خانهبررسی‌ها
Sony Ericsson XPERIA Arc

Sony Ericsson XPERIA Arc

بار دیگر Sony Ericsson XPERIA Arc بازگشته است و این بار می خواهد زمان طولانی تری در کنار ما باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۱/۱۹
بررسی تخصصی Sony Ericsson XPERIA Arc :
مقدمه

بار دیگر Sony Ericsson XPERIA Arc بازگشته است و این بار می خواهد زمان طولانی تری در کنار ما باشد. گوشی هوشمند جدید شرکت عملکرد فوق العاده ای در بررسی اولیه و مقدماتی ما داشت و این بار خوشحالیم که می توانیم زمان بیشتری را با آن بگذرانیم.

صفحه نمایش جدید براویا و بدنه فشرده و زیبای گوشی شایسته و سزاوار برترین گوشی هوشمند شرکت است. Android Gingerbread هم خوب است و آرام آرام پا به دنیای گوشی های هوشمند می گذارد.

چند ماه پیش ترکیب قابلیت ها ، امکانات و سخت افزار گوشی فوق العاده بود و انتخاب آن نیاز به هیچ تردیدی نداشت اما رقابت مخصوصا در دنیای آندروید بسیار شدید است و هیچ کس حتی لحظه ای برای تأمل فرصت ندارد.

 

image
image

قابلیت های خیره کننده گوشی اکنون و با عرضه گوشی های جدید بسیار معدود شده اند و عملکرد فوق العاده گوشی است که می تواند موفقیت آن را تضمین کند. نبود امکانات دیگر به آسانی قابل گذشت نخواهد بود و به همین دلیل بهتر است Arc از همین الان رقابت را جدی بگیرد.

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE
پشتیبانی از 3G با HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه
صفحه نمایش لمسی خازنی 4.2 اینچی از نوع LCD (با نور پس زمینه LED) با پشتیبانی از رزولوشن FWVGA (480 x 854 پیکسل) و بهره گیری از موتور Sony Mobile Bravia
سیستم عامل Android 2.3 Gingerbread
پردازنده یک گیگاهرتزی Scorpion ، شتاب دهنده گرافیکی Adreno 205 ، تراشه Qualcomm Snapdargon MSM8255
دوربین هشت مگاپیکسلی با فوکوس خودکار ، فلاش LED و قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر
ضبط ویدیویی 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فوکوس خودکار مداوم
Wi-Fi 802.11 b/g/n به همراه DLNA
گیرنده GPS با پشتیبانی از قابلیت AGPS
اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت، ارائه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی به همراه گوشی
سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد
رادیو اف ام استریو با RDS
پورت microUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت ، بلوتوث استریو v2.1
قابلیت شماره گیری صوتی
پشتیبانی از Adobe Flash 10.2
پورت microHDMI
ضخامت بسیار کم (8.7 میلی متر)

نقاط ضعف اصلی

زوایای دید بسیار کم
عدم تعبیه دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های تصویری
رقبای اصلی گوشی از پردازنده های دو هسته ای و شتاب دهنده های گرافیکی بهتری بهره می برند.
عدم پشتیبانی از قابلیت شماره گیری هوشمند
عدم امکان تعویض سریع کارت حافظه
راحت نبودن استفاده از کلید اختصاصی در نظر گرفته شده برای دوربین


Sony Ericsson XPERIA Arc ارتقای بی چون و چرایی نسبت به X10 به شمار می رود. تراشه نسل جدید ، اندازه بزرگتر صفحه نمایش و یک پورت microHDMI و طراحی فوق العاده ظاهری و نوین سبب می شوند که حتی بدون در نظر گرفتن Gingerbread هم به سادگی دست به انتخاب این گوشی زد.

image
image

image


گرچه رقابت با رقبای خودی اصلی ترین مشکل XPERIA Arc نیست. رقبا نسبت به سال پیش تغییر زیادی کرده اند و باید دید تلاش صورت گرفته توسط سونی اریکسون می تواند با تلاش سایر رقبا مقایسه شود یا خیر؟
LG و سامسونگ محصولات مبتنی بر پردازنده های دو هسته ای در دست تولید دارند که توانایی پشتیبانی از ضبط ویدیویی FullHD را نیز دارند در حالیکه سونی اریکسون و HTC فاصله زیادی از آن ها دارند. گرچه این بررسی می تواند به ما در تخمین این فاصله کمک شایان توجهی کند.

image
image

image


در قسمت های بعدی با وارسی محتویات جعبه گوشی ، به بررسی طراحی سخت افزاری آن خواهیم پرداخت.

محتویات جعبه

Sony Ericsson XPERIA Arc در جعبه ای کوچک و فشرده عرضه می شود که غیر از خود گوشی ، چند آیتم جانبی رایج دیگر را نیز در خود جای داده است.این آیتم ها شامل یک شارژر USB ، یک کابل microUSB به USB برای اتصال گوشی به رایانه و شارژ آن و یک هدست هستند.

image
image

شارژر دیگری هم به همراه گوشی عرضه میشود که می توان به کمک کابل microUSB از آن استفاده نمود.

و در آخر چند کتابچه راهنما و یک کارت حافظه هشت گیگابایتی microSD نیز در کنار گوشی به چشم می خورند. تنها چیزی که نبود آن به خوبی احساس می شود کابل HDMI است ، کابل micro-HDMI به HDMI چندان رایج نیست و پیدا کردن آن هم کار دشواری محسوب میشود. و با درنظر گرفتن بهای پرداختی کاربران ، سونی اریکسون باید زحمت عرضه کابل را هم می پذیرفت.
صد البته محتویات جعبه وابسته به منطقه ای است که گوشی در آن عرضه می شود و به همین جهت است که در برخی از مناطق کابل HDMI نیز به همراه گوشی عرضه می شود. حتی در مناطقی دیگر کارت حافظه شانزده گیگابایتی و یک کیف نیز به همراه گوشی ارائه شده است.

نمای 360 درجه Sony Ericsson XPERIA Arc

Sony Ericsson XPERIA Arc ابعادی معادل 125 x 63 x 8.7 میلی متر دارد که برای گوشی هوشمندی با صفحه نمایش 4.2 اینچی عالی به شمار می رود. پیش از این نیز شاهد حاشیه های بسیار باریک در اطراف صفحه نمایش بوده ایم اما گوشی نمی تواند از این باریک تر شود. البته باید در نظر داشت باشید که صخامت 8.7 اینچی در باریک ترین بخش گوشی یعنی میانه آن اندازه گیری شده است . در کناره های بالا و پایین ضخامت گوشی تا ده میلی متر نیز می رسد که چندان هم بد نیست.

image
image

image
image

Sony Ericsson XPERIA Arc وزنی معادل 117گرم دارد که به طور قابل ملاحظه ای کم است. شاید این گوشی به استحکام برخی از گوشی های هوشمند تمام فلزی نباشد اما با ظرافتی که در ساخت بدنه انحناوار آن به کار رفته است ، آن را به یک شاهکار تبدیل می کند.

طراحی

طراحی یکی از کلیدی ترین مشخصه های Sony Ericsson XPERIA ARC است . بدنه باریک و انحناوار گوشی با وجود طیف رنگی جذابی که در کناره پشتی گوشی به کار رفته است ، آن را بسیار جذاب و زیبا می سازد.

image
image


متاسفانه مواد صیقلی به کار گرفته شده در ساخت گوشی به آسانی پر از لک شده و گوشی سریع جذابیت خود را از دست می دهد.برای حفظ جذابیت ظاهر گوشی حتما باید هر روز به خوبی از آن مراقبت نمایید.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش 4.2 اینچی گوشی از نوع LCD است ، قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن FWVGA (854 x 480 پیکسل) را داراست. این صفحه نمایش از نوع لمسی خازنی بوده و هیچ مشکلی در میزان حساسیت و یا پاسخدهی آن احساس نمی شود. همان طور که از یک تلفن همراه هوشمند و پیشرفته امروزی انتظار می رود ، از مالتی تاچ هم پشتیبانی به عمل می آید و در کل در مورد کنترل های لمسی گوشی کمبودی به چشم نمی خورد.

image

جذاب ترین نکته ای که در مورد صفحه نمایش XPERIA Arc به چشم می خورد ، استفاده از موتور براویا سونی در آن است که انتظار می رود با تقویت کنتراست و شفافیت تصاویر در هنگام مشاهده عکس و ویدیو ها ، کیفیت تصاویر را بهبود دهد. باید گفت که بدون تردید این موتور به خوبی از پس انجام کاری که به آن سپرده شده است بر می آید.

در واقع هنگامی که از زاویه مناسبی به صفحه نمایش نگاه می کنید ، صفحه نمایش XPERIA Arc را می توان جزو بهترین صفحه نمایش های موجود در بازار به شمار آورد.رنگ های سبز و سرخ بسیار زنده تر از صفحه نمایش Retina در iphone 4 به نمایش در می آیند و اگر از کسانی باشید که اشباع رنگی زیاد را دوست ندارند ، آن را به صفحه نمایش های Super AMOLED سامسونگ ترجیح خواهید داد ، گرچه باز هم صفحه نمایش های ClearBlack نوکیا را می توان بهترین صفحه نمایش ها در رندر رنگ ها دانست.

این مشاهدات توسط تست درخشندگی ما که Arc با نتایجی فوق العاده آن را پشت سر گذاشت ، تایید شدند. کنتراست این صفحه نمایش 4.2 اینچی حتی با اینکه روشنایی آن تا حدی از صفحه نمایش iPhone 4 کمتر است ، هم در بالاترین رده نمودار ما جای گرفت.

البته یک صفحه نمایش LCD نمی تواند در عمق رنگ های تیره با صفحه نمایش های AMOLED

برابری کند اما با توجه به محدودیت های تحمیل شده به سونی اریکسون ، این شرکت کار فوق العاده ای را به انجام رسانده است.

در آزمون ما رفتار بسیار عجیبی در تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش Arc مشاهده می شود. با کشیدن لغزنده به میانه ، صفحه نمایش Arc حدود 90 درصد از روشنایی خود را به جای 50 درصدی که انتظار آن را داشتید از دست می دهد. خوشبختانه با کم شدن نور پس زمینه ، عمق رنگ های تیره نیز افزایش می یابد و بنابراین کاهش یافتن کنتراست چندان قابل ملاحظه نیست ، با اینحال برای اینکه خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب در بهترین حالت خود باشد به شما توصیه می کنیم که روشنایی را در سطوح بالاتری قرار دهید.متاسفانه امکان تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش در XPERIA Arc وجود ندارد.

به روز رسانی چهارم آوریل: بسیاری از کاربران تایید کرده اند که روشنایی صفحه نمایش گوشی شان به صورت خودکار کنترل می شود. گرچه ما هرچه با گرفتن نور چراغ قوه به سمت گوشی تلاش کردیم تا آن را وادار به تغییر روشنایی صفحه نمایش کنیم ، موفق به انجام این کار نشدیم . تصور می کنم این مشکل تنها به نمونه ای از گوشی که در اختیار ما بود ، باز می گردد. سعی می کنیم در آینده ای نزدیک با نمونه ای دیگر از گوشی این بخش از بررسی را تکرار نماییم.

image
image

image
image

پاشنه آشیل اصلی صفحه نمایش زوایای دید آن است. برتر بودن گوشی نسبت به سایر رقبا به محض آنکه گوشی را بچرخانید ، کم رنگ و کم رنگ تر می شود. شاید همچنان متن بر روی صفحه قابل خواندن باشد اما کاهش قابل توجهی در کنتراست تصاویر دیده شده و رنگ ها هم از شکل واقعی شان فاصله بسیاری می گیرند. این یکی از جلوه های نامطلوبی است که در ماتریس IPS صفحه نمایش iPhone 4 و یا بهترین فناوری های AMOLED (Clearblack و Super AMOLED) دیده نمی شود.

برای اینکه ایده بهتری از آنچه در مورد آن صحبت می کنیم به دست آورید ، می توانید نگاهی به ویدیوی زیر بیاندازید که صفحه نمایش XPERIA Arc را با صفحه نمایش های Galaxy S و iPhone 4 مقایسه می کند.به کاهش سریع میزان کنتراست صفحه نمایش Arc با تغییر یافتن زاویه دید توجه نمایید.

در کل صفحه نمایش XPERIA Arc را می توان ارتقای قابل ملاحظه ای نسبت به X10 دانست که کاربران قدیمی برند قطعا قدر آن را خواهند دانست.زوایای دید ناکافی تنها بخشی است که سوال برانگیز است.

کلید های کنترلی

کنترل ها و طراحی در پایین صفحه نمایش Sony Ericsson XPERIA Arc همان کلیدهای X10 دیده می شوند. یک کلید Back ، یک کلید Home که با فشردن طولانی مدت آن به نرم افزارهای اخیری که آن ها را اجرا نموده اید ، دست می یابید و یک کلید منو در این قسمت تعبیه شده اند.

image
image

هر سه کلیدی که سخن از آن رفت با اینکه کمی باریک هستند اما به خوبی طراحی شده اند و بعید است در استفاده از آن ها با مشکلی روبرو شوید.

در بالای صفحه نمایش سنسور مجاورت و گوشی خروجی صدای مخاطب دیده می شوند. سونی اریکسون ادعا می کند که در این قسمت سنسور محدود کننده نور هم برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش تعبیه شده است اما نه در نمونه فکه در اختیار ماست و نه در نمونه اولیه و پیش تولید گوشی اثری از آن ندیدیم.

image

کناره سمت چپ XPERIA Arc سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری گوشی را در خود جای داده است.

image
image

کلید باریک روشن/خاموش و پورت microHDMI در کناره بالایی Sony Ericsson XPERIA Arc قرار داده شده اند. استفاده از کلید روشن/خاموش گوشی با وجود اندازه کوچک به سبب برجسته بودن آسان است . قطعا مدتی زمان برای عادت کردن به آن نیاز خواهید داشت.

image
image

image

متاسفانه کابل HDMI به همراه گوشی عرضه نمی شود و بنابراین باید خودتان به دنبال تهیه کابلی از این نوع برای مشاهده محتویات گوشی بر روی تلویزیون تان باشید.

پورت microUSB گوشی در نیمه بالایی کناره سمت راست گوشی جای داده شده است و در بالای آن یک LED نشانگر وضعیت تعبیه شده است.کلید های باریک تنظیم کننده صدا و کلید اختصاصی دوربین در نیمه پایینی همین بخش دیده می شوند. با در نظر گرفتن قابلیت های فوق العاده عکاسی XPERIA Arc تعبیه کلیدی بزرگتر که استفاده از آن هم آسان تر می بود ، کمک بسیاری به کاربران می کرد.این کلید بسیار کوچک و بیش از حد به گوشه هدایت شده است. اما از سویی دیگر بسیاری از رقبای مستقیم Arc حتی یک کلید اختصاصی دوربین ندارند(iPhone 4 و Galaxy S II-).

image
image

 

اما آنچه بیشتر ما را نگران می کند محل قرار گیری لنز دوربین هشت مگا پیکسلی گوشی است. با نزدیک شدن بیش از دوربین به لبه های گوشی ، امکان پوشانده شدن لنز توسط انگشتان در هنگام ثبت عکس وجود دارد. باید بسیار مراقب باشید تا عکس های تان خراب نشوند. این مشکل در iPhone 4 هم مشاهده می شود.

image

اسپیکر گوشی آیتم دیگری است که در کناره پشتی آن جای گرفته است. اسپیکر در قسمت مقابل دوربین قرار گرفته اما با وجود طراحی انحناوار گوشی احتمال پوشانده شدن آن بسیار کم است.

image

با خارج شدن کاور باتری اسلات کارت حافظه microSD نمایان می شود که البته امکان تعویض سریع کارت حافظه را در اختیار شما قرار نمی دهد ، شیار جایگیری سیم کارت و میکروفن ثانویه گوشی که برای خنثی سازی نویز ها در حین مکالمات به کار برده می شود هم در همین قسمت جای گرفته است.

Arc از باتری 1500 میلی آمپری استفاده می کند که آنچنان که اعلام شده است می تواند تا 430 ساعت در حالت آماده به کار و تا 7 ساعت در حالت مکالمه انرژی مورد نیاز Sony Ericsson XPERIA Arc را تامین نماید.
در زندگی روزمره ، تنها حدود دو روز تحت استفاده متوسط از گوشی می توان از آن بهره گرفت .

در کل کار با XPERIA Arc تحسین برانگیز است اما طراحی متفاوت گوشی گهگاه مشکلاتی در به کارگیری آن ایجاد می کند . کلید شاتر کوچک ، عدم امکان تعویض سریع کارت حافظه و فقدان قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش از بزرگترین مشکلاتی است که در Arc دیده می شود.

image

انحنای رو به داخل گوشی استفاده از آن را تا حدی دشوار می کند.گوشی بر خلاف سایر گوشی های هوشمند سونی اریکسون که از طراحی انحناور ویژه ای برخوردارند ، راحت در دست جای نمی گیرد اما ظاهر ظریف و زیبای گوشی ارزش پذیرفتن این نوع طراحی را دارد.

image
رابط کاربری

Sony Ericsson XPERIA Arc دو تغییر مهم را با خود به سری گوشی های هوشمند مبتنی بر آندروید شرکت به ارمغان می آورد. Arc از نسخه جدید سیستم عامل آندروید موسوم به Gingerbread بهره می گیرد و هنوز هم از رابط اختصاصی MediaScape استفاده می کند.

سونی اریکسون همچنان از Timescape برای متمایز کردن تولیداتش استفاده می کند و با عرضه شدن Mediascape فاصله عرضه به روز رسانی های بعدی برای آندروید کاهش خواهد یافت. این امر قطعا Arc را از نظر نرم افزاری بسیار متوازن تر از X10 می سازد.

image
image
image

Android 2.3 Gingerbread ، API های جدیدی به همراه خود دارد و قابلیت های gaming پلت فرم را افزایش می دهد اما عناصر رابط تغییر آنچنانی نکرده اند. با وجود به کارگیری رابط اختصاصی سونی اریکسون یافتن نقاط تمایز و تفاوت بسیار دشوار می شود.

قابلیتی که بیش از همه نظر ما را به خود جلب می کند ، Overview mode است. با استفاده از Pinch Zooming می توان از هر یک از صفحات اصلی با جلوه های انتقالی بسیار زیبا به صفحه ای دیگر حرکت کرد.

این حالت شبیه به حالت Leap View در گوشی های HTC و یا قابلیتی است که سامسونگ در galaxy S تعبیه کرده است. گرچه ویجت ها در صفحات کوچک نمایش داده شده به صورت مرتب به نمایش در نمی آیند و بنابراین نمی توانید ببینید چه ویجتی در کدام صفحه جای داده شده است. اندازه ویجت ها تا حد امکان بزرگ در نظر گرفته شده است تا استفاده از آن ها آسان باشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد چهار میانبری است که در صفحه اصلی تعبیه شده اند. این میانبرها در تمامی پنج صفحه اصلی دیگر نیز مشاهده می شوند ایجاد پوشه ها ساده است و به همان روشی که در آیفون انجام می گرفت ، صورت می پذیرد. با کشیدن آیکونی بر روی پوشه منویی نمایان می شود که امکان انتخاب نام را برای پوشه جدید فراهم می آورد.

در هنگام حرکت دادن آیتم ها بر روی صفحه اصلی ، مرتب کردن و حذف آن ها از جلوه های متحرک جدیدی استفاده شده است. عکس پس زمینه جدیدی به همراه نسخه جدید سیستم عامل عرضه نمی شود اما می توانید به هر تعداد که بخواهید از Android Market دانلود کنید. سونی اریکسون 24 عکس پس زمینه معمولی و 11 عکس پس زمینه پویا به همراه گوشی عرضه می کند. امکان انتخاب عکس برای پس زمینه از طریق گالری نیز وجود دارد.

image
image

در کنار منوی اصلی ، میانبرهایی در گوشه های پایینی دیده می شوند. این میانبرها امکان مرتب سازی آیکون ها را برای شما فراهم خواهند آورد. البته این کار به صورت خودکار و الفبایی نیز قابل انجام است.

نرم افزار جدید سونی اریکسون به نام LiveWare بر روی XPERIA Arc به صورت پیش فرض نصب شده است . این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا رفتار گوشی تان را در هنگام ست شدن با یک وسیله جانبی تنظیم نمایید.می توانید با اتصال هدست و یا شارژر به صورت خودکار به اجرای نرم افزاری بپردازید . برای مثال با هر بار اتصال هدست به گوشی می توانید پخش کننده موسیقی را اجرا کرده و یا با اتصال شارژر به حالت قاب عکس بروید.

image
image

انتخاب متون نیز یکی از تغییرات عمده حاصل شده در رابط کاربری است. Gingerbread با قرار دادن دو دستگیره بزرگ در اطراف متن انتخاب شده کار با آن را آسان می سازد. می توانید با کشیدن دستگیره ها و حرکت دادن آن ها متنی را که نیاز دارید انتخاب نمایید. امکان انجام ساده تر این کار تقریبا غیرممکن است.

image

کارایی کلی XPERIA Arc فوق العاده و قابل ستایش است. گوشی از سیستمی مبتنی بر Qualcomm MSM8255 Snapdragon ، یک پردازنده یک گیگاهرتزی و شتاب دهنده گرافیکی Adreno بهره می برد. بهینه سازی شدن Gingerbread هم به بهبود عملکرد گوشی کمک قابل توجهی می کند.

XPERIA Arc در آزمون های ارزیابی عملکرد توانست امتیازات بسیارخوبی را از آن خود نماید.

اما این آن چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم ، عملکرد گوشی در زندگی روزمره مهم است و Arc در این قسمت عالی و روان عمل می کند.سونی اریکسون نسبت به X10 سال پیش عملکرد بسیار بهتری را از خود نشان داده است.

رابط کاربری Timescape

TimeScape تمامی ارتباطات شما را در یکجا جمع می کند.این نرم افزار نمایش متراکمی از SMS ها، MMS ها ، ایمیل ها ، گزارش مکالمات و به روز رسانی های FaceBook ، MySpace و Twitter مهیا می سازد.این نرم افزار از نمایش لبه ای استفاده می کند و به شما اجازه می دهد که محتویات آن را با استفاده از نوعشان فیلتر کنید و اطلاعات مرتبط را در یک جا مشاهده کنید.

image
image

با استفاده از TimeScape نه تنها می توانید آخری فعالیت ها و به روز رسانی های مخاطبین تان را ببینید بلکه می توانید وضعیت تان را به اشتراک گذارده ، به پیام های دریافتی پاسخ بگویید و یا اگر تماس از دست رفته ای دارد با مخاطب مرتبط تماس حاصل نمایید.

بهترین بخش Timescape جدید این است که می توانید آن را به عنوان ویجتی بر روی صفحه نمایش تنظیم نمایید.تمامی به روز رسانی های شما در آن به نمایش در خواهید آمد و بنابراین دیکر نیازی نیست که تمامی صفحه اصلی تان را در اختیار آن بگذارید.

دفترچه تلفن اجتماعی

دفترچه تلفن XPERIA Arc که از لحاظ بصری سفارشی سازی شده است می تواند اطلاعات بسیاری را در مورد مخاطبین شما در خود ذخیره نماید. لیست را می توان با توجه به نام کوچک و یا نام خانوادگی مرتب نمود.

image
image
 

می توانید از چندین حساب کاربری که شامل حساب کاربری Exchange هم می شود برای همگام سازی مخاطبین تان استفاده نمایید . می توان دفترچه تلفن را برای نمایش مخاطبینی از یک حساب کاربری خاص و یا تنها مخاطبینی که شماره تلفن دارند ، تنظیم نمایید.

اگر کسی را به دفترچه تلفن اضافه کنید که در دو حساب کاربری متفاوت تان وجود داشته باشد ، می تواند اطلاعات وی را به یکدیگر پیوند دهید. با نصب شدن فیس بوک ، Twitter و دیگر نرم افزارهای سرویس های شبکه های اجتماعی داشتن این اطلاعات در کنار یکدیگر ، بیشتر به کار شما خواهد آمد.

قابلیت Quick Contacts هم در دسترس است ، با ضربه ای بر روی عکس مخاطب میانبرهایی برای برقراری تماس ، ارسال پیام و یا ارسال ایمیل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

به هر مخاطب می توان فیلدهای اطلاعاتی متنوعی نسبت داد و هر کدام از آن ها را هر چندبار که لازم دارید ، تکرار نمایید . کلیدهای مثبت و منفی هم چنان در کنار فیلدها تعبیه شده اند و اجازه حذف و اضافه آن ها را به شما می دهند. فیلدها همه چیز از نام ها گرفته (به همراه فیلدی مجزا برای تعبیه فونوتیک نام) تا آدرسها، نام های مستعار و یادداشت ها را پوشش می دهند.

گزینه ای هم در این قسمت دیده می شود که امکان انتقال مستقیم تماس ها به صندوق صوتی را فراهم می آورد. امکان تخصیص آهنگ های اختصاصی به مخاطبین نیز وجود دارد.

image
image

می توانید مخاطبی خاص را توسط علامت ستاره نشانگذاری کنید تا در لیست علاقمندی ها یا favourites به نمایش درآید. درحساب کاربری Gmail هم گروه خاصی با عنوان Starred In Android وجود دارد و ایمیل های این مخاطبین به صورت خودکار در آن قرار می گیرد.

جستجو برای یک مخاطب در دفترچه تلفن بسیار اسان است ، تنها کافی بر روی کلید Search کلیک کنید تا کادر مخصوص جستجو به نمایش در آید. گرچه اینبار از پیمایشگر الفبایی هم می توانید بدین منظور استفاده نمایید.
قابلیت های تلفنی خوب ، نبود قابلیت شماره گیری هوشمند XPERIA Arc عملکرد خوبی در دریافت سیگنال ها دارد و ما هیچگاه قطعی مکالمات را با آن تجربه نکردیم. دریافت سیگنال ها توسط گوشی به خوبی صورت می گیرد ، صدا به اندازه کافی بلند است و در کل اختلالی در آن مشاهده نمی شود.از میکروفن ثانویه برای خنثی سازی نویزهای گوشی استفاده می شود و به همین دلیل صدا حتی در محیط های شلوغ نیز شفاف و واضح است.

image
image

متاسفانه XPERIA Arc از شماره گیری هوشمند پشتیبانی نمی کند. گرچه هنوز هم گوشی از شماره گیری صوتی پشتیبانی می کند. سریع ترین راه دستیابی به این قابلیت استفاده از ویجت اختصاصی آن در صفحه اصلی است.
به لطف سنسور مجاورت ، هنگامی که گوشی را به گوش تان نزدیک می کنید ، XPERIA Arc به صورت خودکار صفحه نمایش خود را خاموش می کند. بدین ترتیب احتمال فشرده شدن تصادفی کلید ها به صفر می رسد.
گزارش تماس ها ، لیستی تماس های گرفته شده ، دریافتی و از دست رفته شما را به نمایش می گذارد.

ما آزمون قدیمی بلندی صدای مان را هم بر روی Arc انجام دادیم . گوشی موفق به کسب امتیار خوب شد که به معنای آن است که امکان دارد گاهی برخی از تماس های تان را به دلیل مناسب نبودن بلندی صدای گوشی از دست بدهید. اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون را می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

پیام رسانی عالی

بخش پیام رسانی آندروید به دلیل سادگی طراحی و سهولت استفاده مشهور است. تمامی پیام های کوتاه و چندرسانه ای در اشکال حباب وار به نمایش درمی آیند ، هر کدام از این اشکال تمامی پیام هایی را که میان شما و یکی از مخاطبین رد و بدل شده اند ، را در خود جای داده است.امکان مدیریت این پیام ها به صورت منفرد و جدا از هم نیز وجود دارد.

در صورتی که بخواهید به پیامی با ایمیل و یا برقراری تماس صوتی پاسخ دهید، می توانید از قابلیت Quick Contacts در اینجا هم بهره بگیرید. امکان فعالسازی گزارش تحویل پیام و همین طور خواندن پیام (که نشان می دهد گیرنده پیام را باز کرده است) نیز وجود دارد .

ارسال یک پیام به دلیل آن که کادر متنی در نظر گرفته شده برای آن تا حدی کوچک است و تنها تا سه خط گسترده می شود ، کمی مایوس کننده است. بدین ترتیب امکان کار با متون طولانی کمی دشوار می شود.

image

امکان افزودن محتوای چندرسانه ای (عکس ، ویدیو، صدا و ...) نیز وجود دارد و پیام را به یک MMS تبدیل خواهد کرد. اگر به چند اسلاید یا ضمیمه نیاز دارید ، می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS استفاده کنید.

در بخش ایمیل ، نرم افزار Gmail امکان پشتیبانی از عملکردهای گروهی را نیز دارد که به شما اجازه می دهد به بایگانی ، نشانگذاری و حذف گروهی ایمیل های تان اقدام نمایید. در کنار پوشه های محلی چون Inbox ، Draft و Sent به پوشه هایی که به صورت آنلاین اقدام به ساخت آن ها کرده اید ، نیز دسترسی خواهید داشت.

 

image
image

نرم افزار استاندارد ایمیل هم در این گوشی تعبیه شده است و قادر به اداره پروتکل های POP و IMAP است. در کنار پوشه های محلی چون Inbox ، Draft و Sent به پوشه هایی که به صورت آنلاین اقدام به ساخت آن ها کرده اید ، نیز دسترسی خواهید داشت.

image
image

سونی اریکسون بخشی را برای مشاهده پیش نمایش ایمیل ها نیز به نرم افزار استاندارد ایمیل گوشی افزوده است. امکان بستن و یا گستردن کادر مربوط به این قسمت وجود دارد .کادر را در هر قسمتی که رها کنید باقی مانده و بدین ترتیب شما را از کلیک های اضافی بی نیاز میکند.می توانید برای آشنایی بیشتر با طرز کار آن نگاهی به ویدیوی زیر بیاندازید.

image
image

Google talk بخش پیام رسانی فوری را در XPERIA Arc اداره می کند. شبکه Gtalk با انواع نرم افزارهای محبوب نظیز Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts هم سازگار است.

image
image

گزینه های درج متن Arc تنها با صفحه کلید Gingerbread به صورت پیش فرض عرضه می شود. حتی در حالت عمودی نیز کار با این صفحه کلید بسیار آسان است ، کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و فاصله میان آن ها نیز مناسب است.

گرچه چرخاندن گوشی و گرفتن آن به صورت افقی در دست ، داستان دیگری دارد. صفحه کلید بزرگ گوشی بیش از نیمی از صفحه را اشغال کرده و کلیدهای بسیار بزرگی را که کار با آن ها هم راحت است در اختیار کاربران قرار می دهد. از نظر صفحه کلید مجازی ،Arc احتمالا به همان خوبی است که شما نیاز دارید .برای تایپ بهتر می توانید از یک پیام رسان مجهز به صفحه کلید سخت افزاری بهره بگیرید.

image



با ضربه ای بر روی ناحیه ای که برای درج متن در نظر گرفته شده است ، دستگیره ای که به نشانگر درج متن الصاق شده است به نمایش در می اید. با این روش حرکت دادن نشانگر و استفاده از آن برای تصحیح و اصلاح متون بسیار آسان می شود. با نگهداشتن انگشت تان بر روی این ناحیه گزینه های انتخاب متن (انتخاب تمامی متن و انتخاب یک کلمه) به همراه دو دستگیره برای تنظیم نقطه آغاز و پایان انتخاب نمایان می شوند. بار دیگر ضربه زدن و نگاه داشتن انگشت تان بر روی صفحه گزینه های Copy و Cut به نمایش در می آید.

گالری

XPERIA Arc از گالری قدیمی آندروید استفاده می کند که در نسخه جدید آندروید نیز تغییر چندانی نکرده است. . گالری از ساختار لیست مانند منوی اصلی به همراه پیش نمایش ها استفاده می کند. نرم افزار Album به طور خودکار و بدون در نظر گرفتن محل ذخیره شدن تصاویر و ویدیو ها ، آنها را می یابد. گالری از جلوه های سه بعدی و متحرک زیبایی استفاده می کند.

عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . اگر آلبوم های آنلاینی هم داشته باشید ، Picasa آن ها را هم به صورت پوشه هایی به نمایش در خواهد آورد.

image
image

امکان سازمان دهی عکس ها به توجه به تاریخ به کمک کلیدی که در گوشه بالای سمت راست جای گرفته است و اجازه سوییچ میان نمای مشبک و timeline را به شما می دهد ، نیز وجود دارد.

در نمای مشبک ، لغزنده خاصی برای تاریخ در نظر گرفته شده است که می تواند برای یافتن عکس های ثبت شده در تاریخی خاص ، مفید باشد.

گالری از پیمایش عکس ها و Panning توسط انگشت پشتیبانی می کند و بنابراین بدون بازگشت به نمای پیش فرض به عکس بعد یا قبل حرکت کنید. برای این کار کافی است تا در حالت تمام صفحه ، انگشت تان را به سمت راست یا چپ بر روی عکس بکشید و عکس بعدی یا قبلی در برابر شما نمایان گردد.

به لطف پشتیبانی XPERIA Arc از Pinch Zooming ، می توانید از این قابلیت نیز برای بزرگنمایی بر روی عکس ها استفاده کنید . انجام این کار با استفاده از ضربات دوگانه و یک کلیدهای +/- نیز وجود دارد. متاسفانه بزرگنمایی در حدی نیست که جزئیات را به خوبی به نمایش در آورد.

image
image
image

گالری آندروید تنها نسخه ای کوچک از عکس های شما را به نمایش می گذارد ، اما اگر یکی از آن ها را برای دیگری ارسال نمایید ، عکس با رزولوشن اصلی و کامل به دست وی خواهد رسید. امیدوار بودیم Google فکری هم به حال رفع این مشکل کند اما به نظر می رسد که این مطلب جزو اولویت های آن ها نبوده است.

در گالری به صورت مستقیم می توانید به چرخاندن یا برش زدن تصاویر بپردازید. امکان به اشتراک گذاری سریع تصاویر با Picasa ، نرم افزارهای Email ، بلوتوث و ایمیل نیز وجود دارد.
پخش کننده ویدیویی همانند بسیاری دیگر از گوشی های مبتنی بر آندروید ، نرم افزاری به عنوان پخش کننده ویدیویی اختصاصی در Arc در نظر گرفته نشده است. شاید وجود یک رابط زیبا برای انتخاب ویدیو چندان مهم نباشد و آنچه اهمیت دارد عملکرد گوشی در پخش ویدیوها باشد. اما این بار هم با نکته مایوس کننده دیگری روبرو می شویم: Arc تنها قادر به پخش فرمت های 3GP و MP4 است.

گرچه XPERIA Arc به خوبی از پس پخش ویدیوهای MP4 با رزولوشن 720p بر می آید. صفحه نمایش.2 4 اینچی خوب گوشی با پشتیبانی از رزولوشن FWVGA تماشای ویدیوها را لذت بخش تر می کند. اگر پیش از انتقال ویدیوهای تان به گوشی آن ها را تبدیل کنید ، Arc پخش کننده ویدیویی خوبی برای شما خواهد بود.

image

البته می توانید از پخش کننده های ویدیویی موجود در Android Market هم بهره بگیرید.

پخش کننده موسیقی

پخش کننده موسیقی XPERIA Arc بسیار شبیه به بخش موسیقی نرم افزار Mediascape است. رابط این نرم افزار چهار لبه را در خود جای داده است که گزینه هایی برای مرتب سازی آهنگ ها محسوب می شوند : این چهار لبه عبارتند از : All Artist ، All tracks ، لیست های پخش و آلبوم ها.

اگر در این نرم افزار کلید منو را بفشارید گزینه های Send و Delete برای شما به نمایش در خواهند آمد. یک نوار جستجوی اختصاصی نیز در بالای رابط نرم افزار دیده می شود.

image
image


در صفحه Now playing چیزی جز کنترل های استاندارد پخش کننده موسیقی ، میانبری به مجموعه آهنگ ها و یک کلید Infinite که امکان جستجوی سریع آهنگ را در یوتیوب فراهم می کند ، به چشم نمی خورند.
تنها Visualization در نظر گرفته شده همان Album Art است.

طرفداران موسیقی قطعا از عرضه اکولایزر ها که این بار مجموعه ی جالبی را در خود جای داده اند ، خوشحال خواهند شد.

رادیو اف ام

XPERIA Arc به یک رادیو اف ام نیز مجهز است که از رابط بسیار ساده و مرتبی استفاده می کند. این نرم افزار به صورت خودکار به جستجوی ایستگاه ها پرداخته و آن ها را برای حرکت آسان تر در مرتبه بعدی نشانگذاری می کند. می توانید چند ایستگاه را هم به لیست علاقمندی های تان اضافه کنید تا دسترسی اسان تری به آن ها داشته باشید.

image
image

قابلیت TrackID امکان شناسایی آهنگ ها را به شما می دهد و با نرم افزار رادیو هم کار می کند.

کیفیت صدای خوب

به روز رسانی چهارم آوریل: آنچنان که پیداست حالت پیش فرض اکولایزر Arc به جای افزایش وضوح صدا ، فرکانس های زیر و بم را تقویت می کند. ما بار دیگر گوشی را با استفاده از حالت Flat در اکولایزر آزمودیم و یافته های زیر نتیجه این آزمون را انعکاس می دهند.

عملکرد XPERIA Arc در آزمون کیفیت صدای ما رضایت بخش است. پاسخدهی به فرکانس ها حتی با اتصال هدست ها به گوشی نیز بسیار عالیست و انحرافات تنها به حد دسی بل محدود می شوند.

میزان سیگنال های ناخواسته نیز در هنگام اتصال هدست ها در حد بسیار پایینی حفظ می شود اما اتحراف بین فرکانسی تا حدی افزایش می یابد و می توان آن را در سطح متوسط دانست.

سایر مشخصه ها همچنان عالی هستند و سطوح نویز و دامنه پویا را می توان جزو بهترین هایی دانست که تا به حال دیده ایم. با اتصال یک تقویت کننده صوتی خارجی به گوشی انحراف و میزان سیگنال های ناخواسته هم کاهش می یابد. علاوه بر این صدای XPERIA Arc به اندازه کافی بلند است تا گوشی در این قسمت هم بازنده نباشد. با این وجود نمی توان انتظار نقص های زیادی در گوشی های گران قیمتی چون Arc را داشت.

دوربین هشت مگاپیکسلی عالی

همانطور که پیش از این هم اشاره شد ، کلید شاتر و مکان قرارگیری لنز دوربین می توانستند از آنچه هستند بهتر باشند اما با این حال بخش عکاسی گوشی هنوز هم جزو نقاط قوت آن به شمار می آید و می توان آن را از مشخصه های کلیدی گوشی برای فروش بالا دانست.

XPERIA Arc به یک دوربین هشت مگاپیکسلی که یک فلاش LED منفرد را یدک می کشد ، مجهز است. Arc از سنسور Exmor R استفاده می کند که از نظر تئوری آن را برای ثبت عکس در فضاهای کم نور توانمندتر می سازد. در عمل هم گوشی به خوبی از مزایای این فناوری جدید بهره می گیرد.

رابط کاربری دوربین Arc کاملا ساده و سر راست است. نواری با پنج میانبر به قابلیت های رایج در سمت راست ، نواری با آخرین عکس ثبت شده در سمت چپ و یک سوییچ برای انتقال میان حالت عکاسی و فیلمبرداری در پایین این رابط دیده می شوند.

پنج میانبری که در سمت راست گوشی جای داده شده اند ، اجازه ثبت عکس ، تغییر رزولوشن ، انتخاب صحنه ، روشن کردن فلاش و فعال یا غیرفعال کردن ثبت عکس با لمس صفحه نمایش را برای کاربران مهیا می سازند.
با فشردن کلید منو گزینه های دیگری چون حالت فوکوس ، تراز سفیدی ، برچسب گذاری جغرافیایی و لرزش گیر را به نمایش در می آید. همانطور که از گوشی هوشمندی در این رده انتظار می رود ، Arc هم از قابلیت های تشخیص چهره و تشخیص لبخند بهره می برد.

image
image

image
image

کیفیت عکس ها عالیست. میزان جزئیات عکس های ثبت شده توسط دوربین XPERIA Arc بسیار خوب است (گرچه در مقایسه با عکس های x10 از میزان جزئیات تا حدی کاسته شده است) و رندر رنگ ها هم به خوبی صورت می پذیرد. اشباع رنگی کمی بیش از حد است که چندان هم بد نیست و قطعا بسیاری از کاربران آن را دوست خواهند داشت.

image
image
image

ضبط ویدئویی

ضبط ویدیویی HDضبط ویدیویی HD یکی از قابلیت های پر طرفدار گوشی های تلفن همراه محسوب می شود و به همین دلیل هم Arc نمی خواهد در این بخش بازنده باشد. گوشی قادر به ضبط ویدیویی HD با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. چند فریم تکراری هم در هر ثانیه دیده می شود اما تعداد آن ها آنقدر زیاد نیست که از ویدیوها را خراب کند.

Arc از جمله گوشی هاییست که بخش ضبط ویدیویی آن قادر به پشتیبانی از فوکوس خودکار مداوم است. رویکرد به کار گرفته شده در آن همانند X10 و Neo است :بجای فوکوس سریع و دائم ،ممکن است گوشی پس از قاب بندی مجدد به چند ثانیه زمان برای فوکوس مجدد احتیاج داشته باشد که البته از نظر ما راه حل بهتری است.

ویدیوها به روانی پخش می شوند و از رنگ های عالی و جزئیات بسیار خوبی برخوردارند. وضوح بیش از حد ویدیوها بزرگترین مشکلی است که در بخش ضبط ویدیویی دیده می شود. امیدواریم سونی اریکسون با عرضه یک بسته به روز رسانی مناسب این مشکل را هم از میان بردارد.

image
image

امکانات ارتباطی

Sony Ericsson XPERIA Arc از امکانات ارتباطی پر قدرتی بهره می برد . پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE ، و سه بانده از 3G با پشتیبانی ا زHSDPA با سرعت 7.2 مگابایت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابایت بر ثانیه برخوردار است.

امکانات ارتباطی محلی هم به خوبی پوشش داده شده اند، Arc ازWi-Fi b/g 802.11 با DLNA ، بلوتوث v2.1 با A2DP و انتقال فایل بوسیله بلوتوث پشتیبانی می کند .

حافظه داخلی گوشی تنها 320 مگابایت است اما می توانید با استفاده از اسلات کارت حافظه microSD آن را تا 32 گیگابایت افزایش دهید. گوشی به همراه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی عرضه می شود.
بر خلاف Nexus S این گوشی از NFC پشتیبانی نمی کند.

سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری و پورت mini HDMI امکانات ارتباطی گوشی را کامل می کنند. متاسفانه به دلیل عدم ارائه کابل به همراه گوشی خودتان باید به فکر تهیه آن باشید .

مرورگر وب عالی

با افزوده شدن قابلیت پشتیبانی از Adobe Flash 10.1 و سریع ترین نسخه سیستم عامل یعنی gingerbread ، مرورگر وب Arc عملکرد فوق العاده ای دارد.

رابط کاربری اصلا در نگاه اول به چشم نمی آید. با بار شدن صفحه ، تمامی آنچه به نمایش در می آید ، نوار آدرس و کلید Bookmark در بالای صفحه است.با بزرگنمایی بر روی صفحه حتی این خط هم ناپدید می شود (برای مشاهده مجدد آن باید کلید منو را بفشارید و یا به سمت بالای صفحه پیمایش کنید).

image
image

بدین طریق می توانید از تمامی 4.2 اینچ صفحه نمایش برای مرور وب بهره ببرید. مرورگر وب Arc از روش های بزرگنمایی با دو ضربه ، Pinch Zooming و کلید های مجازی اختصاصی پشتیبانی می کند.

image
image

مرورگر وب از چینش مجدد متون حمایت می کندد اما این قابلیت تنها در حالتی کار می کند که از بزرگنمایی با ضربات دوگانه استفاده کنید. لحظه ای بعد از بزرگنمایی عرض ستون های متن به اندازه صفحه نمایش تنظیم می گردد. بدون استفاده از این قابلیت باید برای خواندن متون از میزان بزرگنمایی بکاهید و یا اینکه به سرعت به طرفین پیمایش کنید.

رابط ساده نرم افزار هنوز هم توانمند است ، با فشردن کلید منو شش کلید دیگر به نمایش در می آید. امکان باز کردن لبه ای جدید ، سوییچ میان لبه ها ، بارگذاری مجدد صفحه ، حرکت رو به جلو در صفحات وب و باز کردن Bookmark ها در این قسمت وجود دارد. کلید آخر گزینه های دیگری چون کپی ، جستجو در صفحه و ... را در اختیار شما می گذارد.

لیست bookmarks پیش نمایشی از صفحات اضافه شده به این فهرست را نمایش می دهد، علاوه بر تاریخچه مرور صفحات وب ، فهرستی هم با عنوان Most visited در اختیار شما قرار می گیرد.

image
image

یکی از به روز رسانی های عمده ای که مرورگر وب Arc (یا هر گوشی مبتین بر gingerbread دیگری) به همراه خود دارد ، پشتیبانی کامل از Adobe Flash 10.2 است.ویدیوهای یوتیوب به روانی پخش می شوند (360p-480p) ، بازی های فلش سایت های مختلف چون kongregate هم به خوبی بر روی این مرورگر اجرا می شوند.

image
image

مرورگر وب Arc از فایل های فلش پشتیبانی می کند اما نرم افزار Adobe Flash Player 10.2 به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب نیست و باید در صورت نیاز آن را به رایگان از Android Market دانلود نمایید.
گرچه ویدیوهای با کیفیت بالای سایت یوتیوب و دیگر سایت های به اشتراک گذاری ویدیویی در هنگام پخش با کندی هایی روبرو هستند اما عملکرد کلی گوشی در بخش پخش فایل های فلش قابل ستایش است. نرم افزار یوتیوب هم به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب است و در صورت تمایل می توانید از آن هم استفاده کنید.

سازمان دهنده

Sony Ericsson XPERIA Arc با مجموعه ای غنی از ابزارهای سازمان دهنده عرضه میشود که شامل مرورگر اسناد آفیس نیز می شود.
نرم افزاری که به همراه گوشی و بدین منظور عرضه می شود نرم افزار OfficeSuite است که قادر به نمایش فایل های Word ، Excel ، PowerPoint و PDF (و همین طور فایل های آفیس 2007) است . برای دستیابی به قابلیت ویرایش این فایل ها باید مبلغی را پرداخت نمایید.

خواندن فایل ها با وجود صفحه نمایش بزرگ ، و رزولوشن بالای آن بسیار آسان است . پیمایش در این فایل ها هم به روانی و با سرعت انجام می پذیرد.

image
image
image

مرورگر اسناد آفیس به خوبی با نرم افزار Gmail یکپارچه شده و بدین ترتیب به آسانی می توانید ضمیمه های ایمیل ها را مشاهده نمایید. گرچه امکان دانلود ضمیمه ها به حافظه داخلی گوشی وجود ندارد. امکان الصاق همه نوع فایل ها به ایمیل ها وجود دارد.

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید اسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

image
image

حالت نمایش صورت جلسه در Sony Ericsson XPERIA Arc به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادهای روزهای اخیر و یا آینده بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.
ماشین حسابی هم به همراه گوشی عرضه می شود که به خوبی با رابط لمسی گوشی سازگار شده است و کار با آن هم آسان است.

نرم افزاری Alarm هم امکان تنظیم هشدارهای متعدد را با دفعات تکرار و الگوهای متفاوت به شما می دهد . اما بر خلاف X10 کرنومتر ، تایمر و ساعت جهانی در اختیار شما قرار ندارد. همین طور نرم افزاری برای ضبط صدا هم در گوشی تعبیه نشده است.

اما تمامی نرم افزارهایی که نبود آن ها در XPERIA Arc احساس می شود ، را به اسانی می توان از Android Market تنها در چند دقیقه دانلود نمود. بنابراین نمی توان نبود آن ها را مشکل چندان بزرگی تلقی نمود.

مسیریابی GPS

XPERIA Arc به همراه یک گیرنده GPS عرضه می شود که با غیر فعال بودن AGPS در زمانی حدود دو دقیقه بر روی ماهواره ها قفل می شود.

Google maps نرم افزاری است که به این منظور در نظر گرفته شده است و بهترین قسمت آن برای مکان هایی که امکان مقصدیابی صوتی وجود ندارد ، Street View است . اگر نمای خیابانی در منطقه ای که علاقمند هستید وجود داشته باشد ، می توانید از نمای 360 درجه منطقه لذت ببرید. بزرگنمایی از طریق ضربات دو گانه و Pinch Zooming امکانپذیر است. با فعال بودن قطب نمای دیجیتال ، این نما به مانند یک تور مجازی خواهد بود.

راهنمای صوتی مسیریابی توسط Google Maps navigation تنها در کشورهای خاص در دسترس است ، و اگر در این کشورها زندگی نمی کنید ، بهترین قابلیتی که می توانید از آن بهره بگیرید ، امکان مسیریابی با توجه به محل فتان است.

image
image
image

نمونه ای از گوشی که در اختیار ما قرار داشت با نسخه 5.0 این نرم افزار عرضه می شود که قابلیت های خاصی در اختیار کاربران می گذارد. یکی از این قابلیت ها امکان مسیریابی آفلاین است ، Maps بدون نیاز به اتصال اینترنتی ، مسیر را در جایی که پیش از این از آن عبور کرده اید ، محاسبه خواهد نمود. گرچه امکان تغییر مقصد بدون اتصال به اینترنت وجود ندارد . این نسخه از سازه های سه بعدی ، چرخش تصویر با استفاده از دو انگشت و ... را هم در اختیار شما قرار می دهد.

Google Earth گزینه ای دیگری برای تماشای دنیا از دیدی متفاوت است. اما به جای نقشه ها می توانید به نمای landscape هم اتکا نمایید. این نما هم همان اصول را برای مسیر یابی دنبال می کند ، با حرکت دادن انگشتان تان به دو طرف چپ و راست می توانید افق را تغییر دهید و با حرکت انگشت تان به جلو در ناحیه انتخاب شده به حرکت در خواهید آمد.می توانید کوه ها و سواحل را با همان گرافیک سه بعدی که نرم افزار را واقعا جذاب می سازد ، تماشا کنید.

Android Market

XPERIA Arc از آخرین و جدیدترین نسخه آندروید استفاده می کند و با بهره گیری از رزولوشن WVGA امکان دستیابی به تمامی Android Market را برای شما فراهم می کند.

ساختار Android Market بسیار ساده است ، نرم افزارهای برجسته در بالا قرار دارند و در زیر آن ها سه بخش Application ، Games و Downloads است.میانبری هم برای آغاز جستجو در این قسمت دیده می شود.

image
image

بازی ها و نرم افزارها در دو قسمت مجزا جای گرفته اند و هر بخش زیر دسته های خاص خود را دارد.می توانید این نرم افزارها را بنا بر نیازتان فیلتر کنید. البته می توانید بدون فیلتر کردن هم آن ها را مشاهده کنید اما به نظرم برای این کار باید چندین روز زمان صرف کنید.

جستجو بسیار سریع انجام می گیرد ، تنها کافی است روی کلید Search کلیک کرده و نام چیزی را که در جستجوی آن هستید ، وارد کنید.با توجه به نمایش اطلاعات و توضیحات سازنده نرم افزار ، درجه بندی انجام گرفته ، نظرات کاربران و عکس های نرم افزار انتخاب از میان نتایج جستجو به آسانی انجام می پذیرد.

همه نوع نرم افزاری را می توانید در این بخش بیابید. از نرم افزارهای مدیریت فایل ها گرفته ، تا نرم افزارهای مقصدیابی و مرورگر های اسناد آفیس در این فروشگاه به چشم می خورند.

سخن پایانی

سال گذشته به نظر می رسید که نبود ایده و الهام به مشکل بزرگی برای سونی اریکسون بدل شده است. با به تاخیر افتادن ارائه به روز رسانی ها و ظاهر کسل کننده و تکراری به نظر می رسید که سری XPRIA هم ره به جایی نخواهد برد.

اما اتفاقاتی روی داد و آن ها اکنون به فکر جبران فرصت های از دست رفته اند: نسلی جدید از گوشی های هوشمند مبتنی بر آندروید ، صفحه نمایش های جدید ، سنسور های دوربین نوین و playStation Phone نشان از حرکت آن ها به سمت این هدف دارد. آن ها حتی به فکر بازگذاشتن Boot Loader گوشی های خانواده سریXPERIA شده اند ، مدت ها بود سونی اریکسون از در اختیار قرار دادن این قابلیت برای برنامه نویسان امتناع می کرد.

XPERIA Arc قسمت عمده ای از برنامه آن هاست. Arc نخستین گوشی شرکت است که به نسخه جدید آندروید یعنی Gingerbread مجهز شده است ، از صفحه نمایش Reality و سنسور دوربین Exomr R بهره می برد. آن ها بهترین قابلیت هایی را که می توانسته اند در این گوشی تعبیه کرده اند اما بخش نرم افزاری نمی تواند گویای تمامی داستان باشد.طراحی زیبا و شیک گوشی نشان می دهد که سونی اریکسون می داند چه شخصیتی به بهترین گوشی خود ببخشد.

باریک ترین گوشی هوشمند شرکت را به آسانی می توان زیباترین گوشی آن ها نیز دانست. گوشی ظاهر بسیار زیبایی دارد و به همین دلیل می خواهیم برخی از عوامل تحمیل شده به تیم طراحی گوشی چون مکان قرارگیری لنز دوربین و نوع کلید شاتر ، عدم امکان تعویض سریع کارت حافظه و یا نبود سنسور محدود کننده نور برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش را نادیده بگیریم.

Arc قابلیت های خوبی چون صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت ، ضبط ویدیویی HD و آخرین نسخه آندروید را در اختیار شما می گذارد. شخصیت و زیبایی گوشی هم چیزی نیست که بتوان از آن به آسانی گذشت.

احتمالا تنها جایی که می توان از گوشی ایراد گرفت ، مناسب نبودن آن برای پیشگام بودن در آینده ای نزدیک است. این گوشی تنها کمی پیش از عرضه گوشی های مبتنی بر پردازنده های دو هسته ای به بازار خواهد آمد که این امر کار Arc را بسیار دشوار می کند.

در چند ماه آتی این گوشی باید با گوشی هایی چون I9000 Galaxy S که در آن زمان مجهز به Gingerbread خواهد بود ،رقابت کند. LG Optimus 2X و Samsung I9100 Galaxy S II فاصله زیادی با این گوشی خواهند داشت.

LG Optimus 2X با وجود پردازنده دو هسته ای و تراشه tegra 2 عملکرد فوق العاده سریعی دارد اما احتمالا کاربران از طراحی ظاهری و وضعیت صفحه نمایش راضی نخواهند بود.

image

به نظر می رسد هم از لحاظ طراحی ظاهری و هم کارآیی ، Samsung Galaxy S II ارزش منتظر ماندن را داشته باشد. علاوه بر پردازنده دو هسته ای ، تراشه گرافیکی قوی ، فضای ذخیره سازی بالا ئ صفحه نمایش جدید Super AMOLED Plus ، یک دوربین هشت مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیویی 1080p نیز در اختیار شما قرار داده می شود.

image

اگر دو رقیب ذکر شده بالا فاصله زیادی با Arc داشته باشند ، احتمالا رقبای زیر کمابیش با آن برابری می کنند. هر کدام از آن ها چیزی در چنته دارند و برای همین باید دقت زیادی در انتخاب به خرج دهید.

با در نظر گرفتن همه موارد ، چه نقطه قوت این رقیب دوربین آن (nokia N8)، چه صفحه نمایش Super AMOLED آن (Galaxy S)، چه نجیب زادگی آن (Google Nexus S) و یا Windows Phone 7u (HTC HD7) باشد ، Arc باید انتخاب شما باشد. گزینه ای که در صورتی که آن را نادیده بگیرید ، افسوس خواهید خورد.

گرچه باید دید آیا در انتها Arc ارزش آن را دارد و محصول سونی اریکسون می تواند خود را از دیگران متمایز کند؟ جواب مثبت است . XPERIA Arc بیش از هر محصول دیگری سونی اریکسون را به میان تولید کنندگان گوشی های پیشرفته هوشمند باز می گرداند.

image
image
image
image

Sony Ericsson XPERIA Neo حدود هشتاد یورو کمتر قیمت دارد و تقریبا از همان قابلیت ها و طراحی ظاهری زیبا بهره می برد. هر دو گوشی ، تجربه کاربری خوب و قابلیت های عکاسی خوبی در اختیار کاربران می گذارد اما این طراحی ظاهری Arc است که نتیجه را تعیین خواهد کرد. گوشی زیبا و قدرتمند است و حداقل برای چند ماه اینده در بازار موفق خواهد بود. از آن لذت ببرید و اجازه ندهید دوو هسته ای ها شما را از لذت بردن محروم کنند .این سونی اریکسون است که باید نگران این موضوع باشد.
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)