خانهاخبار
آغاز تحقیقات رسمی درباره کاهش سرعت پردازنده در آیفون‌های قدیمی

آغاز تحقیقات رسمی درباره کاهش سرعت پردازنده در آیفون‌های قدیمی

مدتیست که شاهد انتشار شایعه‌های مختلف درباره اقدام نامناسب اپل در ارتباط با کاهش سرعت پردازنده‌ها در آیفون‌های قدیمی‌تر هستیم. این سازنده حالا در کشور آمریکا با تحقیقات امنیتی و دولتی مواجه شده و قرار است به صورت قانونی تحت بررسی قرار گیرد.
۱۳۹۶/۱۱/۱۲

مدتی پیش گزارشی منتشر شد و ادعا کرد که اپل سرعت پردازش را در آیفون‌های قدیمی خود کاهش داده است تا بدین وسیله در احتمال خاموش شدن اتفاقی گوشی‌ها را کاهش دهد. این موضوع پس از تأیید با واکنش‌های منفی در سرتاسر جهان مواجه شد و چند کاربر آمریکایی هم شخصا به خاطر همین موضوع از اپل شکایت کردند. حالا دپارتمان قضایی آمریکا قصد دارد موضوع را جدی‌تر و این بار به صورت عمومی و نه تنها به دنبال شکایت برخی افراد حقیقی، دنبال کند. روز گذشته خبرگزاری انلاین بلومبرگ گزارش کرد که تحقیق و بررسی دقیق این موضوع توسط کمیسیون امنیت و مبادلات با همکاری دپارتمان قضایی دولت آمریکا آغاز می‌شود.

این تحقیقات با هدف بررسی قانونی اقدام اپل در این زمینه صورت می‌گیرد و قرار است به درستی تحقیق شود که آیا این غول تکنولوژی با انتشار نرم افزار iOS 10.2.1 قوانین امنیتی را نقض کرده است یا خیر. همان‌طور که می‌دانید، سرعت پردازش گوشی‌های آیفون قدیمی با دریافت این نسخه نرم افزاری تازه نسبت به گذشته کاهش یافت. اپل علت این اقدام را جلوگیری از بروز مشکل و خاموش شدن گوشی‌ها اعلام کرده است.

image

براساس ادعا منابع خبرگزاری بلومبرگ، دولت آمریکا اخیرا از کمپانی اپل در این باره درخواست کرده است تا اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهد و تحقیقات مربوطه هم در حال طی اولین مراحل است.

اپل با به روزرسانی نرم افزاری iOS 10.2.1 یک ویژگی تازه در مدیریت انرژی مصرفی معرفی کرد تا مشکلات مربوط به خاموش شدن اجباری در آیفون 6 و آیفون 6 اس را رفع کند. گفته می‌شود که وضعیت باتری این دستگاه‌ها زیر حد سلامت بهینه است و بیش از میزان استاندارد انرژی مصرف می‌کند.

البته اپل هم هنگام انتشار این نسخه صراحتا اعلام نکرد که قرار است سرعت پردازنده داخلی را هنگام افزایش مصرف برای رفع این مشکل کاهش دهد. درواقع وضعیت موجود به این خاطر پیش آمده که این سازنده اطلاعات کافی را در معرفی راهکار رفع باگ در اختیار عموم قرار نداده و شفافیت لازم را ارائه نکرده است.

متاسفانه همه جزئیات درباره ویژگی مدیریت مصرف انرژی در نسخه iOS 10.2.1 منتشر نشده بود تا اینکه آزمون‌های بنچمارک جانبی فاش کردند میزان سرعت پردازنده‌ها در آیفون‌های قدیمی عمدا از سوی سازنده کاهش یافته است. اپل هم پاسخ مناسبی در مقابل این گزارش منتشر نکرد و همین موضوع خشم و ناراحتی کاربران را بیش از پیش برانگیخت. بدین ترتیب سیل شکایت‌های قضایی از این غول تکنولوژی روان شد و گزارش‌های متعدد از بی‌کفایتی آن در فضای وب به انتشار رسید.

اپل پس از آن از کاربران عذرخواهی کرد و تلاش کرد با ارائه امکان تعویض باتری برای آیفون 6 و مدل‌های جدیدتر با تخفیف چشم‌گیر، رضایت آن‌ها را دوباره جلب کند. این سازنده همچنین در نظر دارد با انتشار نسخه نرم افزاری iOS 11.3 اطلاعات بیشتری را درباره تغییرات احتمالی در باتری آیفون‌ها در اختیار کاربران قرار دهد. این به روزرسانی قرار است به کاربران دقیقا توضیح دهد که زمانی سرعت پردازنده به خاطر توانایی کم باتری دستگاه‌ آن‌ها کاهش می‌یابد و همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد در صورت تمایل این کاهش سرعت را هم غیرفعال کنند.

علی‌رغم این اقدامات از سوی اپل، این سازنده همچنان با شکایت قضایی و درخواست غرامت از سوی کاربران متضرر مواجه است. این غول تکنولوژی علاوه بر تحقیقات امنیتی آمریکا، احتمالا با مشکلات حقوقی و قضایی در چین، ایتالیا، کره جنوبی، فرانسه، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر هم روبرو خواهد شد.

به‌روزرسانی: بلومبرگ امروز خبر دارد که اپل در حال پاسخ‌گویی به پرسش‌های متوجه این موضوع مهم از سوی آژانس‌های تحقیقاتی دولتی در آمریکاست.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

ارمان

۱۳۹۶/۱۱/۱۲
من خودم ۵ساله از آی‌فون استفاده می‌کنم و ۳مدل از گوشی‌هاشو داشتم و راضی بودم، ولی واقعا بخاطر این پنهان‌کاری و عدم شفاف‌سازی ناراحتم

رد

۱۳۹۶/۱۱/۱۲
پس 5sچی

خشایار

۱۳۹۶/۱۱/۱۲
آهای... سهامدارای اپلی که توی ایران هستین... بیاین جوابگو باشین دیگه‌‌... نکنه اپل تو برجک شماها هم زده که انقدر ساکتین ??????????