خانهاخبار
از مک های صفحه لمسی اپل چه می‌دانیم؟

از مک های صفحه لمسی اپل چه می‌دانیم؟

مدیران اپل سال‌هاست که برنامه‌های این شرکت برای عرضه دستگاه‌های مک با نمایشگر لمسی را رد کرده‌اند، اما آیا این واقعا به معنی آن است که اپل به هیچ عنوان به دنبال چنین دستگاهی نیست؟
۱۴۰۱/۱۲/۲۰

برخی از طرفداران اپل مدتهاست که می‌خواهند اپل عملکرد آیپد را با مک ترکیب کند و به نظر هم می‌رسد که سرانجام این اتفاق خواهد افتاد. شایعه شده است که اپل در حال کار بر روی فن‌آوری مک صفحه لمسی است و ما می‌توانیم اولین مک با نمایشگر لمسی را در آینده‌آی نه چندان دور شاها باشیم.

image

 

این مطلب در مورد همه چیزهایی است که تاکنون در مورد پروژه مک صفحه لمسی اپل می‌دانیم.

مدل‌های احتمالی

به گفته مارک گورمن افشاگر معتبر اپل، مهندسان اپل فعالانه مشغول توسعه مک با صفحه نمایش لمسی هستند و یکی از اولین مک‌های دارای نمایشگر لمسی می‌تواند نسخه اولد مک بوک پرو باشد.

مک‌های لمسی چگونه کار خواهند کرد

انتظار می‌رود اولین مک صفحه لمسی به طراحی سنتی لپ تاپ، یعنی کیبورد و ترک پد کامل ادامه دهد. در حالی که طراحی استاندارد نوت بوت همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی است که از ورودی لمسی مانند آیفون یا آیپد پشتیبانی می‌کند.

image

 

سیستم عامل

گورمن می‌گوید که اولین مک‌های صفحه لمسی احتمالا از همان macOS استفاده می‌کنند، سیستم عاملی که روی مک اجرا می‌شود. اپل در حال حاضر به دنبال ترکیب iPadOS و macOS نیست، اگرچه خطوط بین این سیستم عامل‌ها با عرضه مک‌های سیلیکونی اپل محو شده است.

برنامه‌های آیفون و آیپد از قبل می‌توانند روی مک‌های دارای تراشه‌های اختصاصی اپل اجرا شوند، مگر اینکه توسعه دهنده‌ای خودش از عملکرد متقابل پلتفرم منصرف شود.

تاریخچه اظهار نظرها در این مورد

مدیران اپل در طول این سال‌ها بارها گفته‌اند که اپل برنامه‌های برای عرضه مک با صفحه لمسی ندارد. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ جان ترنوس مدیر مهندسی سخت افزار اپل، گفت که بهترین کامپیوتر لمسی یک آیپد است و از طرف دیگر یک مک به جای لمس، کاملا برای ورودی‌های غیرمستقیم بهینه‌سازی شده است؛ او گفت: «ما واقعا دلیلی برای تغییر آن احساس نکرده‌ایم».

کریگ فدریگی رییس مهندسی نرم افزار اپل هم در سال ۲۰۲۰ گفت که اپل معتقد است که ارگونومی مک مستلزم قرار گرفتن  دست‌ها بر روی سطح است و ادعا کرد که بالا بردن بازو برای فشردن صفحه نمایش، عملی خسته کننده است. باید این را نیز خاطر نشان کرد که لپ تاپ‌های لمسی سایر شرکت‌ها هم موجب نشد تا اپل قانع شود تا چنین محصولی را باید عرضه کند.

در برهه زمانی دیگری از سال ۲۰۲۰، فدریگی گفت که رابط کاربری لمسی برای مک در نظر گرفته نشده است و اپل هیچ برنامه پنهانی برای تغییر روش کار مک ندارد. اپل تقریبا یک دهه است که ادعاهای مربوط به مک صفحه لمسی را رد کرده است.

رقابت در این عرصه

تقریبا همه تولیدکنندگان رایانه شخصی نوعی دستگاه هیبریدی تبلت/لپ تاپ مبتنی بر صفحه نمایش لمسی ساخته‌اند که بسیاری از آنها در دسته دستگاه‌های همه کاره یا قابل تبدیل قرار می‌گیرند.

image

 

اچ پی، لنوو، ایسوس، مایکروسافت و سامسونگ همگی گزینه‌های محصول نوت بوک با نمایشگر لمسی دارند. به عنوان مثال سامسونگ رقیب اصلی اپل، گلکسی بوک را عرضه کرده است که دارای صفحه کلید سنتی و ترک پد به همراه صفحه نمایش لمسی است.

تاریخ عرضه احتمالی

 به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که اپل برنامه‌های خود را در این خصوص تغییر دهد و اولین مک صفحه لمسی ممکن است در سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)