خانهمقاله‌ها
هوش مصنوعی سیستم اندروید چیست و چرا روی گوشی شما وجود دارد؟

هوش مصنوعی سیستم اندروید چیست و چرا روی گوشی شما وجود دارد؟

ممکن است این نام برای شما مبهم باشد، اما «هوش مصنوعی سیستم اندروید» یا Android System Intelligence مسئول بسیاری از ویژگی‌های هوشمند روی گوشی اندرویدی شما است.

۵ خرداد ۱۴۰۳

گوشی شما مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سرویس‌های داخلی به نام «برنامه‌های سیستمی» دارد که هرکدام کار خاصی انجام می‌دهند. یکی از این برنامه‌های سیستمی «هوش مصنوعی سیستم اندروید» است.

نام‌گذاری این برنامه توسط گوگل کمی کلی و گمراه‌کننده است. در نگاه اول، مشخص نیست که این برنامه چیست، چه کاری انجام می‌دهد و چرا به تعداد زیادی مجوز نیاز دارد. در این مقاله به بررسی چیستی هوش مصنوعی سیستم اندروید و اینکه آیا می‌توانید آن را از گوشی خود حذف کنید، می‌پردازیم. هوش مصنوعی سیستم اندروید، یک برنامه‌ی سیستمی است که بسیاری از ویژگی‌های هوشمند را در دستگاه‌های اندرویدی مدیریت می‌کند، از جمله زیرنویس زنده، ترجمه زنده، تشخیص خودکار موسیقی (اکنون در حال پخش)، چرخش خودکار هوشمند و موارد دیگر. با غیرفعال کردن یا حذف این برنامه، این ویژگی‌ها از کار می‌افتند.

هوش مصنوعی سیستم اندروید چیست؟

برخلاف تصور رایج، هوش مصنوعی سیستم اندروید یک برنامه‌ی کاملاً جدید نیست. این برنامه در واقع نام تجاری جدیدی برای برنامه‌ی قدیمی‌تر خدمات شخصی‌سازی دستگاه «Device Personalization Services» است که در سال ۲۰۱۸ همراه با اندروید ۹ پای معرفی شد.

هوش مصنوعی سیستم اندروید (یا همان خدمات شخصی‌سازی دستگاه) امکانات «هوشمند» زیادی را روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی شما فعال می‌کند. این برنامه در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی که سرویس‌های گوگل پلی را دارند، وجود دارد. با این حال، برخی از ویژگی‌ها، مختص گوشی‌های گوگل پیکسل هستند و یکی از ویژگی‌های کلیدی رابط کاربری Pixel به شمار می‌روند.

گوگل هوش مصنوعی سیستم اندروید را اینگونه توصیف می‌کند:

«هوش مصنوعی سیستم اندروید یک جزء سیستمی درون هسته‌ی محاسبات خصوصی است که ویژگی‌های هوشمند را در سراسر اندروید ارائه می‌دهد و در عین حال، حریم خصوصی داده‌های شما را حفظ می‌کند.»

به‌طور خلاصه، هوش مصنوعی سیستم اندروید یک برنامه‌ی سیستمی است که به هوشمندتر شدن گوشی شما کمک می‌کند. نام‌گذاری کلی این برنامه به دلیل ماهیت متنوع ویژگی‌هایی است که در بر می‌گیرد.

هوش مصنوعی اندروید

هوش مصنوعی سیستم اندروید چه کاری انجام می‌دهد؟

حالا ببینیم این برنامه دقیقا چه کار می‌کند؟ همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی سیستم اندروید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد:

  • زیرنویس زنده: به طور خودکار برای محتوای چندرسانه‌ای زیرنویس ایجاد می‌کند.
  • توجه به صفحه نمایش: تا زمانی که به صفحه نگاه می‌کنید، صفحه نمایش خاموش نمی‌شود (این ویژگی در Pixel 4 وجود دارد).
  • چرخش خودکار هوشمند: جهت نگه داشتن گوشی شما را تشخیص می‌دهد و صفحه را بر اساس آن تنظیم می‌کند.
  • بهبود کپی و چسباندن: انتقال متن از یک برنامه به برنامه دیگر را آسان‌تر می‌کند.
  • پیش‌بینی برنامه در لانچر: برنامه‌هایی را که ممکن است در مرحله بعد به آنها نیاز داشته باشید، پیشنهاد می‌دهد.
  • دکمه‌های اقدام برای اعلان‌ها: این دکمه‌ها می‌توانند به شما در انجام کارهای مختلفی مانند افزودن مسیر به مکان در نقشه، ردیابی بسته یا اضافه کردن مخاطب جدید، مستقیماً از اعلان کمک کنند.
  • انتخاب هوشمند متن: انتخاب و کار با متن در سراسر سیستم را آسان‌تر می‌کند. برای مثال، روی یک آدرس می‌توانید فشار داده و نگه دارید تا آن را انتخاب کنید یا برای بررسی مسیر روی آن ضربه بزنید.
  • تبدیل متن به لینک: متن موجود در برنامه‌ها را به لینک قابل کلیک تبدیل می‌کند.
  • ترجمه زنده: مکالمات متنی زنده و ویدیوها را ترجمه می‌کند.
  • جستجوی برنامه: به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ی خاصی را روی گوشی خود پیدا کنید.
  • تایپ صوتی دستیار: با استفاده از قابلیت تایپ صوتی دستیار در Gboard می‌توانید متن را با صدای خود دیکته کنید.
  • اکنون در حال پخش: موسیقی در حال پخش اطراف شما را تشخیص می‌دهد.
  • افزودن کارت پرواز با اسکرین شات: با گرفتن اسکرین شات از کارت پرواز خود می‌توانید آن را به Google Pay اضافه کنید.
  • والپیپرهای سینمایی: تصویری را به یک تصویر پویای سه بعدی تبدیل کنید تا به عنوان والپیپر استفاده شود.
  • در یک نگاه: لیست خرید و کارت های پاداش Google Pay را زمانی که در فروشگاه های پشتیبانی شده هستید نمایش می دهد.

توجه داشته باشید که همه دستگاه‌های اندرویدی همه این ویژگی‌ها را دارا نیستند. برخی از ویژگی‌ها خاص Pixel هستند و برخی دیگر به سخت‌افزار دیگری نیاز دارند.

اندروید

آیا به هوش مصنوعی سیستم اندروید نیاز دارم؟

بستگی به نیاز شما دارد.

همانطور که از لیست ویژگی ها دیدید، بسیاری از آن ها قابلیت های مفیدی هستند که استفاده از گوشی هوشمند را برای شما لذت بخش تر می کنند. برای مثال، زیرنویس زنده زمانی که نمی توانید صدای در حال پخش در فیلم های گوشی خود را به درستی تشخیص دهید، بسیار کارآمد است. چرخش خودکار هوشمند هم یکی از آن ویژگی های کوچک است که شاید متوجه آن نشوید، اما در طول سال ها به راحتی کار شما با گوشی کمک می کند. مسلما می توانید بدون این ویژگی ها هم از گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اما با این کار، از دسترسی به تمام امکانات جالبی که برای آن هزینه کرده اید، صرف نظر می کنید. بنابراین، شما برای داشتن یک گوشی هوشمند کاربردی به هوش مصنوعی سیستم اندروید نیاز ندارید، اما برای داشتن یک تجربه کامل و لذت بخش از اندروید به آن نیاز دارید.

آیا می‌توانم هوش مصنوعی سیستم اندروید را حذف یا غیرفعال کنم؟

بسیاری از کاربران با دیدن فضای ذخیره سازی که برنامه هوش مصنوعی سیستم اندروید اشغال می کند، تعجب می کنند و در مورد کاربرد آن تردید پیدا می کنند. برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که این برنامه در بخش آمار باتری، باتری مصرف می کند و تعجب کنند که از آن برای چه کاری استفاده شده است. همچنین، ممکن است درخواست های گاه به گاه دسترسی به موقعیت مکانی که هوش مصنوعی سیستم اندروید مطرح می کند، برای برخی نگران کننده باشد. به همین دلایل، ممکن است دیگر نخواهید این برنامه را روی گوشی خود داشته باشید.

در حالی که حذف برنامه وسوسه کننده به نظر می رسد، توصیه می کنیم این کار را انجام ندهید. هوش مصنوعی سیستم اندروید بسیاری از ویژگی های مفید را روی گوشی شما تامین می کند و حذف برنامه باعث می شود این قابلیت ها دیگر کار نکنند. بااینحال همچنان می توانید از گوشی خود استفاده کنید، اما تجربه کاربری شما به بهترین شکل ممکن نخواهد بود. علاوه بر این، گوگل به مرور زمان ویژگی های بیشتری را از طریق فروشگاه Google Play از طریق هوش مصنوعی سیستم اندروید ارائه می کند. غیرفعال کردن یا حذف برنامه به این معنی است که در آینده به آن ویژگی ها دسترسی نخواهید داشت.  و اگر در آینده نظرتان تغییر کند، برای بازیابی برنامه یا بازگرداندن گوشی اندرویدی خود به تنظیمات کارخانه، باید از روش های پیچیده تری مانند دستورات adb یا روت کردن گوشی استفاده کنید.

چگونه هوش مصنوعی سیستم اندروید را حذف یا غیرفعال کنیم؟

سیستم عامل اندروید به شما امکان می دهد برنامه هوش مصنوعی سیستم اندروید را غیرفعال کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  1. به بخش تنظیمات گوشی خود بروید و سپس وارد قسمت برنامه ها شوید. در نهایت، گزینه "مشاهده همه برنامه ها" را انتخاب کنید.
  2. در لیست برنامه های نصب شده، به دنبال "هوش مصنوعی سیستم اندروید" بگردید.
  3. روی برنامه هوش مصنوعی سیستم اندروید ضربه بزنید و سپس دکمه "غیرفعال کردن" را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن برنامه نسبتاً بی خطر است و در صورت نیاز می توانید آن را دوباره فعال کنید.

از آنجایی که هوش مصنوعی سیستم اندروید بخشی از سیستم اندروید است، نمی توانید آن را مانند یک برنامه معمولی حذف کنید. اگر واقعاً می‌خواهید آن را حذف کنید، باید گوشی خود را روت کنید یا از دستورات تخصصی برای حذف آن استفاده کنید. 

در اینجا دستوری وجود دارد که باید روی adb در رایانه خود اجرا کنید تا برنامه را از روی گوشی خود حذف کنید:

adb uninstall com.google.android.as

توجه داشته باشید که حذف برنامه بر عملکردهای تماس تلفنی یا سایر عملکردهای حیاتی گوشی شما تأثیری ندارد، اما باعث می شود ویژگی های مفیدی که ذکر شد دیگر کار نکنند.

چرا هوش مصنوعی سیستم اندروید به دسترسی موقعیت مکانی نیاز دارد؟

علت دقیق نیاز هوش مصنوعی سیستم اندروید به دسترسی موقعیت مکانی مشخص نیست. اما گوگل اشاره می کند که این برنامه از مجوزهای سیستمی برای ارائه "پیش بینی های هوشمند" استفاده می کند. به عنوان مثال، برای پیشنهاد به موقع برنامه های ride-sharing ، این برنامه ممکن است به موقعیت مکانی شما نیاز داشته باشد.

ارتباط هوش مصنوعی سیستم اندروید با سرویس های محاسبات خصوصی چیست؟

هوش مصنوعی سیستم اندروید، قابلیت های machine learning گوشی شما را نشان می دهد و به طور مستقیم به اینترنت دسترسی ندارد. سرویس های Private Compute ، یک پل امن برای هوش مصنوعی سیستم اندروید جهت اتصال به فضای ابری و دریافت به روزرسانی ها برای بهبود قابلیت های machine learning  فراهم می کند.