خانهاخبار
با گذشت ۶ ماه از عرضه رسمی آیا گلکسی S23 FE ارزش خرید دارد؟

با گذشت ۶ ماه از عرضه رسمی آیا گلکسی S23 FE ارزش خرید دارد؟

گزینه‌ای مناسب برای طرفداران سامسونگ که به دنبال گوشی با قیمت مناسب هستند.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گلکسی S23 FE بسیاری از ویژگی‌های مثبت گلکسی S23 را حفظ کرده است، از جمله سیستم دوربین سه لنزه و بدنه‌ی آلومینیومی و شیشه‌ای باکیفیت. اگرچه S23 FE کمی بزرگ‌تر است و پردازنده‌ی آن هم داغ‌تر می‌شود، اما با قیمت مناسب حدود ۲۵ میلیون تومانی، همچنان ارزش خرید بالایی دارد. با نگاهی گذرا متوجه می‌شوید که گلکسی S23 FE یک گوشی از خانواده‌ی گلکسی S است. سامسونگ برای پایین نگه‌داشتن قیمت، تنها چند تغییر جزئی در آن اعمال کرده است. شکل کلی، طراحی دوربین و محل قرارگیری دکمه‌ها در S23 FE مشابه سایر گوشی‌های سری S23 است. این گوشی نیز مانند دیگر اعضای این خانواده، از فریمی آلومینیومی با پوشش محافظ گوریلا گلس در جلو و پشت بهره می‌برد. با این حال، برخلاف مدل‌های S23، S23 Plus و S23 Ultra که از آخرین نسلِ این محافظ یعنی Victus 2 استفاده می‌کنند، در S23 FE از نسخه‌ی قدیمی‌تر یعنی گوریلا گلس 5 استفاده شده است.

اگرچه S23 FE گوشی خوش‌ساخت و خوش‌دستی است، اما جای تأسف دارد که سامسونگ از جدیدترین محافظ گوریلا گلس استفاده نکرده است، به خصوص با توجه به اینکه پیکسل 7 و پیکسل 8 که قیمتی مشابه دارند، از نسل اول محافظ Victus بهره می‌برند.یکی از مواردی که در آن سامسونگ برای پایین نگه‌داشتن قیمت، تغییراتی اعمال کرده است، لبه‌های بدنه‌ی گوشی است. فضای خالی بیشتری در اطراف صفحه‌نمایش این گوشی نسبت به مدل‌های گران‌تر سری S23 وجود دارد. این فضای اضافی باعث شده‌است تا اندازه‌ی S23 FE بزرگ‌تر از حد نیاز باشد. اگرچه S23 FE از صفحه‌نمایشی 6.4 اینچی برخوردار است، اما از نظر ابعاد و وزن کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از Galaxy S23 Plus با صفحه‌نمایش 6.6 اینچی است.

گلکسی اس ۲۳ اف ای

مورد دیگری که بیشتر به چشم می‌آید، دوربین سلفی است. برخلاف سایر مدل‌های S23، در S23 FE حلقه‌ی بازتابنده‌ای در اطراف لنز دوربین سلفی وجود دارد که باعث می‌شود این دوربین از صفحه‌نمایش بیشتر جلب توجه کند. این گوشی همچنین از بلندگوهای استریو (یکی در لبه‌ی پایین و دیگری در بخش گوشی) بهره می‌برد که کیفیت صدای متوسطی ارائه می‌دهند. با اینکه خبری از صدای بم نیست، اما صدا تا زمانی‌که ولوم را تا حداکثر بالا نبرید، شفاف و واضح است.

همانطور که اشاره شد، گلکسی S23 FE از یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی بهره می‌برد. با این حال، اندازه‌ی کلی این گوشی به دلیل وجود حاشیه‌های بیشتر در اطراف صفحه‌نمایش، از Galaxy S23 Plus که صفحه‌نمایشی 6.6 اینچی دارد، کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.

کیفیت پنل OLED این گوشی به اندازه‌ی سایر اعضای خانواده‌ی S23 نیست، اما این موضوع چندان تعجب‌آور نیست، چرا که صفحه‌نمایش یکی از گران‌ترین قطعات گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. S23 FE همچنان از رزولوشن مناسب 1080 در 2340 پیکسل و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز برخوردار است. با این حال، حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی به 1450 نیت می‌رسد که چند صد نیت کمتر از گلکسی S23 است. در نتیجه، صفحه‌نمایش S23 FE در محیط‌های بیرونی نسبت به مدل‌های گران‌تر تیره‌تر و بازتابنده‌تر به نظر می‌رسد، اما همچنان قابل خواندن است. این گوشی همچنین از حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش بهره می‌برد، اما برخلاف مدل‌های S23 از نوع پیشرفته‌ی اولتراسونیک نیست، بلکه از حسگر اپتیکال ارزان‌تری استفاده می‌کند. سرعت حسگر قابل قبول است، اما در مقایسه با سایر گوشی‌هایی که با حسگر اپتیکال، خطاهای بیشتری در تشخیص اثر انگشت مشاهده شد. در استفاده‌ی روزمره، عملکرد S23 FE بسیار روان و سریع به نظر می‌رسد. این گوشی از یک پردازنده‌ی پرچمدار بهره می‌برد، اما جدیدترین مدل نیست. سامسونگ در S23 FE از همان پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 1 استفاده کرده است که در سری Galaxy S22 نیز به کار رفته بود. اسنپدراگون 8 نسل 1 همچنان تراشه‌ی بسیار سریعی است، حداقل در ابتدای کار.

با توجه به تست‌های گسترده‌ای که انجام شده، می‌دانیم این پردازنده تحت فشار مداوم دچار گرمای بیش از حد می‌شود و در نتیجه، عملکرد آن افت می‌کند. در تست استرس GPUی 3DMark Wild Life به مدت 20 دقیقه، S23 FE به دلیل کاهش فرکانس پردازنده به علت گرما (thermal throttling)، تقریباً نصف سرعت خود را از دست داد. شرکت کوالکام در اواسط سال 2022 این مشکل را با نسخه‌ی TSMC-made Snapdragon 8 Plus Gen 1 برطرف کرد، اما سامسونگ برای S23 FE از تراشه‌ی داغ‌تر (و احتمالا ارزان‌تر) استفاده کرده است.

گلکسی اس ۲۳ اف ای

خوشبختانه، گلکسی S23 FE از همان نرم‌افزار به‌روز یعنی اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1 سامسونگ بهره می‌برد که در دیگر گوشی‌های سری S23 نیز اجرا می‌شود. با توجه به پردازنده‌ی قدرتمند این گوشی، سامسونگ مجبور به حذف هیچ‌کدام از قابلیت‌های نرم‌افزاری اختصاصی خود نشده است. در نتیجه، شما همچنان به امکاناتی نظیر حالت DeX (به‌صورت کابلی و بی‌سیم)، قابلیت چند پنجره‌ای، هات‌اسپات خودکار و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت. نرم‌افزار اندروید سامسونگ نسبت به گذشته ساده‌تر شده است، اما همچنان منوهای آن کمی شلوغ هستند و برخی از برنامه‌های تکراری سامسونگ به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند. همچنین چند اپلیکیشن جانبی مانند لینکدین و فیس‌بوک وجود دارند که شاید ترجیح دهید آن‌ها را حذف کنید.

گلکسی اس ۲۳ اف ای

همانطور که اشاره شد، پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 1 به کار رفته در گلکسی S23 FE تحت فشار مداوم دچار گرمای بیش از حد می‌شود و در نتیجه، عملکرد آن افت می‌کند. با وجود این مشکل، خوشبختانه گلکسی S23 FE طبق وعده‌ی چهار ساله‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری سامسونگ، به‌روزرسانی One UI 6 مبتنی بر اندروید 14 را دریافت کرده است. لازم به ذکر است که اگرچه سیاست به‌روزرسانی سامسونگ همچنان در بین بهترین‌ها در این زمینه قرار دارد، اما در حال حاضر در دنیای اندروید، عقب‌تر از گوگل قرار گرفته است.

با وجود پردازنده‌ای که ممکن است داغ شود، باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی S23 FE به راحتی می‌تواند یک روز کامل شما را همراهی کند. در بررسی‌های انجام شده، با استفاده‌ی زیاد از S23 FE، حدود 5 تا 6 ساعت زمان نمایشگر (Screen-on Time) به دست آمد که قبل از نیاز به شارژ مجدد، قابل قبول است. سرعت شارژ سیمی 25 واتی این گوشی در سال 2023 چندان بالا به نظر نمی‌رسد، اما این همان سرعتی است که در مدل پایه گلکسی S23 (که باتری کوچک‌تری دارد) نیز دیده می‌شود. برای دستیابی به شارژ سریع 45 واتی، باید به سراغ مدل‌های Plus یا Ultra بروید.

برخلاف گوشی‌های FE‌ی قبلی سامسونگ که در زمینه‌ی کیفیت دوربین افت محسوسی داشتند، S23 FE تنها در مقایسه با سایر اعضای خانواده‌ی S23 کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی این گوشی، مشابه دوربین‌های به کار رفته در Galaxy S23 و S23 Plus است. اما لنز تله‌فوتو با قابلیت زوم 3 برابر، از 10 مگاپیکسل به 8 مگاپیکسل کاهش یافته و دوربین سلفی نیز 10 مگاپیکسلی است، در حالی که در مدل‌های دیگر از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده شده است. از آنجایی که حسگر اصلی این گوشی با گلکسی S23 یکسان است، S23 FE نیز می‌تواند با سرعت 24 فریم در ثانیه ویدیوهای 8K ضبط کند. کیفیت فیلم‌برداری این گوشی به خوبی مدل‌های گران‌تر است و می‌توان گفت عملکرد آن در زمینه‌ی فیلم‌برداری از اکثر گوشی‌های اندرویدی بهتر است.

گلکسی اس ۲۳ اف ای

عکس‌هایی که با دوربین اصلی و فوق عریض S23 FE گرفته می‌شوند، به همان خوبیِ عکس‌های گرفته شده با گلکسی S23 هستند. دوربین اصلی تصاویر را به صورت 12.5 مگاپیکسل ثبت می‌کند، سرعت عکاسی بالایی دارد و جزئیات را به خوبی حفظ می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد S23 FE کمی بیشتر تمایل به افزایش بیش از حد روشنایی تصاویر (Over-brightening) دارد که باعث از بین رفتن جزئیات در مناطق روشن‌تر عکس می‌شود. عکس‌های زومی که با استفاده از لنز تله‌فوتو گرفته می‌شوند، به ویژه در نور کم، ممکن است کمی تار به نظر برسند. علت این موضوع احتمالا عدم وجود لرزشگیر اپتیکال برای این لنز است، قابلیتی که در مدل‌های گران‌تر سری S23 وجود دارد. با این وجود، باید گفت که در این بازه‌ی قیمتی، تعداد کمی از گوشی‌ها از لنز تله‌فوتوی اختصاصی بهره می‌برند.

با قیمت جهانی 599 دلار، ایراد گرفتن از امکانات و قابلیت‌های S23 FE کمی سخت است. حتی با قیمت کمی گران‌تر، S23 FE همچنان ارزش خرید بالایی دارد، اما در این صورت به قیمت پیکسل 8 نیز نزدیک می‌شود که از یک صفحه‌نمایش OLED باکیفیت‌تر، نسخه‌ی بهینه‌تر اندروید از طرف گوگل و دوربین‌های با عملکرد بهتر بهره می‌برد. شما می‌توانید این گوشی را در بازار ایران با قیمتی بین ۲۵ تا ۲۶.۵ میلیون تومان خریداری کنید.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

motorola-edge-50-gsm-ira
جزئیات فنی موتو اج ۵۰ تایید شد؛ نازک‌ترین گوشی مجهز به گواهی نظامی

مدل استاندارد سری موتورولا اج ۵۰ به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی با روشنایی ۱۹۰۰ نیتی، اسنپدراگون ۷ نسل یک و شارژ ۶۸ واتی مجهز است. 

بیشتر بخوانید
xiaomi-redmi-pad-se-gsm-ir
مشخصات فنی تبلت اقتصادی ردمی لو رفت

شیائومی به زودی از یک تبلت اقتصادی به نام ردمی پد SE 4G رونمایی خواهد کرد که حالا مشخصات فنی آن در دسترس قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید
google-pixel-8-gsm-ir
نمایشگر سری پیکسل ۹ پرنورتر و بادوام‌تر از قبل خواهد بود

گوگل برای نمایشگر سری پرچمدار موردانتظار خود از فناوری M14 سامسونگ بهره برده که روشنایی و دوام صفحه‌نمایش را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. 

بیشتر بخوانید