خانهاخبار
روباه آتشین در قفس طلایی اپل؛ مرورگر فایرفاکس برای سیستم عامل iOS عرضه شد

روباه آتشین در قفس طلایی اپل؛ مرورگر فایرفاکس برای سیستم عامل iOS عرضه شد

روباه آتشین دنیای اینترنت از بازار مرورگرهای موبایلی سهم بیشتری می‌خواهد. فایرفاکسی‌ها سرانجام مرورگرشان را برای استفاده در سیستم عامل iOS آماده کردند و قصد دارند سافاری و کروم را به چالش بکشند؛ رقابتی که نتیجه‌اش ممکن است دنیای مرورگرهای موبایلی را به‌کلی تغییر دهد.
۱۳۹۴/۶/۱۵

فایرفاکس وضعیت چندان خوبی ندارد. روزگاری این مرورگر نقش پناهگاه فراریان از اینترنت اکسپلورر را ایفا می‌کرد! شوخی رایجی در آن روزها وجود داشت که می‌گفت تنها فایده IE دانلود کردن فایرفاکس است، اما شاید حالا شرایط این مرورگر از رقیب قدیمی‌اش هم بدتر باشد. در بخش دسکتاپی 11.68 درصد و بین کاربران موبایل و تبلت هم فقط 0.72 درصد کاربران از این برنامه استفاده می‌کنند. جایگاه والای فایرفاکس را این روزها سافاری و کروم تسخیر کرده‌اند.

شاید به همین دلیل است که سرانجام مدیران این نرم‌افزار رضایت دادند که مرورگرشان را برای سیستم عامل iOS آماده کنند. پیش‌تر گفته می‌شد که فایرفاکسی‌ها، به‌دلیل محدودیت‌های زیاد اپل، به ارائه مرورگرشان در اپ استور علاقه‌ای ندارند، اما سهم مرور وب در اسمارت‌فون‌ها به‌طور مداوم بیشتر می‌شود. از سوی دیگر اپل هم تصمیم گرفت در iOS 8‌ کمی از محدودیت‌هایش بکاهد و بنابراین دیگر بهانه‌ای برای فایرفاکسی‌ها باقی نمانده بود. اواخر سال 2014 سرانجام رسما اعلام شد که روباه آتشین به دنیای اپل نیز قدم خواهد گذاشت؛ خبری که کاربران وفادار به این مرورگر را بسیار خرسند کرد.

image

 

البته بنیاد موزیلا فعلا ترجیح داده که محتاط باشد و مرورگرش را فقط در یک کشور برای دانلود عرضه کند. در حال حاضر کاربران نیوزلندی می‌توانند این برنامه را دانلود کنند و در دستگاه‌های اپلی‌شان امتحان کنند. این شروعی کوچک است برای نرم‌افزاری که امیدوار است به‌کمک بازخوردهای کاربرانش روند بهتری تا رسیدن به اوج بازار ادامه دهد؛ هدفی که البته دست یافتن به آن اصلا آسان نیست. سافاری سهم 41.81 درصدی دارد و کروم 35.67 درصد کاربران موبایلی را به خود جذب کرده است. حتی مرورگر پشتیبانی‌شده توسط مایکروسافت هم با 2.57 درصد آمار استفاده، وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به جایگاه کنونی فایرفاکس دارد.

البته گفته می‌شود این مرورگر چندان دست خالی هم به این مبارزه نیامده است. می‌توانید تب‌ها، پسوردها و بوک‌مارک‌های نسخه دسکتاپ خود را با آیفون و آی‌پدتان سینک کنید، موتور جستجوی انتخابی خود را داشته باشید و البته نتایج سفارشی‌شده‌تری هم در این بخش به دست بیاورید. همچنین اگر از چند تب باز همزمان استفاده می‌کنید، امکان دیدن پیش‌نمایش تصویری آنها هم وجود دارد تا بین تب‌های متعدد دچار اشتباه نشوید.

شاید شما هم از طرفداران قدیمی این مرورگر باشید یا حداقل بخواهید فرصتی دوباره به این نرم‌افزار خاطره‌انگیز بدهید. در هر صورت می‌توانید اطلاعات خود را در این لینک ثبت کنید تا موزیلا به شما خبر در دسترس بودن مرورگرش را بدهد. هرچند شاید خیلی دیر شده باشد، حضور روباه آتشین در قفس طلایی اپل اتفاق جذاب و خوشایندی خواهد بود.

منبع: Cnet

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ail

۱۳۹۴/۶/۱۸
حالا جدا از این حرفاتون، منظور اون دوستمون اینه که اپل امنیت بالایی داره و همه هم اینو میدونن و غیر قابل انکار.
اپل هم برای ثبت برنامه ها تو اپ استور یه سری قوانینی داره که حالا یا فایر فاکس قبول نمیکرد یا خودش نمیخواست بسازه...

amir1975

۱۳۹۴/۶/۱۶
جناب پرفسور Aryan کاربری که "در پیت" رو مینویسه "دروپیت" و " گوشی" کاربر رو مینویسه "گوشیه" کاربر یعنی املاء زبان مادری اش رو در حد یک دانش اموز دبستانی بلد نیست، قطعا قفس رو پنت هاوس میبینه.
گوارای وجودتان. خوش بگذره!

MohammadTSR

۱۳۹۴/۶/۱۶
تو استور امریکا نیست دوستان

Aryan

۱۳۹۴/۶/۱۵
بله داداش آخه مثله اندرويد دروپيت نيست كه هر برنامه اى روش نصب شه، اپل امنيت گوشيه كاربراش براش مهمه...

amir1975

۱۳۹۴/۶/۱۵
خوبه که اعتراف داره اپل "قفس"ه !!