خانهاخبار
افشای زودهنگام iOS 14 اپل را مشوش کرده است

افشای زودهنگام iOS 14 اپل را مشوش کرده است

هنوز چند ماه دیگر تا انتشار بتا و در نهایت نسخه نهایی iOS 14 باقی مانده، اما به نظر می‌رسد که این نسخه امسال زودتر از هر زمان دیگری لو رفته و این اتفاق مقامات اپل را خشمگین کرده است.
۱۳۹۹/۳/۴

با وجود این که نسخه نهایی iOS 14 تا ماه سپتامبر منتشر نخواهد شد، ولی وب‌سایت Motherboard گزارش داده که نسخه‌های افشایی این سیستم عامل از ماه فوریه در دست هکرها، بلاگرها و محققان قرار گرفته است. برخلاف گذشته که فقط بخش‌هایی از این نسخه یا تصاویری از آن منتشر می‌شد، حالا به نظر می‌رسد که کل iOS 14 لو رفته است.

این که چنین نشتی چگونه رخ داده هنوز مشخص نیست، ولی گزارش یادشده نشان می‌دهد که شخصی در ماه دسامبر پارسال به یک آیفون ۱۱ دست یافته که نسخه‌ای از iOS 14 روی آن نصب بوده است. به دنبال آن، شخص دیگری این گوشی را به قیمت چند هزار دلار خریداری و iOS 14 را از روی آن استخراج کرده است. در نهایت این سیستم عامل در دست هکرها و جیلبریک‌کنندگان قرار گرفته است.

وب‌سایت Motherboard نسخه‌ای از این نرم‌افزار را در اختیار شرکت امنیت سایبری SIXGEN قرار داده و مدیر محصول آن می‌گوید اگرچه ممکن است نسخه نهایی iOS 14 تفاوت‌های زیادی با این نسخه داشته باشد، ولی مقدار اطلاعاتی که از این سیستم عامل لو رفته چشمگیر است. رایان داف، مدیر محصول SIXGEN، اظهار دارد:

این نرم‌افزار چندین ماه زودتر اطلاعات خوبی را از نسخه رمزگشایی‌شده سیستم فایل iOS در اختیار ما قرار داده که می‌تواند بسیار مفید باشد. این نسخه مربوط به قبل از زمان انتشار است و تغییرات زیادی می‌تواند رخ دهد، اما اطلاعات بسیاری در دسترس قرار گرفته است. نمی‌توانم بگویم که این نرم‌افزار راهی آسان برای جیلبریک یا چیزی شبیه این به وجود می‌آورد یا نه، اما در حال حاضر نسبت به آن‌چه که در حالت عادی اتفاق می‌افتاد اطلاعات بسیار بیشتری از نسخه بعدی iOS موجود است.

علاوه بر این، حداقل یک شرکت امنیت سایبری دیگر به این نسخه از iOS 14 دسترسی دارد و در حال مطالعه روی آن است. در حال حاضر هشتگی به نام AppleInternals# در توئیتر وجود دارد که بستر خرید و فروش نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اپل را فراهم می‌کند. وجود این شرایط مطمئنا حس خوبی به کارمندان و مسئولان اپل نخواهد داد. یکی از کارمندان اپل گفته بود که از شنیدن خبر افشای iOS 14 بسیار سرخورده شده است.

image

وب‌سایت Motherboard با سه نفر از کسانی که ادعا می‌کنند نسخه‌ای از iOS 14 را دارند حرف زده است. یکی از آن‌ها می‌گوید کاربرانی که به چنین چیزهایی دسترسی دارند دارای نوعی شبکه هستند. کسانی که می‌خواهند iOS 14 را بفروشند این کار را در ملأعام انجام می‌دهند. یکی از این کاربران در توئیتی اعلام کرده که هر کس iOS 14 را می‌خواهد می‌تواند به او پیام بدهد. به نظر می‌رسد هر سه نفری که این سیستم عامل را در اختیار دارند به یک نسخه واحد از آن دست یافته‌اند.

با توجه به این که اولین بتای عمومی iOS 14 در تاریخ ۲۲ ژوئن (۲ تیر) منتشر خواهد شد، این اولین باری است که نسخه‌ای از سیستم عامل iOS به این زودی لو می‌رود. این نسخه که در حال حاضر موجود است از تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ فاش شده و از ماه فوریه در اینترنت ارائه می‌شود. حالا اپل به شدت به دنبال کسانی است که در افشا و انتشار iOS 14 دست دارند. ویل استرافچ، از جیلبریک‌کنندگان سابقی که اپ امنیتی Guardian Firewall را نوشته، می‌گوید اپل به شدت در حال پیگیری است و شرایط وخیم به نظر می‌رسد. او برای کسانی که با اپل درافتاده‌اند احساس ناراحتی کرده چون معتقد است که اپل از چنین اتفاقاتی به سادگی نمی‌گذرد.

کوپرتینویی‌ها قبلا هم در قبال کسانی که نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای این شرکت را افشا می‌کنند واکنش‌های سختی نشان داده‌اند. در سال ۲۰۱۱ مردی به نام سرجیو کالدرون پروتوتایپ آیفونی را در کف یک کافه در شهر سن فرانسیسکو پیدا کرده بود. به دنبال این ماجرا، اپل نه تنها پلیس را به خانه کالدرون فرستاد، بلکه تعدادی از اعضای تیم امنیتی خود را با لباس پلیس به دنبال این دستگاه اعزام کرد. کالدرون گفته بود که یکی از اعضای این تیم امنیتی او را تهدید کرده بود.

اپل هنوز نسبت به افشای iOS 14 واکنشی نشان نداده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

amin

۱۳۹۹/۳/۵
دقت کردید هر از زمان کوک همه چی لو میره؟؟؟؟....... من که خوش بین نیستم من اگر میخواستم گوشی ایفونی بدم بازار که 3 تا لنز ازش زده بیرون زودتر اینکار میکردم که بتونم مدیریت کنم این طراحی زشت ... حرکت رو به جلو الان هم IOS احتمالا نسخه 14 همون اندروید هست ......عجب