خانهاخبار
این تراشه قابلیت هوش مصنوعی مولد را برای گوشی‌های میان‌رده به ارمغان می‌آورد

این تراشه قابلیت هوش مصنوعی مولد را برای گوشی‌های میان‌رده به ارمغان می‌آورد

مدیاتک امروز از تراشه ۴ نانومتری دایمنسیتی ۸۳۰۰ رونمایی کرد که از قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند.
۳۰ آبان ۱۴۰۲

چندی پیش، دو غول تراشه‌سازی بازار اندرویدی‌ها یعنی کوالکام و مدیاتک از تراشه‌های پرچمدار خود رونمایی کردند که از قابلیت هوش مصنوعی مولد پشتیبانی می‌کنند. حالا اما به نظر می‌رسد نباید برای عرضه ویژگی هوش مصنوعی مولد برای گوشی‌های میان‌رده زیاد صبر کنیم چرا که مدیاتک به تازگی از یک تراشه میان‌رده به نام دایمنسیتی ۸۳۰۰ پرده‌برداری کرده که از این قابلیت مهم بهره می‌برد. انتظار می‌رود تراشه جدید این برند برای گوشی‌های میان‌رده پرمیوم در دسترس قرار بگیرد.

image

دایمنسیتی ۸۳۰۰ را می‌توان اولین تراشه میان‌رده بازار دانست که از ویژگی هوش مصنوعی مولد پشتیبانی می‌کند. غول تراشه‌سازی تایوانی ادعا کرده که پردازنده هوش مصنوعی APU 780 این تراشه از مدل‌های زبانی بزرگ تا ۱۰ میلیارد پارامتر پشتیبانی می‌کند. البته هنوز میزان دقیق نرخ توکن و یا سرعت پردازش هوش مصنوعی دایمنسیتی ۸۳۰۰ مشخص نیست.

به طور معمول، برای دریافت پاسخ‌های متنی از مدل‌های زبانی بزرگ به نرخ ۱۵ و یا ۲۰ توکن بر ثانیه نیاز است. برای مثال، دایمنسیتی ۹۳۰۰ برای ۳۳ میلیارد پارامتر از ۳ یا ۴ توکن بر ثانیه و یا برای ۷ میلیارد پارامتر از ۲۰ توکن بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر، اسنپدراگون ۸ نسل سه برای یک مدل ۱۰ میلیارد پارامتری از ۱۵ توکن بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

دایمنسیتی ۸۳۰۰ از ویژگی تولید تصویر Stable Diffusion برخوردار شده که متاسفانه مدیاتک سرعت پردازشی آن را نیز مشخص نکرده است. تراشه جدید این برند از حافظه رم LPDDR5x تا سرعت ۸۵۳۳ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. البته مدیاتک ادعا کرده که برای اجرای بهتر مدل‌های زبانی بزرگ، تولیدکنندگان باید از حافظه رم سریع‌تری استفاده کنند.

از نظر مشخصات فنی سخت‌افزاری، دایمنسیتی ۸۳۰۰ برپایه نسل دوم فرآیند ۴ نانومتری شرکت TSMC توسعه داده شده است. پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای این تراشه از یک هسته کورتکس A715 با فرکانس ۳٫۳۵ گیگاهرتزی، سه هسته کورتکس A715 دیگر با فرکانس ۳ گیگاهرتزی و چهار هسته کورتکس A510 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

image

در مقایسه با دایمنسیتی ۸۲۰۰، قدرت پردازنده مرکزی تراشه جدید مدیاتک تا ۲۰ درصد بهتر شده در حالی که مصرف انرژی آن تا ۳۰ درصد کم شده است. پردازنده گرافیکی دایمنسیتی ۸۳۰۰ یعنی Mali-G615 MC6 بهبود قابل توجهی داشته و حالا تا ۶۰ درصد سریع‌تر از قبل شده و ۵۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

دایمنسیتی ۸۳۰۰ یه یک فناوری جدید به نام Adaptive Gaming Technology مجهز شده که به لطف آن، یک اپلیکیشن و یا یک بازی می‌تواند با تراشه ارتباط برقرار کند و بار پردازشی را تعیین کند تا آن برنامه یا بازی خود را با سخت‌افزار تطبیق‌ دهد. مدیاتک ادعا کرده که این روش تا ۱۴ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

تراشه جدید مدیاتک از فیلمبرداری 4K شصت فریم بر ثانیه HDR و قابلیت AI-Color (برای تطبیق‌ بهتر رنگ‌ها در تصویر)‌ پشتیبانی می‌کند. در حالت فیلمبرداری نیز مصرف انرژی بهینه‌تر شده است. از دیگر مشخصات فنی دایمنسیتی ۸۳۰۰ می‌توان ویژگی دیکود AV1، بلوتوث نسخه ۵٫۴، وای‌فای 6E و پشتیبانی از نمایشگر WQHD پلاس با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی / نمایشگر فول اچ‌دی پلاس با نرخ نوسازی ۱۸۰ هرتزی را نام برد.

در نهایت نیز مدیاتک اعلام کرده که اولین گوشی‌های مجهز به تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ تا پایان سال جاری میلادی معرفی خواهند شد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید