خانهاخبار
فیلم "او" و آینده نزدیک دنیای موبایل

فیلم "او" و آینده نزدیک دنیای موبایل

فیلم "او" (Her) آخرین ساخته کارگردانی بزرگ به نام "اسپایک جونز" است. او در این فیلم، آینده نه چندان دوری را ترسیم کرده که در آن، سیستم عامل‌ها، تغییرات مهمی خواهند کرد و به زندگی روزانه مردی پرداخته که سیستم عامل و موبایل نسل جدید، چگونه همه زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.
۱۳۹۳/۳/۷

فیلم "او" (Her) آخرین ساخته کارگردانی بزرگ به نام "اسپایک جونز" است. او در این فیلم، آینده نه چندان دوری را ترسیم کرده که در آن، سیستم عامل‌ها، تغییرات مهمی خواهند کرد و به زندگی روزانه مردی پرداخته که سیستم عامل و موبایل نسل جدید، چگونه همه زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.

 

image

 

همه زندگی ما موبایلی شده است

 

جدای از نقد فیلم و بررسی موضوع آن، چیزی که شاید برای بسیاری از ما جالب باشد، این است که تلفن همراه و همچنین سیستم عامل‌ها تا چه میزان بر زندگی ما تاثیر گذاشته‌اند. ما چند سال پیش در مهمانی‌ها، رستوران‌ها یا مسافرت‌هایمان، ساعات بیشتری را در کنار دوستان و اعضای خانواده مان سپری می کردیم ولی امروز تا حد زیادی، همه زندگی ما موبایل است.

 

image

 

سینمای جهان و پدیده موبایل

"Her"

هشداری جدی و درست به همه ماست که دنیای موبایلی داریم و در مسیری قرار گرفته‌ایم که حتی شخصی ترین مسائل زندگیمان هم مانند شخصیت داستان فیلم، دستخوش تصمیمات و شرایط موبایلی قرار می گیرد. البته این تنها فیلمی نیست که این قدر موبایلی است. کارگردانان و نویسندگان بسیاری، موبایل را به عنوان یکی از عوامل اصلی زندگی مردم، در فیلم های خود، محور قرار داده اند و می توان لیست بلند بالایی از این فیلم ها تهیه کرد. از مشهورترین این فیلم ها می توان به سری جیمز باند (به خصوص در فیلم فردا هرگز نمی میرد)، مرد آهنین 2 و قسمت سوم ماتریکس اشاره کرد. فیلم هایی که منطق داستان و تمام جذابیت های آنها به موبایل باز می گردد و به هیچ وجه نمی توان موبایل را از آنها حذف کرد.

 

image

 

یک تجربه موبایلی استثنایی

 

اما تفاوت نقش موبایل و سیستم عامل در فیلم "“Her با سایر فیلم های موبایلی این است که موبایل و تکنولوژی برای شخصیت اصلی داستان، یک وسیله ارتباط با دیگران نیست. ما با جامعه ای روبرو هستیم که همه عاشق سیستم عامل های خود شده اند و هر کدام به تنهایی با آن ارتباط برقرار کرده اند. موبایل در این زندگی پدیده ای مهم است اما نه برای ارتباط با دیگران بلکه برای ارتباط با خود موبایل. موبایل می تواند با شما گردش کند، به پیک نیک بیاید و بسیاری از کارهایی را بکند که امروز فقط با یک انسان واقعی می توان آنها را تجربه کرد. این تفاوت مهم و آشکار "Her" با سایر فیلم های موبایلی است.

 

image

 

پاد، از سینما تا زندگی روزمره

 

از سویی نمی توان به تاثیر این گونه فیلم ها بر آینده تکنولوژی اشاره نکرد. "ادیسه فضایی: 2001" ساخته استنلی کوبریک، سفینه فضایی بزرگی را تصویر کرده بود که بر بشر حکمرانی می کند. مغز هوشمند و فرمانده این سفینه، رایانه ای بود که "پاد" نام داشت. اپل هم در دهه نود، این اسم را برای یکی از پروژه های خود ثبت کرد تا بعدها در محصولی مهم (شاید یکی از 5 محصول مهم تاریخ تکنولوژی) به نام "آیپاد" از آن استفاده کند و بسیاری از واژه های هم خانواده آن نظیر پادکست، در واقع ریشه کلامی مهمی در فیلمی دارد که حدود 5 دهه پیش ساخته شده است.

 

image

 

نظر شما چیست؟

 

باید دید آینده تکنولوژی، موبایل و ابزارچه های همراه تا کجا پیش خواهد رفت. آیا روزی را شاهد خواهیم بود که پیشرفت سیستم عامل های موبایلی تا این حد زندگی بشر را تغییر دهد؟ آیا موبایل ادامه خواهد داشت یا مثل تلفن رومیزی، جای خود را به محصولاتی جایگزین مثل ابزارچه های پوشیدنی می دهد؟

 

شما فیلم Her را دیده اید؟ به نظر شما این فیلم تصویر درستی از آینده موبایل و سیستم عامل ها ارائه کرده است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۳/۱۰
درست ميگي

مهمان

۱۳۹۳/۳/۸
درود بر شما

مهمان

۱۳۹۳/۳/۸
این فیلم شخصیت سیستم عامل رو بسیار هوشمند و با قابلیت های درک مسائل انسانی نشون داده که کمک کننده شخصیت اصلی داستان تا جایی که کار هایی انجام میده که شخصیت داستان تصورش رو هم نمی کنه،که این بسیار جالب (مثل فرستادن نامه ها برای چاپ کتاب در آخر فیلم) چرا ما باید نسبت به پیشرفت تکنولوژی منفی فکر کنیم،اعتیاد به تکنولوژی تخسیر خود ماست نه تخسیر تکنولوژی مبارزه ای هم در کار نیست تکنولوژی فقط یه ابزار،به این فکر که چقدر تاثیر مثبت روی زندگی ما گذاشته حالا اگر روزی همچین سیستم عاملی بیاد چقدر میتونه در نظام آموزشی موثر باشه یا برای انسان های معلول یا افسرده همدرد باشه(من که از یه دست یار بدم نمیاد تا کار های روتین و کسل کنندم رو انجام بده تا من وقت بیشتری برای خانوادم و انجام کار های خلاقانه داشته باشم)

مهمان

۱۳۹۳/۳/۸
سلام ببخشید یه سوال من یه نوکیا c7 دارم فقط و فقط با سیمکارت خودم کار میکنه هر سیمکارت دیگه ای هم میذاری روش میزنه برون خط رمز گوشی هم هرچی میزنم میگه اشتباه است و ارور میده.روشن میشه اما بغیر سیمکارت خودش با هیچ سیمکارتی انتن نمیده فلشش کردم رامش کردم درسن نشده باید چکار کنم؟

مهمان

۱۳۹۳/۳/۸
یکی از بهترین فیلمای پارسال بود