خانهاخبار
Firefox Focus مرورگر جدید موزیلا برای اندروید؛ روباه بدون رد و پا!

Firefox Focus مرورگر جدید موزیلا برای اندروید؛ روباه بدون رد و پا!

شرکت معظم موزیلا مرورگر جدیدی را با نام Firefox Focus برای سیستم عامل اندروید منتشر کرد. توجه ویژه این مرورگر به سادگی ، امنیت و سرعت بازکردن صفحات از مهمترین قابلیت‌های این مرورگر است. ضمن آنکه این مرورگر حجم بسیار کمی دارد...
۱۳۹۶/۳/۳۱

شرکت موزیلا را که پیش‌تر آن را به خاطر مرورگر محبوب فایرفاکس می‌شناسیم به‌تازگی مرورگری را بانام Firefox Focus برای اندروید عرضه کرده است که حدود 7 ماه قبل این مرورگر را انحصاراً برای سیستم‌عامل iOS طراحی و اجرا کرده بود؛ اما هم‌اکنون «فایرفاکس فوکوس» را می‌توانید بر روی دستگاه اندرویدی خود نیز نصب کنید.

image

این مرورگر باهدف تمرکز بر روی وبگردی و حذف تمام نگرانی‌ها و چیزهای مزاحم طراحی‌شده است.

مرورگر Firefox Focus همواره در حالت incognito mode فعالیت می‌کند تا هیچ اثری از فعالیت‌های شما باقی نماند. این مرورگر همچنین تمامی تبلیغات و مراجعات و سوابق شما به سایت‌های اینترنتی را نیز حذف می‌کند تا تنها بر روی صفحات و متون وب تمرکز کنید.

 «فایرفاکس فوکوس» ارائه‌شده برای اندروید برخلاف نسخه iOS این امکان را دارد تا جانشین مرورگر پیش‌فرض دستگاه اندرویدی‌تان گردد.

image

Firefox Focus مرورگری ساده‌تر، کوچک‌تر، امن‌تر و سریع‌تر

علاوه بر امنیت، «تمرکز بر سادگی» یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مرورگر فوکوس موزیلا است، بنابراین شما لازم نیست همانند دیگر مرورگرها برای استفاده از حالت گشت‌وگذاری خصوصی (Private Browsing)  کار خاصی را انجام دهید چراکه در مرورگر Focus به‌صورت پیش‌فرض تمامی گشت‌وگذارهای اینترنتی شما در حالت Private Browsing انجام می‌شود که هیچ ردی از فعالیت‌های اینترنتی شما باقی نماند.

همچنین این مرورگر در مقایسه با سایر مرورگرهای موجود حجم بسیار کمی دارد و به‌شدت ساده طراحی‌شده و البته عملکرد بسیار سریعی نیز درباز کردن صفحات مختلف اینترنتی از خود نشان داده است.

Barbara Bermes

باربارا برمس (Barbara Bermes) مدیر ارشد مرورگرهای فایرفاکس در رابطه با این اپلیکیشن کاربردی می‌گوید:

«این اپلیکیشن (Firefox Focus) در مقایسه با دیگر مرورگرهای اندروید ازجمله نسخه معمول فایرفاکس حجم بسیار کمی دارد و تنها 3.5 مگابایت حجم فایل آن است!»

همچنین Focus با استفاده از یک لیست سیاه (Blacklist) به‌صورت خودکار تبلیغات اینترنتی سایت‌ها و صفحات اینترنتی را مسدود می‌کند تا علاوه بر اینکه تنها مطلب موردنظرتان را مشاهده می‌کنید و دیگر خبری از تبلیغات آزاردهنده نخواهد بود، سرعت load شدن صفحات اینترنتی نیز تا حد ملموسی بالا خواهد رفت. بدین ترتیب Focus نه‌تنها یک مرورگر اینترنتی سریع بلکه کار یک نرم‌افزار جداگانه برای حذف تبلیغات آزاردهنده تبلیغات را نیز انجام می‌دهد.

امکان مسدود کردن تبلیغات به‌صورت پیش‌فرض در این مرورگر فعال است بااین‌وجود هرگاه که مایل باشید می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید با غیرفعال کردن «وب فونت» ها سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را بازهم بالاتر ببرید.

ضمن اینکه اگر مایل به گشت‌وگذار اینترنتی به‌صورت مخفی نیستید حتی می‌توانید این حالت را نیز غیرفعال کنید تا نیازی به داشتن مرورگرهای دیگر در کنار Firefox Focus نداشته باشید.

image

سابقه وب‌گردی شما بلافاصله پس از خارج شدن از Mozilla Focus پاک می‌گردد تا هیچ ردپایی از فعالیت وبگردی شما در تلفن همراهتان باقی نماند.

image

محدودیت‌های Firefox Focus:

در کنار مزیت‌های معرفی‌شده، فایرفاکس فوکوس در حال حاضر دارای چند محدودیت است:

1- عدم پشتیبانی از پلاگین: اگر جزء آن دسته از کاربران هستید که همواره فایرفاکس را با پلاگین‌ها و اکستنشن‌های جانبی آن شناخته‌اید باید بگوییم تا این لحظه این مرورگر از پلاگین خاصی پشتیبانی نمی‌کند.

2- عدم قابلیت چندزبانه بودن: یکی از امکاناتی که تقریباً تمامی مرورگرهای جدید دارا هستند قابلیت چندزبانه بودن (Multiple Tabs) است درحالی‌که در مرورگر Focus فایرفاکس نمی‌توانید به‌صورت هم‌زمان چند سایت اینترنتی را بازگشایی و اجرا کنید و تنها یک tab برای مرور صفحات اینترنتی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

3- این مرورگر فاقد نسخه دسکتاپ است: بر طبق گفته‌های مدیر ارشد مرورگرهای فایرفاکس «بارمارا برمس» در حال حاضر Focus فاقد نسخه دسکتاپ است و بنابراین فعلاً تنها برای کاربران اندرویدی و iOS عرضه خواهد شد و امکان استفاده از آن در رایانه‌ها وجود نخواهد داشت.

4- طبق توضیحات صفحه دانلود اپلیکیشن، برای استفاده از این مرورگر نیاز به اندروید نسخه 5 به بالا دارید.

image

با مراجعه به صفحه زیر در گوگل پلی میتوانید نسبت به دریافت این مرورگر جدید اقدام کنید:

image

درحالی که در لحظه نگارش این مقاله تنها مدت کوتاهی از انتشار رسمی این اپلیکیشن در مارکت Google Play می‌گذرد، اما توانسته مورد توجه حجم وسیعی از کاربران اندرویدی قرار بگیرد و امتیاز عالی 4.7 از 5 را از آن خود کند.

نظرات و تجربیات خود در رابطه با استفاده از این اپلیکیشن را در بخش دیدگاه‌های این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

جواد

۱۳۹۶/۳/۳۱
یواش یواش برنانه ها همشون دارن به اندروید 5 نیاز پیدا میکنن.
یعنی کسی مثل من که گوشی قدیمیش اندروید 4.4.4 داره از نصب این برنامه ها محروم میشه???

ایمان

۱۳۹۶/۳/۳۱
با سلام
ممنون بابت اطلاع رسانی
من نصب کردم بسیار عالیه. سبک و سریع.