خانهاخبار
سامسونگ و گوگل از دوربین آیفون ۱۷ پرو تنفر خواهند داشت!

سامسونگ و گوگل از دوربین آیفون ۱۷ پرو تنفر خواهند داشت!

اپل هرچند که همیشه در عرضه برخی قابلیت‌ها از رقبا عقب بوده، اما سعی کرده آن فناوری‌ها را بسیار با کیفیت‌تر از برندهای دیگر در اختیار کاربرانش قرار دهد؛ ادعایی که افراد زیادی آن را قبول دارند.

۱۴۰۳/۱/۳۰

اولین بار دسامبر سال ۲۰۲۳ (آذر ماه ۱۴۰۲) بود که شایعاتی مبنی بر برنامه اپل برای اضافه کردن دوربین زوم ۴۸ مگاپیکسلی به سری آیفون ۱۷ پرو شنیدیم، البته اگرچه آیفون ۱۶ پرو دستگاهی است که در این برهه زمانی باید در مورد آن صحبت کنیم، اما نگاه به کمی دورتر هم برای طرفداران آیفون جذاب به نظر می‌رسد.

iPhone-17-Pro-Samsung-and-Google-will-hate-Apples-triple-48MP-camera-plan.webp.jpeg

حتی بدون هیچ گونه شایعه هم میتوان گفت که یک سیستم دوربین سه گانه ۴۸ مگاپیکسلی همیشه در مدل‌های برتر آیفون در دستور کار بوده و به نظر می‌رسد تا عرضه آیفون ۴۸-۴۸-۴۸ مگاپیکسلی زمان خیلی طولانی نباید صبر کنیم.

اکنون سوال اینجاست که چرا ما هنوز این سیستم دوربین با رزولوشن بالا را از اپل ندیده‌ایم؛ پاسخ این است که «چون اپل می‌تواند صبر کند».

آیفون ۱۵ پرو در حال حاضر دارای دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است. طبق گزارش‌ها آیفون ۱۶ پرو یک دوربین کاملا جدید ۴۸ مگاپیکسلی با زاویه دید فوق عریض دریافت خواهد کرد، بنابراین تنها گام منطقی برای آیفون ۱۷ پرو این است که مثلث دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدید اپل را با یک دوربین زوم پریسکوپ ۴۸ مگاپیکسلی دیگر کامل کند.

آیا اپل می‌تواند تصمیم بگیرد که در عوض سیستم دوربین آیفون با وضوح بالا را برای آیفون ۱۸ پرو نگه دارد؟ شاید! تیم کوک و در کل شرکت اپل همیشه در مورد فاصله‌گذاری بین ارتقاها بسیار باهوش بوده‌اند.

با این حال این موضوع برای آیفون ۱۷ پرو بسیار محتمل است، زیرا پرچمداران برتر رقبا مانند سامسونگ، گوگل، اوپو، شیائومی و ویوو در حال حاضر از روند دوربین‌های زوم با وضوح بالا پیروی می‌کنند.

حالا بیایید ببینیم که چرا یک دوربین سه گانه ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ممکن است مهم‌تر از آنچه انتظار دارید باشد!

برنامه بزرگ اپل برای اولین دوربین سه گانه آیفون ۴۸ مگاپیکسلی واضح است اما خاص‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، دوربین‌های زوم با وضوح بالا پدیده جدیدی نیستند. هدف اصلی آنها اجازه دادن چیزی به نام «برش حسگر» است که در آن گوشی در قسمت میانی ۴۸/۵۰/۱۰۰/۲۰۰ مگاپیکسل برش داده می‌شود تا زوم «بدون افت کیفیت» با فاصله کانونی و بزرگنمایی دو برابری را به شما ارایه دهد.

در عمل این بدان معناست که یک دوربین با زوم ۵ برابر با وضوح بالا می‌تواند عکس‌هایی با زوم ۱۰ برابری بدون افت کیفیت به شما ارایه دهد (مانند گلکسی اس ۲۴ اولترا)، در مقایسه با دوربین‌هایی که از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زوم ۵ برابری استفاده می‌کنند که تنها می‌تواند به ۱۰ برابر زوم دیجیتال برسد (مانند آیفون ۱۵ پرو مکس).

اما همه ما می‌دانیم که اپل تنها زمانی وقت خود را صرف یک ارتقای بدیهی می‌کند که چیز متفاوتی در سر داشته باشد...

  • چیزی که ما از «برش حسگر» اپل می‌دانیم چیزی است که ما از دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو می‌دانیم که مثلا در مقایسه با گلکسی اس ۲۴ اولترا، خاص‌تر و انعطاف پذیرتر است. این به این دلیل است که دوربین ۴۸ مگاپیکسلی 1x در آیفون همچنین می‌تواند عکس‌ها و ویدیوهای با زوم 1.3x و 1.5x بگیرد که (به گفته اپل) کیفیتی برابر با عکس‌ها و فیلم‌های 1x معمولی دارد.
  • در مورد فیلم‌ها موضوع جالب‌تر هم می‌شود، زیرا از زمان عرضه آیفون ۱۴ پرو، آیفون تنها گوشی بوده است که می‌تواند برش حسگر را با جلوه زوم بدون افت کیفیت در حالت ویدیو انجام دهد. این مزیت قابل توجهی است که اپل چند سالی است نسبت به اندروید دارد
  • به راحتی می توان فهمید که چرا و با خیال راحت می‌توان فرض کرد که اپل الگوریتم برش سنسور موجود را از دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو روی دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو کپی پیست می‌کند و سپس به دوربین زوم ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۷ پرو پیست کند. به عنوان مثال، دوربین ۰٫۵ برابر در آیفون ۱۶ پرو می‌تواند با بزرگنمایی اصلی خود عریض‌تر شود و سپس حسگر را برای زوم 0.5x و 0.7x برش دهد.
  • نکته دیگری که قابل ذکر است این است که الگوریتم برش حسگر 1.3x و 1.5x اپل همان وضوح ۲۴ مگاپیکسلی را برای عکس‌هایی مانند عکس‌های 1x آیفون ۱۵ پرو حفظ می‌کند

در نهایت با توجه به اینکه اپل در رقابت زوم کاملا از رقبا عقب است، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۷ پرو ممکن است یکی از جامع‌ترین سیستم‌های دوربین با «زوم بدون افت کیفیت» را به ما ارایه دهند.

سونی مدت‌هاست تلاش کرده است تا از طریق سخت‌ افزار بزرگ‌نمایی پیچیده در سری اکسپریا ۱ به یک جلوه «زوم پیوسته» دست یابد، اما دیدیم که این رویکرد (حداقل در مورد سونی) به دو صورت عمده محدود شده است:

  • محدوده زوم اپتیکال آن بسیار کوتاه است، از زوم ۳٫۵ برابر به ۵٫۲ برابر (که کمتر از ۲ برابر محدوده زوم است)
  • کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها می‌تواند به‌طور عینی بدتر از زومی باشد که از طریق برش حسگر به دست می‌آید، به ‌ویژه در شرایط نوری سخت‌تر که دسترسی نوری سنسور ارزش تغییر اندازه را ندارد (و میزان نوری که می‌تواند جمع‌آوری کند را کاهش می‌دهد)

اپل در بخش دوربین با سامسونگ و گوگل روبرو شده است: آیا گلکسی اس ۲۵ اولترا و پیکسل ۱۰ پرو با آیفون ۱۶ پرو همخوانی خواهند داشت؟

به نظر می‌رسد که اپل ممکن است یک بار دیگر با کار کردن «هوشمندانه‌تر» به جای «سخت‌تر» از اندروید پیشی بگیرد، چیزی که پیش‌تر هم دیده‌ایم.

iphone15ultrateaser.webp.png

البته تا زمانی که اپل دوربین سه گانه آیفون ۴۸ مگاپیکسلی را در اختیار ما قرار دهد، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، گوگل، سونی و پرچمداران اصلی گوشی‌های چینی موفق به دستیابی به یک پیشرفت سخت افزاری و البته نرم افزاری دیگر شوند که شامل حسگر با وضوح بالا، زوم کردن و احتمالا هوش مصنوعی می‌شود.

مزیت بزرگ یک سیستم جامع دوربین با وضوح بالا «زوم» نیست، بلکه انعطاف‌پذیری است

اخیرا شاهد ویدیوی کوتاهی بودیم که در رسانه‌های اجتماعی سر و صدا به پا کرد، زیرا با قابلیت‌های زوم «دیوانه‌کننده» گوشی که با آن گرفته شده بود، مردم را شگفت‌زده کرد. از قضا یکی از حساب‌های اکس سامسونگ سریعا گفت که این ویدیو با گلکسی گرفته شده است، اما نویسنده ویدیو آن را بسته و یک اسکرین‌شات را به اشتراک گذاشت که ثابت می‌کند این ویدیو با آیفون ۱۳ پرو مکس گرفته شده است!

پس اگر پرچمدار نسبتا قدیمی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل بتواند ویدیوهای زوم چشمگیر بگیرد، زوم ۴۸ مگاپیکسلی با رزولوشن بالا که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به آیفون‌های ممتاز اضافه شود، باید همه چیز را به سطح جدیدی برساند. البته این باعث می‌شود دوربین آیفون یکی از انعطا‌ف‌پذیرترین دوربین‌های موجود در بازار باشد

اگر بخواهیم کاملا صادق باشیم، در واقع باید آرزو کنیم که اپل چیزی جالب‌تر را برای سری آیفون ۱۷ پرو و آیفون ۱۸ پرو آماده کند. مثلا سیستم چهار دوربینه! دوربین چهارم در پشت آیفون به طور قطع وجود خواهد داشت تا زوم بیشتری را به ما ارایه دهد (مثلا زوم اپتیکال ۱۰ برابری) و این به معنای انعطاف پذیری بیشتر است.

اما چه کسی می‌داند، شاید آیفون ۴ دوربینه آیفون ۱۹ باشد!

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

lymhmdjafry@gmail.com

۱۴۰۳/۱/۳۱
عالی خوب ماهمیشه باید بهترینها را به دنیا نشان بدهیم محصولات سامسونگ در تمام دنیا ارزشمندهستند چه از نظر قیمت چه از نظر کیفیت