خانهمقاله‌ها
چگونه از بازیابی فایل‌های پاک شده گوشی جلوگیری کنیم؟

چگونه از بازیابی فایل‌های پاک شده گوشی جلوگیری کنیم؟

در این مطلب، نحوه پاک‌سازی کامل اطلاعات گوشی‌های هوشمند را به شما نمایش خواهیم داد تا دیگر در حین فروش گوشی نگران بازیابی فایل‌های خود توسط خریدار نباشید.
۱۴۰۲/۹/۶

یکی از نگرانی‌های اصلی کاربران هنگام فروش دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر‌ها، امکان بازیابی و دسترسی به اطلاعات شخصی آنها توسط خریدار است. خوشبختانه، گوشی‌های مدرن از نظر حفظ اطلاعات شخصی کاربران پیشرفت‌های فراوانی را به همراه داشته‌اند و برخلاف سال‌های گذشته، دیگر امکان بازیابی فایل‌ها پس از فکتوری ریست گوشی با استفاده از نرم افزار‌های ساده وجود ندارد.

image

 

با این وجود، ریسک دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر همچنان در برخی گوشی‌های قدیمی اندرویدی وجود دارد. در ادامه این مطلب، نحوه پاک‌سازی کامل اطلاعات گوشی بدون امکان بازیابی یا همان ریکاوری را به شما نمایش خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

 

چرا فایل‌های پاک شده قابل بازیابی هستند؟

image

 

سیستم عامل‌هایی مانند اندروید و ویندوز، از قابلیتی به نام Indexing برای دسته بندی محل ذخیره‌سازی فایل‌ها استفاده می‌کنند. پس از پاک کردن یک فایل یا انجام فکتوری ریست در دستگاه‌های رمزگذاری نشده، سیستم عامل تنها محل ذخیره‌سازی فایل را از حافظه خود حذف کرده و تا زمان جایگزینی اطلاعات مربوط به فایل با اطلاعات جدید، این فایل‌ها همچنان قابل بازیابی هستند.

دلیل اصلی این امر که در سیستم عامل‌های دستکاپی ریشه دارد؛ افزایش طول عمر حافظه‌های قدیمی HDD است که در سال‌های اخیر با حافظه‌های SSD جایگزین شده‌اند. در سوی دیگر، باید گفت که حذف واقعی فایل‌ها زمان بیشتری را به خود اختصاص داده و به همین دلیل، سیستم عامل‌ها عمدتا ترجیح می‌دهند تا منابع محدود سخت افزاری خود را صرف سایر تسک‌ها کنند.

 

چگونه از بازیابی فایل‌های پاک شده گوشی جلوگیری کنیم؟

گوشی‌های آیفون از زمان عرضه سیستم عامل iOS 3.0، پشتیبانی از رمزگذاری فایل‌ها را به همراه داشته‌اند و برای فعالسازی آن، کاربران تنها باید یک پس‌کد برای آیفون خود تعیین کرده و در صورت تمایل، فیس آی‌دی یا تاچ آی‌دی را نیز فعال کنند. برای تعیین پس‌کد در آیفون‌ها، ابتدا وارد منوی تنظیمات گوشی شوید و در بخش Face ID & Passcode گزینه Turn Passcode On را فعال کنید.

image

 

در سوی دیگر، شرکت گوگل با عرضه اندروید ۶ در سال ۲۰۱۵، رمزگذاری کامل حافظه داخلی دستگاه‌ها را اجباری کرد و پس از انتشار اندروید ۱۰ نیز این سیستم عامل قابلیت رمزگذاری تمامی فایل‌های کاربر را دارد. برای استفاده از این ویژگی در گوشی‌های اندرویدی، کاربران باید یکی از گزینه‌های قفل نمایشگر مانند پین‌کد، پترن، اثر انگشت یا تشخیص چهره را فعال کنند.

برای فعالسازی قفل نمایشگر در گوشی‌های اندرویدی با رابط کاربری One UI سامسونگ، ابتدا وارد منوی تنظیمات گوشی شده و بخش Lock Screen را باز کنید. پس از ورود به این بخش، روی Screen Lock Type تپ کرده و سپس یکی از گزینه‌ها مانند پین، پترن یا پسوورد را انتخاب کنید.

image

 

در صورتی که رمزگذاری اطلاعات در گوشی شما فعال باشد؛ فایل‌ها پس از انجام فکتوری ریست با ابزار‌های ریکاوری نیز قابل دسترسی نخواهند بود. اگر گوشی شما از سیستم عامل اندروید ۵ یا قدیمی‌تر استفاده می‌کند؛ برای فعالسازی رمزگذاری اطلاعات ابتدا وارد منوی تنظیمات دستگاه شده و بخش Security را باز کنید. در این بخش، گزینه Encrypt Phone را یافته و آن را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این پروسه حدود یک ساعت زمان خواهد برد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا گوشی خود را شارژ کرده یا آن را به شارژر متصل کنید.

image

 

اگر از فعال بودن رمزگذاری اطلاعات در گوشی خود مطمئن هستید؛ می‌توانید گوشی را فکتوری ریست کرده و با خیال راحت از امنیت فایل‌ها و اطلاعات شخصی، برای فروش آن اقدام کنید.

 

امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب، روش جلوگیری از بازیابی فایل‌های پاک شده در گوشی‌های هوشمند را آموخته باشید. در صورتی که سوالی درباره این پروسه دارید یا با مشکل خاصی برخورد کرده‌اید؛ در بخش نظرات با ما و سایر کاربران جی اس ام همراه باشید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (37 نظر)

.

۱۴۰۲/۶/۲۹
سلام خسته نباشید
من حواستم نبود کد ریست فکتوری رو گوشیم زدم
بعد متوجه شدم چیکار کردم الان تقریبا ربع ساعت از اون موقع میگذره و گوشی من اطلاعات پاک نشده من هنوز هم میترسم
یعنی ممکنه اطلاعات گوشی من پاک بشه؟

رضا

۱۴۰۲/۵/۱۵
سلام. برای پیام ها هم میشه از این روش استفاده کرد ؟

قهار

۱۴۰۲/۳/۱
سلام
ببخشین من بعضی فایل های شخصی خخوده داخل کمپیوتر رفیقم انداختم و نفهمیده از پیش من حذف شد من حالا چی کار کنم که فایل هایم ریکاوری نشه حتی کمپیوترش ره هم ویندوز کرده هم فارمت اما وقتی خودم ریکاوری کردم با یک برنامه ساده تمام فایل هایم دوباره ریکاوری شد و آمد لطفا یک چاره برم بگین که نباید ریکاوری شوه

امیرحسین ماجدی

۱۴۰۱/۳/۱۸
سلام من قصد فروش گوشی همراه خودم رو دارم اگ گوشی رو بازیابی کارخانه کنم یا فلش بزنم باز هم اطلاعت مثل عکس ها بر میگرده؟

جواد

۱۴۰۰/۹/۳
09108471811زنگ بزن