خانهاخبار
نکسوس 5X؛ گوشی هوشمند خوب، بد و زشت شرکت گوگل

نکسوس 5X؛ گوشی هوشمند خوب، بد و زشت شرکت گوگل

هفته گذشته گوگل گوشی نکسوس 5X را معرفی کرد. پس از گذشت چند روز از این رویداد، فرصت این را پیدا کرده‌ایم که با دیدی بهتر و وسیع‌تر به تازه‌وارد خانواده نکسوس نگاهی بیندازیم.
۱۳۹۴/۷/۱۳

هفته گذشته مهندسان گوگل در شهر سان‌فرانسیسکو روی سن رفتند و از چندین سخت‌افزار جدید رونمایی کردند. طی این مراسم دیو بروک از دو گوشی نکسوس 5X ساخت ال‌جی و نکسوس 6P ساخت هوآوی رونمایی کرد. پس از چند روز فاصله گرفتن از این رویداد و فروکش کردن هیجانات حول کنفرانس، می‌توانیم با دید بهتری بنگریم به آنچه هفته گذشته در دنیای اندروید رخ داد. در همین راستا قصد داریم گوشی نکسوس 5X را بررسی کنیم؛ گوشی‌ای که هر سه روی خوب، بد و زشت را با هم دارد.

سال ۲۰۱۲ بود که گوگل با همکاری ال‌جی گوشی نکسوس ۴ را معرفی کرد. نکسوس ۴ نخستین گوشی هوشمند از خانواده نکسوس بود که قیمت بسیار پایینی داشت. ۲۹۹ دلار برای مدل ۸ گیگابایتی و ۳۴۹ دلار برای مدل ۱۶ گیگابایتی تنها هزینه‌ای بود که برای خرید نکسوس ۴ باید می‌پرداختید. یک سال بعد ال‌جی گوشی نکسوس ۵ را تولید کرد؛ مدلی که باز هم قیمتی به‌صرفه داشت. با خداحافظی از مدل ۸ گیگابایتی، گوگل مدل ۱۶ گیگابایتی را ۳۴۹ دلار و مدل جدید ۳۲ گیگابایتی را ۳۹۹ دلار قیمت‌گذاری کرده بود. اگرچه این شرکت میزان دقیق فروش خانواده نکسوس را اعلام نکرده، اشاره کرده که پرفروش‌ترین گوشی این شرکت مدل نکسوس ۵ بوده است. بر همین اساس می‌توان حدس زد گوگل و کاربران خاطره خوش نکسوس ۵ را طی سالیان اخیر در ذهن داشته‌اند. درنتیجه، برای آن که تجدید خاطره شود، تصمیمی برای نوسازی و ارتقای نکسوس ۵ گرفته شد. نتیجه این تصمیم ساخت سومین گوشی نکسوس به‌دست ال‌جی با نام نکسوس 5X است. گوگل برای شکل دادن به خانواده نکسوس از شرکت‌های گوشی‌ساز مختلفی کمک گرفته است. از شروع کار تا امروز شرکت اچ‌تی‌سی فرصت ساخت دو مدل نکسوس وان و اچ‌تی‌سی جی‌وان، سامسونگ فرصت ساخت نکسوس اس و گلکسی نکسوس، ال‌جی فرصت ساخت نکسوس ۴ و ۵ و نهایتا موتورولا فرصت ساخت یک مدل از نکسوس به نام نکسوس ۶ را داشته است.

 

image

 

خیلی‌ها تقاضای به‌روزرسانی نکسوس ۵ را داشتند؛ نه‌تنها برای این که نکسوس ۵ از نظر ظاهری خوش‌سیما و از نظر باطنی قدرتمند بود، بلکه به این دلیل که در قیاس با گوشی‌های امروزی نیز اندازه کوچک‌تری داشت که آن را مناسب استفاده روزمره می‌کرد. گوگل سال گذشته نکسوسی ۶ اینچی عرضه کرد که فروش چندان جالبی نداشت. همین موضوع تجربه‌ای شد که حتی مدل 6P را نیز با صفحه نمایشی کوچک‌تر از ۶ اینچ عرضه کند.

با این تفاسیر، یک سوال اساسی شکل می‌گیرد: آیا گوگل با نکسوس 5X توانسته است به خال بزند؟! پاسخ این سوال را با همدیگر بررسی می‌کنیم.

 

روی خوب

نکسوس 5X دستگاهی با سخت‌افزار قدرتمند است که مشخصات فنی‌اش آن را در جایگاه گوشی‌های رده‌بالا قرار می‌دهد. صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با وضوح ۱۰۸۰p، چیپ ۶ هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۸، رم ۲ گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی گوشه‌ای از این مشخصات هستند. ال‌جی روی این مدل دوربین ۱۲.۳ مگاپیکسلی تعبیه کرده که اندازه هر پیکسل آن ۱.۵۵ میکرون است و سنسورش را هم شرکت سونی ساخته. تمام این قطعات از باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی قدرت می‌گیرند. البته چیپ این مدل در قیاس با نکسوس 6P، که از اسنپدراگون ۸۱۰ بهره می‌برد، ضعیف‌تر است؛ احتمالا به این دلیل که تفاوتی بین 6P و 5X وجود داشته باشد تا کاربران جذب 6P شوند. شاید رم این دستگاه تنها جایی است که کاربران ممکن است احساس کمبود کنند. اگر چنین حسی دارید، فراموش نکنید که روی این مدل نسخه اصلی و دست‌نخورده اندروید نصب می‌شود، ولی به‌هرحال گلایه‌های احتمالی‌تان از رم پایین قابل قبول است!

برای ساختن بدنه دستگاه ال‌جی سراغ همان مواد همیشگی رفته است: پلاستیک پلی‌کربنات. کسانی که پس از کنفرانس گوگل فرصت تست کردن عملی دستگاه را پیدا کردند، می‌گویند مقاومت بالای بدنه نکسوس 5X را با دست گرفتن آن می‌توان حس کرد. بعید نیست که چنین بدنه‌ای در برابر ضربه‌های ناشی از چندین بار افتادن از دست توان مقاومت داشته باشد. یکی از قابلیت‌های کلیدی نکسوس‌های جدید سنسور Nexus Imprint است که کاملا هماهنگ با اندروید مارشمالو کار می‌کند. در کل می‌توان گفت با دستگاهی عالی طرفیم که قیمت مناسبی نیز دارد. مدل پایه نکسوس 5X معادل ۳۷۹ دلار قیمت‌گذاری شده است.

 

image

 

روی بد

پس از گذر از تعریف‌وتمجیدها، به سوی دیگر قضیه بپردازیم؛ یعنی بخش‌هایی که نکسوس 5X را آزاردهنده کرده‌اند. زمانی را به یاد دارید که اپل کابل اتصالی تمام آی‌دیوایس‌های خود را به لایتنینگ تبدیل کرد؟ این موضوع در بدو امر مشکلات بسیاری به وجود آورد: کاربران مجبور بودند تمام وسایل جانبی خود را به‌روز کنند و مدل‌های سازگار با پورت جدید خریداری نمایند. حال همین اتفاق در نکسوس 5X نیز رخ داده: ال‌جی در این مدل جدید پورت یواس‌بی Type-C را جایگزین پورت میکرو یواس‌بی سابق کرده است. اگر نکسوس 5X بخرید، حداقل باید یک آداپتور تبدیل میکرو یواس‌بی به یواس‌بی Type-C هم بخرید تا هنگام نیاز به مشکل برنخورید. شکی نیست که یواس‌بی Type-C آینده پورت‌های اتصالی است، اما چون فعلا استفاده از آن چندان همه‌گیر نشده، روی آوردن به آن نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

همان‌طور که هنگام صحبت از مشخصات فنی اشاره کردیم، نکسوس 5X چند پله از برادر بزرگ‌تر خود، یعنی نکسوس 6P، پایین‌تر است. استفاده از پلی‌کربنات برای ساخت بدنه، از نظر مقاومت در برابر آسیب، تصمیمی عاقلانه است، اما حسی که دست گرفتن گوشی‌های ساخته‌شده از فلز منتقل می‌کند با حسی که پلاستیک منتقل می‌کند قابل قیاس نیست. البته می‌شد شرایط بدتر هم باشد! گوگل و ال‌جی می‌توانستند از پلاستیک بی‌کیفیتی استفاده کنند که سامسونگ سال‌های سال برای ساخت سری گلکسی به کار می‌برد؛ اما به‌هرحال این موضوع نباید در انتخاب بین بد و بدتر مجبورمان کند به گزینه بد تن بدهیم.

 

image

 

روی زشت

پیدا کردن مشخصاتی که بتوان در این دسته جای داد و روی زشت این دستگاه دانست کمی سخت است، اما شاید اکثر کاربران روی رم ۲ گیگابایتی نکسوس 5X اجتماع نظر داشته باشند. نباید نگران بود که ۲ گیگابایت رم برای اجرای تمام‌وکمال اندروید مارشمالو کافی نباشد، اما این سوال مطرح است: آیا هنگام تعبیه این میزان رم آینده‌نگری وجود داشته؟ بعید است جواب مثبتی بشنویم! اکثر گوشی‌هایی هوشمندی که امروزه تولید می‌شوند رم ۴ گیگابایتی دارند و حتی گوشی‌هایی با ۶ گیگابایت نیز کم‌کم وارد عرصه می‌شوند. بحث بر سر عدد و رقم نیست، بلکه مسئله اینجاست که وقتی گوشی‌های امروزی به سمت رم بیشتر حرکت می‌کنند، نرم‌افزارها، بازی‌ها و حتی سیستم عامل‌ها فرصت پیشرفت متناسب با حافظه‌های رم جدید پیدا می‌کنند. در چنین وضعیتی شرایط برای کسی که گوشی‌ای اندرویدی با رم ۲ گیگابایتی دارد کمی سخت می‌شود. علاوه بر این، اگر قصد دارید نکسوس 5X بخرید و از آن به مدت دو سال استفاده کنید، شاید در ماه‌های آخر اوقات خوشی با گوشی‌تان سپری نکنید. با در نظر گرفتن این نکات، مدل ۱۶ گیگابایتی 5X نکسوس ممکن است در آینده نزدیک از هر دو جنبه به مشکل بربخورد.

 

اگر به دنبال گوشی‌ای به‌صرفه و کوچک‌تر از استاندارهای رایج فعلی هستید، نکسوس 5X بهترین گزینه‌ای است که پیش رویتان دارید. شاید بگویید مدل‌هایی نظیر اکسپریا Z5 کامپکت سونی را نیز می‌توان خریداری کرد، اما این مدل برای مثال در خاک امریکا با قیمت بالایی عرضه می‌شود و از این نظر نمی‌تواند با 5X وارد رقابت شود. نکسوس 5X در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود که به‌ترتیب ۳۷۹ و ۴۲۹ دلار قیمت دارند.

 

منبع: AndroidHeadlines

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)