کمپانی آلمانی آئودی، نسل جدید کوپه چهار در A7 را معرفی کرد که اگر بخواهیم آن را در یک کلمه توصیف کنیم، چیزی بهتر از «زیبا» نخواهیم یافت. نسل کاملا جدید آئودی A7 این هفته در کشور آلمانی رونمایی شد و میتوان گفت که دیدن آن، حتی از تماشای نسل اول هم مهیجتر است که 7 سال قبل معرفی شد.
نسل جدید آئودی A7، 4968 میلی متر طول (15 میلی متر کمتر از نسل قبل) و تنها 1420 میلی متر ارتفاع دارد که باعث میشود فکر کنید خودرو به سطح جاده چسبیده است. جلو پنجره A7 عریضتر و پایینتر از جلو پنجره A8 است که چهره اسپرتتر و خشنتری به خودرو میبخشد. بر روی کاپوت خطوط زیادی وجود دارد که موجب آیرودینامیک بهتر خودرو میشوند. همانند گذشته، سقف A7 از جلو به عقب کشیده شده و ارتفاع آن کم میشود و این سقف سیال، نهایتا به یک اسپویلر در عقب ختم میشود. این اسپویلر به صورت خودکار در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت باز خواهد شد. حجم فضای بار 535 لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب، میتوانید آن را به 1390 لیتر ارتقا دهید.
یک خط شکسته از روی گلگیر جلو شروع میشود و تا گلگیر عقب امتداد مییابد و مسیر خود را از روی دستگیرهها طی میکند. وجود این خط، امکان افزایش حجم گلگیرها را برای آئودی فراهم کرده است. در واقع عقب خودرو و گلگیرها آنقدر حجیم هستند که حتی ورودی باک بنزین، حالتی تقریبا افقی پیدا کرده است. چراغهای عقب همانند A8 به هم پیوسته هستند و در مجموع از 13 چراغ LED تشکیل شده که ارتفاعهای متفاوتی دارند و باعث شکل تیزگوشه چراغها شدهاند. برای رینگها، ابعاد مختلفی قابل انتخاب هستند که بزرگترین آنها 21 اینچی است.
با ورود به داخل کابین متوجه میشویم طراحی بی نقص آئودی در اینجا هم اعمال شده است. راحت و جادار و با خطوط افقی و شکسته متعدد که در داشبورد و پنل درها حضور دارند. شباهت کابین A7 و A8 غیر قابل انکار است و همین موضوع، جذابیت کابین نسل جدید A7 را دوچندان میکند. فضای پا و سر در صندلیهای عقب بیشتر شده و با وجود کاهش طول خودرو، آئودی میگوید فضای داخلی 21 میلی متر طویلتر شده است. آئودی دو نسخه از A7 را با 5 یا 2+2 صندلی در دسترس گذاشته است.
آئودی تکنولوژیهای کابین A7 را هم از سدان پرچمدار خود به این خودرو انتقال داده که سرآغاز آنها سیستم اطلاعات و سرگرمی است. برای صفحه آمپر هم یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی در نظر گرفته شده که مشابه بسیاری از مدلهای جدید آئودی است. نمایشگر به کار رفته برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، 10.1 اینچی است که در مرکز داشبورد قرار گرفته است. از طریق این نمایشگر میتوانید کارهای مختلفی مانند مسیریابی، تنظیم سیستم صوتی و تنظیمات خودرو را انجام دهید. همچنین در زیر نمایشگر اصلی، یک نمایشگر 8.6 اینچی دیده میشود که برای تنظیم سریع سیستم تهویه در نظر گرفته شده و در هنگام شماره گیری و یا وارد کردن آدرس میتواند به یک صفحه کلید و یا پد نوشتن تبدیل شود. عملکرد خوب این سیستمها پیش از این در A8 به اثبات رسیده است.
در بدنه و شاسی A7 مقدار زیادی آلومینیوم به کار گرفته شده و سیستم تعلیق و فرمان، برای ایجاد حالتی اسپرت طراحی شدهاند. تنظیمات مختلف فرمان در کنار امکان چرخیدن چرخهای عقب، باعث شده تا دور خودرو به مقدار بسیار کم 1.1 متر برسد. بر اساس انتخاب مشتری، آپشن ترمزها متغیر است و بزرگترین آنها دیسک 15.7 اینچی است. همچنین سیستم چهار چرخ متحرک انحصاری آئودی به نام کواترو به صورت استاندارد برای خودرو عرضه میشود و مشتری میتواند دیفرانسیل عقب هوشمند با سیستم توزیع گشتاور را سفارش دهد.
لیست بلند بالایی برای امنیت خودرو در نظر گرفته شده که توسط کامپیوتر مرکزی خودرو کنترل میشوند. 5 رادار، 5 دوربین، 12 سنسور فراصوت و یک اسکنر لیزری از ویژگیهای خودرو هستند. تکنولوژیهای خودرو به همین جا ختم نمیشوند؛ کروز کنترل تطبیقی، دستیار حرکت بین خطوط، و سیستم پارک خودکار آئودی از دیگر امکانات هستند. هنوز اعلام نشده که آیا این خودرو از سیستم Traffic Jam Pilot هم بهره میبرد یا خیر که برای A8 در نظر گرفته شده و رانندگی خودکار سطح 3 را ارائه میدهد. البته ارائه کردن این سیستم منوط به کسب مجوزهای لازم است.
از دیگر امکانات ارائه شده برای آئودی A7 میتوانیم به چراغهای جلو HD Matrix LED با لیزر در نور بالا، ماساژور برای صندلیهای جلو، سیستم عطر آگین کردن هوا، سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن، و سقف پانورامیک اشاره کنیم. چهار گزینه مختلف برای تنظیم سیستم تعلیق در نظر گرفته شده که شامل، استاندارد، اسپرت (که در این حالت ارتفاع خودرو 10 میلی متر پایین میرود)، حالت تطبیقی و حالت راحت میشود.
موتور به کار رفته در نسخه اولیه، همان موتور 3. لیتری 6 سیلندری است که در A8 جدید وجود دارد. این موتور 340 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. همچنین درست مانند A8، یک باتری 48 ولتی لیتیوم یونی برای A7 جدید در نظر گرفته شده که بدون روشن بودن موتور درون سوز قادر است خودرو را تا مدت حداکثر 40 ثانیه و بین سرعت 55 تا 160 کیلومتر بر ساعت به پیش ببرد. از دیگر عملکردهای این سیستم هم به کترل در سرعت پایین و استارت-استاپ است.
A7 جدید همچنان به استفاده از همان جعبه دنده 7 سرعته خودکار دو کلاچه ادامه میدهد در حالی که آئودی برای A8، از جعبه دنده 8 سرعته خودکار استفاده کرده است. به این ترتیب، آئودی A7 با موتور 3.0 لیتری، به 5.3 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون نیاز دارد و حداکثر سرعت آن هم به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. آئودی اعلام کرده که موتورهای 4 و 6 سیلندر دیگری را هم برای محصول جدید خود در دستر قرار خواهد داد.
آئودی A7 جدید از ماه فوریه در کشور آلمان و از اواخر سال 2018 در آمریکا عرضه خواهد شد.