خانهاخبار
آیفون ۱۶ استاندارد از تراشه متفاوتی استفاده خواهد کرد

آیفون ۱۶ استاندارد از تراشه متفاوتی استفاده خواهد کرد

اپل قرار است برای اولین بار یک چیپست را به طور اختصاصی برای مدل خاصی از آیفون‌ها طراحی کند.
۵ مهر ۱۴۰۲

بر اساس شایعه‌ای که امروز توسط یک منبع معتبر منتشر شده، تراشه A17 طراحی شده برای آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس با استفاده از فرایند ساختی تولید خواهد شد که به طور اساسی با فرایند ساخت A17 Pro در آیفون ۱۵ پرو متفاوت خواهد بود.

گزارش امروز ادعا کرده که اصل این خبر را یک متخصص مدارهای مجتمع با ۲۵ سال تجربه کار بر روی پردازنده‌های پنتیوم اینتل، اولین بار در ماه ژوئن (دی ماه ۱۴۰۱) منتشر کرده و اکنون همین منبع برنامه اپل را برای تراشه‌های استاندارد خود در سال ۲۰۲۴ فاش کرده است.

image

تراشه A17 Pro آیفون ۱۵ پرو با استفاده از فرایند N3B شرکت  TSMC ساخته شده است، اما طبق گزارش‌ها اپل قصد دارد برای تراشه استاندارد A17 سال آینده که برای آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس طراحی شده است، به فرایند ارزان‌تر N3E روی بیاورد. این اولین باری است که اپل تراشه‌ای را به طور خاص برای مدل‌های استاندارد آیفون خود طراحی می‌کند. در سال‌های گذشته اپل به سادگی تراشه‌های یکسانی را به کل خط تولید آیفون اختصاص می‌داد و سپس آنها را به مدت یک سال بین مدل‌های استاندارد و پرو که با آیفون ۱۴ در سال ۲۰۲۲ شروع شد، متحول کرد.

تراشه A15 Bionic در آيفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس یک نوع بالاتر با یک هسته پردازشگر اضافی نسبت به A15 استفاده شده در آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی است، بنابراین برخی از تراشه‌های بین نسلی با وجود نام یکسان، دارای ساختار متفاوتی هستند.

N3B گره اصلی ۳ نانومتری TSMC است که با مشارکت اپل ایجاد شده است. از سوی دیگر N3E گره ساده‌تر و ارزان‌تری است که اکثر مشتریان TSMC از آن استفاده می‌کنند. N3E دارای لایه‌های EUV کمتر و چگالی ترانزیستور کمتری نسبت به N3B است که در نتیجه کارایی کمتری هم دارد. N3B نیز برای مدت طولانی‌تری نسبت به N3E آماده تولید انبوه بوده است، اما بازدهی بسیار کمتری دارد. N3B به طور موثر به عنوان یک گره آزمایشی طراحی شده است و با فرایندهای جانشین TSMC از جمله N3X، N3P و N3S سازگار نیست؛ به این معنی که اپل باید تراشه‌های آینده خود را برای استفاده از نوآوری‌های TSMC دوباره طراحی کند.

در ابتدا تصور می‌شد اپل قصد دارد از N3B برای تراشه A16 Bionic استفاده کند، اما مجبور شد به N4 بازگردد زیرا به موقع آماده بهره‌برداری نبود. احتمالا اپل از طراحی هسته پردازنده و گرافیک N3B استفاده می‌کند که در اصل برای A16 Bionic در A17 Pro طراحی شده بود، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۴ به طرح‌های اصلی A17 با N3E روی آورد.

افشاگر خبر امروز اولین کسی بود که گفت مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ از همان تراشه A15 Bionic سال قبل استفاده خواهند کرد و A16 منحصر به آیفون ۱۴ پرو خواهد بود، شایعه‌ای که بعدها به طور گسترده تایید شد و در نهایت هم به حقیقت پیوست. در اوایل ماه جاری میلادی بود که جف پو تحلیلگر معتبر محصولا اپل نیز شایعه ساخت تراشه A17 سال ۲۰۲۴ با گره N3E را تایید کرد و افزود که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس نیز دارای ۸ گیگابایت حافظه خواهند بود که در مقایسه با ۶ گیگابایت در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس، افزایش خوبی خواهد داشت.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید