیش میلیون ها کابل USB-C  از سوی کاربرانش نیز آماده کند و شاید مشتریان 2018 خود را از مزایای کوتاه مدت شارژ سریع بهره‌مند می‌کند. هرچند آیفون 8 و آیفون ایکس نیز از شارژ سریع نوع C پشتیبانی می‌کنند، تجهیزات لازم برای بهره بردن از این امتیاز را به همراه ندارند.

طبق شایعاتی که پیرامون آیفون 2018 به گوش می‌رسد، اپل تصمیم دارد سه مدل جدید آیفون را به بازارعرضه کند که به نظر می رسد هر سه مدل ظاهری مشایه آیفون ایکس داشته باشند، با حاشیه‌های باریک وهمچنین بریدگی باریکی که سنسورهای Face ID و دوربین جلویی را در خود جای می‌دهد.

جانشین مستقیم آیفون ایکس صفحه نمایشی 5.8 اینچی OLED خواهد داشت که به احتمال زیاد علاوه بر فرایندهای داخلی، دوربینش نیز ارتقا خواهد یافت. همچنین گوشی دیگری با ابعادی بزرگتر از آیفون ایکس پلاس نیز ارائه می شود که ازصفحه نمایش OLED 6.5 اینچی بهره می‌برد و از نظر اندازه کلی مشابه آیفون 8 پلاس است. گوشی جدیدی دیگری با صفحه نمایش 6.1 اینچی نیز در صف عرضه قرار دارد که جایگزین آیفون 8 خواهد بود و با قیمت 700 دلاری طراحی مدرنی از آیفون ایکس را ارائه می دهد وعلاوه بر کیفیت صفحه نمایش در زمینه‌های دیگر نیز بهبود داشته است مانند استفاده از آلومینیوم به جای استیل در ساخت فریم گوشی.

هر سه مدل آیفون 2018 همراه با یک شارژر 18 وات USB-C ارائه می‌شوند تا مشتریان بدون نیاز به لوازم جانبی اضافی دستگاه خود را با حداکثر سرعت شارژ کنند. انتظار می‌رود این شارژر با نسخه جدید آیپد نیز عرضه شود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

احسان

۱۳۹۷/۳/۲۷
کابل لایتنینگ امنیت کافی برای جلوگیری از اتصالی یا شورتی توسط اجسام فلزی رو نداره و باعث خراب شدن شارژر یا لوازم دیگری که به این کابل متصل هست میشه به نظرم کابل type-c امنیت و استحکام بالاتری دارند....قبول دارید.