خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی گوشی موبایل شیائومی پوکو X6 پرو

نقد و بررسی گوشی موبایل شیائومی پوکو X6 پرو

در این مطلب به بررسی گوشی موبایل شیائومی پوکو X6 پرو می‎پردازیم؛ میان‎رده‎‌ای که این روزها سروصدای زیادی کرده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۹ خرداد ۱۴۰۳

شیائومی به جرات یکی از موفق‎‌ترین شرکت‌های در زمینه تولید گوشی‌های موبایل میان‌رده و خوش قیمت است. سری گوشی‌های پوکو به علت برخورداری از سخت افزار قدرتمند و قیمت‌های مناسب توانسته‌‎اند کاربران زیادی را در سال‌های اخیر به سمت خود سوق دهند.

مشاهده لیست قیمت روز گوشی شیائومی از جی‌اس‌ام

پوکو X6 Pro شیائومی هم با پیروی از این مسئله طرفداران بسیاری پیدا کرده که در ادامه با بررسی گوشی Poco X6 Pro قصد داریم نکات مثبت و منفی و ارزش خرید آن را برایتان شرح دهیم.

نقد و بررسی پوکو X6 Pro

نکات مثبت

  • نمایشگر بزرگ با حاشیه‎‌های باریک
    سیستم‎ عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری جدید HyperOS
    تراشه قدرتمند دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا
    باتری با ماندگاری بالا و شارژ سریع ۶۷ وات

نکات منفی

  • عملکرد متوسط دوربین‌‎های گوشی
    رابط‎ کاربری شیائومی شاید باب میل برخی از کاربران نباشد
    پنل پشتی مستعد جذب اثر انگشت است

طراحی Poco X6 Pro

گوشی‎‌های پوکو همیشه از نظر طراحی دستگاه‎‌های متفاوتی به‎‌شمار می‎روند و شاید از نظر ظاهری در دسته محصولات زیبای بازار هم محسوب نشوند. با این حال در رابطه با X6 پرو باید بگوییم که این گوشی تقریبا ظاهر ساده‌‎ای دارد و سعی کرده باگ نسل‎‌های قبلی خود را برطرف کند.

3.jpg

پوکو X6 پرو از زبان طراحی امسال شیائومی بهره می‎‌برد که از مشخصه‌های آن می‌توان به دوربین‌های مجزا از هم اشاره کرد. اکنون که صحبت از دوربین‌ها شد، بد نیست بگوییم که لنزها بیرون‌زدگی نسبتا بزرگی دارند، اما از آنجایی که فضای زیادی از بخش پشتی را اشغال کرده‌اند کار کردن با گوشی روی سطوح صاف آزاردهنده نیست.

1.jpg

فریم پلاستیکی پوکو ایکس ۶ پرو میان دو پنل شیشه‌ای این دستگاه قرار گرفته که به بیانی دیگر از شاهد ساختار ساندویچ پنل در این میان‌رده هستیم.

از نظر کیفیت ساخت میان‌رده قدرتمند پوکو امتیاز خوبی دریافت می‌کند و هنگام کار کردن با آن قرص و محکم بودن را به خوبی احساس خواهید کرد.

همانطور که اشاره بالاتر هم اشاره کردیم، پنل پشتی این گوشی شیشه‌ای است و متاسفانه برخورداری از ساختار شفاف باعث شده که اثرات لک و چربی به وضوح مشاهده شوند که نکته منفی به حساب می‌آید.

شیائومی Poco X6 Pro در ابعاد ۱۶۰.۵ در ۷۴.۳ میلی‌متر با ضخامت ۸.۳ میلی‌متر تولید شده که با وجود ابعاد تقریبا بزرگ به خوبی در دست قرار می‌گیرد.

11.jpg

پنل شیشه‌ای قرار گرفته در جلوی دستگاه توسط لایه محافظ گوریلا گلس ۵ محافظت شده تا خط و خش آسیب زیادی به نمایشگر این میان‌رده وارد نکند. حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار باریک است و حدود ۹۰ درصد از این فضا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که راکرهای صدا و کلید پاور هم در محل مناسبی قرار گرفته و دسترسی به آن‌ها برای افرادی که دست‌های کوچکی دارند، چندان سخت نخواهد بود.

6.jpg

در نهایت با اشاره کنیم که برخورداری از استاندارد IP54 برای میان‌رده‌ای در سال ۲۰۲۴ چندان جالب نیست؛ چرا که گوشی‌های میان‌رده سامسونگ در حال حاضر با استاندارد IP67 روانه بازار می‌شوند.

به‌طور کلی این گوشی در محدوده قیمتی خود از طراحی و کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد و فقط شاید استاندارد IP54 برای برخی از کاربران نکته منفی به حساب آید.

صفحه نمایش گوشی موبایل X6 Pro شیائومی

گوشی موبایل شیائومی پوکو ایکس ۶ پرو به صفحه نمایشی ۶.۷ اینچ AMOLED مجهز شده که می‌تواند تا ۶۸ میلیارد رنگ راه نمایش دهد؛ در واقع این پنل از نوع ۱۲ بیتی است که می‌تواند رنگ را با بالاترین جزئیات نمایش دهد.

4.jpg

رزولوشن نمایشگر گوشی موبایل شیائومی پوکو X6 پرو ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل در نظر گرفته شده که کمپانی چینی از اصطلاح 1.5K برای معرفی این وضوح استفاده می‌کند.

پنل پوکو ایکس ۶ پرو هم مانند اکثر میان‌رده‌های بازار توانایی ارائه نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد تا جابه‌جایی بین منوها سریع صورت بگیرد و در بازی‌های پشتیبانی شده گیمرها به نرخ‌فریم‌های بالا دسترسی پیدا کنند.

طبق گفته شیائومی، نمایشگر Poco X6 Pro می‌تواند تا ۱۸۰۰ نیت روشن شود. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این میزان هنگامی در دسترس قرار می‌گیرد که کاربر محتوای HDR تماشا کند.

با این حال، با فعال کردن حالت تنظیم خودکار روشنایی ۱۲۰۰ نیتی در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ میزانی که برای کار کردن زیر نور مستقیم خورشید کاملا مناسب و کافی است.

از نظر کیفیت باید بگوییم که این نمایشگر کاملا می‌تواند از پس انتظارات کاربران برآید و تماشای فیلم و سریال روی این پنل لذت بخش خواهد بود.

نرم‌افزار و حسگرهای Xiaomi Poco X6 Pro

گوشی Poco X6 Pro شیائومی با سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و رابط‌کاربری HyperOS از جعبه خارج می‌شود تا نظر نرم‌افزاری با دستگاه کاملا جدیدی سروکار داشته باشیم.

9.jpg

طبق گفته شیائومی این سیستم‌عامل جدید در مقایسه با MIUI حدود ۶۰ درصد بهینه‌تر شده و با توجه به عملکردی که از این میان‌رده دیده‌ایم می‌توانیم این ادعا را تایید کنیم.

HyperOS یکی از بهترین پوسته‌های اندروید در زمینه شخصی‌سازی به حساب می‌آید و اگر کاربری هستید که قصد اعمال تغییرات گسترده روی گوشی خود دارید، هایپر او اس به خوبی می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند.

جابه‌جایی بین منوها کاملا سریع است و هیچ کندی احساس نمی‌شود و در زمان بررسی هم با مشکلات نرم‌افزاری مانند باگ مواجه نشدیم که نکته مثبتی محسوب می‌شود. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که هایپر او اس در بسیاری از زمینه‌ها مانند کنترل‌سنتر و حالت AOD به سیستم‌عامل iOS شباهت دارد.

7.jpg

پوکو ایکس ۶ پرو به طبع برخورداری از پنل اولد به اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز شده که بسیار دقیق و سریع قفل گوشی را باز می‌کند.

در مجموع رابط کاربری هایپر او اس در حال حاضر به پوسته قابل اعتمادی تبدیل شده و اگر به دنبال رابط کاربری هستید که دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی برایتان ساده باشد، بهتر است که به سراغ میان‌رده پوکو نروید.

سخت افزار و عملکرد گوشی Poco X6 Pro

پوکو با معرفی X3 Pro توانست به یکی از گوشی‌های پرفروش بازار ایران و جهان تبدیل شود، ولی متاسفانه دو نسل بعدی یعنی X4 Pro و X5 Pro چندان موفق ظاهر نشدند. با این حال، شیائومی در این نسل سعی کرده تا نواقص مدل‌های قبلی را برطرف و دوباره سری X را احیا کند.

میان‌رده پوکو در ظرفیت‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به همراه ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم در بازار عرضه شده و از نکات مثبت این گوشی می‌توان به نسل جدید حافظه‌های داخلی UFS 4.0 اشاره کرد که از سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالایی بهره می‌برد.

10.jpg

ایکس ۶ پرو شیائومی به تراشه پرچمدار و قدرتمند دایمنسیتی ۸۳۰۰ نسخه اولترا مجهز شده است؛ در واقع شیائومی این چیپ را متناسب با خواسته‌های خود شخصی‌سازی کرده و به همین علت عبارت اولترا را در انتهای نام آن مشاهده می‌شود.

پردازنده مرکزی این تراشه را سه کلاستر تشکیل می‌دهد که شامل یک هسته قدرتمند Cortex-A715 با فرکانس ۳.۳۵ گیگاهرتز، سه هسته میان‌قدرت Cortex-A715 با فرکانس ۳.۲۰ گیگاهرتز و چهار هسته کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۲.۲۰ گیگاهرتز می‌شود.

مجموعه قطعات این تراشه را پردازنده گرافیکی Mali-G615 با شش هسته پردازشی تکمیل می‌کند تا به این گوشی به راحتی از پس امور روزمره یا اجرای بازی‌های سنگین برآید.

برای محک و بررسی دقیق‌تر قدرت سخت‌افزاری این تراشه به سراغ بنچمارک‌های معتبر رفتیم که در عکس زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

12.jpg

مطابق با نتایج بدست آمده می‌توانیم بگوییم این گوشی از نظر سخت افزاری هیچ تفاوتی با دستگاه‌های پرچمدار ندارد و به خوبی می‌تواند از پس سنگین‌ترین کارها هم برآید.

البته از نظر مدیریت حرارت باید بگوییم که عملکرد آن چندان چنگی به دل نمی‌زند؛ چرا که بعد از گذشت ۱۵ دقیقه دما این دستگاه در استرس تست به بالای ۴۰ درجه رسید و تقریبا ۴۰ درصد هم افت عملکرد پیدا کرد. با این حال، جای نگرانی وجود ندارد و این گوشی همچنان با افزایش دما هم توانست گیم‌پلی روان و بدون مشکلی ارائه دهد.

در مجموع باید بگوییم که پوکو X6 Pro به علت استفاده از تراشه قدرتمند مدیاتک چندین پله بالاتر از سایر میان‌رده محدوده قیمتی خود قرار می‌گیرد و اگر موبایل گیمر هستید یا کاربری هستید که چندین کار به‌صورت همزمان انجام می‌دهد، پوکو X6 Pro شیائومی گزینه قابل اعتمادی برایتان خواهد بود.

دوربین گوشی موبایل شیائومی پوکو ایکس ۶ پرو

گوشی‌های پوکو همیشه به سخت افزار قدرتمند خود معروف هستند؛ ولی در بخش دوربین چندان عملکرد خوبی ندارند و این موضوع برای Xiaomi Poco X6 Pro صدق می‌کند.

عکاسی با گوشی X6 پرو

در پنل پشتی میان‌رده پوکو می‌توان به حسگر دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال، دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو اشاره کرد. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی هم داخل حفره پنل جلویی میزبانی می‌شود.

عکس‌های گرفته با دوربین اصلی در طول روز از جزئیات مناسبی برخوردارند و در سایه‌ها هم نویزهایی به چشم می‌خورد. همچنین باید اشاره کنیم که دقت رنگ و گستره دینامیکی هم قابل قبول است.

13.jpg

با استفاده از نرم‌افزار می‌توانید عکس‌های پرتره هم ثبت کنید که عملکرد گوشی در این حالت متوسط است و شاهد ضعف در برش سوژه از پس‌زمینه بودیم.

14.jpg

حسگر ۸ مگاپیکسلی دوربین دوم دارای میدان دید ۱۲۰ درجه است و به عنوان حسگر اولتراواید شناخته می‌شود. تصاویر گرفته شده با این دوربین تقریبا جزئیات زیادی ندارد، گسترده دینامیکی محدودتری دارد و از نظر دقت رنگ تقریبا نزدیک به نمونه‌های گرفته شده با دوربین اصلی است.

15.jpg

با قرار گرفتن در شرایط نوری مناسب با استفاده از دوربین سلفی امکان ثبت عکس‌های باکیفیت مناسب خواهید داشت. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که پردازش‌های نرم‌افزاری انجام شده، چهره را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

17.jpg

همچنین پرتره‌های گرفته شده با دوربین سلفی از نظر محو کردن پس‌زمینه کاملا متوسط است و گاهی این مشکل را می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد.

18.jpg

از دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو هم با توجه کوچک بودن حسگر نباید انتظار فراتر از حد داشته باشید. عکس‌های گرفته شده با این دوربین هم جزئیات زیادی ندارند، اما از نظر رنگ مطلوب به‌نظر می‌رسند.

19.jpg

در شب عملکرد دوربین‌ها افت پیدا می‌کند و این موضوع در تمامی دوربین‌ها مشاهده می‌شود. در عکس‌های گرفته شده با دوربیم اصلی در شب از نظر کیفیت متوسط هستند و الگوریتم پردازش برای جبران نبود جزئیات اقدام به شارپ کردن می‌کند که منجر به افزایش نویز شده است.

16.jpg

در مجموع باید بگوییم که نباید انتظار زیادی از دوربین‌های این گوشی داشته باشید، ولی در شرایط نوری مناسب عکس‌هایی ثبت می‌کند که می‌توانید بدون مشکل در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

باتری و شارژر گوشی موبایل Xiaomi Poco X6 Pro

شیائومی برای پوکو ایکس ۶ پرو همچنان از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده؛ باتری لیتیوم پلیمری که امکان شارژ با حداکثر توان ۶۷ وات دارد.

باتری و شارژر گوشی موبایل ایکس ۶ پرو شیائومی

ماندگاری باتری به‌لطف رابط کاربری سبک‌تر شده و تراشه ۴ نانومتری قابل قبول است و اگر استفاده‌های سنگین نداشته باشید می‌تواند تا یک روز کامل شما را همراهی کند.

از نظر سرعت شارژ هم باید بگوییم که با استفاده از آداپتور ۶۷ وات تعبیه شده داخل جعبه این گوشی برای رسیدن به شارژ کامل تقریبا به ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

آیا گوشی Poco X6 Pro شیائومی ارزش خرید دارد؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به نوع استفاده و انتظاراتتان از گوشی هوشمندی که خریداری می‌کنید، دارد.

از نکات مثبتی که ارزش خرید پوکو ایکس ۶ پرو را افزایش داده می‌توان به پردازنده قدرتمند، صفحه نمایش باکیفیت، اندروید ۱۴ و پشتیبانی از شارژ سریع ۶۷ وات اشاره کرد.

با این حال، رابط کاربری شیائومی و دوربین‌های متوسط از نکات منفی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید و اگر قصد خرید گوشی با اولویت دوربین هستید، بهتر است به سراغ گلکسی A54، گلکسی A55 یا ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس شیائومی بروید.

در نهایت باید از فروشگاه اینترنتی دیجی‌لند تشکر کنیم که این دستگاه جذاب و ارزشمند را برای بررسی در اختیارمان گذاشت.