GSM-logo
خانهمقاله‌ها
۷ افسانه‌ درباره دوربین گوشی که باید فراموش کنید!

۷ افسانه‌ درباره دوربین گوشی که باید فراموش کنید!

در دنیای گوشی‌های هوشمند، شایعات زیادی درباره دوربین‌ها وجود دارد، اما وقت آن رسیده که با این باورهای اشتباه خداحافظی کنیم. واقعیت چیزی متفاوت است!

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

تبلیغات

home_header

امروزه گوشی‌های هوشمند به‌لطف پیشرفت تکنولوژی‌های عکس‌برداری، به ابزارهای بسیار حرفه‌ای برای عکاسی و فیلم‌برداری تبدیل شده‌اند. در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند امکانات مختلفی از جمله استفاده از لنزهای متعدد و قابلیت‌های عکاسی حرفه‌ای را به‌صورت یک‌جا در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که در گذشته جمع‌آوری چنین سیستم عکاسی، واقعا یکی از چالشی‌ترین کارها برای عکاسان به‌شمار می‌رفت.

با این حال، وقتی صحبت از دوربین گوشی‌ها می‌شود، حجم شگفت‌انگیزی از اطلاعات نادرست و باورهای غلط در اطرافمان وجود دارند و وقت آن رسیده که واقعیت را یک‌بار برای همیشه روشن کنیم. اگر شما هم از رقم‌های جنون‌آمیز مگاپیکسل گرفته تا افسانه‌های لنز زوم و همکاری با شرکت‌های پیشرو در زمینه دوربین خسته شده‌اید، بیایید یک‌بار برای همیشه به این افسانه‌های خسته‌کننده در مورد دوربین گوشی‌های خاتمه دهیم.

داشتن لنز بیشتر همیشه به معنای سیستم دوربین بهتر است

جریان مجهز کردن گوشی‎‌های هوشمند به لنزهای مختلف واقعا می‌تواند مفید باشد، اما به‌نظر می‌رسد که این جریان بیشتر به یک رقابت بازاریابی تبدیل شده است. گاهی اوقات تولیدکنندگان، لنزهای اضافی مانند سنسورهای ماکرو یا عمق‌سنج اختصاصی را در اولویت اول برای جذاب‌تر کردن مشخصات فنی دستگاه برای جلب نظر مصرف‌کنندگان اضافه می‌کنند.

در حالی که این لنزها هدفی را دنبال می‌کنند، پیاده‌سازی آن‌ها اغلب ناامیدکننده است (به‌خصوص در دستگاه‌های ارزان‌قیمت) و لنزهای موجود و باکیفیت بالاتر روی دستگاه می‌توانند عملکرد آن‌ها را همچنان به خوبی انجام دهند.

android phone and iPhone

لازم به ذکر است که حتی در برخی گوشی‌های ارزان‌‌قیمت مخصوصا از برندهای چینی، عملا تولیدکننده از لنزهای بی‌کاربردی در ماژول دوربین استفاده کرده که فقط نشان دهد این گوشی به چنین سیستم دوربین کاملی مجهز است. در حالی که احتمالا گوشی‌های با کیفیت، هیچ چنین سیستم‌های دوربینی ندارند و درعین حال قدرت عکاسی فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال، سنسور عمق‌سنج را در نظر بگیرید. کار اصلی این سنسور کمک به ایجاد جلوه بوکه در حالت پرتره است. با این حال، بسیاری از گوشی‌های امروزی، حتی آن‌هایی که لنزهای کمتری دارند، از طریق الگوریتم‌های نرم‌افزاری پیچیده، به نقشه‌برداری عمق عالی و تاری پس‌زمینه بسیار باکیفیت دست می‌یابند. بنابراین، دیگر امروزه به‌لطف سیستم‌های پردازش تصویر پیشرفته، مجهز بودن یک گوشی به سنسور عمق‌سنج بیشتر جنبه بازاریابی داشته و به احتمال بسیار کاربردی در روند عکاسی نخواهد داشت.

در کل یک لنز اصلی مهندسی شده، یک لنز فوق‌عریض همه‌کاره و یک لنز تله‌فوتو مناسب در صورت پیاده‌سازی درست اغلب می‌توانند نتایج بسیار بهتری نسبت به یک گوشی با چهار یا پنج لنز ارائه دهند. همان‌طور که اشاره کردیم، اغلب این لنزهای اضافی عمدتا با اهداف بازاریابی بوده و در واقع فقط برای رقابت ظاهری استفاده شده‌اند.

مگاپیکسل بالاتر منجر به عکاسی بهتر می‌شود

این یکی از ماندگارترین و گمراه‌کننده‌ترین اطلاعات در دنیای عکاسی دیجیتال است، به خصوص وقتی صحبت از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند باشد. عبارت «مگاپیکسل» (MP) به یک میلیون پیکسل اشاره دارد و رقم مگاپیکسل سنسور دوربین، تعداد این عنصرهای حساس به نور را که روی سنسور چیده شده‌اند را نشان می‌دهد.

Galaxy S25 Ultra

در حالی که تعداد مگاپیکسل بالاتر منجر به فایل تصویر بزرگ‌تر با پیکسل‌های بیشتر می‌شود، این از طرفی هم قطعا به این معنی نیست که تصویر از نظر جزئیات، دقت رنگ و عملکرد در نور کم عملکرد بهتری خواهد داشت. احتمالا شما هم دیده‌اید که سیستم دوربین آیفون‌ها با یک لنز 12 مگاپیکسل یا 48 مگاپیکسل که به درستی پیاده‌سازی شده‌اند، به راحتی سنسورهای 200 مگاپیکسلی گوشی‌های چینی را شکست می‌دهند.

اندازه سنسور تصویر، عامل مهم‌تری در کیفیت تصویر نسبت به تعداد مگاپیکسل است. یک سنسور بزرگ‌تر می‌تواند پیکسل‌های بزرگ‌تری را در خود جای دهد و نور بیشتری را جذب کند. این امر منجر به محدوده داینامیکی وسیع‌تر و نویز کمتر شده و در کل خروجی بسیار باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهد.

این روزها، سیستم‌های پردازش تصویر پیشرفته تقریبا حرف اول را در عکاسی با گوشی‌های هوشمند می‌زنند. یک گوشی مانند سری پیکسل با سیستم پردازش تصویر عالی اغلب می‌تواند عکس‌های بهتری را از یک سنسور با مگاپیکسل کمتر نسبت به یک گوشی با سنسور با مگاپیکسل بالا و سیستم پردازش تصویر متوسط ثبت کنند.

همه تصاویر طبیعی‌تر را ترجیح می‌دهند

معیار اصلی زیبایی یک عکس در چشم بیننده است و این در مورد عکاسی با گوشی‌های هوشمند هم صدق می‌کند. چیزی که یک نفر آن را یک تصویری با رنگ‌های طبیعی تلقی می‌کند، ممکن است دیگری آن کسل‌کننده یا فاقد شور و نشاط بداند.

Pixel Phones

 به عنوان مثال، برخی از کاربران کنتراست بیشتر و ظاهر گرم‌تر را در عکس‌ها ترجیح می‌دهند تا مجبور نباشند قبل از آپلود در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها ادیت کنند. این دقیقا یکی از دلایلی است که برخی از افراد، عکس‌های ثبت شده با گوشی‌های پیکسل را کسل‌کننده می‌دانند.

به هر حال، تصاویر روشن و اشباع شده اغلب در یک فید شلوغ برجسته می‌شوند و تمایل بیشتری به جذب مخاطب دارند.

در هر صورت محدوده زوم بالاتر بهتر است

عبارت «زوم فضایی 100 برابری» یا برچسب‌های مشابه که روی پشت گوشی‌ها چسبانده می‌شوند، ممکن است جذاب باشند. با این حال، بیشتر این محدوده زوم تبلیغ شده اغلب از طریق زوم دیجیتال به‌دست بیایند که با بیشتر شدن میزان زوم بر کیفیت تاثیر می‌گذارد.

galaxy phone

این اساسا برش تصویر گرفته شده توسط سنسور و سپس بزرگ‌نمایی دیجیتالی پیکسل‌های باقی مانده برای پر کردن قاب است. در واقع با زوم دیجیتال، جزئیات بیشتری ثبت نشده و فقط پیکسل‌های موجود بزرگ‌تر می‌شوند که اغلب منجر به افت کیفیت تصویر می‌شود.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، اغلب این ارقام زوم جنجالی را به‌عنوان یک نقطه قوت کلیدی در فروش محصولات عنوان می‌کنند، زیرا کاربران معمولا تصور می‌کنند عدد بالاتر نشان‌دهنده‌ عملکرد بهتر لنز تله‌فوتو است.. در واقع رقم‌های زوم «100 برابر» یا «200 برابر» بسیار چشم‌گیر به‌نظر می‌رسند، حتی اگر کاربرد عملی آن زوم به شدت محدود باشد. به همین خاطر در بررسی مشخصات یک گوشی، بهتر است چندان تحت تاثیر رقم زوم فوق‌العاده بالا آن‌ قرار نگیرید.

برای یک عکاسی خوب باید تنظیمات آن را به صورت دستی تنظیم کنید

موضوعی که احتمالا هنوز برخی از کاربران نمی‌دانند، این است که دوران تنظیم دستی دوربین گوشی برای رسیدن به نتایج دلخواه تمام شده و حالا گوشی‌های هوشمند امروزی مجهز به پردازنده‌ها و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای هستند که صحنه را به‌صورت لحظه‌ای تجزیه و تحلیل کرده و به‌طور خودکار مجموعه‌ای از تنظیمات را روی سیستم دوربین اعمال می‌کنند.

android phone

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به شدت روی سیستم‌های نرم‌افزاری دوربین پیش‌فرض خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که در حالت خودکار، بهترین نتایج را ارائه می‌دهند. بنابراین امروزه دیگر نیازی نیست از برنامه‌های دوربین شخص‌ثالث استفاده کنید.

البته این بیشتر بدین خاطر است که امروزه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، سازگاری سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین را به حدی رسانده‌اند که تنها برنامه دوربین اختصاصی گوشی‌ها، بهینه‌ترین تنظیمات را اعمال کرده و کاربران از تنظیم‌های دستی بی‌نیاز کرده‌اند.

حالت‌های پیش‌فرض برای اکثر کاربران معمولی که عمدتا عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند یا آن‌ها را فقط روی نمایشگر گوشی مشاهده می‌کنند، تصویرهای رضایت‌بخش‌تری را تحویل می‌دهند.

حالت شب فقط برای عکاسی در تاریکی مطلق مفید است

این تصور که حالت شب یا همان نایت مود در گوشی فقط برای عکاسی در شرایط کاملا تاریک مفید است، یک تصور غلط رایج بوده و در حالی که حالت شب در تاریکی تقریبا کامل عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، اما مزایای آن فراتر از چنین موقعیت‌هایی است.

android phone

نقطه مطلوب عملکرد برای نایت مود اغلب در محیط‌هایی کم‌نوری است که کاملا تاریک نیستند. در واقع، یک حالت شب اختصاصی، سایه‌ها را روشن‌تر کرده، نویز را کاهش می‌دهد و وضوح را با دریافت نور بیشتر بهبود می‌بخشد. این حالت برای بهینه‌سازی کیفیت تصویر در هر موقعیتی با نور محدود موجود، حتی اگر تاریکی کامل نباشد هم می‌تواند کاربرد داشته باشد.

گوشی‌هایی که با همکاری شرکت‌های سازنده دوربین ساخته شده‌اند، بهتر هستند

افسانه‌ای در مورد دوربین گوشی‌های هوشمند وجود دارد مبنی‌بر این که همکاری با شرکت‌های شناخته‌شده‌ای مانند لایکا، هاسلبلاد و زایس، عملکرد برتر سیستم دوربین را تضمین می‌کنند. در حالی که این شرکت‌ها سابقه طولانی در تولید سخت‌افزارهای عکاسی دارند، اما نتیجه به عمق و ماهیت همکاری بستگی دارد.

گاهی اوقات، این همکاری ممکن است شامل استفاده شرکت تولیدکننده دوربین از نام و تخصص خود در علم رنگ‌دهی یا تنظیم تصویر باشد. 

Pixel 9a

با این حال، یک همکاری عمیق‌تر ممکن است شامل مشارکت شرکت تولیدکننده سخت‌افزار دوربین در طراحی یا فرآیند تولید لنزهای گوشی باشد. به عنوان مثال، همکاری شیائومی با لایکا را در نظر بگیرید. لایکا در جنبه‌های مختلفی از جمله طراحی لنز، تنظیم تصویر و عناصر رابط کاربری این گوشی‌ها مشارکت دارد.

همچنین به‌نظر می‌رسد همکاری وان‌پلاس و هاسلبلاد در کالیبراسیون رنگ طبیعی و رابط کاربری (مانند حالت حرفه‌ای هاسلبلاد) متمرکز بوده است. در کل این یک افسانه است که تصور کنیم وجود لوگوی لایکا، هاسلبلاد یا زایس، نتایج استثنایی را تضمین می‌کند.

بهتر است به‌عنوان یک خریدار، فراتر از برندسازی نگاه کرده و نظرات و مقایسه‌ها را هم بررسی کنید تا به مزایای واقعی این همکاری‌ها را برای کیفیت تصویر در دنیای واقعی پی ببرید.

افسانه‌های دوربین گوشی را کنار بگذارید

مشخصات فنی فریبنده نباید معیار انتخاب شما برای خرید گوشی باشد. در عوض، بهتر است اصول پایه عکاسی و نحوه عملکرد سیستم دوربین گوشی‌ را بشناسید. ادعاهای تبلیغاتی شاید وسوسه‌انگیز باشند، اما چیزی که اهمیت دارد، کیفیت واقعی تصاویر و سبک عکاسی شخصی شماست.