خانهاخبار
شرکت TSMC در اندیشه پیشی گرفتن از سامسونگ و تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۱۶ است

شرکت TSMC در اندیشه پیشی گرفتن از سامسونگ و تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۱۶ است

اگر پیگیر اخبار دنیای گوشی‌های هوشمند باشید، خبر دارید که سامسونگ تنها پیشتاز عرصه تولید چیپ‌های پیشرفته نیست و کمپانی TSMC با فاصله بسیار کمی در حال تعقیب سامسونگ است. ظاهرا این شرکت تایوانی قصد دارد از خیر تولید چیپ‌های ۱۴ نانومتری بگذرد و با رد کردن این نسل، سراغ تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری برود و سامسونگ را پشت سر بگذارد. گذر از فناوری ۱۴ نانومتری به ۱۰ نانومتری سبب می‌شود ۲۰ درصد بهبود سرعت کلاک و ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدشده را شاهد باشیم.
۱۳۹۴/۴/۲۱

پارامتر اندازه پروسه ساخت هنگام تولید چیپ‌های متمرکز به دلایل مختلف اهمیت دارد. نخستین دلیل این است که هرچه فرآیند ساخت (که در مقیاس نانومتر طرح می‌شود) کوچک‌تر باشد، اندازه فیزیکی چیپی که تولید می‌شود نیز کوچک‌تر است. هرچه چیپ کوچک‌تر تولید شود، طبعا فضایی که روی مادربرد اشغال می‌کند نیز کمتر می‌شود و فضای بیشتری برای سایر قطعات و واحدها باقی می‌ماند. این زنجیره شبیه دومینو پیش می‌رود و در نهایت دستگاهی می‌بینیم که طراحی‌ای باریک‌تر و فضایی مناسب برای تعبیه باتری بزرگ‌تر در اختیار دارد.

دلیل دوم این است که وقتی ابعاد فیزیکی پروسه تولید کاهش می‌یابد، الکترون‌ها مسافت کوتاه‌تری برای طی کردن در برابر خود می‌بینند. جابه‌جایی الکترون‌ها در اینجا هم‌معنی با تبادل اطلاعات و دستورات بین واحدهای داخلی مختلف است. نتیجه این امر افزایش سرعت و قدرت پردازش‌هاست؛ یعنی با یک معماری ساخت و سرعت کلاک مشخص، فرامین با سرعت بیشتری انجام می‌شود و دستگاه عملکرد روان و قابل قبولی از خود نشان می‌دهد، یا، با تکیه بر افزایش سرعت به‌لطف کاهش ابعاد فناوری ساخت، می‌توان سرعت کلاک را پایین آورد تا مصرف انرژی قطعه کاهش یابد و باتری مدت زمان بیشتری دوام بیاورد.

مزیت سومی که پایین آوردن ابعاد فناوری ساخت به همراه دارد کاهش ولتاژ موردنیاز برای عملکرد صحیح است. شاید بدانید که اتلاف توان به‌شکل گرما در یک واحد مقاومتی با توان دوم ولتاژ اعمالی روی آن ارتباط دارد؛ بنابراین کاهش ولتاژ با حفظ عملکرد درست مدار باعث می‌شود مصرف انرژی، توان اتلافی و گرمای تولیدی نیز کاهش پیدا کند.

 

image

 

اوایل سال میلادی جاری سامسونگ پردازنده Exynos 7420 را معرفی کرد که با فناوری ۱۴ نانومتری تولید شده است. با مقایسه این چیپ با چیپ‌های قبلی، می‌بینیم که گرمای تولیدی و مصرف انرژی، که دو پارامتر اساسی در ساخت گوشی‌های هوشمندند، بسیار بهینه‌تر شده‌اند؛ یعنی همان مزایای ذکرشده در بندهای پیشین که نتیجه مستقیم پایین آمدن اندازه پروسه ساخت است. اما اگر پیگیر اخبار دنیای گوشی‌های هوشمند باشید، خبر دارید که سامسونگ تنها پیشتاز عرصه تولید چیپ‌های پیشرفته نیست و کمپانی TSMC با فاصله بسیار کمی در حال تعقیب سامسونگ است. ظاهرا این شرکت تایوانی قصد دارد از خیر تولید چیپ‌های ۱۴ نانومتری بگذرد و با رد کردن این نسل، سراغ تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری برود و سامسونگ را پشت سر بگذارد. گذر از فناوری ۱۴ نانومتری به ۱۰ نانومتری سبب می‌شود ۲۰ درصد بهبود سرعت کلاک و ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدشده را شاهد باشیم.

TSMC قصد دارد تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری را از اواخر سال میلادی جاری آغاز کند و آنها را در سال ۲۰۱۶ وارد بازار کند. اگر چنین برنامه‌ای واقعا محقق شود، TSMC در زمینه تولید چیپ‌های ۱۰ نانومتری یک سال از سامسونگ پیش می‌افتد و فرصت کافی پیدا می‌کند که توجه شرکت‌های مختلف را به حاصل کار خودش معطوف کند، بدون آن که رقابتی در کار باشد. شرکت‌هایی نظیر کوالکام و اپل همواره دنبال آخرین فناوری‌ها هستند و از مزایای چیپ‌های ۱۰ نانومتری کاملا آگاه‌اند. اگرچه سامسونگ خبر پیش‌تولید پردازنده‌های مبتنی بر فناوری ۱۰ نانومتری را داده، ممکن است قطعات این شرکت وقتی وارد بازار شوند که چیپ‌های TSMC جایی خالی در این صنعت باقی نگذاشته‌اند.

چنین رقابتی در عرصه تولید چیپ‌های متمرکز و گوشی‌های هوشمند بی‌شک در نهایت به سود کاربران تمام می‌شود. هرچه مرز فناوری جلوتر می‌رود، پردازنده‌ها بیشتر قادر می‌شوند کارهایشان را با انرژی و منابع موردنیاز کمتری انجام دهند. سریع‌تر بودن گوشی هوشمند، با طراحی باریک و طول عمر بالا، پارامترهایی‌اند که بسیاری از کاربران هنگام خرید گوشی آنها را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهند. و اینها همان چیزهایی است که چیپ‌های نسل جدید به ارمغان می‌آورند.

منبع: androidheadlines

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)