خانهاخبار
اسمارت‌فون یا فبلت؟ آیا فبلت هنوز کلمه‌ای کاربردی است؟

اسمارت‌فون یا فبلت؟ آیا فبلت هنوز کلمه‌ای کاربردی است؟

در دنیای امروز و با وجود گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش 6 اینچ یا بزرگتر کلمه فبلت چه استفاده ای دارد؟ آیا باید واژه فبلت را یک واژه منسوخ شده بدانیم؟
۱۳۹۳/۱/۱۶
طی سال‌های اخیر موارد زیادی در دنیای اسمارت‌فون‌ها دستخوش تغییرات شده است و حتما شما هم موافقید که سایز صفحه نمایش یکی از محسوس‌ترین تغییرات است. شاید شما Dell streak را به خاطر نداشته باشید اما در اواسط سال ۲۰۱۰ دل این محصول 5.3 اینچی را به عنوان تبلت معرفی کرد. اما کمی بعد از آن بود که واژه فبلت به وسیله گلکسی نوت 5.3 اینچی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، در فرهنگ موبایل رایج شد و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ زمانی که تمام سازندگان گوشی‌های هوشمند از بالا‌ترین سطح تا شرکت‌های نا‌شناس چینی شروع به ساخت فبلت کردند، دریچه این محصول رو به همگان باز شد.
 
همانطور که می‌دانید واژه فبلت یک واژه مرکب است که از ترکیب دو کلمه Phone و Tablet ساخته شده و معمولا برای گوشی‌هایی با صفحاتی بزرگ‌تر از گوشی‌های هوشمند معمول استفاده می‌شود که سایز صفحه نمایش آن‌ها بین ۵ تا ۷ اینچ است. 
اما با انقلابی که اخیراً در تکنولوژی موبایل صورت گرفته است سوال ما این است که واژه فبلت، امروزه چه معنایی دارد؟ این سوالی ست که تمام شرکت‌هایی که این محصولات را تولید می‌کنند سعی در نادیده گرفتن آن دارند. 
 
image
 
 
سونی که محصول 6.4 اینچی خود با نام Xperia Z Ultra را در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد آن را با لقب نازک‌ترین گوشی Full HD جهان معرفی کرد که این موضوع یک استانداردی برای بقیه شد تا از آن پیروی کنند و هیچ اشاره‌ای به نام فبلت در هنگام معرفی این محصول نشد. همین اتفاق در معرفی گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگی که بعد از آن معرفی شد هم افتاد. مثلا نوکیا در هنگام معرفی Lumia 1520 عبارت «این گوشی هوشمند لومیا با صفحه نمایش بزرگ است» را به کار برد. HTC One max گوشی هوشمند سوپرسایز معرفی شد، گلکسی نوت 3 هیچ وقت فبلت نامیده نشد و LG G Pro 2 نیز یک اسمارت فون ساخت ال‌جی خوانده شد. 
در حال حاضر اپل تنها سازنده مهم گوشی هوشمند در دنیاست که صفحه نمایش با سایز خیلی بزرگ را پیشنهاد نمی‌کند. اما شایعات حاکی از آن است که سیاست جدید این شرکت ساخت آیفون‌هایی با سایز‌های 4.7 اینچ و 5.5 اینچ است. ولی کاملا واضح است که اپل نیز از واژه فبلت استفاده نخواهد کرد. 
 
 
image
 
با وجود همه این واقعیت‌ها شما فکر می‌کنید واژه فبلت هنوز کاربرد دارد؟ گوشی، گوشی هوشمند و تبلت تنها واژه‌های معنا دار در رابطه با دسته بندی این وسایل است؟ نظر شما چیست؟
 
منبع:  phonearena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱/۱۹
آفرییییییین فقط ال جی

مهمان

۱۳۹۳/۱/۱۷
مطبوعات وصداوسیما توتبلیغات اسمارت فون اگه کلمه فبلت بکارببرند کم کم جا می افته

مهمان

۱۳۹۳/۱/۱۷
دقیقا از ابل بعید نیست مثله iwatch

مهمان

۱۳۹۳/۱/۱۷
نه بابا!!!!!

مهمان

۱۳۹۳/۱/۱۷
آقای مهترمی که اینقدر اپل رو کش میدی تا حالا با اپل کار کردی؟ آره اگه شما پولتون از حد زیاده برای شما اپل خوبه چون تمام برنامه هاشو باید از سایت اپل خریداری کنی تا دانلودشو به شما بده تو ایرانم هیشکی به اندازه ی 500 دلار به یه سایت نمیدن تا چند تا برنامه دانلود کنن پس عاقلانه فکر کن ببین کدومیکی با صرفه تره اپل یا سامسونگ(از جی اس ام تقاضا دارم که نظرمو تایید کنه فقط به خاطر اونایی که میگن فقط ااااااااااااپپپپپپپپپپپپلللللللل)