خانهاخبار
دولت ترامپ به دنبال طرحی برای کنترل شبکه‌های اجتماعی است

دولت ترامپ به دنبال طرحی برای کنترل شبکه‌های اجتماعی است

در پی مسدود شدن دسترسی سناتور میچ مک‌کانل، اکنون دولت ترامپ در حال تدوین طرحی برای کنترل شبکه‌های اجتماعی بزرگ نظیر توئیتر و فیسبوک است.
۱۳۹۸/۵/۲۱

بر اساس گزارش جدید خبرگزاری سی‌ان‌ان، کاخ سفید پیش‌نویس طرحی جاه‌طلبانه برای قانون‌گذاری شبکه‌های اجتماعی را آماده کرده تا با جبهه‌گیری علیه محافظه‌کاران مقابله کند. این طرح که بخش‌هایی از آن قبلا توسط وبسایت پولیتیکو منتشر شده بود، از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) می‌خواهد قوانین تازه‌ای در خصوص نحوه مدیریت رفتارهای شبکه‌های اجتماعی تنظیم کند.

علاوه بر این، از کمیسیون معاملات فدرال (FTC) که معمولا در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند خواسته شده تا بستری عمومی مهیا کند تا کاربرانی که فکر می‌کنند حقوقشان توسط این پلتفرم‌های آنلاین نقض شده بتوانند ثبت شکایت داشته باشند. اگر مشخص شود که رفتار شرکت‌ها به حقوق کاربران زیان وارد کرده، این شکایت‌ها می‌تواند توسط FTC برای اقدام قانونی علیه پلتفرم‌هایی مثل فیسبوک استفاده شود.

این فرمان در حال حاضر در مراحل ابتدایی قرار دارد و احتمالا در قالب فعلی خود معرفی نخواهد شد. با این حال، جزئیات آن نشان می‌دهد که دونالد ترامپ به صورت جدی به دنبال تصویب قوانین تازه برای نظارت بر روی شبکه‌های اجتماعی بزرگ مثل فیسبوک، توئیتر و یوتیوب است. رئیس جمهور آمریکا به تازگی به دنبال مسدودسازی اکانت توئیتر سناتور میچ مک‌کانل، تمام پرداختی‌های کمپین خود را در توئیتر به حالت تعلیق درآورده است.

image

به گزارش سی‌ان‌ان، این طرح به لحاظ قانونی مشکلات متعددی دارد. در ماده ۲۳۰ از قانون شایستگی ارتباطات (CDA) صلاحیت لازم برای مدیریت رفتار کاربران به شرکت‌ها اعطا شده است. حتی اگر عملکرد مدیریتی شرکت‌ها مشکل‌دار و نادرست تلقی شود، این پلتفرم‌ها صرفا تحت شرایط بسیار خاصی مقصر شناخته می‌شوند. بنابراین هر اقدامی برای تغییر این وضعیت احتمالا با چالش‌های حقوقی بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

چنانچه تبصره‌های ماده ۲۳۰ توسط کنگره ملغا اعلام شود، باز هم مشخص نیست که FCC بتواند از نظر قانونی در امر مدیریت شبکه‌های اجتماعی دخالت کند. پیش از این اعلام شده بود که حیطه اختیارات کنترلی این کمسیون که عمدتا بر عملکرد شرکت‌های تلکام نظارت می‌کند، خارج از حوزه کاری سرویس‌دهندگانی مثل فیسبوک و یوتیوب است.

یکی از اعضای کمیسیون ارتباطات فدرال به نام اجیت پای (Ajit Pai) که از منتقدان اصلی عدم وجود قوانین لازم در قبال این غول‌های اینترنتی است می‌گوید: «بزرگ‌ترین تهدید برای اینترنت باز و آزاد وجود همین غول‌های بزرگ دره سیلیکون است که تحت قوانین مشخصی فعالیت نمی‌کنند، و آن‌ها هستند که امروز تصمیم می‌گیرند چه چیزی را ببینید و چه چیزی را نه.»

به‌فاصله کوتاهی پس از انتشار گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ به خبرنگاران اعلام کرد که شدیدا نگران سانسور محافظه‌کاران در شبکه‌های اجتماعی است. او گفت: «ما با این شبکه‌ها خیلی سخت برخورد خواهیم کرد، چون آن‌ها با محافظه‌کاران بسیار ناعادلانه رفتار می‌کنند.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)