سراب 4K برای Xbox One X و PS4 Pro
همانطور که میدانید، چندی پیش نمایشگاه E3 برگزار شد و کمپانیهایی مانند مایکروسافت با پروژه اسکورپیو برای رقبان خود خطونشان کشیدند. اما سونی نیز بیکار ننشسته بود و با PlayStation 4 Pro آمده بود تا پاسخ رقیب ردموندی را بدهد.
هر دو کنسول ایکس باکس وان X و پلیاستیشن 4 پرو از کیفیت 4K پشتیبانی میکنند. کیفیت نمایش 4K در این دو کنسول، جای بحثهای زیادی دارد. هرچند که شاید بتوان گفت مایکروسافت در زمینه کیفیت تصویری 4k در لبه تکنولوژی قرار دارد، اما این سطح کیفیت تصویری برای کنسولهای بازی قطعا یک سراب است. میدانید چرا؟ در ادامه به شما خواهیم گفت. با جی اس ام همراه باشید.

دو کنسول Xbox One X و PS4 Pro از جهاتی غیرمعمول هستند. زیرا بدون قطع یا شکستن سازگاری با کنسولهای پیشین خود، توانستهاند بهبودی قابلتوجه در قدرت را ارائه دهند. پیشازاین، آپگرید قدرت کنسولها به تغییر نسلهای کنسول محدود میشد. برای مثال، کنسولها PS3 که در سال 2014 با نمونه PS4 جایگزین شد، از همان سختافزار سال 2006 استفاده میکرد. اما استفاده از معماری x86 در کنسولهای کنونی، امکان آپگرید کنسولهای یک نسل را آسانتر کرده است.
این بهروزرسانیها بدون تغییر نسل قطعا به نفع مشتریان خواهد بود. زیرا آنها برای خرید سختافزارهای مدرن، آپشنهای متنوعی را در پیش روی خود خواهند داشت و یا میتوانند با خرید مدل اورجینال، در هزینهها نیز صرفهجویی کنند.
اما راهی که دو کنسول Xbox One X و PS4 Pro برای ارتقای خود پیمودهاند، جای انتقادات زیادی را باقی گذاشته است. ارتقای این کنسولها، بهصورت یکپارچه صورت نگرفته است. زیرا با تمرکز روی کیفیت 4K، بهروزرسانیهای سختافزاری این کنسولها برای مشتریان بیمعنی میشود. برای رندرکردن تصاویر 4K، به منبع عظیمی از قدرت نیاز است و حتی اگر تلویزیون شما از این سطح کیفیت تصویری پشتیبانی نکند، خرید یک کنسول 4K برایتان چندان معنایی نخواهد داشت.
اکثر بازیهای کنسول PS4 و Xbox One نیز در حالت 30 فریم بر ثانیه و کیفیت 1080p، یا کیفیتهای نزدیک به این، اجرا میشوند. اما در کنسولهای Xbox One X و PS4 Pro شاهد آن هستیم که صرفنظر از نوع تلویزیونی که کنسول به آن وصل است، همین موارد، فقط با پیکسلهای بیشتر رندر میشوند. حتی اگر تلویزیون شما از کیفیت 4k نیز پشتیبانی میکند، استفاده از یک کنسول 4k چندان روش خوبی برای استفاده حداکثری از کیفیت تلویزیون محسوب نمیشود.
اما پس چه چیزی مناسب خواهد بود؟ یک پلتفرم وجود دارد که هم میتواند قدرت بیشتری را ارائه دهد و هم میتوانید چگونگی استفاده از آن را بهدلخواه خود تعیین کنید: PC. اگر یک بازیکن PC که تمایل به اجرای بازی باکیفیت 4K، 30 فریم بر ثانیه و در سطح گرافیکی ایکس باکس وان دارد را پیدا کردید، من به شما جایزه خواهم داد! اکثر گیمرهای PC، بازیهای خود را در سرعت 60fps اجرا میکنند و حتی با دستکاریهای گرافیکی نیز میتوانند به فریمهای بالاتری همدست یایند.
من نیز یکی از این افراد هستم! PC که در حال حاضر از آن برای بازی استفاده میکنم، از کیفیت 4K نیز پشتیبانی میکند، اما ترجیح میدهم که تنظیمات را روی کیفیت 1440p قرار دهم. رزلویشن 1440p نسبت به 1080p یک آپگرید نسبتا خوب محسوب میشود و مقدار قدرت پردازشی موردنیاز آن نیز بهاندازه 4K نیست. البته مانیتورهای 1440p محدودیتهای مانیتورهای 4 کی را نیز ندارند. برای مثال، مانیتورهای 4k به 60Hz محدودشدهاند، اما در مانیتورهای 1440p میتوانید نرخ فریم را تا دو برابر هم افزایش دهید. مانیتوریهای باقابلیت G-Sync نیز ازجمله بهترین مانیتورهای این رده محسوب میشوند.
G-Sync میتواند نرخ رفرش مانیتور را با خروجی GPU هماهنگ کند. بدین معنی که هر فریم در پی سی شما بهراحتی و بدون هیچگونه مشکلی پردازش خواهد شد. شرکت AMD نیز قابلیتی شبیه به G-Sync، بانام FreeSync، را در برخی مانیتورهای خود قرار داده است و کمپانی اپل نیز از فناوریای موسوم به «ProMotion» در آیپد پرو جدید خود استفاده میکند.

اما صحبت کردن از 144Hz، درحالیکه کنسولهای PS4 و Xbox One از 60fps پشتیبانی نمیکنند، بیهوده است. نظر شخصی من این است که 60fps میتواند تجربه واقعیتری از انجام بازیها را نسبت به رزلویشن 4k ایجاد کند و به شخصه خوشحال میشوم که کنسولهای بازی روی این جنبه تمرکز بیشتری داشته باشد. اما متاسفانه، اینگونه نیست.
در مورد تلویزیونهای 1080p نیز تقریبا همین قانون وجود دارد. فروشندگان این تلویزیونها ادعا میکنند که محصولات آنها میتوانند تجربهای بهمراتب بهتر را ارائه دهند. دیو مک کارتی از کمپانی مایکروسافت در نمایشگاه E3 گفت که: «من نمیتوانم از دیدگاه یک تلویزیون 1080p سخن بگویم، زیرا شما ناامید خواهید شد.» او بعدها اعلام کرد که منظورش این بوده که کاربران در ایکس باکس وان ایکس به supersampling خودکار دسترسی خواهند داشت و این قابلیت در تلویزیونهای 1080p وجود ندارد. اگر با «supersampling» آشنا نیستید، باید بگوییم که این قابلیت به معنای رندر کردن تصاویر، در رزلویشنی بیش از توان نمایشگر، است. اما این روش، روش خوبی برای افزایش کیفیت تصویر محسوب نمیشود و قطعا انتخابی نخواهد بود که بسیاری از گیمرها با مانیتورهای 1080p به دنبال آن باشند.
اما کمپانیهایی مانند سونی و مایکروسافت، تا حدودی در گود طراحی کنسولهای خود گرفتارشدهاند. هر دو کنسولهای جدید این کمپانیها از هستههای کم قدرت Jaguar CPU استفاده میکنند. این هستهها معمولا در لپتاپهای میانرده مورداستفاده قرار میگیرند. اگر هستههای Jaguar CPU را در کنار GPU های ارتقا یافته کنسولهای PS4 و Xbox One قرار دهیم، متوجه میشویم که پردازنده میتواند عملیات افزایش فریمها را تا حدودی محدود کند. بنابراین باید امیدوار بود که کمپانیهای سونی و مایکروسافت، در آینده، کنسولهای خود را به CPU های قدرتمندتری مجهز کنند.

اما 4k تنها روش برای بهبود تجربه بصری نیست. بازیهای PC در رزلویشن 1080p، از بازیهای PS4 و Xbox One بهتر به نظر میرسند و شاید این بهتر بودن را باید مدیون GPU های قدرتمندتر دانست. حتی اگر شما، مالک یک تلویزیون 4k هستید، بزرگترین تفاوتی که ممکن است متوجه آن شوید، تفاوت در HDR باشد و نه رزلویشن. اما کنسولهای PS4 در زمینه نمایش بهتر پیکسلها میتوانند از نمونههای Xbox One عملکرد بهتری داشته باشند و دلیل آن نیز استفاده از هدستهای VR است. این هدستها میتوانند رزلویشن بیشتری را نمایش دهند و یک تفاوت قابللمس در زمینه کیفیت تصویر را برای کاربران ایجاد کنند. اما در E3 شاهد آن بودیم که مایکروسافت، چشماندازهای خود برای استفاده از هدستهای VR در کنسولهای بازی را محدود کرده است.
اما هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت، برای توسعهدهندگان مجوز کار روی خروجیهای 4K را صادر نمیکنند. اما طراحی و موقعیت این کنسولها، تمرکز روی رزلویشن را بیشازپیش موردتوجه قرار داده است. از طرفی، کار کردن روی یک کنسول Xbox One با رزلویشن 1080p، در حالی که مایکروسافت تبلیغات گستردهای را روی 4K انجام داده است، کاری بسیار پرخطر خواهد بود.
این روزها، خرید یک تلویزیون با رزلویشنی غیر از 4K، بسیار سخت است و بسیاری از افراد، حتی نمیدانند که چگونه باید از تمام ظرفیت این تلویزیونها استفاده کنند. اما من نگران هستم که تمرکز روی رزلویشن، مانع از توسعه بازیها شود.
بهشخصه، زمان بسیار زیادی را روی بازیهای کنسول صرف کردهام و برای انتخاب نمونههای قدرتمندتر نیز بسیار مشتاق هستم. اما بههیچعنوان نمیتوانم چیزی که مایکروسافت و سونی در پیش پای خریداران قرار دادهاند را بپذیرم. امیدوارم که روزی شاهد رونمایی از PlayStation 5 و Xbox Two با تمرکز روی عملکرد باشیم و نه پیکسل. تا آن موقع، ترجیح میدهم که از PC برای بازی کردن استفاده کنم.
نظر شما در مورداستفاده از رزلویشن 4K در کنسولهای بازی چیست؟