خانهاخبار
چگونه واقعیت‌ مجازی فیسبوک را با مشکلات مالی مواجه کرد؟

چگونه واقعیت‌ مجازی فیسبوک را با مشکلات مالی مواجه کرد؟

متا در شرایطی که با برای کوچک‌تر و کارآمدتر شدن شرکت هزاران نفر از کارکنان خود را اخراج می‌کرد، به برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان تکنولوژی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی بین 600 هزار دلار تا یک میلیون دلار حقوق و پاداش می‌پرداخت.
۱۴۰۲/۱/۱۹

برای سال‌ها، شرکت متا چشم‌اندازی رویایی از آینده ارتباط انسانی ارائه می‌کرد. در این چشم‌انداز افراد در دنیایی دیجیتال که از طریق دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت مجازی قابل دسترسی هستند، از طریق آواتارهای متنوع از یکدیگر متمایز می‌شوند و باهم کار، بازی یا خرید می‌کنند.  

با این وجود، چیزی که این کمپانی حرفی از آن به میان نمی‌آورد، حقوق‌های گزافی بود که متا به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌پرداخت تا این چشم‌انداز به واقعیت بدل شود. روزنامه واشنگتن پست روز جمعه 7 آوریل به نقل از منابع آگاه که به شرط ناشناس ماندن حاضر به اظهارنظر شده بودند گزارش داد که برنامه‌نویسانی که قادر به ساخت و توسعه بازی‌ها، برنامه‌ها و تکنولوژی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی هستند می‌توانند از 600 هزار دلار تا یک میلیون دلار از متا حقوق و مزایا دریافت کنند.

پاتریک مک‌آدامز، مدیر اجرایی آندیامو که به جذب استعدادهای جوان حوزه تکنولوژی و معرفی آن‌ها به شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌پردازد در این باره می‌گوید: «شرکت مادر فیسبوک به طور قابل توجهی بسیار بیشتر از سایر شرکت‌های فعال در حوزه ساخت بازی حقوق پرداخت می‌کند. این اصلا اغراق نیست که بگوییم حقوق و مزایای پرداختی آن‌ها در طول یک سال معادل دو برابر یا بیشتر از دو برابر حقوق پرداختی یک شرکت بزرگ فعال در حوزه ساخت بازی‌ها است.»

image

 

حقوق و پاداش‌های قابل توجهی که متا به برنامه‌نویسان پرداخت می‌کند تنها بخشی از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری این شرکت برای ساخت متاورس است. متاورس را می‌تواند شبکه‌ای بسیار گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال توصیف کرد که در آن افراد می‌توانند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند؛ یعنی ترکیبی از واقعیت مجازی همه‌جانبه، بازی نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره و وب‌گردی. مارک زاکربرگ، مالک و مدیر متا طرفدار این ایده است که در آینده دنیای واقعیت مجازی می‌تواند جایگزین بخشی از ارتباطات حضوری شود.

پرداخت دستمزدهای بسیار بالا  و سرمایه‌گذاری بلندمدت متا روی متاورس در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت تلاش زیادی برای مهار هزینه‌ها دارد. ماه گذشته، متا اعلام کرد که قصد دارد 10 هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند. نوامبر 2022 نیز متا 11 هزار نفر از کارکنانش را که معادل 13 درصد کل کارکنان این شرکت بودند اخراج کرد.

زاکربرگ سال 2023 را «سال کارآمدی» نامیده و قول داده است که با اصلاح روندهای بروکراتیک شرکت و کاهش پروژه‌ها وضعیت را بهبود بخشد.

متا که برای تأمین هزینه‌ها و کسب سود به شدت به تبلیغات دیجیتال متکی است، تلاش دارد تا بر چالش‌های اقتصادی قابل توجهی که با آن مواجه است غلبه کند. در سال‌های اخیر مسائلی نظیر وضع و اعمال قوانین جدید حریم خصوصی از سوی اپل، حمله نظامی روسیه به اوکراین و افزایش تورم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله عواملی بوده که باعث شده بسیاری از کسانی که از خدمات تبلیغات دیجیتال استفاده می‌کردند، هزینه‌های خود را کاهش دهند.

اقدامات متا بخشی از روندی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌ها و کارآمدتر شدن دنبال می‌کنند. بسیاری از غول‌های حوزه تکنولوژی نظیر گوگل، آمازون و اسپاتیفای در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. بر اساس گزارش وبسایت Layoffs.fyi، طی دو سال گذشته مجموعا 332 هزار نفر از شاغلان صنعت تکنولوژی شغل خود را از دست داده‌اند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ناشناس

۱۴۰۲/۱/۱۹
درود. متاورس یا فراجهان آسیبهای جدی فراوانی خواهدداشت که جا داره از همین الان بهشون پرداخته بشه. حتی رسانه های خودشون هم به نمونه هایی از آسیبهای جدی فراجهان بویژه از سمت شرکت متا پرداختند. همینکه کنترل بخش قابل توجهی از این دنیای مجازی در انحصار چند شرکت فناوری باشه باندازه کافی هشدار دهنده هست، مسائل اخلاقی و وابسته کردن مردم به دنیای مجازی و دور کردنشون از دنیای واقعی و اونچه در واقعیت می گذره هم که جای خود داره و بسیار مهمه.