خانهاخبار
ثبت تصاویر هولوگرافیک از پس موانع با امواج وای‌فای

ثبت تصاویر هولوگرافیک از پس موانع با امواج وای‌فای

دانشمندان آلمانی با به‌کارگیری ریزموج‌هایی که از فرستنده وای‌فای منتشر می‌شود، از محیط اطراف، تصویر هولوگرافیک سه‌بعدی گرفتند.
۱۳۹۶/۳/۳

امواج وای‌فای خاصیت دوگانه جالبی دارند: در عین حالی که می‌توانند از دیوارها و موانع بگذرند و نهایتا به لپ‌تاپ یا تلفن همراه شما برسند، بخشی از آن‌ها با برخورد به اشیای مختلف منعکس می‌شود. پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ با سود بردن از همین خاصیت امواج، توانسته‌اند از اشیای داخل اتاق، تصاویر سه‌بعدی هولوگرافیک تهیه کنند.

به گفته فیلیپ هول که همراه فریدمن ریچارد روی این فناوری کار کرده است، اصل ایده استفاده از امواج فرستنده‌های وای‌فای برای تصویر گرفتن از آن‌سوی موانع، فکر جدیدی نیست و قبلاً نیز در این‌ باره تلاش‌های متعددی صورت گرفته است، اما این نخستین بار است که با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای، فضاهای وسیع به صورت هولوگرام‌ سه‌بعدی بازتولید می‌شوند.  

ایجاد هولوگرام‌ نوری مستلزم استفاده از فناوری لیزری است اما در روش آن‌ها تولید هولوگرام با کمک ریزموج‌ها فقط به یک آنتن ثابت و یک آنتن متحرک نیاز دارد تا چگالی و فاز میدان را ثبت کند.

این صلیب ساخته شده از ورقه آلومینیومی، بین ناظر و مسیریاب WLAN قرار گرفت. با تحلیل داده‌های دریافتی از امواج مسیریاب، تصویری هولوگرافیک به دست آمد که در گوشه پایین تصویر مشاهده می‌شود.

اگرچه این فناوری از حیث نقض حریم خصوصی افراد نگرانی‌هایی را نیز برانگیخته است، ریچارد معتقد است که سوء استفاده از آن در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد، زیرا نیازمند آنتن بزرگی است که از چشم مخفی نمی‌ماند. اما در سوی دیگر می‌توان به کاربردهای مفید این فناوری در موقعیت‌هایی همچون عملیات نجات یا آزادسازی گروگان‌ها اندیشید.  

image

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)