خانهاخبار
یکی دیگر از کارمندان سابق اپل به سرقت اسرار خودروی این شرکت برای چین متهم شد!

یکی دیگر از کارمندان سابق اپل به سرقت اسرار خودروی این شرکت برای چین متهم شد!

پیش از این دو کارمند سابق دیگر اپل هم به فروش اسرار خودروی این شرکت به چین متهم شده بودند و حالا سومین فرد هم با مدارک زیاد و به صورت قطعی، به فروش اطلاعات خودروی اپل متهم شده که باید منتظر حکمی سنگین برای خودش باشد!
۱۴۰۲/۲/۲۷

به گزارش CNBC ویبائو وانگ کارمند سابق اپل، امروز به طور رسمی به سرقت اسرار تجاری و اطلاعات مهم خودروی اپل و انتقال آن به چین متهم شد. در یک کیفرخواست که توسط وزارت دادگستری آمریکا به اشتراک گذاشته شده، وانگ به دلیل دسترسی مخفیانه به داده‌های Apple Car بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، به شش فقره سرقت اسرار تجاری متهم شده است.

وانگ در زمان حضورش در اپل در تیم Annotation (تفسیر) بود و روی الگوریتم‌هایی کار می‌کرد تا فرایند حاشیه نویسی اشیای دنیای واقعی را تسریع بخشد. به دلیل نقشی که داشت، به او «دسترسی وسیع» به پایگاه‌های اطلاعاتی که شامل اطلاعات پرونده بود، اعطا شده بود. البته او در دانستن این اطلاعات تنها نبوده و گویا چند هزار نفر از ۱۳۵ هزار کارمند اپل، به همین دست اطلاعات دسترسی داشته‌اند.

image

این کارمند سابق قبل از دسترسی به پایگاه داده‌های اپل، قراردادهای محرمانه و مالکیت معنوی را امضا کرده بود. همچنین وی در آموزش محرمانه‌سازی نیز شرکت کرده بود که یعنی از عواقب سرقت داده‌ها کاملا آگاه بوده است. با این وجود در سال ۲۰۱۶، وانگ «کد منبع خود مختاری کامل» اپل را دانلود کرده و کمی قبل از استعفا از سمت خود در سال ۲۰۱۸، اطلاعات سیستم‌های مستقل و سخت افزار اضافی را به سرقت برده بود.

وانگ پس از استعفا به اپل نگفته بوده که قصد دارد به کجا برود، اما بعدها معلوم شد که او در شعبه آمریکایی یک شرکت چینی که فناوری رانندگی خودران را توسعه می‌دهد مشغول به کار شده است. اپل در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) گزارش‌های دسترسی به داده را بررسی کرده و متوجه می‌شود که وانگ درست قبل از رفتنش به جزییات حساس دسترسی داشته و آنها را با خود برده است.

در آن زمان وزارت دادگستری محل سکونت وانگ را جستجو کرده و دقیقا در همان موقع او یک بلیط هواپیمای یک طرفه از سانفرانسیسکو به گوانگژو چین را خریداری کرده بوده است. پس از اینکه وانگ به چین رفته، جرم او آشکار می‌شود و حکم دستگیری‌اش نیز صادر می‌شود و حالا در صورت استرداد و محکومیت قطعی، انتظار می‌رود که ۶۰ سال زندان در انتظارش باشد!

وانگ یکی از سه کارمند اپل است که متهم به تلاش برای سرقت اطلاعات خودروی اپل برای چین است. سال گذشته هم شیائولانگ ژانگ، یکی دیگر از کارمندان سابق اپل، به عنوان بخشی از یک معامله، اعتراف به دزدی اسرار تجاری کرد و گناهکار شناخته شد. ژانگ نیز تلاش کرد از کشور فرار کند، اما دستگیر شد. کارمند متهم سوم نیز جیژونگ چن نام دارد که ادعا می‌کند بی‌گناه است و فعلا مدرک قطعی علیه او وجود ندارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

رضا

۱۴۰۲/۶/۲۷
اگر این رفته باشه چین مطمئن باشید، دیگه پیداش نمیکنن