خانهاخبار
10 نکته برای نوشتن یک رزومه موفق

10 نکته برای نوشتن یک رزومه موفق

ساخت یک رزومه مناسب از آن چیزی که فکرش را می‌کنید آسان‌تر است. در ادامه 10 نکته برای نوشتن یک رزومه مناسب را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که به کمک آن‌ها می‌توانید یک رزومه کامل و موفقیت‌آمیز بنویسید.
۱۳۹۶/۳/۱۲

بعد از ارائه درخواست برای یک موقعیت کاری، رزومه شما اولین چیزی است که موردبررسی قرار می‌گیرد و اگر از رزومه قوی برخوردار باشید، می‌توانید بلیط مستقیم آن موقعیت شغلی را به دست آورید. اما چگونه می‌توان مطمئن شد که رزومه شما به‌اندازه کافی فرد مصاحبه‌کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ساخت یک رزومه مناسب از آن چیزی که فکرش را می‌کنید آسان‌تر است. به‌طورکلی رزومه به این معنی است که تمام مهارت‌ها و تجربیات خود را در یکجا جمع‌آوری کنید. در ادامه 10 نکته برای نوشتن یک رزومه مناسب را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که به کمک آن‌ها می‌توانید یک رزومه کامل و موفقیت‌آمیز بنویسید. با جی اس ام همراه باشید.

image
  • اصول اولیه را جدی بگیرید

هیچ اماواگر خاصی در نوشتن رزومه وجود ندارد اما برخی موارد جزو آیتم‌های ضروری و حیاتی برای یک رزومه موفق محسوب می‌شوند. ازجمله مواردی که باید در یک رزومه حتما درج شوند می‌توان به اطلاعات شخصی و تماس، تحصیلات، شرایط، تاریخچه و تجربه کاری، مهارت‌های مرتبط با موقعیت شغلی مذکور، علایق شخصی، دستاوردها و سرگرمی‌ها و رفرنس‌ها اشاره کرد.

  • نحوه ارائه رزومه مهم است

بعد از نوشتن رزومه، باید آن را به صورتی تمیز و مرتب در یک کاغذ استاندارد A4 چاپ کرده و به شرکت متقاضی نیروی کار تحویل دهید. طرح رزومه باید سازمان‌یافته و ساختاربندی شده باشد. رزومه‌ای که تحویل می‌دهید به‌هیچ‌عنوان نباید مچاله یا در آن تاخوردگی وجود داشته باشد. قسمت میانی بالای صفحه جایی است که برای اولین بار در دید شخص مصاحبه‌کننده قرار می‌گیرد، بنابراین اطلاعات مهم خود را در این بخش ذکر کنید.

  • دو صفحه کافی است؛ زیاده‌روی نکنید

یک رزومه خوب باید مختصر و مفید باشد و بدون اتلاف وقت، اطلاعات لازم را به شخص مصاحبه‌کننده ارائه دهد. اگر رزومه شما به‌خوبی تهیه‌شده باشد، شانس‌تان نیز برای کسب موقعیت شغلی بالاتر خواهد رفت. به‌علاوه، این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که برای یک موقعیت شغلی درخواستی را مطرح می‌کنید و ممکن است ده‌ها و صدها نفر دیگر نیز همانند شما درخواست این موقعیت شغلی را داشته باشند.

بنابراین شخص مصاحبه‌کننده با توجه به تعداد بالای رزومه‌های دریافتی شاید وقت خواندن تمامی صفحات آن‌ها را نداشته باشد و ممکن است که به همین خاطر موقعیت شغلی مذکور را از دست بدهید. معمولا 2 صفحه استاندارد A4 برای یک رزومه کفایت خواهد کرد.

  • شرح موقعیت شغلی را بدانید

معمولا اغلب شرکت‌ها شرح کاملی از موقعیت شغلی و مهارت‌ها و تجربیات موردنیاز برای آن را در آگهی شغلی خود مطرح می‌کنند. شما نیز ضمن مطالعه تمامی جزئیات این آگهی، از ابتدا تا پایان، از آن یادداشت‌برداری کنید و تمامی مواردی که از عهده شما برمی‌آید و مواردی نیز که قادر به انجام آن‌ها نیستید را مشخص کنید. جای خالی مهارت‌هایی را هم که فاقد آن‌ها هستید را با مهارت‌های خود پرکنید. برای مثال، اگر شرکت مذکور درخواست استخدام یک فروشنده را مطرح کرده است، و شما نیز تجربه‌ای در خرده‌فروشی دارید، می‌توانید این تجربه خرده‌فروشی خود را برای شغل مذکور ذکر کنید. با این کار مهارت‌های خود را به رخ شخص مصاحبه‌کننده خواهید کشید.

  • رزومه باید با شغل مرتبط باشد

بعد از مطابقت دادن آگهی شغلی با مهارت‌ها و تجربیات خود، باید رزومه‌ای که برای هر کمپانی ارسال می‌کنید، منحصربه‌فرد بوده و فقط مختص آن موقعیت شغلی نوشته‌شده باشد. شما نمی‌توانید یک رزومه ثابت را برای تمامی شرکت‌ها بفرستید و انتظار داشته باشید که درخواست شما موردقبول واقع شود. بنابراین برای هر موقعیت شغلی یک رزومه تهیه کنید؛ البته توجه داشته باشید که نیازی به بازنویسی تمام رزومه نیست و شاید فقط برخی از جزئیات نیاز به تغییر داشته باشند.

  • مهارت‌های کلیدی خود را ذکر کنید

 در بخش مهارت‌ها فراموش نکنید که مهارت‌های کلیدی و متمایزکننده خود را ذکر کنید. این مهارت‌های کلیدی می‌تواند شامل مهارت‌های ارتباطی، کامپیوتری، کار تیمی، حل مسئله و یا حتی صحبت به یک‌زبان خارجی باشد. برخی مهارت‌ها از مکان‌هایی ناشناخته ظهور می‌کنند، بنابراین در مورد فعالیت‌هایی که برای رشد مهارت‌های خود انجام داده‌اید فکر کنید؛ حتی اگر این تلاش حضور در تیم ورزشی محلی یا پیوستن به یک گروه داوطلبانه بوده باشد.

  • علایق کلیدی خود را ذکر کنید

در این بخش مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید و کارفرما نیز به دنبال آنهاست را ذکر کنید. هر موقعیت شغلی، مسئولیت، کار کردن در یک تیم و در کل هرچیزی که نشان دهنده این است که شما می‌توانید از خلاقیت خود بهره بگیرید را در روزمه بیاورید. برای مثال اگر مسئول روزنامه دانشگاه هستید و یا یک تورنومنت فوتبال آخر هفته‌ای را راه‌اندازی کرده‌اید، این موارد نیز می‌توانند در رزومه ذکر شوند.

البته توجه داشته باشید که علایقی مانند مشاهده تلویزیون، سرگرمی‌های انفرادی و موارد این چنینی را به هیچ عنوان در رزومه ذکر نکنید. زیرا ذکر چنین مواردی می‌تواند شما را فردی فاقد مهارت نشان دهد.  

  • تجربیات کلیدی خود را ذکر کنید

در زیر بخش‌های سابقه کار و تجربیات از زبانی قاطعانه و مثبت استفاده کنید. همچنین سعی کنید از کلماتی مانند «توسعه‌یافته» «سازمان‌یافته» و «به‌دست‌آمده» نیز بهره بگیرید و مهارت‌هایی که یاد گرفته‌اید را با شغل مذکور مرتبط کنید. برای مثال در رزومه ذکر کنید که «تجربه کاری من شامل کار کردن در یک تیم می‌شود» یا «این موقعیت شغلی شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و رهبری می‌شده و من مسئولیت یک تیم را بر عهده داشته‌ام». هر مهارتی که احساس می‌کنید کوچک‌ترین کمکی به غنی‌تر شدن رزومه می‌کند را ذکر کنید؛ حتی اگر این مهارت کار کردن در یک رستوران باشد.

  • رفرنس‌ها را فراموش نکنید

رفرنس در رزومه یعنی اطلاعاتی از یک شخص که قبلا شما را استخدام کرده و می‌تواند مهارت‌ها و تجربیات شما را تایید کند. اگر چنین کسی را سراغ ندارید، می‌توانید از یک معلم یا آموزش‌دهنده به‌عنوان مرجع یا رفرنس استفاده کنید. سعی کنید در رزومه حداقل دو رفرنس داشته باشید.

  • رزومه خود را به‌روز نگه‌دارید

بروز بودن رزومه از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید هرچند مدت یک‌بار آن را بررسی کرده و در صورت نیاز مهارت‌ها، تجربیات و موقعیت‌های شغلی جدید خود را در آن ذکر کنید. برای مثال، اگر به‌تازگی در یک فعالیت داوطلبانه یا پروژه‌ای جدید مشارکت داشته‌اید، این تجربیات جدید را حتما در رزومه بیاورید. افراد مصاحبه‌کننده همیشه تحت تاثیر افرادی قرار می‌گیرند که برای توسعه مهارت‌های خود تلاش می‌کنند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ali

۱۳۹۶/۳/۱۲
بسیار عالی . ممنون