خانهاخبار
نبود استیو جابز، نبود کیفیت!

نبود استیو جابز، نبود کیفیت!

پس از درگذشت استیو جابز، هنوز معلوم نبود پس از گذشت چندین سال بر سر کمپانی قدرتمند اپل چه می‌آید. در این مطلب قصد داریم به کمی و کاستی‌ها و خلاهای پیش‌آمده در نبود او بپردازیم.
۱۳۹۴/۸/۱۴

استیو جابز فقید، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت قدرتمند اپل، هفته‌هایی پیش از فوتش خبر استعفای خود را اعلام کرد، زیرا می‌دانست دیگر زمان کمی‌ برای ادامه حیات در اختیار دارد. بیماری سرطان، پس از چندین سال که جابز با آن دست و پنجه نرم کرد، او را به فرد ضعیفی از لحاظ جسمانی تبدیل کرده بود و دیگر قدرت کافی برای در دست گرفتن شرکت نداشت و ترجیح داد روزهای آخر باقیمانده را در کنار خانواده خود سپری کند. او تیم کوک را، که سالیان درازی برای این شرکت زحمت می‌کشید، جانشین خود اعلام کرد. استیو جابز به تیم کوک و خطاب به دیگران چنین گفت: فکر نکن اگر من بودم چه کار می‌کردم؛ خودت ببین کار درست چیست و آن را انجام بده!

پس از اعلام خبر فوت استیو جابز، غوغای بسیاری در رسانه‌ها به پا شد. جمع کثیری از مردم در غم و اندوه فرو رفتند و خیلی‌ها نگران آینده این شرکت شدند و هیچ‌کس نمی‌دانست در نبود او قرار است بر سر این کمپانی چه بیاید: آیا باز هم خلاقیت و نوآوری‌های انقلابی از این شرکت خواهیم دید؟ آیا محصولات کنونی و نسل‌های آینده محصولات اپل کیفیت خود را حفظ می‌کنند؟

چند سال گذشت و حالا می‌توان این سال‌های سپری‌شده را ارزیابی کرد. در این مطلب قصد داریم فقط نکته‌ها و موارد منفی را بازگو کنیم، زیرا نکته‌های خوب و راضی‌کننده را تقریبا همه می‌دانند و خود اپل هم جلوه خاصی به آنها می‌دهد. قصد بنده گرفتن ذره‌بین روی نکات منفی است.

image

 

بیرون‌زدگی لنز دوربین‌های iPhone 6/6 Plus

هنگامی که اولین ویدئوی معرفی آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس در کنفرانس اپل پخش شد، بیرون‌زدگی لنز این دوربین‌ها را نشان داد که البته اپل سعی کرد به این نکته توجه نکند، اما وبلاگ‌نویسان و منتقدان همیشگی اپل و به‌خصوص طرفداران بسیار متعجب و ناراحت شدند، زیرا از شرکتی مانند اپل خیلی بعید بود که دست به این کار بزند. دلیل این کم‌کاری تیم طراحی سخت‌افزاری اصلا قابل توجیه نیست، زیرا آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس کاهش ضخامت کمی هم نسبت به آیفون ۵اس داشتند. این ضعف و کم‌کاری در طراحی باعث شد کاربر وقتی آیفون خود را روی سطح صافی می‌گذارد، نتواند به‌درستی با آن کار کند و آیفون زیر دست کاربر بلغزد.

image

 

برطرف نکردن بیرون‌زدگی لنز با توجه به افزایش ضخامت iPhone 6s/6s Plus

اپل در کنفرانس معرفی iPad Pro ،Apple TV 4 و آیفون‌های ۶اس و ۶اس پلاس، که بیش از ۲ ساعت بود، تنها حدود ۲۰ دقیقه به معرفی آیفون‌های جدید خود اختصاص داد که در آن هم از آمار همیشگی مانند کاهش وزن و ضخامت، که همیشه پز آنها را به همه می‌داد، دیگر خبری نبود! همان‌جا بود که هرکسی می‌توانست پیش خودش فکر کند که ممکن است این دستگاه‌ها افزایش وزن و ضخامت به همراه داشته باشند؛ اتفاقی که اولین بار برای New iPad یا همان iPad 3 افتاد. آیفون‌های جدید ۰.۲ میلی‌متر افزایش ضخامت داشتند؛ یعنی آیفون ۶ از ۶.۹ میلی‌متر به آیفون ۶اس ۷.۱ میلی‌متری و آیفون ۶ پلاس از ۷.۱ میلی‌متر به آیفون ۶اس پلاس ۷.۳ میلی‌متری تبدیل شد!

خیلی‌ها امید داشتند که در این سری بیرون‌زدگی لنز دوربین برطرف شود، اما، با وجود افزایش ضخامت آیفون‌ها، باز هم شاهد رفع نشدن این مشکل بودیم. البته خیلی‌ها بر این باورند که به‌دلیل جابجایی لنز برای فوکوس و زوم مکانیکی امکان به داخل بردن لنز وجود ندارد؛ اما استیو جابز اگر زنده بود، با سابقه سختگیری‌های شدیدش، این توجیه‌ها را نمی‌پذیرفت و مطمئنا راهی برای این موضوع در نظر می‌گرفت.

 

image

 

image

 

بالا بردن قیمت لوازم جانبی

اپل به‌دلیل حفظ کیفیت و درجه یک بودن محصولات خود، قیمت تمام‌شده آنها را فدای کیفیت نمی‌کند و از قدیم هم به گران بودن محصولاتش معروف است. اما این اواخر این شرکت بر طبق سیاستی نادرست در دراز مدت، اما پول‌ساز برای خود، شروع به افزایش قیمت لوازم جانبی محصولات خود کرد.

به‌طور مثال، Dock آیفون را، که به‌رایگان همراه با آیفون نسل اول ارائه می‌شد، سال بعد جداگانه با قیمت ۲۹ دلار فروخت و هر سال هم کاربران برای سازگاری آن با آیفون خود مجبور می‌شدند مدل جدید آن را بخرند. تا این که سال پیش قیمت آن را ۳۹ دلار کرد و چند ماه بعد مدل فلزی آن را باز هم با افزایش ۱۰ دلاری تبدیل به داکی با قیمت ۴۹ دلار کرد؛ آن هم همان قطعه‌ای که در گذشته به‌رایگان در جعبه آیفون‌ها قرار می‌داد!

image

 

image

 

محصول Camera Kit Connection هم با قیمت ۲۹ دلار فروخته می‌شد و از نسل قدیمی آی‌دیوایس‌ها پشتیبانی می‌کرد که با کانکتور ۳۰پین کار می‌کردند؛ محصولی که شامل تبدیل SD Card و USB بود. پس از آن اپل مدل جدید آن را سازگار با پورت Lightning عرضه کرد، اما به‌صورت جداگانه و هر کدام ۲۹ دلار؛ یعنی با افزایش قیمت دو برابری این محصول مواجه شدیم.

image

image

image

 

موس جدید اپل، Magic Mouse 2، هم که تنها قابلیت اضافه‌شده به آن حذف باتری قلمی و جایگزینی آن با باتری داخلی همراه با پورت شارژ Lightning بود، با افزایش ۱۰ دلاری قیمت از ۶۹ دلار به ۷۹ دلار تبدیل شد.

دو محصول Magic TrackPad و Magic Keyboard هم با افزایش قیمت همراه بودند. افزوده شدن امکانات و قابلیت‌های جدید جزو قوانین همیشگی شرکت‌هاست و اگر دلیل افزایش قیمت آنها را افزوده شدن قابلیتی مانند Force-Touch در Magic Trackpad بدانیم، بهانه جالبی نیست.

image

 

قیمت نسبتا بالای iPad Pro و مجبور کردن کاربران Cellular به خرید نسخه ۱۲۸ گیگابایتی

آیپد پرو با دو ظرفیت ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی ارائه می‌شود، به‌ترتیب با قیمت ۷۹۹ دلار و ۹۴۹ دلار که خودبه‌خود کاربر را به سوی نسخه ۱۲۸ گیگابایتی سوق می‌دهد. نکته منفی اینجاست که نسخه سیم‌کارت‌خور آن یا همان Cellular تنها در نسخه ۱۲۸ گیگابایتی موجود است، آن هم با قیمت ۱۰۷۹ دلار که تقریبا هم‌رده نت‌بوک است!

image

 

عدم جایگزینی نسخه ۱۶ گیگابایتی آیفون ۶اس با ۳۲ گیگابایتی

با توجه به افزایش کیفیت دوربین iPhone 6s/6s Plus به ۱۲ مگاپیکسل و فیلم‌برداری 4K و البته افزایش روزافزون حجم اپلیکیشن‌ها، نسخه ۱۶ گیگابایتی آیفون کاربران را اذیت می‌کند و اپل هم امسال می‌بایست نسخه ۳۲ را جایگزین ۱۶ می‌کرد؛ هرچند این کار را، به هدف کسب سود بیشتر، انجام نداد و باز هم کاربران را به نسخه گران‌تر سوق داد.

image

 

حرف ‌آخر

تمام بخش‌های این مطلب بر طبق حقیقت و البته به همراه نظر شخصی اینجانب، سروش چمنی کارشناس جی‌اس‌ام، بود و درمجموع می‌توان گفت اپل با زنده ماندن استیو جابز قدرتمندتر و باکیفیت‌تر می‌بود. به نظر من خروج اسکات فورستال، مدیرعامل و بنیان‌گذار آی‌اواس، از اپل نیز صدمه شدیدی به بخش iOS زد.

با امید بازگشت اپل به روزهای اوج خود؛ نه از لحاظ فروش و سهام، بلکه از نظر کیفیت و خاص بودن آن.

 

image

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (24 نظر)

hashem

۱۳۹۴/۸/۲۱
دل به دل راه داره

عبدالصالح

۱۳۹۴/۸/۲۱
با عرض احترام ولی باید بگم حیف هستش افرادی مثل شما از محصولات با کیفیتی مثل اپل استفاده کنن. یعنی چی اپل خاصه برای افراد خاص. یعنی شما الان خیلی خاصی و از آسمون افتادی که اپل دستت میگیری؟ یعنی چی یک موبایله دیگه، خاص بودن و قیافه گرفتن نداره که. من هم اپل دارم ولی نه خودم رو از کسی بالاتر میگیرم نه به انتخاب کسی توهین میکنم.

pedram

۱۳۹۴/۸/۱۹
لطفا دیگه از این مقاله ها نگذارید اپل کارشو بلده اپل خاصه واسه افراد خاصه درضمن قیمت با ارزش خیلی فرق داره شما بهتره برین با همون اندروید کار کنید

yvesv

۱۳۹۴/۸/۱۷
yh جان! کسی که با بیو تکنولوژی ساخته میشه از نظر هوش و درک و توانایی انجام کار های پیچیده خیلی ارتقا یافته تر هست. یعنی اگر استیو جابز 40 سال زحمت کشیده تا به جایی برسه این یکی 20 ساله به اون جایگاه میرسه. پس وقتی در مورد موضوعی اطلاع نداری و چیزی درباره ش نمیدونی و مطلب تازه ای هست که تا حالا به گوش ت هم نخورده در برابرش موضع نگیر و ضدش مطلب ننویس.

yh

۱۳۹۴/۸/۱۶
بله میشه ساخت کسی منکرش نیست ولی با علم بیو تکنولوژی یه شخص از نظر ظاهری و خلق و خوی ژنتیکی اون میشه ساخت که دقیقا کپیه شخصه ...ولی یه مشکلی که هست اینه که استیو جابز به مرور زمان استیو جابز شد... طی 40 سال تجربه ایی که از مسیر زندگیش بدست آورد تبدیل شد به استیو جابز ... حالا بیان یکی دقیقا مثل جابز و یا انیشتین بسازن که همه چیزش شبیه جابز یا انیشتین باشه وقتی نتونه مثل قبلیه زندگی نه و آموزش ببینه و..... هیچ وقت مثل اون نمیشه .... مثل این میمونه که شما یه کامپیوتر داری داخلش پر اطلاعاته که تو چند سال جمع آوری کردی.... الان میخوای یکی مثل همونو داشته باشی میری بازار دقیقا همون مدل رو میخری ... ولی تا وقتی همه اطلاعات اولی رو به دومی نریختی هیچ وقت مثل اولی نمیشه .... الان میشه کپی افراد رو زد ولی هنوز به اون مرحله نرسیدیم که بتونیم اطلاعات مغز افراد رو ذخیره کنیم یا به دیگری انتقال بدیم