خانهاخبار
اندروید P به اپ‌ها امکان رصد کردن فعالیت‌های شبکه را نمی‌دهد

اندروید P به اپ‌ها امکان رصد کردن فعالیت‌های شبکه را نمی‌دهد

پس از سالها گوگل برای رفع یک مشکل امنیتی قدیمی اقدام نموده است،‌ هرچند به نظر می‌رسد حال رفع عملی این مشکل همین قدر زمان‌بر باشد.
۱۳۹۷/۲/۱۸
image

توسعه‌دهندگان XDA اخیرا به برخی از اقدامات در پروژه متن باز اندروید توجه کرده‌اند که طبق آن اندروید P اجازه نمی‌دهد تا نرم‌افزارها در حالت پیش‌زمینه (بک‌گراند) و خصوصا وقتی که دلیل موجهی وجود ندارد به اطلاعات فعالیت‌های شبکه دسترسی داشته باشند.

این راه‌حل، اولین قدم گوگل در توجه به آسیب‌پذیری امنیتی‌ای است که سالها در سیستم عاملش وجود داشت و تاکنون اقدام خاصی نیز در موردش صورت نگرفته بود.

الزامات حداقلی مورد نظر گوگل به نسبت قبل سخت‌گیرانه‌تر است با این حال هنوز هم به حدی نیست که برای سایر ویژگی‌هایی که تا سال ۲۰۲۰ ارائه می‌شوند فایده چندانی داشته باشد. هم‌اکنون،‌ توسعه‌دهندگان مجازند تا یک SDK با عمری بیش از یک‌ سال از آخرین عرضه عمده را هدف بگیرند و این بدان معنی است که اپ‌های سازگار با اندروید ۷.۰ Nougat هنوز هم در فروشگاه Google Play اجازه حضور دارند. بنا به اخبار رسیده،‌ رعایت این محدودیت‌ها تنها پس از عرضه اندروید Q درسال ۲۰۲۰ اجباری خواهند بود و در آن زمان است که توسعه‌دهندگان به هدف‌گیری اندروید P و الزامات آن (یعنی API سطح ۲۸) ملزم خواهند شد.

در عمل،‌ محدودیت یاد شده به عنوان بخشی از  کرنل SELinux مرتبط با قطع دسترسی به داده‌های شبکه در نظر گرفته می‌شود که طبق آن برنامه‌های شخص ثالث از دسترسی به اطلاعات مربوط به فعالیت شبکه در حالت پیش‌زمینه منع می‌شوند. انتظار می‌رود که گوگل در کنفرانس سالانه Google I/O  که برای توسعه‌دهندگان برگزار می‌کند،‌ دومین پیش‌نمایش عمده اندروید P را در اختیار بگذارد.  پس از آن با بهبودهای تجربی مستمر، توسعه این سیستم‌عامل جدید به نحوی برنامه‌ریزی شده که توزیع عمومی آن در سه‌ماهه سوم امسال و کمی پیش از عرضه پیکسل ۳  صورت پذیرد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)