خانهاخبار
بسیاری از سایت‌ها سال آینده روی دستگاه‌های قدیمی اندرویدی از کار می‌افتند

بسیاری از سایت‌ها سال آینده روی دستگاه‌های قدیمی اندرویدی از کار می‌افتند

گواهی HTTPS شرکت Let's Encrypt از سال بعد پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی اندرویدی را متوقف می‌کند.
۱۳۹۹/۸/۱۸

مدت‌ها طول کشید تا اکثر صفحات اینترنتی برای انتقال امن اطلاعات از پروتکل HTTPS استفاده کنند، اما این اتفاق در نهایت با کمک گوگل افتاد. حالا با توجه به سازوکاری که در حال حاضر اجرا می‌شود، اگر گواهی مناسب روی دستگاه شما نصب نشود، بسیاری از وب‌سایت‌ها از کار می‌افتند. و این شرایط دقیقا همان اتفاقی است که سال آینده برای محصولات اندرویدی رخ می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین مراجع جهانی Let's Encrypt است که گواهی‌های آن توسط حدود ۳۰ درصد از وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. زمانی که این شرکت تاسیس شد، درخواست کرد تا گواهی ریشه ISRG Root X1 درون تمام مرورگرها و سیستم عامل‌ها قرار بگیرد. همه گواهی‌های موجود فعلا به‌صورت مشترک توسط گواهی ریشه شرکت IdenTrust یعنی DST Root X3 که در ویندوز، مک، اندروید و اکثر پلتفرم‌های نرم‌افزاری حضور داشته هم امضا می‌شوند.

قرارداد همکاری Let's Encrypt و IdenTrust در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و این شرکت نمی‌خواهد قرارداد همکاری مشترک دیگری داشته باشد. در نتیجه تمامی مرورگرها و سیستم عامل‌های فاقد گواهی ریشه Let's Encrypt با سایت‌ها و سرویس‌هایی که از گواهی این شرکت استفاده می‌کنند کار نخواهند کرد. در اطلاعیه شرکت آمده که دستگاه‌های مجهز به اندروید ۷.۱.۱ یا پایین‌تر از جمله محصولاتی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اگرچه قرارداد همکاری این دو شرکت از ماه سپتامبر سال آینده منقضی می‌شود، ولی Let's Encrypt دیگر به‌صورت پیش‌فرض گواهی سایت‌ها را از تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به‌شکل مشترک امضا نمی‌کند. البته امکان تولید گواهی‌های مشترک همچنان تا ماه سپتامبر برای سایت‌ها و سرویس‌ها فعال باقی خواهد ماند.

تنها راه برای رفع مشکل این دسته از کاربران دستگاه‌های قدیمی این است که از مرورگر فایرفاکس استفاده کنند، چون این مرورگر منبع ذخیره‌سازی گواهی‌های ریشه ISRG خودش را دارد. با این حال، بقیه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارج از فایرفاکس از کار خواهند افتاد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)